MKJ Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Tål man kolhydrater sämre om man ätit LCHF ett tag och sedan går tillbaka till blandkost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_H1978 Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Min uppfattning: ja. Det kan bli riktigt stökigt i både mage och psyke om man gör en helomvändning. Vill du börja äta någon typ av kolhydrater igen, så gör det försiktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag upplever det också så, men har hört att det kan vara en omställningsfas. Jag har hittills, sedan jag började äta LCHF, inte ätit kolhydrater i tillräckligt stor mängd och tillräckligt lång period för att själv kunna säga om känsligheten går tillbaka efter ett par dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CocoSoff Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag fuskar mycket när jag är på resa vilket är ganska ofta. Inte med godis och annat sött men bröd, juice, pommes, ibland pasta slinker ner. Får genast tillbaka min känsliga mage och sockersuget men inte mer än tidigare. Däremot tar det någon vecka efter att jag kommit hem innan magen känns "lugn" och inte uppblåst igen. Smakar jag däremot på en flis kladdkaka eller ett musbett på en bakelse blir jag helt sockerskakig ganska omgående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag har blivit väldigt känslig både för kolisar och rent socker. Det behövs inte mycket alls, innan kroppen reagerar negativt. Trösten är ju att jag inte är beroende av ovan nämnda gifter. LCHF for life... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Tål man kolhydrater sämre om man ätit LCHF ett tag och sedan går tillbaka till blandkost? Det är ju den omvända processen vad gäller när man går åt andra hållet, dvs når ketoadaption. Tiden detta tar är främst avhängig enzymanpassning, dvs till antal och till aktivitet. Däremot kan man ha förbättrat sin insulinresistens vilket inte är en ovanlig medveten/omedveten anledning till att man börjar med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Jag har blivit väldigt känslig både för kolisar och rent socker. Det behövs inte mycket alls, innan kroppen reagerar negativt. Trösten är ju att jag inte är beroende av ovan nämnda gifter. LCHF for life... Jag blir lite osäker på om du menar känslig när du slutat med LCHF som var frågeställningen. Att man blir känsligare för kolhydrater när man äter LCHF är ju en annan sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag tror att jag också blivit mera känslig. Märker det oftast på att jag får en okuvlig hunger efter att ha ätit ex en frukt. Detta händer dock inte alltid. Jag har i cch för sig svårt att komma ihåg hur det var innan jag började med lchf, men jag tror att jag reagerar starkare. Doc skrev på sin blogg om dr Dahlqvist då hon gjorde en glukosbelastning och det skenbart såg ut som hon hade diabetes. Förklaringen skulle då vara att kroppen inte är beredd på sockret när man ätit strikt en längre tid och att lösningen då skulle vara att äta "som vanligt" ett par dagar innan testet som då skulle vara normalt. Man tänker sig alltså att kroppen behöver ett par dagar på sig att vänja sig. Om det är så pekar ju det mot att man tillfälligt är mer känslig efter en längre tid med lchf. När jag började med lchf mådde jag kasst i i ca två veckor, så det kanske inte är orlimligt att det är en tillvänjningsprocess åt andra hållet också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pirjohelena Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Ja, visst blir man det. Jag har ätit LCHF i snart 6 år. Alkohol har jag inte druckit på 4 år efter en jobbig upplevelse med julglögg. Nu kan jag inte längre äta mjölkprodukter. Det gör inget, när jag nu förstår orsaken. Det finns mycket gott kvar att äta. Feta ostar går bra än i alla fall... och så mycket mer. Jag är frisk och nöjd med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 .men det går väl an vänja tillbaka sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Frågan gällde som sagt om man tål kolhydrater sämre om man går tillbaka till blandkost efter att ha provat LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag tror inte man tål det sämre när man väl vant sig igen, men till en början är det nog samma omställningsbesvär som när du går till LCHF. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Det är ju inte som så att man alldrig kan äta kolhydrater igen, men när kroppen anpassat sig till en ketogen diet så brukar det ta 2-3 dar innan den hanterar hög glykemisk belastning så som den gjorde innan. Sen så.. tror jag att man känner lättare av när den höga glykemiska belastningen slår till.. man tänkte inte så mycket på det förut!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Skulle vara intressant om någon mätt blodsockerhöjning före och efter LCHF. En person berättade på nätet att hon kände en diabetiker som fick ta mer insulin efter att han hade provat LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Här har du en. http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter/kitabu/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Här har du en. http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter/kitabu/ Är inte det blodsocker under tiden man äter LCHF? Det är ju självklart att blodsockret sjunker då. Jag menar när man äter blandkost efter att ha ätit LCHF en period. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 På kort sikt är det ju absolut så. Jag har trott att man liksom att man på några dagar får sämre insulinkänslighet också på några dagar får bättre när man börjar äta kolhydrater igen. Men det är ju möjligt att man på olika sätt skulle påverka känsligheten även på lite längre sikt. Tarmflora, magnesiumbrist, kanske. För mig går själva stärkelsen bra nu när jag börjat igen efter fyra år med LCHF, men jag är (ännu) känsligare för en del fibrer (fruktaner) och för mycket fruktos. Gissar att det har med tarmflora att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 På kort sikt är det ju absolut så. Jag har trott att man liksom att man på några dagar får sämre insulinkänslighet också på några dagar får bättre när man börjar äta kolhydrater igen. Men det är ju möjligt att man på olika sätt skulle påverka känsligheten även på lite längre sikt. Tarmflora, magnesiumbrist, kanske. För mig går själva stärkelsen bra nu när jag börjat igen efter fyra år med LCHF, men jag är (ännu) känsligare för en del fibrer (fruktaner) och för mycket fruktos. Gissar att det har med tarmflora att göra. Intressant! Fruktos finns ju i många både socker och i frukt och fruktan vet jag inte vad det är. Kan du ge exempel på livsmedel du tål sämre så blir det lättare att förstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Intressant! Fruktos finns ju i många både socker och i frukt och fruktan vet jag inte vad det är. Kan du ge exempel på livsmedel du tål sämre så blir det lättare att förstå. http://www.ursprungsliv.nu/2012/12/serie-om-fodmaps-del-2-fruktos-och-fruktaner/ Jag har "alltid" blivit lite uppblåst av spannmål o diverse. Men nu tycker jag att det är extremt med exempelvis rödbetor eller jordärtskockor, att jag ser mycket mycket havande ut. Likaså frukt som äpple eller päron. Det är förstås svårt att säga att det verkligen är värre, det kan ju vara jag som har fått en platt-lugn-mage-referens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag åt lchf för flera år sedan och dum som jag var tillät jag mig fuska lite för mycket och föll tillslut tillbaka i gamla vanor. Min upplevelse är att, ja jag påverkades mer av kh efter det. Sockerbegäret blev bara värre och värre och nästan ohanterbart tillslut, vilket har fått mig att börja om med lchf nu igen. Jag blev också sämre i magen, minst tre gånger om dagen var jag tvungen att gå på toa och det var explosionsartat, vilket det inte va innan jag började med lchf första gången. Nu har jag varit mycket strikt i tre veckor, knappt ens ätit grönsaker och fyllt på som bara den med fett för att hålla sockermonstret borta och rensa både kropp och hjärna. Vissa övergångsbesvär med trötthet och så, men annars rätt så okej. Igår åt jag däremot lite mer ost än vanligt, några skivor bara, råkade köpa grillad kycklingfilé utan att kolla innehållsförteckningen och den hade både socker, mera socker och glutamat i kryddningen där jag åt en filé söndag och en måndag, utöver det så knaprade jag igår kväll lite rostade kokoschips köpta från lchf-butiken (8,4 g hk/100g). Trots att det är mycket små mängder det handlar om så protesterar kroppen rejält idag. Uppblåst och bullrig mage, flera toabesök och ett smått illamående. Tydligen är jag väldigt känslig, det här var en ny och lärorik erfarenhet för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts