Ingela zingmark Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 Jag började med LCHF januari 2016 på grund av diagnosen diabetes typ2. Jag har på dessa två år gått ner 57 kg i vikt och reversat min diabetes så jag sedan ett år tillbaka är medicinfri. På nyårsafton, nu i år, blev jag jättedålig och fick svåra smärtor i höger njurtrakt. Fick då uppsöka akuten på Oskarshamns sjukhus där dom tog diverse prover och läkaren kom då fram till att det var ett njurstensanfall jag råkat ut för. Fick en supp spasmofen och när smärtan lagt sig fick jag åka hem igen, och invänta kallelse till njurröntgen och träff med en urolog. Nu har jag då läst att har man benägenhet att bilda njurstenar/ grus så ska man bla äta mycket frukt, fibrer och ost och akta sig för kål och allt detta går ju inte ihop med lchf precis. Är det möjligtvis någon här som råkat ut för samma eller vet hur man ska förhålla sig?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 Är det konstaterat njursten ännu? Min Sambo fick kramp i gallgångarna som en bivärkning till hostmedicin och det var samma symptom... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingela zingmark Posted January 3, 2018 Author Share Posted January 3, 2018 Läkaren på akuten tyckte att smärtan o symtomen visade på njurstensanfall, men jag ska röntgas efter helgerna o även träffa en urulog. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 Att man ska akta sig för kål tror jag har med att göra att kål innehåller nitrat som blir nitrit. Men inte alla kålsorter; brysselkål har låga halter, vitkål mittemellan. Likaså bör man akta sig för spenat och rabarber (oxalsyra). Men det finns ju massor med annat man kan äta. Har man inga problem med nattskatteväxter (tomat, paprika, aubergine...) så är de nitratfattiga. Alla grönsaker innehåller fiber och det är bra med vattenlösliga fibrer. Frukt innehåller inga speciella fibrer utan grönsaker är bättre. Min man hade njursten för några år sen och läkaren var positiv till LCHF så han fick inga speciella förhållningsregler utöver att se upp för nitratrika livsmedel. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Betty72 Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 Jag fick ett njurstensanfall under hösten 2015. Hade mycket ont, var kallsvettig, var extremt kissnödig varannan minut (men kunde knappt får ut något), jag kräktes, svimmade, mm och åkte in med ambulans. Fick smärtstillande och efter många timmars väntan (under vilket jag först mådde mycket dåligt men sen blev det bättre) konstaterade dom att jag hade haft en sten som hade kommit ut (dom hittade spår av blod i urinen). Åkte hem med recept på smärtstillande (ifall det skulle händer igen) och fick en tid för röntgen vid senare tidpunkt. Vid röntgen så konstaterades att det inte fanns fler stenar. Jag fick inga särskilda kostråd utöver att man ska se till att dricka ordentligt med vatten. Jag har inte fått fler anfall sedan dess och jag äter LCHF sedan hösten 2016 (och har gått ner 20 kg). 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 Har ett minne av att jag läst eller hört, att när man äter mycket kolhydrater så arbetar inte njuren så mycket. När man sedan börjar med LCHF så får njuren börja jobba igen och då kan det som samlats under åren lossna i njuren och man råkar då ut för gallsten när njuren får jobba som den ska. Det borde innebära att om man äter LCHF borde inte ny gallsten bildas? Rätta mig gärna om jag har fel? Rolle på Österlen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingela zingmark Posted January 3, 2018 Author Share Posted January 3, 2018 Tack snälla för era svar, det låter positivt och jag blir så glad! ?? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingela zingmark Posted January 3, 2018 Author Share Posted January 3, 2018 Nu var det ev ett njurstensanfall som jag råkat ut för, men det kan säkert vara likadana symtom och orsaker vid både gallsten och njursten 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 Vad jag vet så vet ingen riktigt varför njursten uppstår och de enda råd jag har hört egentligen som det verkar något vettigt med är att dricka ordentligt med vatten så att njuren "spolas" igenom så att stenar inte ska hinna uppstå. På 1177 så står följande "Stenincidensen ökar både i Sverige och i världen. Man vet inte riktigt varför, förändrade kostvanor har föreslagits som orsak. " Då undrar jag om inte LCHF är en mycket bra kost att äta "mot" njursten, då de förändrade kostvanorna bör betyda ett ökat intag av vitt socker 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 För mycket protein och pulverkaffe anses trigga njurstenar. Analyser av stenarna kan ge en indikation om hur de bildats och vad man bör undvika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 26 minuter sedan, RolleE sade: Har ett minne av att jag läst eller hört, att när man äter mycket kolhydrater så arbetar inte njuren så mycket. När man sedan börjar med LCHF så får njuren börja jobba igen och då kan det som samlats under åren lossna i njuren och man råkar då ut för gallsten när njuren får jobba som den ska. Det borde innebära att om man äter LCHF borde inte ny gallsten bildas? Rätta mig gärna om jag har fel? Rolle på Österlen Det är gallan du menar som tillverkas i levern. Gallan bryter ner fett så vid fettfattig kost behövs inte så mycket så kroppen är ovan. Njursten är nåt annat 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 36 minuter sedan, stoscha sade: Det är gallan du menar som tillverkas i levern. Gallan bryter ner fett så vid fettfattig kost behövs inte så mycket så kroppen är ovan. Njursten är nåt annat Vist är det så, det var gallsten jag tänkte på, tack. Rolle på Österlen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 9 timmar sedan, Ingela zingmark sade: Jag började med LCHF januari 2016 på grund av diagnosen diabetes typ2. Jag har på dessa två år gått ner 57 kg i vikt och reversat min diabetes så jag sedan ett år tillbaka är medicinfri. På nyårsafton, nu i år, blev jag jättedålig och fick svåra smärtor i höger njurtrakt. Fick då uppsöka akuten på Oskarshamns sjukhus där dom tog diverse prover och läkaren kom då fram till att det var ett njurstensanfall jag råkat ut för. Fick en supp spasmofen och när smärtan lagt sig fick jag åka hem igen, och invänta kallelse till njurröntgen och träff med en urolog. Nu har jag då läst att har man benägenhet att bilda njurstenar/ grus så ska man bla äta mycket frukt, fibrer och ost och akta sig för kål och allt detta går ju inte ihop med lchf precis. Är det möjligtvis någon här som råkat ut för samma eller vet hur man ska förhålla sig?? Såhär är det.. det finns enligt tillgänglig vetenskaplig litteratur en liten förhöjd risk för njursten på LCHF! Främst har man kollat detta på Epileptiska barn.. som använder väldigt strikt ketogen diet. "A cohort study was performed of children started on the ketogenic diet for intractable epilepsy from 2000 to 2005 (n = 195). Children who developed kidney stones were compared with those without in terms of demographics, urine laboratory markers, and intervention with urine alkalinization (potassium citrate). Thirteen children (6.7%) developed kidney stones. The use of oral potassium citrate significantly decreased the prevalence of stones (3.2% vs 10.0%, P = .049) and increased the mean time on the ketogenic diet before a stone was first noted (260 vs 149 patient-months, P = .29). The prevalence of kidney stones did not correlate with younger age or use of carbonic anhydrate inhibitors (eg, topiramate or zonisamide) but trended toward higher correlation with the presence of hypercalciuria (92% vs 71%, P = .08). No child stopped the diet due to stones; in fact, the total diet duration was longer (median 26 vs 12 months, P < .001). Kidney stones continue to occur in approximately 1 in 20 children on the ketogenic diet, and no statistically significant risk factors were identified in this cohort. As oral potassium citrate was preventative, prospective studies using this medication empirically are warranted." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17621514?dopt=AbstractPlus Dvs man kan kompletera med Kaliumcitrat.. om man är en sk stenbyggare! Vissa ÄR stenbyggare (genetiskt?).. andra dricker för lite vatten.. andra är diabetiker eller epileptiker och är tvungna att äta en lågkolhydratkost oavsett de vill eller ej! Menna.. nog så vore det nästan konstigt om inte något förändrades om man åt LCHF? "Hypercalciuria or hypercalcinuria is the condition of elevated calcium in the urine. Chronic hypercalcinuria may lead to impairment of renal function, nephrocalcinosis, and renal insufficiency. Patients with hypercalciuria have kidneys that put out higher levels of calcium than normal. Calcium may come from one of two paths: through the gut where higher than normal levels of calcium are absorbed by the body or from the bones. A bone density scan (DSX) may be performed to determine if calcium is obtained from the bones. Hypercalciuria in patients can be due to genetic causes." https://en.wikipedia.org/wiki/Hypercalciuria 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingela zingmark Posted January 4, 2018 Author Share Posted January 4, 2018 Mitt njurstensanfall fick jag nog som en kombination av allt som varit den senaste tiden och pga för lite vatten. Men det åtgärdar jag nu så då kan jag fortsätta med min LCHF-kost som förut! Tack all för era tankar o tips, det känns tryggt! ♥️♥️ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 8 timmar sedan, Ingela zingmark sade: Mitt njurstensanfall fick jag nog som en kombination av allt som varit den senaste tiden och pga för lite vatten. Men det åtgärdar jag nu så då kan jag fortsätta med min LCHF-kost som förut! Tack all för era tankar o tips, det känns tryggt! ♥️♥️ Eller som någon klok sade.. får man en njursten vart 10onde år typ, så är man ingen "stenbyggare"! Osenså.. många tar D3 som komplement.. D3 ökar hela kalciumomsättningen.. men K2 ser till att det hamnar där det bör vara/gör nytta.. så tar man D3 så kan det vara/det är en bra åtgärd att ta ett preparat som oxå innehåller K2! Osen så har jag en fråga till forumet.. vilka livsmedel är det som kan tänkas tillföra Kaliumcitrat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts