agnesb Postad 4 Januari, 2018 Share Postad 4 Januari, 2018 Hur kan inflammationshämmande kost passa in i LCHF? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter B Postad 4 Januari, 2018 Share Postad 4 Januari, 2018 Jag tror LCHF-kost är inflammationshämmande, vi är nog ganska många som anekdotiskt rapporterar just den effekten. Det skadar inte att supplementera med omega 3 och försöka hålla ner förbrukningen av omega 6. Svårare än så är det nog inte. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
agnesb Postad 4 Januari, 2018 Författare Share Postad 4 Januari, 2018 Det finns ju en bok som heter "Food pharmacy"av Lina Nertby o Mia Clase och kosten innehåller mycket frukt o grönt. Jag ska läsa boken ordentligt framöver, men hade funderingar med tanke på frukten t.ex. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peter B Postad 4 Januari, 2018 Share Postad 4 Januari, 2018 I LCHF ingår grönt ... så länge det innehåller relativt lite kolhydrater. Rent allmänt brukar man säga att det är dagens högprocessade mat ( exakt vad det innebär är kanske lite flummigt, men den innehåller ofta billiga vegetabiliska oljor, socker och mjöl) som är inflammationsdrivande ... det är svårt att hitta LCHF-kost som är högprocessad. Jag tror att det är viktigare att undvika den skadliga maten ... det går liksom inte att kompensera en mikrovärmd färdiglagad pastarätt med att äta 3 apelsiner. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Zepp Postad 4 Januari, 2018 Share Postad 4 Januari, 2018 När Peter ändå flummar så kan väl jag oxå bidra? Dvs ju mindre inflamationsdrivande mat, ju mindre antinflamatorisk mat behöver man äta i princip.. dvs det viktiga är nog att undvika inflammation. Och från det ena till det andra.. motion/träning är väldigt inflammationsdrivande, men det skall vi inte undvika hur som helst, för det får till följd att kroppen anpassar sig för att undvika det i framtiden. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
DRAKULLA Postad 5 Januari, 2018 Share Postad 5 Januari, 2018 Jag har läst Food pharmacy och jag tycker att den stämmer ganska bra överens med LCHF- kost förutom frukten. I boken samlar de ihop flera bra strategier för god hälsa som t.ex. att ta bort socker och annat kolhydratrikt. En läckande tarm är ofta bidragande orsak till inflammationer i kroppen. Att inkludera resistent stärkelse och syrade grönsaker är mumma för tarmfloran. Glutenfritt har jag också för mig att de förespråkar i boken. Vissa raw food- recept för högt näringsupptag mm. De går även in på periodisk fasta som en del av god hälsa. Skippa gärna frukten och ät grönsaker. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rickard Postad 5 Januari, 2018 Share Postad 5 Januari, 2018 Cooling Brain Inflammation Naturally with Food https://www.psychologytoday.com/blog/diagnosis-diet/201712/cooling-brain-inflammation-naturally-food "The two most powerful promotors of inflammation in our modern diet are refined carbohydrates and refined vegetable oils." 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Petra183 Postad 5 Januari, 2018 Share Postad 5 Januari, 2018 Är inte Food pharmacy veganskt eller näst intill veganskt? Det var någon smart på forumet som påstod det och läser man kokboken eller tittar på deras blogg så finns det inga recept på kötträtter. Möjligen kan fisk och skaldjur tillåtas, speciellt om man har gäster eller har fångat sin egen makrill. Delar av faktabiten går absolut att tillämpa på LCHF, men kokboken skiljer sig en hel del från LCHF. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tureborgaren Postad 5 Januari, 2018 Share Postad 5 Januari, 2018 1 timme sedan, Petra183 sade: Är inte Food pharmacy veganskt eller näst intill veganskt? Jag har läst boken och deras blogg. Jag uppfattar dem inte som fanatiska veganer, även om de själva äter mest åt det gröna hållet. Tvärtom skriver de att det inte är världens undergång om det slinker ned en glasstrut eller en Pina Colada. "Fokusera på vad du ska tillföra kroppen för härligheter snarare än vad du ska utesluta, så brukar det där andra lösa sig av bara farten." "...vi vill ge dig grunderna till sambandet mellan tarmfloran, inflammation och din hälsa och framför allt till hur du via maten själv kan bidra till hur din tarmflora och, i förlängningen, du mår." . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tureborgaren Postad 5 Januari, 2018 Share Postad 5 Januari, 2018 Efter att ha tittat på SVT "Köttlobbyn" om nitrit i kött blev jag ganska fundersam. Skippa bacon helt? Eller finns det nitritfria charkvaror? Hur tänker ni? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
iAnna Postad 5 Januari, 2018 Share Postad 5 Januari, 2018 17 minuter sedan, Tureborgaren sade: Efter att ha tittat på SVT "Köttlobbyn" om nitrit i kött blev jag ganska fundersam. Skippa bacon helt? Eller finns det nitritfria charkvaror? Hur tänker ni? Gårdssällskapet hat iaf haft nitritfritt. http://www.gardssallskapet.se/kottlada/skinkpaket 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jala Postad 5 Januari, 2018 Share Postad 5 Januari, 2018 Det som är bra för hjärnan är även bra för kroppen. https://www.dietdoctor.com/se/tio-tips-en-friskare-hjarna https://www.psychologytoday.com/blog/diagnosis-diet/201712/top-ten-tips-healthier-brain-in-2018 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
rylandes Postad 6 Januari, 2018 Share Postad 6 Januari, 2018 Om det är fritt fram att flumma så tänkte jag också ge ett bidrag. För snart 2 år sedan hade en yngre nära släkting till mig kommit till en både skrämmande och beklämmande hälsostatus vid 26 års ålder. Hon hade ständigt återkommande urinvägsinfektioner, huvudvärk/migrän, magsmärtor och mag-tarmbesvär, varierande ledbesvär av reumatisk karaktär, mm. mm. Jag hade under längre tid propagerat för en kostomläggning, vilket lite halvhjärtat påbörjats flera gånger. Hon hade också i vården genomgått flera resultatlösa utredningar om vad som kunde vara problemet. I familjen blev vi allt oroligare. Under ett av många läkarbesök hade hon tagit upp frågan om antiinflammatorisk kost och blivit utskrattad och hånad av en kvinnlig läkare som påstod att sådant inte existerade. I bekantskapskretsen finns också en kvinna som är utbildad i och sysslar med naturmedicin. Något som bara tanken av ger mig utslag och svårartad aversion. I varje fall så uppstod en allmän diskussion om möjligheterna och ett möte bokades in. Min släkting var listig nog att inte upplysa om sina besvär utan frambar ett allmänt intresse och vad proven och mätresultaten skulle kunna visa. Prov genomfördes och naturmedicinaren redovisade i detalj och mycket pricksäkert vad min släkting hade för besvär. Några vanliga vitaminer och mineraler föreslogs, samt en antiinflammatorisk kost redovisades. Denna kost hade för mig flera överraskande inslag. Men grunden kunde ses som en strikt LCHF kost där man sedan uteslöt ytterligare produkter. Spannmål socker och andra derivat gick naturligtvis bort. Ris, potatis och andra underjordsgrönsaker likaså. Nattskuggeväxter, tomater och frukt. Mejerivaror och fläskkött kände jag mig mer tveksam till att man skulle ta bort. Men det finns ju en viss logik pga. fläskköttet produceras med spannmål samt att mejerier har varit problematiskt för många. Andra inslag jag kände mig tveksam till var uteslutandet av olivolja pga. en produktionsskandal för flera år sedan samt rekommendationen av råpressad rapsolja, vilket jag är väldigt tveksam till. Nåväl dessa randanmärkningar framstod som små i förhållande till problemet. Min släkting la om kosten och genomförde detta till punkt och pricka. Var beundransvärt beslutsam och följde kosten strikt. Inga medvetna fusk gjordes och redan inom några veckor så uppnådde hon betydande hälsoframgångar. Under resans gång fick hon ofrivilligt i sig socker några gånger som genast gav kraftfulla reaktioner i bl.a. magen. Nu knappt 2 år senare är i princip alla problem med hälsan sedan länge borta. Hon har också provat att återinföra vissa produkter som åtminstone i begränsad form inte tycks ge några problem. Smör, ost, vissa mejerier och fläskkött är några exempel. Själv har jag modifierat mina fördomar om naturmedicin. Tyvärr har mina fördomar om den vanliga vården delvis förstärkts. --- 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jala Postad 6 Januari, 2018 Share Postad 6 Januari, 2018 Det är inte svårt att ha fördomar om den inkompetenta vårdens kostråd. http://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/medicin/20170727/maries-halsoresa-borjade-med-en-god-fet-sas/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts