MKJ Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag funderar på att köpa boken "Ett sötare blod". Vad tycker ni om den? Berätta gärna varför ni tycker den är läsvärd eller inte läsvärd. Vad som är bra eller mindre bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Det är den bästa bok jag läst hittills som behandlar hela spektrat av vetenskaper som är intressanta för LCHF:are. Ann berättar på ett sätt som är lätt att förstå, samtidigt som de vetenskapliga hänvisningarna inte blir lidande. Dessutom är hon inte särskilt provokativ i sitt sätt att uttrycka sig, så enda provokationen för de som möjligen tycker att fett är farligt är att hon hävdar att fett inte är farligt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaJ Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 En välskriven bok som kan ge nya insikter även till den som är väl påläst i kostfrågor. Också bra att ge bort till dem som har svårt att släppa taget om gammal kunskap! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Det är den bästa bok jag läst hittills som behandlar hela spektrat av vetenskaper som är intressanta för LCHF:are. Ann berättar på ett sätt som är lätt att förstå, samtidigt som de vetenskapliga hänvisningarna inte blir lidande. Dessutom är hon inte särskilt provokativ i sitt sätt att uttrycka sig, så enda provokationen för de som möjligen tycker att fett är farligt är att hon hävdar att fett inte är farligt. Kan du ta några exempel på sådant som finns i boken och som du inte redan kände till? Förordar hon LCHF eller är hon neutral? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 En välskriven bok som kan ge nya insikter även till den som är väl påläst i kostfrågor. Också bra att ge bort till dem som har svårt att släppa taget om gammal kunskap! Kan du ge exempel på sådana insikter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Sandra har rätt och boken är värd varje krona. Föreläsningen i torsdags var också bra. Ann ger ett gediget och seriöst intryck utan sektstämpel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CocoSoff Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Förordar hon LCHF eller är hon neutral? Ann förespråkar lågkolhydratkost men är också tydlig med att olika människor tål olika saker i kosten olika bra och att en del därmed inte är lika kolhydratkänsliga. Hon menar också att fett i kosten är bra men vänder sig mer mot oljor som raps- och olivolja som främsta alternativ. Hon menar därmed inte att mättat fett är dåligt, mer neutralt om jag förstått det rätt . Jag tycker att boken är bra, den är informativ och lättläst och Ann Fernholm upplevs inte alls som provocerande vilket jag ibland kan tycka att andra kan göra i kostdebatten. Snarare upplever jag henne som ganska ödmjuk och villig till att diskutera och omvärdera det hon skriver om någon kommer med fakta som är ny för henne. Tips: Följ hennes blogg på http://ettsotareblod.se/ om du vill ha en uppfattning om hur hon skriver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Kan du ta några exempel på sådant som finns i boken och som du inte redan kände till? Förordar hon LCHF eller är hon neutral? Inte nödvändigtvis LCHF, men en lågkolhydratkost där man i alla fall inte är rädd för fett. Hon säger att LCHF:arna har rätt i att mättat fett inte är farligt, men att Livsmedelsverket har rätt i att fleromättade fetter är nyttigare än mättat fett. Typ så. Innan jag läste boken hade jag ingen aning om att ett förhöjt blodsocker (och insulin) var en stark gemensam nämnare för hjärtinfarkter och särskilt död i hjärtinfarkter. Det har jag i och för sig därefter läst på andra ställen också, men just sockrets koppling till alla möjliga sjukdomar var något nytt för mig innan jag öppnade boken, och det var det genomgående temat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertgust Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Lyssna gärna på ann. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=233&artikel=5375803 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Ni skulle ha sett bilden hon visade på allt som sockret inte var bra för, ojoj, man blev inte godissugen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lussan Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Kan bara instämma i vad de andra har skrivit. Andra lchf-böcker och kokböcker upprepar bara vad andra redan har skrivit och vad jag läst på internet. Det gör inte Anns bok. Den ger ist mkt ny och aktuell fakta och intressant info. Det negativa ur min synpunkt är att hon skriver att mättat fett är "neutralt" och förespråkar hellre olivolja... MEN jag har läst i prinicip alla svenska och många engelska lågkolhydratböcker och kokböcker och denna är absolut topp 3 Dessutom: om man är sockerberoende, som jag är, eller känner att man vill äta något kolhydratrikt så är den perfekt att läsa. Man blir minst sagt avskräckt från att äta socker. Så om du känner ett sug en dag så är det bara att slå upp ett kapitel ur Anns bok och läsa !! haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Bra bok och klart läsvärd. Själv läst flera engelska böcker och nu senast Stop Alzheimer, som jag kan rekommendera för den som vill lära sig lite mer om realtiv aktuell forskning på neurodegenetiva sjukdomar, inte allt för svår engelska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liniloto Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Bra bok och klart läsvärd. Själv läst flera engelska böcker och nu senast Stop Alzheimer, som jag kan rekommendera för den som vill lära sig lite mer om realtiv aktuell forskning på neurodegenetiva sjukdomar, inte allt för svår engelska. Vem har skrivit den? Det finns en på svenska som heter "Stoppa Alzheimer nu! : undvik, förebygg och bromsa demenssjukdomar" av Bruce Fife som jag funderar på att beställa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Vem har skrivit den? Det finns en på svenska som heter "Stoppa Alzheimer nu! : undvik, förebygg och bromsa demenssjukdomar" av Bruce Fife som jag funderar på att beställa. Japp det är Bruce Fife som skrivit den. Du kan även kolla lite mer på denna sida om kokosolja - http://www.coconutresearchcenter.org/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 "Ett sötare blod" går mera på djupet än de flesta andra böcker jag läst (på senska) och jag tycker den kräver mera av läsaren än de vanliga "frälsningsböckerna". Boken tar inte ställning för något fack utan kan läsas av alla men har så klart en betoning på lågkolhydratkost Den borde väl snart komma ut som pocket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Kan bara instämma i vad de andra har skrivit. Andra lchf-böcker och kokböcker upprepar bara vad andra redan har skrivit och vad jag läst på internet. Det gör inte Anns bok. Den ger ist mkt ny och aktuell fakta och intressant info. Det negativa ur min synpunkt är att hon skriver att mättat fett är "neutralt" och förespråkar hellre olivolja... MEN jag har läst i prinicip alla svenska och många engelska lågkolhydratböcker och kokböcker och denna är absolut topp 3 Dessutom: om man är sockerberoende, som jag är, eller känner att man vill äta något kolhydratrikt så är den perfekt att läsa. Man blir minst sagt avskräckt från att äta socker. Så om du känner ett sug en dag så är det bara att slå upp ett kapitel ur Anns bok och läsa !! haha Helt rätt - det finns idag ett antal bra böcker för nybörjare men Ann´s bok tar det hela ett steg till,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts