Statiner eller inte statiner

LGs

Recommended Posts

Hej,

Jag är en man på 63 år (180cm/72kg).

Har nyss (5/1) vart och tagit mitt andra stora blodprov XL hos Werlabs. Det första 17/5 förra året. Jag har fortfarande högre värden på kolesterolproverna trots LCHF-kost sedan flera år, och sedan i somras, även intermitent fasta 5 dagar i veckan, dvs vardagar då jag äter endast 2 ggr per dag. Inga mellanmål. Läkarsvaret från Werlabs har en viss "underton" att jag ska ta medicin för det. De skriver så här:

Ditt blodvärde (Hemoglobin-värde) ligger bra.

I dina vitaminprover noteras en gränslåg nivå av Kobalamin (Vitamin B12) och ett förhöjt homocystein, vilket skulle kunna vara relaterat till den låga Vitamin B12-nivån. En låg Vitamin B12-nivå kan ibland ses hos patienter som genomgått gastric-bypass operationer, behandling med vissa läkemedel eller vid ett lågt intag av B12 i kosten.

Ditt Vitamin-D värde ligger strax ovanför referensintervallet men kan fortfarande sägas ligga på en normal och hälsosam nivå.

I dina blodfetter ses ett förhöjt kolesterolvärde samt en nivå av LDL som ligger övre delen av referensintervallet, vilket också kallas det ”onda” kolesterolet, och nivåerna kan ofta påverkas med kostomläggning eller med ökad motion. Vid osäkerhet kring detta kan du diskutera detta med din vårdcentral.

Därtill ses ett lätt förhöjt HDL och ApoA1-värde, vilket är associerat med det "goda" kolesterolet och är inte prognostiskt ogynnsamt.

Ditt fasteblodsocker och långtidsblodsocker (HbA1c) ligger bra.

Samtliga värden på dina sköldkörtelprover (thyroideaprover) ligger inom normalt referensintervall och inga tecken till avvikande sköldkörtelfunktion ses i dina provsvar.

Ditt PSA-värde ligger normalt för åldern.

I övrigt ses inget avvikande i dina provsvar.

Sammanfattningsvis så råder jag dig att kontakta din vårdcentral för att överväga initiering av blodfettssänkande läkemedelsbehandling.

Det tycker jag känns underligt med tanke på de filmer med intervjuer som finns här på kostdoktorn.se, där det inte i första taget är den behandling som borde föreslås. Inte ett ord om att jag kanske borde motionera mer, eller utföra andra koständringar. Det känns inte seriöst helt enkelt. De blodvärden de anmärkte på, kan ses i bilagan.

Vore intressant att höra forumets åsikter om läkarens inrådan och mina provsvar.

Tackar på förhand!

/Lars

Blodvärden 2018-01-04.png

Tycker inte att kolesterolet är skyhögt (mitt är 10). Det sägs att LDL ska delas upp i små och stora partiklar, där det är de små som det inte ska finnas för många av, och de stora fluffiga är snälla.

Men det kommer nog någon snart med en bättre utläggning. :)

• Like 3

Två av de viktigaste hälsomarkörer som Triglycerider och Apokvot är väldigt låga och bra och även HDL är hög och bra. Konstigt att det inte nämns i det de skriver.
Tycker dock det är konstigt att B12 är lågt när du äter LCHF, äter du inget animaliskt? Inälvsmat är kanon som näringskälla?

Rolle på Österlen

• Like 4

6 minuter sedan, Ekner sade:

En liten varning. Om vården får nys om att här avråds från föreslagna läkemedel kan det sluta med häxjakt i medierna. Jag utgår från att företrädare för vård och läkemedelsindustri finns med här.

Låt dem komma! :angry:

• Like 3

Vi lever ännu inte i Kina där man håller på att införa ett poängsystem för alla medborgare...  Tror inte det är någon fara alls att ge råd kring statiner då det är helt lagligt så länge du inte är läkare ( vet inte vilka regler vårdpersonal har)

• Like 4

23 minuter sedan, Ekner sade:

En liten varning. Om vården får nys om att här avråds från föreslagna läkemedel kan det sluta med häxjakt i medierna. Jag utgår från att företrädare för vård och läkemedelsindustri finns med här.

Ekner, skojar du eller?

5 minuter sedan, Ekner sade:

Egna erfarenheter om hur industrin kan behandla ovälkomna element gör att jag skriver detta.

Det är välkänt hur de beter sig men inte f,, låter jag mig skrämmas för det. Hoppas att de är så dumma så de försöker ge sig på oss :lol:

42 minuter sedan, Ekner sade:

Egna erfarenheter om hur industrin kan behandla ovälkomna element gör att jag skriver detta.

Nu ska vi se om jag minns rätt eller blandar ihop dig med nån annan; Elöverkänslighet? Det är definitivt också kontroversiellt.

Som du säger finns det säkerligen företrädare för olika intressegrupper här men vi ska inte ge upp kampen för det. Vi har mycket att lära av veganerna, de har kämpat länge och nu är det "hela sanningen". Däremot ska vi inte bara slänga ur oss generella kommentarer som "strunta i XX, någon vill bara sälja mediciner", även om det kanske till största delen är sant, men som TS har skickat med värden och man kan relatera till andra markörer som apo-kvot osv så kan vi tycka till så att individen kan få bättre beslutsunderlag. Vi ska också komma ihåg att när man köper ett prov av t ex Werlabs så är deras verksamhet beroende av tillstånd och de måste rätta sig i ledet, så även deras läkare. Men visst är det sorgligt att kost/livsstil inte ens nämns.

• Thanks 1

Tack för alla synpunkter så här långt! Här kommer också lite mer info om bakgrunden till mina blodtester.

Jag träffade i april förra året min husläkare, en kvinna ungefär i min egen ålder med gissningsvis god erfarenhet som allmänläkare, och som föreslog statiner baserat efter vårdcentralens eget blodtest. Det var då jag ville kolla upp blodet grundligare, då jag känner till resonemanget kring LDL och små resp stora partiklar, och alla biverkningar som ju finns med statiner. Anledningen att jag överhuvudtaget träffade min husläkare var att jag några veckor innan, hade vart på Mallorca tillsammans med min fru för en weekendresa. Under en lugn promenad fick jag domnande känningar i armarna, och min fru tyckte att jag samtidigt småsluddrade när jag pratade, vilket jag själv inte riktigt kan hålla med om, men hon blev lite oroad av händelsen, och ville att jag skulle besöka vår husläkare. I samband med besöket hos husläkaren, remitterade hon mig för ultraljudskontroll av blodflödet i artärer/vener kring halsen mm. Dessutom gjordes en magnetröntgen av samma område strax efter sommaren 2017. Det konstaterades att jag hade förkalkningar i ådrorna.

Jag äter oftast LCHF med fokus på att hålla mig under 20g kolhydrater per dag, vilket inte alltid är så lätt vid lunch ute på restaurang. Istället för 4 potatisar kanske det slinker ned en halv. Annars både kött fisk och ägg. Äter lite för lite av grönsaker även om jag alltid tar sallad till maten. Maten hemma är för det mesta ekologisk, där köttet är från gräsbetande djur. Gärna gräddiga såser och en hel del smör används. Jag motionerar för lite, vilket jag skulle behöva förbättra. Jag försöker låtabli att stressa i arbetet, men ibland händer saker som trissar upp tempot. Mitt blodtryck håller sig i snitt runt 145/83. Är måttlig med alkohol, och föredrar mest vin då och då och någon snaps ett par gånger om året.

/Lars

• Like 5

2 hours ago, LGs said:

Sammanfattningsvis så råder jag dig att kontakta din vårdcentral för att överväga initiering av blodfettssänkande läkemedelsbehandling.

Den enda rimliga förklaringen till att Werlab skriver så är att de har ett lönsamt samarbete med läkemedelsföretag.

3 timmar sedan, LGs sade:

... och nivåerna kan ofta påverkas med kostomläggning eller med ökad motion.

Inte ett ord om att jag kanske borde motionera mer, eller utföra andra koständringar.

Men det står ju att kostomläggning och motion kan påverka nivåerna.

• Like 2
  • Thanks 1

iAnna... du har helt rätt, jag borde läsa bättre, även om de sammanfattar med texten, "Sammanfattningsvis så råder jag dig att kontakta din vårdcentral för att överväga initiering av blodfettssänkande läkemedelsbehandling"

• Like 3

44 minuter sedan, Borje sade:

Den enda rimliga förklaringen till att Werlab skriver så är att de har ett lönsamt samarbete med läkemedelsföretag.

Jag tror inte att Welabs "har ett lönsamt samarbete med läkemedelsföretag". Självklart vill de tjäna pengar, men samtidigt är de "företagsvän" med Kostfonden.

Att de skriver "kontakta din vårdcentral för att överväga initiering av blodfettssänkande läkemedelsbehandling" är nog mer för att de är mainstream - ingen LCHF-klinik.

• Like 2
  • Thanks 2

48 minuter sedan, LGs sade:

Jag motionerar för lite, vilket jag skulle behöva förbättra

Vågar jag föreslå vår MAF-tråd..? (Det gör jag alltid...) ;) Om du vill hitta ett skonsamt sätt att öka på. Funkar på promenader också.

49 minuter sedan, LGs sade:

Under en lugn promenad fick jag domnande känningar i armarna, och min fru tyckte att jag samtidigt småsluddrade när jag pratade, vilket jag själv inte riktigt kan hålla med om, men hon blev lite oroad av händelsen, och ville att jag skulle besöka vår husläkare. I samband med besöket hos husläkaren, remitterade hon mig för ultraljudskontroll av blodflödet i artärer/vener kring halsen mm. Dessutom gjordes en magnetröntgen av samma område strax efter sommaren 2017. Det konstaterades att jag hade förkalkningar i ådrorna.

Har du fått rekommendationer på blodförtunnande också? Och vad sa vårdcentralen om blodfetterna eller kollade de inte detta? För det låter ju på din beskrivning som en mindre propp.

• Like 4

MariaF, det var just en propp de hade misstankar om att jag hade drabbats av. Blodförtunnande har de inte diskuterat, utan bara statiner. Jag är villig att motionera, och körde tidigare med snabba promenader över 9km flera gånger i veckan, innan jag 2008 började pendla en timme till/från storstaden varje morgon och kväll. Då blev jag lat och nu sträcker det sig till sporadiska promenader såväl under lunchen mitt i storstaden, som på helgerna. Inget tempo dock och inte särskilt långa heller. Jag skyller på att jag oftast fryser, hur mycket jag än tar på mig ;-)

/Lars

• Like 4

1 hour ago, iAnna said:

Att de skriver "kontakta din vårdcentral för att överväga initiering av blodfettssänkande läkemedelsbehandling" är nog mer för att de är mainstream - ingen LCHF-klinik.

Jag vet att många läkare bara tittar på totalkolesterol när de rekommenderar att man ska börja ta statiner. Det kan vara på grund av okunnighet eller ha andra orsaker. ”Mainstream” idag tycks annars vara att tala om LDL-kolesterol eller triglycerider, eftersom det nu tycks råda konsensus om att totalkolesterol inte fungerar som mått på risk för hjärt-kärlsjukdom.

Kostdoktorn har en bra ”Snabbkurs i kolesterol”. Enligt denna genomgång är ett vettigare mått på risken, att titta på kvoten mellan totalkolesterol och HDL-kolesterol. Om den är under 5 säger han: Du kan vara lugn, ditt kolesterol är bra. Med utgångspunkt från de värden som Werlabs redovisar för LGs hamnar denna kvot på 2,3.

Ett ännu säkrare mått på risken för hjärt-kärlsjukdom är att dela antalet LDL-partiklar med antalet HDL-partiklar, apo-kvoten. I detta fall blir den 0,62. Detta värde anses enligt Kostdoktorn ”mycket bra”.

• Like 4

Såhär är det tror jag, Werlabs är ett kommersiellt företag.. no snack om saken.. de är seriösa och de låter alltid en läkare kommentera dina provresultat.. dvs de är seriösa på det sättet!

Läkarens kommentarer baseras då på dels hens utbildning, dels socialstyrelsens rekommendationer.. det vore lixom värre om de inte talade om vilka premisser som råder när det gäller "vetenskap och beprövad praxis"!

Dvs då har de ryggen fria.. och företaget och den enskilde läkaren kan själva ha vilken uppfattning de vill, grejen är att de ändå bör förhålla sig till av socialstyrelsen rekommendationer!

Jag fick litta samma skrivningar efter mina prover på Werlabs!

Men inte nog med det, jag har även tagit prover på vårdcentral, och träffat olika läkare, då får man lite olika svar.. någon tyckte jag skulle börja med statiner direkt, medans en annan menade att han kan skriva ut sådana om jag vill ha dem.. men han trodde mer på att livstils/kost-förändringar gjorde bättre nytta!

• Like 5

Omega 3 är lite blodförtunnande. Skulle hellre ta det än Trombyl även om det är rätt harmlöst. Du börjar väl komma upp i den åldern då det är till fördel att ha högre kolesterol. Äldre med högt kolesterol lever längre. Dessutom dina fantastiska HDL och triglycerider gör ju att allt annat är oväsentligt

• Like 6

35 minuter sedan, stoscha sade:

Omega 3 är lite blodförtunnande. Skulle hellre ta det än Trombyl även om det är rätt harmlöst. Du börjar väl komma upp i den åldern då det är till fördel att ha högre kolesterol. Äldre med högt kolesterol lever längre. Dessutom dina fantastiska HDL och triglycerider gör ju att allt annat är oväsentligt

Trombyl är vad jag förstår inget annat än en Barnalbyl.. dvs Acetylsalicylsyra.. som blockerar Eikosanoiderna.. och rätt insatt då främst de smärtframkallande och inflamationsframkallade Omega-6.. i bästa fall!

• Like 2

3 hours ago, Zepp said:

Läkarens kommentarer baseras då på dels hens utbildning, dels socialstyrelsens rekommendationer..

Jag kan inte hitta någonstans att Socialstyrelsen rekommenderar kolesterolsänkande mediciner, om man inte har andra riskfaktorer för hjärtsjukdom eller ärftligt högt kolesterol. Men vi vet ju att huvuddelen av sin fortbildning efter examen får läkarna av läkemedelsindustrins representanter.

• Like 3

1 timme sedan, Borje sade:

Jag kan inte hitta någonstans att Socialstyrelsen rekommenderar kolesterolsänkande mediciner, om man inte har andra riskfaktorer för hjärtsjukdom eller ärftligt högt kolesterol. Men vi vet ju att huvuddelen av sin fortbildning efter examen får läkarna av läkemedelsindustrins representanter.

Bra slutledning.. min läkare på Werlabs hänvisade  till Interheartstudien!

"Baserad på resultat från INTERHEART-studien.
Originaldata från Yusuf S et al. Lancet 2004: 364;937-52"

Och jag är lixom lite glad för det, dvs att hen uppmärksammar mig på möjliga riskfaktorer!

Nu så var jag redan lite påläst.. så jag kände till den studien.. men det kunde ju inte hen veta.

Och jag tror då mer på den ena av mina vårdcentraläkare.. att kost och livstilsomläggning kan göra mer nytta.

Iallafall så var det han som gav mig remiss till en dietist.. utifall jag inte redan greppat det hela med kost.. och jag kan säga som så.. jag kunde komma med en del råd till den dietisten.. om kost.. oså slängde jag broschyrerna om medelhavsdiet på vägen ut!

Inga direkta fel på råden ioförsej.. men jag hade redan passerat det tillståndet.. dvs gått över mer åt LCHF!

Och till skillnad mellan dig och mig.. mitt HDL/APOa1 är det som är lågt, ditt är högt!

https://en.wikipedia.org/wiki/Apolipoprotein_A1

Såå förutom kost.. så återstår själva livstilsförändringen.. mindre stress.. jag går i pension snart, samt motion, en annan sak som fattas är ett fungerande partnerförhållande, det lär ha väldigt bra effekter!

Ursäkta mig.. blandade ihop dig med LG!

• Like 1

Läkaren är tvungen att skriva så annars blir hen av med legitimationen. Du ligger över på HDL och totalt det gillar de inte. 

Har vi kommit nån vart med B12 ? Äter du gluten? 

Jag blir oroligt för ditt homosystein värde. Det kan vara kopplat till B12. 

Du kanske har metyleringsproblem och behöver tillskott att B-vitamin. Här en B-vitaminprodukt med metylerad (mer lätt upptaglig/aktiva former av) b-vitamin. 

https://www.apotea.se/metyl-b-plex-90-kapslar

• Like 1

Werlabs skriver själva att ApoB/ApoA1-kvoten är det säkraste sättet att avgöra risken för hjärt-kärlsjukdom. (När man tittar på blodfetterna, men det finns andra riskfaktorer, t.ex. stress, som är viktigare.) Uppenbarligen har den läkare som skrivit sammanfattningen inte läst detta, eller så kan hen inte räkna. Eller finns det någon annan faktor med i spelet, som att "patienten" ska bli lite, lite orolig, så att denne fortsätter att beställa blodanalyser?

• Like 1

Erik 2, jag äter sedan hösten 2016 inget bröd eller ceralier överhuvudtaget. Får tyvärr något återfall i form av en skiva surdegsbröd några gånger per år. Orsaken är endast att jag tycker magen mår så otroligt mycket bättre utan. Gjorde ett prov redan 2007 om jag var intolerat, men de hittade inget då. Funderar sedan jag fick resultaten från Werlabs att börja äta Öljäst för att få i mig bla B12.

53 minuter sedan, Borje sade:

Werlabs skriver själva att ApoB/ApoA1-kvoten är det säkraste sättet att avgöra risken för hjärt-kärlsjukdom. (När man tittar på blodfetterna, men det finns andra riskfaktorer, t.ex. stress, som är viktigare.) Uppenbarligen har den läkare som skrivit sammanfattningen inte läst detta, eller så kan hen inte räkna. Eller finns det någon annan faktor med i spelet, som att "patienten" ska bli lite, lite orolig, så att denne fortsätter att beställa blodanalyser?

Mah.. jag är lixom inte särskild mycket för konspirationsteorier!

Utan det finns som regel oftast en betydligt enklare förklaring.

Men de som letar konspirationer finner oftast vad de söker?

En sak vi kan vara överens om är att förhöjda LDL är en riskfaktor.. men skall utvärderas i förhållande till HDL.

Dvs det ligger en hel del vetenskap bakom att det är förhöjda värden av LDL främst APOb.. är de mest arterosklerotiska!

Men i vissa fall så kan förhöjda värden utav HDL.. främst APOa1 ha en skyddande verkan!

Dvs man kan ha förhöjda nivåer av LDL/APOb.. men om HDL/APOA1 är högt så skyddar det, dvs de drar in kolesterol/triglycerider till levern, där de bryts ner.

12 hours ago, LGs said:

Erik 2, jag äter sedan hösten 2016 inget bröd eller ceralier överhuvudtaget. Får tyvärr något återfall i form av en skiva surdegsbröd några gånger per år. Orsaken är endast att jag tycker magen mår så otroligt mycket bättre utan. Gjorde ett prov redan 2007 om jag var intolerat, men de hittade inget då. Funderar sedan jag fick resultaten från Werlabs att börja äta Öljäst för att få i mig bla B12.

Utmärkt, nåt återfall lär inte spela nån roll :-) 

Jag vet inte så mycket om öljäst men den görs säkert med hjälp av spannmål :-( 

Jag skulle satsa på en annan form av B-vitaminpreparat som innehåller folsyra i formen Metylfolat, även känt som 5-MTHF (5-metyltetrahydrofolat) som är ett derivat av folsyra med fördelen att det inte behöver metaboliseras innan det kan tas upp av cellerna. 

Du kan ha en ganska vanlig form av mutation som gör att du har problem med B-vitaminupptaget. 

Här hittade jag en del info: https://www.alpha-plus.se/blog/metylering-halsans-pa-och-avfunktion/

• Like 2

Jala, då borde Dave Feldmans presentation ge dig vatten på din kvarn :-) 

Han är en s.k. hyper responder och hans kolestorolvärden gick kraftigt upp på en ketogen diet. Han började fundera på hur det kan förklaras och började en intensiv n=1 med utgångspunkten att maten påverkar kolestorolvärdena men kanske inte som man tror. Med en extremt kalorirrik och fettrik kost sänks hans total kolestorolvärdena och LDL-P. Högsta värdena får han efter tre dagars fasta. Hans slutsats är att det avspeglar kroppens energitransport och att den är tight reglerad av kroppen samt att man bör inte påverka det med medicin. 

Inkluderar också en av hans introduktionsbilder.

image.jpg

• Like 3

För låga homosystinvärden -ta tillskott metylkobalamin (B12) och folsyra i kombination. Kolla värdet igen om ett par månader.

Dåliga B12 värden  kan vara pernisiös anemi men då brukar andra blodvärden också vara negativt påverkade. Eller tarmproblem - kan bli sämre upptag när man är äldre.

• Like 2

18 hours ago, Skärfläcka said:

För den som vill dyka ner i det här finns den här videon från en konferens i USA.

För den som, i likhet med mig, har svårt att hänga med i snabbpratad amerikanska, finns det en del om och av Dave Feldman med svensk översättning på Kostdoktorn, som man kan hitta via sökfunktionen. Till exempel denna intervju.

• Like 1
  • Thanks 1

On 1/7/2018 at 10:30, LGs sade:

I samband med besöket hos husläkaren, remitterade hon mig för ultraljudskontroll av blodflödet i artärer/vener kring halsen mm. Dessutom gjordes en magnetröntgen av samma område strax efter sommaren 2017. Det konstaterades att jag hade förkalkningar i ådrorna.

Jag reagerade på kopplingen mellan ditt höga värde på D-vitamin samt förkalkningar i blodbanan. D-vitamin förbättrar upptaget av kalcium, vilket gör att det finns extra mycket byggmaterial för förkalkningar. Om du, liksom en uppenbarligen mycket stor andel av befolkningen, har brist på vitamin K2 så "vet" kalcium inte vart det ska ta vägen, utan följer minsta motståndets lag in i mjuk vävnad i stället för att hamna i skelett och tänder. Så om du inte tar typ 100-300 mikrogram dagligen av K2 i form av MK-7 så skulle jag definitivt råda dig till det. Det finns även forskning som visar att förkalkningar i blodbanan reverserar om man börjar med K2.

I övrigt håller jag med många ovan att så många av de viktiga markörerna är utmärkta (triglycerider, HDL, apo-kvot) att det framstår som skrattretande att rekommendera medicin som hämmar syntesen av kolesterol...

• Like 3

Om kroppens kolesterol - en otroligt viktig komponent i våra vävnader. Också om hur negativt det är att ta statiner.

Minska istället intaget av inflammationsfrämjande kost. Minimera kolhydrater och ät de bra fetterna. 

Jag tycker att dessa båda föreläsningar ger mycket bra information om inflammation och kolesterolets del i långvariga kostrelaterade inflammationer.

• Like 2
  • Thanks 1

On 1/10/2018 at 9:23 PM, Kjell Granelli said:

Jag reagerade på kopplingen mellan ditt höga värde på D-vitamin samt förkalkningar i blodbanan. D-vitamin förbättrar upptaget av kalcium, vilket gör att det finns extra mycket byggmaterial för förkalkningar. Om du, liksom en uppenbarligen mycket stor andel av befolkningen, har brist på vitamin K2 så "vet" kalcium inte vart det ska ta vägen, utan följer minsta motståndets lag in i mjuk vävnad i stället för att hamna i skelett och tänder. Så om du inte tar typ 100-300 mikrogram dagligen av K2 i form av MK-7 så skulle jag definitivt råda dig till det. Det finns även forskning som visar att förkalkningar i blodbanan reverserar om man börjar med K2.

I övrigt håller jag med många ovan att så många av de viktiga markörerna är utmärkta (triglycerider, HDL, apo-kvot) att det framstår som skrattretande att rekommendera medicin som hämmar syntesen av kolesterol...

Intressant det du skriver. Vill minnas att jag hört Dr Berg (amerikan på "tuben"), som jag gärna också följer ha nämnt om detta. Ska absolut kika på K2 då jag har funderat en hel del i hur jag ska bli av med de förkalkningar jag har.

• Like 2

Vad gäller kalk är den här föreläsningen med Jason Fung mycket underhållande. Tyvärr är ljudet mycket dåligt, men att läsa bilderna ger nödvändig information. 

Efter ca 30 minuter handlar det om hjärta och kärl. 

En summering är att vi ska undvika kalktabletter och mjölk (efter amning) för att slippa åderförkalkning och benskörhet, mm.

Ett roligt citat; det finns 5676 däggdjur. Ett av dessa däggdjur dricker mjölk efter avslutad amning. Ett av dessa däggdjur lider av benskörhet. 

• Like 1

20 timmar sedan, LGs sade:

Intressant det du skriver. Vill minnas att jag hört Dr Berg (amerikan på "tuben"), som jag gärna också följer ha nämnt om detta. Ska absolut kika på K2 då jag har funderat en hel del i hur jag ska bli av med de förkalkningar jag har.

Här är en kärnfull föreläsning av Mats Humble: