MrGestalt

Ketoflu?

Recommended Posts

Hej på er!

Jag heter Mattias och för fyra dagar sedan började jag äta en vegansk ketogen kost bestående av 80% fett, 15% protein och 5% kolhydrater. Jag använder mig också av en periodisk fasta på 16 timmar varje dygn.
Igår tror jag att jag hade det man kallar "keto flu" eller ketosinfluensa/förkylning (vad kallas det på svenska?) och min urinsticka visade 0,5 mml/l acetoacetat eller "spår" som det står på skalan.
Idag har jag högre på urinstickan och kände mig mycket bättre tills jag åt min brunch bestående av "bulletproof gold milk", paranötter och jordnötssmör. Alltihop innehöll sammanlagt 140g fett, 40g protein och 17g kolhydrater. 
Det kändes som att energin bara försvann, jag kände mig illamående och började svettas som en galning. Känner mig lite som igår fast mer illamående. Ändå har jag ätit ungefär på samma sätt varje dag. Känslan påminner mig om de gånger fått för mycket sköldkörtelmedicin under inställning av medicinen. (har hypotyreos) Varm, svettig, lätt yrsel, lätt illamående, otroligt dåligt arbetsminne, humörsvängningar, dålig motivation.

Frågorna jag ställer mig själv är följande:

  • Kan det vara så att jag helt enkelt äter för mycket fett och att kroppen inte blivit effektiv på att använda det ännu?
  • Är jag bara för otålig? Jag kanske fortfarande är i en övergångsperiod. Ketoner i urinet säger ju inte så mycket om hur effektiv kroppen är på att använda dem.

Vad tror ni om det här? Är det bara att hålla ut eller gör jag något fel?

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ketoflu sätter jag mina pengar på!

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit Mattias!

Ja, det är nog övergången till fettdrift som kan ge dessa besvär. Det går över.

Du kan ju prova att minska lite på fettet i början och äta lite mer grönsaker.

Lycka till med din hälsoresa!:)

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag ta en ordentlig nypa salt + magnesium och potassiumtillskott. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, MrGestalt sade:

Hej på er!

Jag heter Mattias och för fyra dagar sedan började jag äta en vegansk ketogen kost bestående av 80% fett, 15% protein och 5% kolhydrater. Jag använder mig också av en periodisk fasta på 16 timmar varje dygn.
Igår tror jag att jag hade det man kallar "keto flu" eller ketosinfluensa/förkylning (vad kallas det på svenska?) och min urinsticka visade 0,5 mml/l acetoacetat eller "spår" som det står på skalan.
Idag har jag högre på urinstickan och kände mig mycket bättre tills jag åt min brunch bestående av "bulletproof gold milk", paranötter och jordnötssmör. Alltihop innehöll sammanlagt 140g fett, 40g protein och 17g kolhydrater. 
Det kändes som att energin bara försvann, jag kände mig illamående och började svettas som en galning. Känner mig lite som igår fast mer illamående. Ändå har jag ätit ungefär på samma sätt varje dag. Känslan påminner mig om de gånger fått för mycket sköldkörtelmedicin under inställning av medicinen. (har hypotyreos) Varm, svettig, lätt yrsel, lätt illamående, otroligt dåligt arbetsminne, humörsvängningar, dålig motivation.

Frågorna jag ställer mig själv är följande:

  • Kan det vara så att jag helt enkelt äter för mycket fett och att kroppen inte blivit effektiv på att använda det ännu?
  • Är jag bara för otålig? Jag kanske fortfarande är i en övergångsperiod. Ketoner i urinet säger ju inte så mycket om hur effektiv kroppen är på att använda dem.

Vad tror ni om det här? Är det bara att hålla ut eller gör jag något fel?

 

Mm.. Ketoflu är typ samlingsnamn på många utav de omställningsbesvär man kan råka ut för.. när man går från högkolhydrat till högfett-diet!

Dvs det är som regel flera olika saker som samverkar!

Och det är bara du som vet om du gått från en högkolis/lågfett-diet?

På det så enligt dina egna uppgifter hamnar du på cirka 1500 Kcal.. det brukar för de flesta innebära bantning/kaloriunderskott/viktminskning/olika symptom i sig!

Och hjärnan brukar vilja ha minst tre veckor på sig att ställa om till en iallafall någotsånär väl reglerad ketos!

Musklerna kan ta cirka tre månader.. eller mer!

Ett gott tecken.. förutom Urinketoner/blodketoner är.. smak av död råtta i munnen och riddarrustning när man går upp för minsta trappa!:blink:

En annan synpunkt, så verkar 40 gram protein vara i lägsta laget, du borde för att vara safe, iallafall ligga på minst 1 gram för din normalvikt för din längd?

Dvs ketogen diet kräver lixom litta mer protein.. och veganska källor är som regel inte alltid exakt samma sammansättning av essentiella aminosyror, så då kan man lägga till lite extra.

Och man kan behöva lite extra salter främst i omställningen.. och för blandkostare så brukar vi rekomendera benbuljong.. en eller två koppar om dagen.. men för en vegan så får man kika lite extra på vilket salt man köper i affären.. dvs sk mineralsalt, med flera andra salter förutom natriumklorid.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Zepp sade:

Dvs ketogen diet kräver lixom litta mer protein.. och veganska källor är som regel inte alltid exakt samma sammansättning av essentiella aminosyror, så då kan man lägga till lite extra.

Jag ser till att få i mig ca 0,7 till 1g protein per kilo muskelmassa. Brukar landa på runt 60-85g per dag. Har i genomsnitt ätit 2250 kalorier per dag denna vecka.

Lustigt att du säger det för jag har hört precis tvärt om. Jag har hört att det finns en proteinrestriktion i ketogen kost som inte finns i vanlig lågkolhydratkost på grund av glukoneogenes.

Jag får väl hålla ut helt enkelt! Hade en sjukt märklig smak i munnen igår som jag inte alls kan beskriva. Lite samma känsla som efter att man skrapat tungan, om du gjort det någon gång?  Det där med riddarrustning förstod jag nog inte riktigt. Menar du att det går sjukt tungt eller?

Ser till att få i mig elektrolyter.
Nå, jag skulle väl kanske inte kalla mig vegan egentligen. Jag säger "vegansk" för att folk i allmänhet brukar förstå bättre vad jag äter då. Det finns en massa andra "dogmer" eller vad man ska kalla det som kommer med uttrycket "vegan" som jag inte riktigt kan identifiera mig med. Jag brukar säga att jag är växtbaserad. Men jag äter lite gelatin, ägg och honung ibland när det inte finns något annat alternativ. (inte honung just nu då) Men benbuljong känns som en utmaning. Jag tror jag får lösa det med elektrolyter från andra källor!

Tack för feedback!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tröttheten hänger oftast samman med att insulinet håller kvar salt i kroppen, så när man går över till lågkolhydrat kost, så kan man få saltbrist, och då tvingas kroppen återvinna salt för att hindra farligt låga salt nivåer. Kroppen  producerar då aldosteron för att hålla kvar saltet, men det leder till höjda nivåer av adrenalin och kortisol, som i längden är ohälsosamt.

        Så ett bättre alternativ är att äta mer salt. Kroppen har inga problem att göra sig av med ett eventuellt saltöverskott.Njurarna gör det lätt. Så en tesked salt(eller 1 och 1/3dels tesked till 2 och 2/3 dels tesked salt. En stor undersökning visade att de som levde längst låg däremellan.Se : http://blog.virtahealth.com/sodium-nutritional-ketosis-keto-flu-adrenal-function/  )  

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, MrGestalt sade:

Jag ser till att få i mig ca 0,7 till 1g protein per kilo muskelmassa. Brukar landa på runt 60-85g per dag. Har i genomsnitt ätit 2250 kalorier per dag denna vecka.

Lustigt att du säger det för jag har hört precis tvärt om. Jag har hört att det finns en proteinrestriktion i ketogen kost som inte finns i vanlig lågkolhydratkost på grund av glukoneogenes.

Jag får väl hålla ut helt enkelt! Hade en sjukt märklig smak i munnen igår som jag inte alls kan beskriva. Lite samma känsla som efter att man skrapat tungan, om du gjort det någon gång?  Det där med riddarrustning förstod jag nog inte riktigt. Menar du att det går sjukt tungt eller?

Ser till att få i mig elektrolyter.
Nå, jag skulle väl kanske inte kalla mig vegan egentligen. Jag säger "vegansk" för att folk i allmänhet brukar förstå bättre vad jag äter då. Det finns en massa andra "dogmer" eller vad man ska kalla det som kommer med uttrycket "vegan" som jag inte riktigt kan identifiera mig med. Jag brukar säga att jag är växtbaserad. Men jag äter lite gelatin, ägg och honung ibland när det inte finns något annat alternativ. (inte honung just nu då) Men benbuljong känns som en utmaning. Jag tror jag får lösa det med elektrolyter från andra källor!

Tack för feedback!

Jag har oxå hört talat om rädslan för protein, den är till stora delar obefogad och en missuppfattning!

Den första grejen som folk har hört är att LCHF är ingen köttdiet utan främst en fettdiet.. men vi äter vårt behov av protein oavsett om det är animaliskt eller vegetabiliskt.

Den andra grejen är att protein är himla insulinogent.. det är heller inget att vara rädd för, det krävs nämligen för att få in aminosyrorna i proteinsyntesen.

Och den tredje grejen de hört är att aminosyror kan omvandlas till glukos i levern.. och det är därifrån som vi på ketogen diet får en del av glukosen, förutom från Glycerol som går samma väg.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan bör man komma ihåg, om man dricker fyra koppar kafé per dag, så förlorar man ett gram salt. Alltså den mängd som SLV  rekommenderar, att man skall äta per dag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.