Yvonne Zahr

Diabetesläkare (LCHF-intr.) Östersund/Jämtland

Recommended Posts

Är det någon som känner till någon läkare som kan hjälpa diabetiker som vill ändra kost till LCHF??

Min sambo vågar inte sätta ut sitt insulin utan hjälp av läkare (vilket jag förstår) men hittills har han bara fått de "gamla vanliga" kostråden o ingen förståelse för LCHF (=inget att hålla på med).  Vad gör man då??

• Gilla 3
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, Yvonne!
Jag förmodar att han kan kolla sitt socker själv och på det viset ha koll på sin medicinering? Jag menar, om han börjar ändra till LCHF borde han ganska snabbt se åt vilket håll det lutar och söka hjälp för att ändra doseringen i tid. Om det inte finns läkare att finna kanske det finns en distriktsköterska (eller kostrådgivare) som ger honom det stöd han behöver, t ex i form av ändrad dosering? Håller tummarna för att ni hittar någon!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det missade jag... gubben har typ 2, med både tablett- o insulin-medicinering.  Överviktig förstås, efter flera år med insulin. Han har ju allt att vinna, men tyvärr så är han lite försiktig.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Yvonne Zahr sade:

Är det någon som känner till någon läkare som kan hjälpa diabetiker som vill ändra kost till LCHF??

Min sambo vågar inte sätta ut sitt insulin utan hjälp av läkare (vilket jag förstår) men hittills har han bara fått de "gamla vanliga" kostråden o ingen förståelse för LCHF (=inget att hålla på med).  Vad gör man då??

Iallafall.. vem är det som lagar maten.. du eller han?

Och man behöver ingen läkare för att sänka insulin, bara en blodsockermätare.. för även läkare förskriver att man skall mäta och ta insulin i förhållande till kolhydratintaget/blodsockret!

Dvs.. om han begripet.. att man skall ta insulin efter hur man äter och hur blodsockret reagerar!

I värsta fall får du hota med att skicka honom till Färöarna och gå i Carl August skola?

Oså.. han är motsträvig.. frågan är om han bara är rädd eller sitter fast i ett gammalt mattänk?

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, Zepp sade:

I värsta fall får du hota med att skicka honom till Färöarna och gå i Carl August skola?

Skulle det vara ett hot? Färöarna som är så fint och har så trevliga människor.

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, jala sade:

Skulle det vara ett hot? Färöarna som är så fint och har så trevliga människor.

Han kan bli tvungen att omvärdera sina matvanor!

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag googlade lite men hittade inget speciellt.

Dock finns ju detta:
http://www.ecocafeet.se/

De kanske kan ge lite "lokala" tips.

Lycka till! :)

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Zepp sade:

Iallafall.. vem är det som lagar maten.. du eller han?

Och man behöver ingen läkare för att sänka insulin, bara en blodsockermätare.. för även läkare förskriver att man skall mäta och ta insulin i förhållande till kolhydratintaget/blodsockret!

Dvs.. om han begripet.. att man skall ta insulin efter hur man äter och hur blodsockret reagerar!

Oså.. han är motsträvig.. frågan är om han bara är rädd eller sitter fast i ett gammalt mattänk?

Det är han som lagar maten, helt utifrån vad LCHF föreskriver. Men, sen kommer problemen... eftersom diabetesläkaren o -sköterskan sagt att han ska äta mycket frukt och gärna mellanmål så hamnar han där. Då händer det inte så mkt med blodsockret eftersom mellanmålet även kan innehålla bröd.  Grönsaker, broccoli o blomkål mm, äter vi till maten.  Jag vill ju att han ska skippa mellanmålen o de kolhydrater o fruktsocker som det medför o istället lägger till lite mer fett. Där har även jag lite problem att jag inte når ändra fram med fettet. Brukar försöka kompensera med vispgrädde i kaffet.

Kanske vi skulle åka till Färöarna båda två! ! *L*

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr kan man inte kompensera fettet med grädde i teet; äter man socker (t ex då frukt) så blir det inlagring av överskottsenergin. Frågan är vad som är bäst, att skippa alla mellanmål eller byta ut dem? Man brukar säga att "man kan leda hästen till vattenhålet men inte tvinga den att dricka" så även om du är orolig så är nog tyvärr frågan vad din man vill? Av din beskrivning att döma står han mellan att å ena sidan vilja, å andra sidan inte våga. Och å tredje sidan så är ju frukt och mellanmål väldigt gott och en trevlig vana är svår att bryta... 
Kan du/ni fortsätta med mellanmålen men byta ut dem mot annat? Kanske mellanmålsfrukten kan bli till fröknäcke med ost? Kanske smör och grädde i kaffet efter maten? Det sista kan göra att mellanmålssuget försvinner. T ex Dr. Berg brukar avråda från att dricka kalorier men när jag är sugen (och det är jag mellan varven) kan jag ibland ta en kopp te med smör och grädde (vispas med stavmixer eller lattevisp direkt i koppen annars blir det ett läskigt smörlager uppepå). Kom bara ihåg att smör är "tomma kalorier" så man behöver ha lite koll på det totala intaget av fett. Kanske kan han vara intresserad av periodisk fasta? Många hävdar att då spelar det ingen roll vad du äter mellan de ätfria perioderna. Jag tänker att det kan vara ett sätt att komma till skott. Händer det något i positiv riktning så brukar man vilja fortsätta.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Yvonne Zahr sade:

Närmare då att åka till Nolaskog! Dr Annika Dahlqvist har LCHF-kurser där.

https://www.nolaskogslchf.se

Du kan alltid lägga en extra liten klick smör på din tallrik, om inte grädden i kaffet hjälper.

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Zepp sade:

Han kan bli tvungen att omvärdera sina matvanor!

Menar du att Carl August skulle omvärdera sina matvanor?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Carl August Arge sade:

Garanterat inte det Zepp menar :D

Jag brukar ta för vana att dribbla lite med Zepp när tillfälle gives.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att få en lite mer stöd att försöka hitta mottagningar som åtminstone inte är "LCHF-negativa", finns "Smarta Diabeteskartan". Se www.bit.ly/SmDia-Kartan
Tyvärr så är det ännu ingen som rapporterat in positivt stöd för LCHF i just Östersund (ja inget i hela Jämtland). Närmaste LCHF-positiva mottagning ligger i Timrå, när jag tittar lite snabbt. Men om någon som läser detta känner till en bra läkare/mottagning så går det bra att rapportera detta via följande formulär, www.bit.ly/SmDia-Form1 , så att fler kan få hjälp att hitta en bra mottagning där man får stöd istället för att motarbetas.

Kan rekommendera dig och din man att gå med i Facebook-gruppen "Smarta Diabetiker (Gruppen)" där det finns många typ 2:or, som kunnat bli medicinfria mha av LCHF och via de råd som erbjuds där. Det finns även en matgrupp, "Smarta Diabetikers Recept" om ni vill ha tips på bra mat och inte minst mellanmål som inte höjer blodsockret i samma utsträckning.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hastigt uppletat utdrag från Patientlagen som infördes 2015
5 kap. Delaktighet (1–3 §§)
Av1 § framgår att hälso-och sjukvården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten. Paragrafen har motsvarigheter till nuvarande bestämmelser i HSL och patientsäkerhetslagen.
I 2 § regleras att en patients medverkan i hälso-och sjukvården genom att han eller hon själv utför vissa vård-eller behandlingsåtgärder ska utgå från patientens önskemål och individuella förutsättningar.

I SBUs skrift om mat vid diabetes kan man läsa:
Samtidigt måste den person som har diabetes få korrekt information, baserad på vetenskapliga fakta, om för- och nackdelar med olika koster. För personal i diabetesvården blir det en sporrande uppgift att i grunden behärska en bredare repertoar av kostalternativ. Detta kommer att kräva insatser i grundutbildning och fortbildning för dietister, läkare och sjuksköterskor.
Med tanke på att det vetenskapliga underlaget för kostråd vid diabetes är så bräckligt, finns det skäl att vara försiktig med tolkningarna när det gäller val av kostregim vid diabetes.

Både Patientlagen och SBUs skrift är bra att läsa in sig på när man ska diskutera diabetesbehandling med en läkare. Dessa är skyldiga att hörsamma enskilda patienters önskemål att själva bestämma sin vård, vare sig det gäller olika ingrepp eller vilken mat man vill äta. Om man hävdar sin rätt att äta typ LCHF så är det tyvärr vanligt att man får veta av sjukvårdspersonalen att då får man minsann klara sig helt på egen hand. Då är det bra att veta sina rättigheter enligt Patientlagen och ställa kravet att dom följer lagen
  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Yvonne Zahr sade:

Det är han som lagar maten, helt utifrån vad LCHF föreskriver. Men, sen kommer problemen... eftersom diabetesläkaren o -sköterskan sagt att han ska äta mycket frukt och gärna mellanmål så hamnar han där. Då händer det inte så mkt med blodsockret eftersom mellanmålet även kan innehålla bröd.  Grönsaker, broccoli o blomkål mm, äter vi till maten.  Jag vill ju att han ska skippa mellanmålen o de kolhydrater o fruktsocker som det medför o istället lägger till lite mer fett. Där har även jag lite problem att jag inte når ändra fram med fettet. Brukar försöka kompensera med vispgrädde i kaffet.

Det var en intressant komplikation.. ovanlig iallafall!:blink:

Och problemet är nog att han blandar ihop de olika koncepten?

För följer man dietistråden/diabetsvården, så skall man äta lite och ofta och inte så mycket socker, frukt består inte av så mycket socker, mest vatten och fibrer.

Och följer man LCHFrådet.. så är själva tanken att man landar på att äta sällan.. rätt ofta på två måltider om dagen.. inget därimellan utifall man har en del att ta utav.

Men det kräver att insulinet sjunker för de som är friska, och att man tar mindre insulin om man har diabetes!

Och vi har andra trådar.. där friska vill börja med LCHF för att gå ner i vikt.. och det är himla svårt att förklara att man som regel landar på två måltider om dagen.. när de är vana att äta 5-6 gånger.

Det svåra är som regel den mentala omställningen.. och vad man skall göra med all tid när man inte äter/fikar stup i kvarten?

Mest troligt så landar smala friska på 2-3 måltider.. frukost lunch middag.. när kroppen inte längre vill släppa på mer fett?

Iallafall.. Carl August har gjort det.. läst på, testat, frågat och justerat.. och till slut hittat något som fungerar!

Och det har många andra oxå gjort.. man får ha ett öppet sinne, lära sig något nytt!

Iallafall.. mest till dig;

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, POS sade:

För att få en lite mer stöd att försöka hitta mottagningar som åtminstone inte är "LCHF-negativa", finns "Smarta Diabeteskartan". Se www.bit.ly/SmDia-Kartan
Tyvärr så är det ännu ingen som rapporterat in positivt stöd för LCHF i just Östersund (ja inget i hela Jämtland). Närmaste LCHF-positiva mottagning ligger i Timrå, när jag tittar lite snabbt. Men om någon som läser detta känner till en bra läkare/mottagning så går det bra att rapportera detta via följande formulär, www.bit.ly/SmDia-Form1 , så att fler kan få hjälp att hitta en bra mottagning där man får stöd istället för att motarbetas.

Kan rekommendera dig och din man att gå med i Facebook-gruppen "Smarta Diabetiker (Gruppen)" där det finns många typ 2:or, som kunnat bli medicinfria mha av LCHF och via de råd som erbjuds där. Det finns även en matgrupp, "Smarta Diabetikers Recept" om ni vill ha tips på bra mat och inte minst mellanmål som inte höjer blodsockret i samma utsträckning.

Jag tar till mig detta. Tack.

Men, mitt problem är inte jag själv. Jag har inte diabetes däremot lite högt blodtryck, som jag nu ska börja kolla mer regelbundet samt min övervikt.  Mitt största problem nu är att få med min gubbe på den här resan. Jag försöker få  honom att kolla filmerna och förhoppningsvis bli inspirerad. Han har inte Fb så det kan vi utesluta i det här skedet. Mitt sista försök är att jag har kommit överens med honom att om han startar upp fullt ut och att det börjar visa sig vid blodsockermätningen, då slutar jag röka. Då sken han upp... förhoppningsvis så kommer det att hjälpa - och jag kommer att hålla mitt löfte. Jag har hellre en levande gubbe! *L*

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, MariaF sade:

Tyvärr kan man inte kompensera fettet med grädde i teet; äter man socker (t ex då frukt) så blir det inlagring av överskottsenergin. Frågan är vad som är bäst, att skippa alla mellanmål eller byta ut dem? Man brukar säga att "man kan leda hästen till vattenhålet men inte tvinga den att dricka" så även om du är orolig så är nog tyvärr frågan vad din man vill? Av din beskrivning att döma står han mellan att å ena sidan vilja, å andra sidan inte våga. Och å tredje sidan så är ju frukt och mellanmål väldigt gott och en trevlig vana är svår att bryta... 
Kan du/ni fortsätta med mellanmålen men byta ut dem mot annat? Kanske mellanmålsfrukten kan bli till fröknäcke med ost? Kanske smör och grädde i kaffet efter maten? Det sista kan göra att mellanmålssuget försvinner. T ex Dr. Berg brukar avråda från att dricka kalorier men när jag är sugen (och det är jag mellan varven) kan jag ibland ta en kopp te med smör och grädde (vispas med stavmixer eller lattevisp direkt i koppen annars blir det ett läskigt smörlager uppepå). Kom bara ihåg att smör är "tomma kalorier" så man behöver ha lite koll på det totala intaget av fett. Kanske kan han vara intresserad av periodisk fasta? Många hävdar att då spelar det ingen roll vad du äter mellan de ätfria perioderna. Jag tänker att det kan vara ett sätt att komma till skott. Händer det något i positiv riktning så brukar man vilja fortsätta.

Jag har inga större problem... Äter lunch och middag. Kör väl med fasta 16-8, om jag har fattat rätt. Är inte hungrig annat än liiite när det börjar närma sig middagen. Absolut inget jag lider av.  Äter mig mätt, ej övermätt. Inga mellanmål. Det har "bara blivit så" efter ett tag... inget jag kämpat mig till. Men, jag börjar bli lite fundersam över balansen. Händer inte så mycket med vikten. Just nu 2-4 kg/mån. Skulle vilja liiite mer. *L*   Troligen beror en del på min dåliga sömn?!  Jag är ju så pigg så jag har svårt att komma isäng (har alltid varit "nattuggla"). Jag försöker bli mer aktiv på dagarna för att bli mer trött när kvällen kommer men har fortfarande problem med ryggen - som jag hoppas blir bättre efter fler kilo borta o lite mer träning.  Jag väntar o ser vad som händer - jag tänker inte lägga ner detta i vilket fall.  Men, som jag sagt tidigare - jag vill ha med gubben, o det är en kamp i sig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Yvonne Zahr sade:

Han har inte Fb så det kan vi utesluta i det här skedet. 

Det finns även friska som är med i Smarta Diabetiker (Gruppen), för att lära och slippa få sockersjukan. Så om du själv har FB så rekommenderar jag dig att gå med och "lyssna".  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Yvonne Zahr sade:

Händer inte så mycket med vikten. Just nu 2-4 kg/mån

Men det är ju jättebra?! Det blir ju 0,5-1kg/vecka och precis rätt takt! Skinnet ska hinna krympa med, vet du. Fast... det gäller att koppla bort alla solskenshistorier på nätet och komma ihåg att för de flesta är det lite pyssel och vissa står still. Hoppas du har koll på måttbandet också, ibland händer det mer med måtten än med vikten.

Det är klart du vill ha med maken, inte konstigt alls. Hoppas du kan hitta lite tips på t ex Smarta Diabetiker som övertygar honom!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är sjuksköterska arbetar på Stöde Hälsocentral .  4 mil från Sundsvall ( mot Östersund )Är inte diabetssköterska men har arbetat 40 år  När vi får nyupptäckta  diabetiker (såklart till de andra också)på Vc ger jag råd om så lite kolhydrater som möjligt . Vi ger ingen medicinering  utan dom får bara kostråd av mig .Allas blodsocker går ner i olika  snabbt !

.

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, lcn002 sade:

Jag är sjuksköterska arbetar på Stöde Hälsocentral .  4 mil från Sundsvall ( mot Östersund )Är inte diabetssköterska men har arbetat 40 år  När vi får nyupptäckta  diabetiker (såklart till de andra också)på Vc ger jag råd om så lite kolhydrater som möjligt . Vi ger ingen medicinering  utan dom får bara kostråd av mig .Allas blodsocker går ner i olika  snabbt !

.

Heja dig. Fler så bra sjuksköterskor vill vi se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg