Jump to content

Mässlinghysteri

patrix

Recommended Posts

Detta med vacciner är inte helt lätt. Vi får inte glömma att vi haft nytta av poliovaccin, malariavaccin räddar liv osv. Som jag ser det är det värsta den cocktail vi idag ger våra barn. Mina barn är vaccinerade enligt det svenska vaccinationsprogrammet. Det var inget lätt beslut, jag tillhör de som funderat mycket över multi-vaccinet och den låga ålder barnen har vi första sprutan. 
Goda vänner till mig födde en frisk son som blev förlamad vid 6mån ålder. Det tog lång tid för läkarna på Akademiska i Uppsala att hitta svaret på frågan vad som drabbat pojken. Svaret blev till sist - vaccinet. Idag är han tre år, kan inte göra något själv, inte hålla huvudet, inte sitta och han matas via knapp i magen. Det skär i hjärtat att se både pojken, som uppenbart är med mentalt, och hans mamma, som är fånge i sitt eget hem. Systemet tillåter inte många timmar avlastning. :(
Många gånger har jag undrat vad "jag" ställt till med när jag inte höll emot vid svininfluensa-vaccineringen. Min yngste son var då 6mån och jag hormon-stinn under amningen. BVC-sköterskan var rar men tydlig och min man ville att vi och äldste sonen skulle vaccineras. Ingen bra tidpunkt att försöka slåss för sin övertygelse... Peppar, peppar, verkar vi ha överlevt. Nu har det dock visat sig att min yngste son har vissa problem som, åtminstone jag, gissar kan ha med det vanliga vaccinationsprogrammet att göra. 
Testas verkligen multivaccinerna som de ges eller testas varje ämne för sig? Varför alla dessa konstiga bärämnen? Smittade blir vi genom luften, borde inte vaccinerna kunna ges med ganska snälla bärämnen (typ vatten)? 
Det gör mig ont att se vissa bitska artiklar eller inlägg på sociala medier över "alla idioter" till föräldrar som inte vaccinerar sina barn. Frågan är banne mig inte lätt!!

• Thanks 2

Man skall vara väldigt försiktig med att vaccinera sig. Betänk att det innehåller en massa ingredienser som inte är bra för din kropp.

Lite info om Gardasil.   http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6256062   http://vaccin.me/2013/09/02/gardasil-inte-bara-vardelost-utan-till-och-med-farligt-men-forskarvarlden-och-media-fortsatter-vilseleda/

http://www.lifezone.se/barn-2/40969/

• 3 weeks later...

Jag tycker skepsisen mot vaccin är lite överdriven i den här tråden. Därmed inte sagt att vaccin är ofarligt. Det är alltid en avvägning mellan nytta och risk. De sjukdomar det finns vaccin mot är i de flesta fall betydligt farligare än vaccinet självt. Själv som 60+ har jag bara vaccinerats mot smittkoppor, turberkolos och polio i unga år. Resten av sjukdomarna har jag haft i unga år utom just mässlingen. Så är det ju, dessa så kallade barnsjukdomar är i allmänhet ganska ofarliga om man är ung. Men nu som 60+ är mässlingen direkt farlig.

Det finns 2 sätt för en epidemi att upphöra och båda beror på att tillräckligt många i folkgruppen blivit immuna. Det ena på grund av att de fått sjukdomen och det andra på att de vaccinerats. Eller kombinationen. Så förblir det tills tillräckligt många saknar immunitet igen och risken för ett utbrott ökar. Det är riktigt att mässlingen upphörde innan vaccinationerna blev allmänna och det beror sannolikt på att tillräckligt många hann bli naturligt immuna. Även troligen på grund av bättre hygien. Exempelvis så började det bli vanligt med en dusch i våra hem i slutet av 60-talet.

Detta har blivit ett problem för den äldre delen av folket. Yngre generationer är vaccinerade medan en stor del av den äldre saknar immunitet. Om nu skepsisen mot mässlingvaccin ökar finns risken för att den allmänna immuniteten sjunker under en kritisk nivå och en epidemi bryter ut. Det blir lite av ett moment 22, vi kan bestämma oss för att sluta vaccinera och låta dessa barnsjukdomar ha sitt naturliga förlopp men då utsätta äldre delen för fara men då samtidigt riskera att allmänna immuniteten sjunker vilket kan leda till stora epidemier. Vacciner blir farligare ju äldre man är. De här vaccinerna är rätt så beprövade vid det här laget och jag anser att nyttan vida överväger riskerna och allmän immunitet skyddar den del av befolkningen som av medicinska skäl inte kan vaccineras.

Nyare vacciner tycker jag man kan vara sunt skeptisk mot. Exempelvis HPV där jag inte tycker det är helt klarlagt om nyttan är större än risken.

Svininfluensan är lite av ett i det närmaste lysande undantag. Sett i backspegeln var vaccineringen onödig eftersom denna influensa försvagades kraftigt innan den hann sprida sig till Sverige och var inte värre än en vanlig influensa. En mycket liten del fick skador av vaccinet som jag anser var otilläckligt testat och här är det tragiskt att inte vaccinindustrin görs ansvarig för sina alster. Hade de varit det hade nog aldrig vaccinet släppts. Men med tanke på hur många som vaccinerade sig så är fallen med de tragiska biverkningarna ändå väldigt få. Fler dog nog av svininfluensan utan att ens veta att det var just den de fick. Normalt dör mellan 300 och 700 i säsongsinfluensor årligen. Svininfluensan ingår nu i det vanliga säsongsvaccinet men då inte i den form som var i det dåliga Pandemrix. Hur många som får bestående skador av influensa eller vaccin mot dem har jag inte hittat statistik på men att vaccin av beprövade typer skulle orsaka autism är bevisligen en myt.

Bäst vore att utrota sjukdomarna och vi har lyckats med smittkoppor och är nära med polio men om den här antivaccinationsrörelsen sprider sig kommer vi att misslyckas med resten.

• Like 1

4 timmar sedan, Slacktivisten sade:

Detta har blivit ett problem för den äldre delen av folket. Yngre generationer är vaccinerade medan en stor del av den äldre saknar immunitet. Om nu skepsisen mot mässlingvaccin ökar finns risken för att den allmänna immuniteten sjunker under en kritisk nivå och en epidemi bryter ut. Det blir lite av ett moment 22, vi kan bestämma oss för att sluta vaccinera och låta dessa barnsjukdomar ha sitt naturliga förlopp men då utsätta äldre delen för fara men då samtidigt riskera att allmänna immuniteten sjunker vilket kan leda till stora epidemier. Vacciner blir farligare ju äldre man är.

Hur menar du här? - "den äldre delen av befolkningen" - vilken åldersgrupp avser du? - Saknar immunitet, hur vet man det? - Mot vad?  Bra om du är litet mer specifik - för generella påståenden tycker jag. Att 300-700 avlider av influensa beror på att man till största delen lider av andra sjukdomar och är allmänt klen.

Vätskebrist är en orsak till för tidig död - i Sverige och andra välutvecklade länder. Det är en mätbar, ökad, dödlighet bland äldre (+75) under varma sommarmånader - man avlider pga vätske- och saltbrist.

Mediciner i allmänhet är den tredje största dödsorsaken efter hjärt-kärlsjukdom och cancer - förmodligen skulle det vara mycket mer viktigt att minska medicinering rent allmänt än att öka vaccineringen för att minska dödstalen bland äldre. - Tänk om det är så att många är försvagade av alla sina mediciner så att de pga detta ej överlever en influensa? 

Att utrota smittsamma sjukdomar rent allmänt är en utopi - med bättre hygien och näring kommer man väldigt långt.

• Like 2

1 hour ago, kickilotta said:

Hur menar du här? - "den äldre delen av befolkningen" - vilken åldersgrupp avser du? - Saknar immunitet, hur vet man det? - Mot vad?  Bra om du är litet mer specifik - för generella påståenden tycker jag. Att 300-700 avlider av influensa beror på att man till största delen lider av andra sjukdomar och är allmänt klen.

Vätskebrist är en orsak till för tidig död - i Sverige och andra välutvecklade länder. Det är en mätbar, ökad, dödlighet bland äldre (+75) under varma sommarmånader - man avlider pga vätske- och saltbrist.

Mediciner i allmänhet är den tredje största dödsorsaken efter hjärt-kärlsjukdom och cancer - förmodligen skulle det vara mycket mer viktigt att minska medicinering rent allmänt än att öka vaccineringen för att minska dödstalen bland äldre. - Tänk om det är så att många är försvagade av alla sina mediciner så att de pga detta ej överlever en influensa? 

Att utrota smittsamma sjukdomar rent allmänt är en utopi - med bättre hygien och näring kommer man väldigt långt.

Vi kan ta mässling som specifik anledning. Jag avser den del av befolkningen som inte haft mässling och som är för gamla för att ha varit med om den senare införda allmänna vaccineringen. Slutar folk vaccinera sig mot mässling ökar risken för denna grupp då mässling är farligare ju äldre man är.

De dödsorsaker du nämner saknar relevans i trådens kontext och utgör knappast argument för att undvika vaccinering. Visst kommer man en bit på vägen med bättre hygien men inte ens det är ett argument mot vaccinering.

Det går att utrota sjukdomar, smittkoppor är ett exempel pådetta.

2 timmar sedan, Slacktivisten sade:

Det går att utrota sjukdomar, smittkoppor är ett exempel pådetta.

Ja, det går att utrota sjukdomar - ja, smittkoppor är ett välbekant exempel på detta. 

- Men nya sjukdomar kommer att dyka upp som kommer att vara mer eller mindre farliga. - Ebola, som ett exempel - Vi kan förvänta oss pandemier som vi inte kommer att ha vacciner för... 

Tyvärr tror många att vacciner kommer att rädda oss - man vill känna sig trygg - det senaste lilla utbrottet av mässling i Sverige visade att vaccin inte alltid skyddar.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/10/varlden-har-dalig-beredskap-pandemier

Från Folkhälsomyndigheten:   "Före introduktionen av vaccin mot mässling gick sjukdomen i vågor med toppar var 3-5 år med tiotusentals rapporterade fall (figur 1) och de flesta hade haft sjukdomen vid 15 års ålder. Antalet dödsfall var enligt statistik från tidigt 1900-tal flera hundra om året.- Bättre hygien och matvanor gjorde att antalet dödsfall sedan sjönk." - Ytterst få dödsfall eller svåra följdsjukdomar från 1950 och framåt pga bättre mat och bättre levnadsförhållanden. - De barn i världen som dör av mässling lever i fattigdom med undernäring och mkt dålig hygien. 

Ja den här tråden handlar om mässling och vaccination - men det som är och kommer att bli ett enormt problem är resistenta bakterier. Jag tror att sjukdom pga resistenta bakterier är underrapporterat - allt fler drabbas och speciellt efter att ha vårdats på våra svenska sjukhus. Där har vi hög dödlighet och svåra kroppsskador som följd.

Jag argumenterar INTE för att man ska låta bli att vaccinera sig - men det finns värre sjukdomar och smittsamma tillstånd som vi borde vara mer rädda för att drabbas av.

• Like 1

Nu börjar det bli riktigt läskigt i gamla Sverige - det här är inget annat än rena .......  fasonerna. 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6937915

Folkhälsomyndigheten vill ta reda på vilka grupper i befolkningen som är tveksamma till HPV-vaccinering för unga flickor.

Det handlar om vilka föräldrar som väljer att inte låta vaccinera sina döttrar eller som väljer att ge vaccineringen senare, skriver tidningen Läkemedelsvärlden på nätet.

För att ta reda på det ska Folkhälsomyndigheten nu analysera registerdata tillsammans med Karolinska institutet.

HPV-vaccinet skyddar mot humant papillomvirus, som kan ge upphov till livmoderhalscancer.

Av de flickor som föddes 2004 och 2005 har nästan 80 procent fått minst en dos av vaccinet, enligt statistik från Folkhälsomyndigheten.

• Like 1

Och en nyhet till inom området från Annica. 

TBE-vaccination i Sverige är ingen självklarhet
TBE-vaccination i Sverige bör enbart ske i högriskområden. Vaccinationen förhindrar inte en reinfektion, och om detta inträffar är risken påtaglig för värre symtom än om man inte är vaccinerad. Därmed saknas motiv för att införa subvention av TBE-vaccination.

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2017/05/TBE-vaccination-i-Sverige-ar-ingen-sjalvklarhet/

• Like 1