Popular Post RobertAnd Posted January 4, 2018 Popular Post Share Posted January 4, 2018 Vissa hävdar att det tar flera år att rena kroppen från PUFA (fleromättade fetter, främst av omega-6 typen, återfinns främst i industriella växtoljor) om man slutar äta växtoljor, går över till mättat eller enkelomättat fett. Andra säger att det kan göras på ett år om man är riktigt strikt och undviker även "naturliga" källor till fleromättade fetter som t.ex. nötter, kyckling, fläsk, etc. Oavsett vad så har jag läst om två (hypotetiska) fördelar med att rena kroppen från PUFA: 1. PUFA sänker kroppstemperatur, man blir kall, lägre metabolism. 2. PUFA i huden leder lättare till brännskador vid solning. Nu har jag i cirka tre års tid aktivt undvikit omega-6 oljor, även om jag inte är någon fanatiker, samt ätit mycket mer mättat fett (innan LCHF var jag väl som de flesta andra, margarin, skräpmat, alltid rapsolja eller solrosolja att steka i eller för att ugnsrosta) . Det intressanta är att förr brukade jag alltid vara kall och frusen, kalla händer och fötter, men så är det inte längre. Jag tål kyla bra numera, hade en period med 17 grader inomhus, inga problem. Jag gillar även att gå ut ganska lättklädd i vinterväder. En stor förändring faktiskt. Solbrännan då? Förr brände jag mig lättare i solen, minns en vecka på Kanarieöarna för 9-10 år sedan, rätt så röd och öm med efterföljande flagning, trots solskyddskräm. Men nu i november två veckor i Florida, helt utan solskyddskräm, ingen rödhet eller ömhet alls, bara brun och fin hud. Är det någon annan som upplevt något liknande, eller andra fördelar av att slopa växtoljor? 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 Spännande! Jag har inte alls varit så konsekvent och dedikerad som du, men det fett jag äter är huvudsakligen smör och kokosolja. Och det jag märkt sen jag övergick till LCHF är att jag inte bränner mig i solen, jag som vuxit upp och hållit mig i skuggan hela mitt liv tidigare. Nu har jag inte direkt vistats i någon Florida-sol, men jag tillbringar den största delen av semestern ute utan solskyddsmedel, dvs. jag är ute hela dagarna om vädret tillåter. Det där med att tåla kyla är jag lite osäker på. Jag har i och för sig ofta 18-19 grader inne, men orsaken till att det är okej är att jag går omkring i dubbla fleece-tröjor. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 Jag har inte heller varit konsekvent vad gäller PUFA - ja, jag har inte haft en aning om detta, helt enkelt. Men nog minns jag när jag började med LCHF att jag blev varmare (särskilt med kokosolja, vill jag minnas) och jag tål definitivt solen battre än förr. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinBÅ Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 Vart drar man gränsen för mängden PUFA i de fetter man äter? Alla fetter innehåller ju mättat, enkelomättat och fleromättat. Att de flesta vegetabiliska oljor försvinner är självklart, men avokadooljan, olivoljan och ister ligger på ungefär samma mängd PUFA, ca 10g/100g. Talg, smör och kokosoljan har mycket lägre nivåer 4,3 och 1,8g/100g. Värden hämtade från google så de är ungefärliga. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 4, 2018 Author Share Posted January 4, 2018 5 minuter sedan, MalinBÅ sade: Vart drar man gränsen för mängden PUFA i de fetter man äter? Alla fetter innehåller ju mättat, enkelomättat och fleromättat. Att de flesta vegetabiliska oljor försvinner är självklart, men avokadooljan, olivoljan och ister ligger på ungefär samma mängd PUFA, ca 10g/100g. Talg, smör och kokosoljan har mycket lägre nivåer 4,3 och 1,8g/100g. Värden hämtade från google så de är ungefärliga. Precis, vill man vara riktigt strikt, kanske som en intervention för att "rena kroppen", så väljer vissa att t.ex. undvika ister och olivolja också. Men det blir väl en fråga om vad som är rimligt, äter man tillräckligt med mättat fett också så borde långsamt de flesta cellerna i kroppen byta ut sitt PUFA i membran och annat mot mättat fett, bara man ger det tid? Man kan inte helt sluta med PUFA, både omega-3 och omega-6 tillhör de essentiella fetterna, livsnödvändiga. Problemet är väl att det blir för mycket av det via de industriella vegetabiliska oljorna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 4, 2018 Author Share Posted January 4, 2018 55 minuter sedan, SGK sade: Spännande! Jag har inte alls varit så konsekvent och dedikerad som du, men det fett jag äter är huvudsakligen smör och kokosolja. Och det jag märkt sen jag övergick till LCHF är att jag inte bränner mig i solen, jag som vuxit upp och hållit mig i skuggan hela mitt liv tidigare. Nu har jag inte direkt vistats i någon Florida-sol, men jag tillbringar den största delen av semestern ute utan solskyddsmedel, dvs. jag är ute hela dagarna om vädret tillåter. Det där med att tåla kyla är jag lite osäker på. Jag har i och för sig ofta 18-19 grader inne, men orsaken till att det är okej är att jag går omkring i dubbla fleece-tröjor. 34 minuter sedan, Effie sade: Men nog minns jag när jag började med LCHF att jag blev varmare (särskilt med kokosolja, vill jag minnas) och jag tål definitivt solen battre än förr. Kul! Flera som har liknande erfarenheter alltså, och jag tror att jag har hört en del andra liknande saker om solbränna här på forumet förr. Intressant om det skulle vara de vegetabiliska industriella oljorna som ligger bakom ökningarna i hudcancer... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 Jag har i princip minimerat fleromättat fett och upplever exakt dessa fördelar - är mer köld- och soltålig. Brände mig rejält innan, nu använder jag aldrig solkräm. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 3 timmar sedan, Xiro sade: Jag har i princip minimerat fleromättat fett och upplever exakt dessa fördelar - är mer köld- och soltålig. Brände mig rejält innan, nu använder jag aldrig solkräm. Samma här - frusenheten har försvunnit och det känns som kroppens leder också har börjat må mycket bättre - jag är vig och har bra balans fastän jag har gått i pension. Tyvärr har kostförändringen inte på något påtagligt vis minskat rynkigheten - hur är det för er andra? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 6 timmar sedan, RobertAnd sade: Vissa hävdar att det tar flera år att rena kroppen från PUFA (fleromättade fetter, främst av omega-6 typen, återfinns främst i industriella växtoljor) om man slutar äta växtoljor, går över till mättat eller enkelomättat fett. Andra säger att det kan göras på ett år om man är riktigt strikt och undviker även "naturliga" källor till fleromättade fetter som t.ex. nötter, kyckling, fläsk, etc. Oavsett vad så har jag läst om två (hypotetiska) fördelar med att rena kroppen från PUFA: 1. PUFA sänker kroppstemperatur, man blir kall, lägre metabolism. 2. PUFA i huden leder lättare till brännskador vid solning. Nu har jag i cirka tre års tid aktivt undvikit omega-6 oljor, även om jag inte är någon fanatiker, samt ätit mycket mer mättat fett (innan LCHF var jag väl som de flesta andra, margarin, skräpmat, alltid rapsolja eller solrosolja att steka i eller för att ugnsrosta) . Det intressanta är att förr brukade jag alltid vara kall och frusen, kalla händer och fötter, men så är det inte längre. Jag tål kyla bra numera, hade en period med 17 grader inomhus, inga problem. Jag gillar även att gå ut ganska lättklädd i vinterväder. En stor förändring faktiskt. Solbrännan då? Förr brände jag mig lättare i solen, minns en vecka på Kanarieöarna för 9-10 år sedan, rätt så röd och öm med efterföljande flagning, trots solskyddskräm. Men nu i november två veckor i Florida, helt utan solskyddskräm, ingen rödhet eller ömhet alls, bara brun och fin hud. Är det någon annan som upplevt något liknande, eller andra fördelar av att slopa växtoljor? Mah.. jag skulle formulera det hela på ett annat sätt! För det första.. vissa elongerade och desatuerade PUFA är villkorligt essentiella/nödvändiga! Som regel så handlar det främst om brist på EPA/DHA i kosten.. det får vi främst från vilt/gräsbeteskött och vildfångad fisk eller från kapslar. Dvs det handlar mer om att får vi mest i oss modersyrorna så skall de ske i samma proportioner. Och de PUFA som inte går in i Eikosanoidsystemet används främst som energi via betaoxidation. Och kroppen lagrar inte gärna PUFA i någon större omfattning. Och det finns lixom ingen större risk att de byggs in i våra cellmembran.. det styrs av gener.. i värsta fall syntetiserar kroppen mättade fetter av PUFA! Utan det handlar fortfarande om brist på EPA/DHA, dvs vilt, gräsbeteskött/vildfångad fisk! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanveden Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 Här en som har studerat ämnet med olika fetter... Reportage med läkaren Jenny Reimers Maten vi borde äta som håller oss normalviktiga och vid god hälsa i hela långa livet för en internationell LCHFday den 16 januari . 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 2 timmar sedan, Hanveden sade: Här en som har studerat ämnet med olika fetter... Reportage med läkaren Jenny Reimers Maten vi borde äta som håller oss normalviktiga och vid god hälsa i hela långa livet för en internationell LCHFday den 16 januari . Mera om Jenny Reimes. http://annikadahlqvist.com/2015/03/07/om-jenny-reimers-i-allehanda-se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Och så lite till om Jenny Reimes. http://www.allehanda.se/taggat/Jenny Reimers http://www.st.nu/allmant/angermanland/expert-nej-till-frukt-och-gront-1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 20 timmar sedan, RobertAnd sade: Nu har jag i cirka tre års tid aktivt undvikit omega-6 oljor, även om jag inte är någon fanatiker, samt ätit mycket mer mättat fett. Undviker du även nötter och frön och sånt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 5, 2018 Author Share Posted January 5, 2018 2 timmar sedan, Tureborgaren sade: Undviker du även nötter och frön och sånt? Inte fanatiskt, men i det stora hela så äter jag ganska lite nötter. Mycket ren energi, och lätt att överäta för mig. Omega-6 grejen är väl ytterligare ett argument, men även där är jag inte extrem. Jag har en burk majonnäs i kylen, men den räcker många månader, till skillnad från smöret och kokosoljan. Jag försöker bara hålla nere intaget, och jag tror inte att kompensera med Omega-3 är svaret. Men nötter innehåller t.ex. antioxidanter, så PUFA i nötter håller sig stabilt, oxiderar inte. Också bra fibrer, pistagenötter har en del RS, valnötter har visats också ge tillväxt av goda tarmbakterier. Så det är inget dåligt med nötter egentligen. Men har man länge ätit för mycket omega-6 så kanske man ska hålla nere nötter för att rena kroppen. Vissa tror det i alla fall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 5, 2018 Author Share Posted January 5, 2018 17 timmar sedan, Zepp sade: Och kroppen lagrar inte gärna PUFA i någon större omfattning. Och det finns lixom ingen större risk att de byggs in i våra cellmembran.. det styrs av gener.. i värsta fall syntetiserar kroppen mättade fetter av PUFA! Det är lite av en "fringe" teori det där med cellmembranen, bl.a. Mercola tar upp det. För mycket PUFA ger mer PUFA i cellmembranen, och cellerna blir då mer känsliga för oxidativ stress. Men det stöds inte direkt av vetenskapen vad det verkar, någon liten studie max, medan de flesta ser ingen skillnad. Däremot är det väl etablerat att du kan påverka förhållandet O3/O6 i membranen med diet. Dessutom är det väl etablerat att PUFA lagras i vår fettväv, man har t.ex. sett att linoleic acid (omega-6) i amerikaners fettväv ökat 136% de senaste 50 åren. Det är här vi främst kan "rena" kroppen från PUFA. Eftersom det hos alla människor sker fettförbränning samt fettinlagring så är det ju en viss omsättning av fettet i fettväven. Eliminera PUFA, ät mättat fett eller enkelomättat, så kommer med tiden fettväven att bli mer eller mindre fri från PUFA. (Det slår mig nu att LCHF borde vara en ren turbo för att rena kroppen från PUFA, eftersom fettomsättning ökar radikalt, det borde ju gå snabbare då!) Har man PUFA i fettväven, så kommer fettförbränning frisätta PUFA i kroppen, och det är detta man menar leder till sänkt metabolism. En liten sammanfattning av teorierna: https://criticalmas.com/2013/11/problem-pufa/ Low Metabolism and Thyroid Issues You can’t have an article about excess PUFA without mentioning Dr. Ray Peat. From his article Unsaturated fatty acids: Nutritionally essential, or toxic?: “A series of studies about 20 years ago showed that the functions of the thyroid hormone are all inhibited by unsaturated fats, with the inhibition increasing in proportion to the number of unsaturations (double bonds) in the fat molecule.” And… “When the tissues are saturated with those antithyroid fats, metabolism slows, especially when any stress, such as cold or hunger, increases the concentration of free fatty acids in the blood stream. “ But how? For that part of the puzzle I found this explanation on a post by Tom Brimeyer, who has a site that focuses on thyroid health. Polyunsaturated fats block the thyroid gland from secreting thyroid hormone. Polyunsaturated fats block the transport of thyroid hormone to your cells within your bloodstream. Polyunsaturated fats block your cells from properly utilizing the thyroid hormone that is available. Peat’s article also goes into how PUFA increases estrogen levels which can lower body temperature. Alltså ska PUFA tydligen hindra sköldkörtelns arbete, och på så sätt sänka metabolism. Även öka estrogen. Och för dessa tillstånd hjälper det alltså inte att kompensera med fiskolja, även om det kan hjälpa mot inflammation. Man kan ju också tänka sig ett problem för folk som levt på skräpmat, alltså mycket PUFA i fettväven, och så börjar de banta. Då frisätts ännu mer PUFA, och metabolismen saktar ner, precis när de inte behöver det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Jag vet inte vad det beror på men jag tål solen mycket bättre nu och har kvar någon form av färg betydligt längre... Blir inte bränd längre och får fort en fin brun nyans, Trots den dåliga sommaren med mycket litet helkropps solande ser man fortfarande var mina badbyxor varit där är jag betydligt vitare... Jag inbillar mig att det har med att jag började med dvitamintillskott men vad vet jag? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Kan inte nån av er ambitiösa här inne, ta reda på om hudcancer har ökat i samma takt som sockersjuka? Typ från 70-80-talet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 5, 2018 Author Share Posted January 5, 2018 Dödlighet hudcancer i Sverige: 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 2 timmar sedan, RobertAnd sade: Det är lite av en "fringe" teori det där med cellmembranen, bl.a. Mercola tar upp det. För mycket PUFA ger mer PUFA i cellmembranen, och cellerna blir då mer känsliga för oxidativ stress. Men det stöds inte direkt av vetenskapen vad det verkar, någon liten studie max, medan de flesta ser ingen skillnad. Däremot är det väl etablerat att du kan påverka förhållandet O3/O6 i membranen med diet. Dessutom är det väl etablerat att PUFA lagras i vår fettväv, man har t.ex. sett att linoleic acid (omega-6) i amerikaners fettväv ökat 136% de senaste 50 åren. Det är här vi främst kan "rena" kroppen från PUFA. Eftersom det hos alla människor sker fettförbränning samt fettinlagring så är det ju en viss omsättning av fettet i fettväven. Eliminera PUFA, ät mättat fett eller enkelomättat, så kommer med tiden fettväven att bli mer eller mindre fri från PUFA. (Det slår mig nu att LCHF borde vara en ren turbo för att rena kroppen från PUFA, eftersom fettomsättning ökar radikalt, det borde ju gå snabbare då!) Har man PUFA i fettväven, så kommer fettförbränning frisätta PUFA i kroppen, och det är detta man menar leder till sänkt metabolism. En liten sammanfattning av teorierna: https://criticalmas.com/2013/11/problem-pufa/ Low Metabolism and Thyroid Issues You can’t have an article about excess PUFA without mentioning Dr. Ray Peat. From his article Unsaturated fatty acids: Nutritionally essential, or toxic?: “A series of studies about 20 years ago showed that the functions of the thyroid hormone are all inhibited by unsaturated fats, with the inhibition increasing in proportion to the number of unsaturations (double bonds) in the fat molecule.” And… “When the tissues are saturated with those antithyroid fats, metabolism slows, especially when any stress, such as cold or hunger, increases the concentration of free fatty acids in the blood stream. “ But how? For that part of the puzzle I found this explanation on a post by Tom Brimeyer, who has a site that focuses on thyroid health. Polyunsaturated fats block the thyroid gland from secreting thyroid hormone. Polyunsaturated fats block the transport of thyroid hormone to your cells within your bloodstream. Polyunsaturated fats block your cells from properly utilizing the thyroid hormone that is available. Peat’s article also goes into how PUFA increases estrogen levels which can lower body temperature. Alltså ska PUFA tydligen hindra sköldkörtelns arbete, och på så sätt sänka metabolism. Även öka estrogen. Och för dessa tillstånd hjälper det alltså inte att kompensera med fiskolja, även om det kan hjälpa mot inflammation. Man kan ju också tänka sig ett problem för folk som levt på skräpmat, alltså mycket PUFA i fettväven, och så börjar de banta. Då frisätts ännu mer PUFA, och metabolismen saktar ner, precis när de inte behöver det. Mm.. har oxå läst sådant.. främst från icke vetenskapliga källor.. oså har jag även läst litta vetenskapliga artiklar! Iallafall när det gäller cellmembran.. de kommer lixom inte till utav en slump, beroende utav vad du äter.. förutom om du missar något essentiellt ämne. Och osökt så kommer vi då in på olika djur och växter samt deras genetiska kod.. kallblodiga/varmblodiga djur/växter anpassade för varma respektive kalla växtförhållanden! En sak som ofta dyker upp i debatten är huruvida via och andra varmblodiga djur får stelare eller sladdrigare cellmembran med mer/mindre PUFA/SFA i födan? Grejen är och det är rätt bra vederlagt.. vi reglerar våra cellers funktion genom att hålla samma temperatur i kroppen.. vi är hårdkodade för en viss sammansättning i våra cellmembran.. gäller vad jag förstår alla djur och växter! Och då kommer vi till skillnaden mellan varmblodiga och kallblodiga djur/växter! Varmblodiga innebär att vi håller samma kroppstemperatur.. genom olika funktioner.. eller hos Homo Sapiens.. kläder! Och när vi ändå är inne på det.. adiopote vävnad utsöndrar Östrogen.. ju större sådan vävnad ju mer Östrogen! Växter är oxå rätt hårdkodade, de kan bara leva i klimatzoner som de är anpassade för.. gäller även fiskar. Iallafall.. vidare till inlagring av PUFA i adiopote vävnad.. som jag redan nämnt, kroppen föredrar att lagra längre stabilare fettsyror, typ Palmitinsyra.. såå PUFA/SCFA/MCFA går ofta med prioritet till betaoxidation.. dvs förbränns som energi. Ofta så handlar det mer om huruvida fett eller glukos är prio att förbränär na som energi. Såå.. med högt blodsocker/hög glykemisk belastning så kan säkert mer PUFA lagras? Oså hamnar vi på regleringen utav Thyroidhormoner.. och så länge det inte handlar om autoimuna orsaker så är de som regel beroende utav tillgänglig energi i blodet.. och det finns nog inget som höjer aktivt T3 så mycket som högt blodsocker, det är en del av vår energireglering/homeostas. Summa summarum.. att PUFA ökat pocentuellt i adiopote vävnad säger egentligen inte så mycket.. oså skall man dra rätt slutsatser, dvs dels så är det ett number game, dvs litta samma som för statiner.. en skillnad mellan 0,1 till 0,2 pocent är nästan exakt en ökning med hundra pocent.. men ändå på Homeopatiska nivåer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 5, 2018 Author Share Posted January 5, 2018 43 minuter sedan, Zepp sade: Summa summarum.. att PUFA ökat pocentuellt i adiopote vävnad säger egentligen inte så mycket.. oså skall man dra rätt slutsatser, dvs dels så är det ett number game, dvs litta samma som för statiner.. en skillnad mellan 0,1 till 0,2 pocent är nästan exakt en ökning med hundra pocent.. men ändå på Homeopatiska nivåer! http://m.advances.nutrition.org/content/6/6/660.full The best-fit line for adipose tissue LA increased from 9.1% in 1959 to 21.5% in 2008, representing a 136% increase. Över 20% av fettväven är alltså omega-6, och det bara ökar. Det är mer än homeopatiska nivåer, kanske tillräckligt för att göra skada? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 1 timme sedan, RobertAnd sade: http://m.advances.nutrition.org/content/6/6/660.full The best-fit line for adipose tissue LA increased from 9.1% in 1959 to 21.5% in 2008, representing a 136% increase. Över 20% av fettväven är alltså omega-6, och det bara ökar. Det är mer än homeopatiska nivåer, kanske tillräckligt för att göra skada? Troligen inte om det ligger i adipote vävnad.. men det bör omsättas snabbare än palmitinsyra.. dvs man bör sänka sitt kolhydratintag och satsa mer på betaoxidatin/lipolys/normala insulinnivåer/minska det metabola syndromet. Iallafall.. LA funkar finfint i betaoxidationen! Problemet är fortfarande dess dåliga lagringsbeständighet men främst dess inverkan på Eikosanoiderna.. dvs det är fortfarande bristen på Omega-3 helst i form utav EPA/DHA.. dvs brist på gräsbeteskött, vilt och vildfångad fisk i vår kost. Och ju mer LA i adopose vävnad.. ju mer vildfångad fisk behöver du äta för att komma i balans! Och problemet är liknande för O-3s modersyra Alfalinolensyra! "Människans kropp kan att omvandla alfa-linolensyra till EPA och DHA, men förmågan är väldigt begränsad." https://sv.wikipedia.org/wiki/Alfa-linolensyra Såå.. som alla vet.. vid intag av wienerbröd/bullar/läsk/godis/alfalinolensyra/linolensyra så skall man strax ut och springa i två timmar.. så man bränner bort iallafall ett överskott. Så man får skilja på verkan av de villkorligt essentiella O-3/O-6, Eiokosanoida elongerade och desatuerade varianter och deras modersyror! Såå.. egentligen så har du rätt och rena kroppen från PUFA.. främst Omgea- 6 innebär fortfarande att vi bör ersätta margarin, processade växtoljor med gräsbetat kött/smör/mejerier, vilt, vildfångad fisk skaldjur.. lätt som en plätt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 6, 2018 Author Share Posted January 6, 2018 @Zepp, vad tror du om det där med solbränna och hudcancer? Där får jag intrycket att det finns lite mer bevis, inte bara teorier som med metabolismen. http://nutritionadvance.com/scary-real-link-diet-skin-cancer/ In this study, researchers fed hairless mice a variety of diets with increasing proportions of polyunsaturated fatty acids (PUFA). The mice were then exposed to a chronic course of UV radiation to measure the results. In general, the higher their dietary intake of PUFA, the more cancerous tumors the mice developed (23). Interestingly, some mice were also fed a diet high in saturated fat in the study. Comparatively, these mice had a much higher immunity to the UV radiation and didn’t develop cancer. Summing up their findings, the authors suggested that their data suggests polyunsaturated fats enhance photocarcinogenesis (causation of cancer). Det finns säkert många andra faktorer också, men PUFA kanske kan vara en stor del av problemet? Cellerna i huden blir mer känsliga för oxidation via UV-strålning. Återigen spelar balansen O3/O6 roll, men hur förklarar man det här resultatet: https://www.ahcmedia.com/articles/47778-polyunsaturated-fatty-acids-and-skin-cancer-part-i For example, in a two-year clinical intervention trial, 76 patients were randomized to either a control group (approximately 38% of calories from fat) or to a low-fat dietary intervention group (20% calories from fat).18 The patients on the low-fat diet had a 66% reduction in actinic keratosis, a premalignant lesion with a high conversion rate to squamous cell carcinoma. In a second trial, 101 patients with either squamous or basal cell carcinoma experienced a large decrease in occurrence of new skin cancers in the low-fat intervention group (20% of calories from fat) as compared to the control group which remained on a high-fat diet (35-40% of calories from fat).6 Thus, these clinical studies support the conclusion that a reduction in premalignant and malignant skin lesions can be achieved by reducing dietary fat, and that dietary manipulation can play an important role in the management and prevention of the most common forms of skin cancers (i.e., basal and squamous cell carcinomas). Hur kan en lågfettkost skydda mot hudcancer? Kanske därför att man äter helt enkelt mycket mindre skadliga vegetabiliska oljor då? In 1987, Mackie et al analyzed 100 melanoma patients and matched controls for constituent fatty acids in samples of subcutaneous adipose tissue.12 Compared to the controls, melanoma patients had substantially increased percentages of n-6 PUFAs. The supposition of this study was that increased consumption of dietary n-6 PUFAs had a contributory effect in the etiology of melanoma. A recent epidemiology study of more than 50,000 men and women with cutaneous malignant melanoma indicated that n-6 PUFA intake was associated with a significantly increased risk of melanoma in women.11 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 7, 2018 Share Posted January 7, 2018 Nu vet ju inte jag exakt vad jag åt för fetter innan jag började med LCHF. Helst inga alls (men det är svårt att undvika). Och jag undvek solen i möjligaste mån; blev ändå bara bränd. När jag började med LCHF, började äta fett (smör)...då blev det bättre. Men jag är bara en illa dokumenterad anekdot. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 7, 2018 Share Posted January 7, 2018 17 timmar sedan, RobertAnd sade: @Zepp, vad tror du om det där med solbränna och hudcancer? Där får jag intrycket att det finns lite mer bevis, inte bara teorier som med metabolismen. http://nutritionadvance.com/scary-real-link-diet-skin-cancer/ In this study, researchers fed hairless mice a variety of diets with increasing proportions of polyunsaturated fatty acids (PUFA). The mice were then exposed to a chronic course of UV radiation to measure the results. In general, the higher their dietary intake of PUFA, the more cancerous tumors the mice developed (23). Interestingly, some mice were also fed a diet high in saturated fat in the study. Comparatively, these mice had a much higher immunity to the UV radiation and didn’t develop cancer. Summing up their findings, the authors suggested that their data suggests polyunsaturated fats enhance photocarcinogenesis (causation of cancer). Det finns säkert många andra faktorer också, men PUFA kanske kan vara en stor del av problemet? Cellerna i huden blir mer känsliga för oxidation via UV-strålning. Återigen spelar balansen O3/O6 roll, men hur förklarar man det här resultatet: https://www.ahcmedia.com/articles/47778-polyunsaturated-fatty-acids-and-skin-cancer-part-i For example, in a two-year clinical intervention trial, 76 patients were randomized to either a control group (approximately 38% of calories from fat) or to a low-fat dietary intervention group (20% calories from fat).18 The patients on the low-fat diet had a 66% reduction in actinic keratosis, a premalignant lesion with a high conversion rate to squamous cell carcinoma. In a second trial, 101 patients with either squamous or basal cell carcinoma experienced a large decrease in occurrence of new skin cancers in the low-fat intervention group (20% of calories from fat) as compared to the control group which remained on a high-fat diet (35-40% of calories from fat).6 Thus, these clinical studies support the conclusion that a reduction in premalignant and malignant skin lesions can be achieved by reducing dietary fat, and that dietary manipulation can play an important role in the management and prevention of the most common forms of skin cancers (i.e., basal and squamous cell carcinomas). Hur kan en lågfettkost skydda mot hudcancer? Kanske därför att man äter helt enkelt mycket mindre skadliga vegetabiliska oljor då? In 1987, Mackie et al analyzed 100 melanoma patients and matched controls for constituent fatty acids in samples of subcutaneous adipose tissue.12 Compared to the controls, melanoma patients had substantially increased percentages of n-6 PUFAs. The supposition of this study was that increased consumption of dietary n-6 PUFAs had a contributory effect in the etiology of melanoma. A recent epidemiology study of more than 50,000 men and women with cutaneous malignant melanoma indicated that n-6 PUFA intake was associated with a significantly increased risk of melanoma in women.11 Intressanta studier ioförsej.. men människor är inte möss! För det första så borde möss vara mer anpassade för PUFA.. menar, deras artegna kost borde bestå mer utav olika sorters fröer? För det andra, de skyddar sin hud från strålning med päls.. oså tror jag de är typiskt grynings/kvälls/nattaktiva? Människor är typ dagaktiva och skyddar huden med olika pigment.. läs afrikansk/aborginal hudfärg.. för exempel! Och europeer som flyttat till dessa områden har en förhöjd risk för främst hudcancer.. det blir lite samma som att utsätta pälslösa möss för intensiv solbestrålning. Och senså.. vilken form av PUFA fick de där mössen.. O-6 eller O-3? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakopp Posted January 14, 2018 Share Posted January 14, 2018 jag aer helt oevertygad om att man ska undvika dem sedan jag laeste deep nutrition https://www.amazon.com/Deep-Nutrition-Your-Genes-Traditional/dp/1250113822/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1515949838&sr=8-1&keywords=deep+nutrition Catherine Shanahan saeger faktiskt lite samma sak som Jenny Reimers. Lever aer nya "gamla" superfooden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 16, 2018 Author Share Posted January 16, 2018 On 2018-01-04 at 21:26, kickilotta sade: Samma här - frusenheten har försvunnit och det känns som kroppens leder också har börjat må mycket bättre - jag är vig och har bra balans fastän jag har gått i pension. Tyvärr har kostförändringen inte på något påtagligt vis minskat rynkigheten - hur är det för er andra? Kickilotta, har du provat kollagen? Jag har hört många som menar att de ser yngre ut sen de började med tillskott. Någon tjej skrev att hon ser yngre ut nu vid 50 än när hon var 40, och menar att det är tillskott av kollagen som gör det: https://www.marksdailyapple.com/collagen-benefits/ Elizabeth Resnick 2 months 1 day ago This is exactly what I have been shouting from the rooftops about for years. I cannot believe the difference collagen has made in my skin. It’s firmer now than it was ten years ago, and old scars have even softened a bit. It’s also made my nails grow like crazy. I started out taking collagen peptides daily, which I still do. Then forced myself to start eating the “skin and stringy bits” of the meat. As a former vegetarian this was hard for me at first, but know I love it…especially the crispy skin of a whole roast chicken. I don’t rely on shakes every day, but when I have one it’s always the collagen fuel (which is also great stirred into coffee when you are traveling) I make bone broth from time to time (store the bones in your freezer till you have a bunch of them) I’m 51 and pass for much younger…attribute much of that to daily collagen intake! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 18, 2018 Share Posted January 18, 2018 Skrämmande utveckling av metabola sjukdomar i Sverige totalt sedan 2000. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts