Sofia Andersson Posted January 9, 2018 Share Posted January 9, 2018 Hej! Här ni tid att hjälpa ännu en nybörjare. Mitt mål är att gå ner i vikt. Såhär kommer jag att äta idag: Frukost: Fettkaffe Lunch: En omelett gjord på ett ägg o lite grädde stekt i kokosolja. Fylld med en röra på Blomkål, veg bacon, ägg, ost, grädde. + Resten av tallriken sallad, rödlök, tomat, olivolja Mellanmål: Fröknäcke med smör Middag: Låt säga samma som vid lunch kanske byta ut blomkålen mot vitkål eller broccoli. Hur låter detta? Är det ok Om man vill tappa kilon? Mer fett? Mer protein? Jag äter inte kött så jag får förlita mig på ägg och ost. Någon som vill hjälpa mig? ? Mvh Sofia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 9, 2018 Share Posted January 9, 2018 Hej och välkommen hit. Tycker det verkar som väldigt lite mat... meningen är att man ska kunna äta sig mätt på riktig mat och därigenom hamna på "rätt" vikt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 9, 2018 Share Posted January 9, 2018 Jag fastnade på det där med vegetarisk bacon. OK, du avgör själv vad du äter...jag bara läste innehållsförteckningen och den var lång :-(. Kan väl tillägga att jag sällan äter vanlig bacon heller; det är inget omistligt. LCHF handlar mycket om bra mat, åtminstone för de flesta av oss. F ö håller jag med jesper. Planera in riktig mat; planera inte in mellanmål (men ha något bra till hands om du måste, för det hander I början). Ät så du håller dig mätt. Omelett är iofs trevligt, och bra mat, men hur länge star du ut med det? (svarar du "I veckor" så pröva dig fram med det). Tanken är ju att det här är kost för resten av livet, och då måste man hitta något som funkar I längden, bade med tanke på smaklökar och näringsinnehåll. Registrera gärna det du äter I någon app för att se hur det blir (kcal, och fördelningen protein - fett - kolhydrater). Behöver inte göras jämt, men det är bra att få en känsla för det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofia Andersson Posted January 9, 2018 Author Share Posted January 9, 2018 1 timme sedan, jesper sade: Hej och välkommen hit. Tycker det verkar som väldigt lite mat... meningen är att man ska kunna äta sig mätt på riktig mat och därigenom hamna på "rätt" vikt... Tack för svar? Jag blir mätt på ovanstående men hur tycker du att fördelningen ser ut? Tycker du att Jag kan fortsätta med de proportionerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofia Andersson Posted January 9, 2018 Author Share Posted January 9, 2018 1 timme sedan, Effie sade: Jag fastnade på det där med vegetarisk bacon. OK, du avgör själv vad du äter...jag bara läste innehållsförteckningen och den var lång :-(. Kan väl tillägga att jag sällan äter vanlig bacon heller; det är inget omistligt. LCHF handlar mycket om bra mat, åtminstone för de flesta av oss. F ö håller jag med jesper. Planera in riktig mat; planera inte in mellanmål (men ha något bra till hands om du måste, för det hander I början). Ät så du håller dig mätt. Omelett är iofs trevligt, och bra mat, men hur länge star du ut med det? (svarar du "I veckor" så pröva dig fram med det). Tanken är ju att det här är kost för resten av livet, och då måste man hitta något som funkar I längden, bade med tanke på smaklökar och näringsinnehåll. Registrera gärna det du äter I någon app för att se hur det blir (kcal, och fördelningen protein - fett - kolhydrater). Behöver inte göras jämt, men det är bra att få en känsla för det. Tack för svar! Nä alltså jag tänker ju inte äta samma sak varje dag det var bara dagens exempel för att få något att utgå ifrån ? Men hur tycker du att det exemplet ser ut? Bra Om jag äter mig mättare och skippar mellanmålet? Om jag registrerar mig på en sådan app hur ska förhållandet mellan fett och protein se ut? Det är lite där jag går bet. ? Det finns ju bilder och beskrivningar på hur en måltid kan se ut men då utgår det oftast från en bit kött eller fisk. Mvh Sofia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 9, 2018 Share Posted January 9, 2018 51 minuter sedan, Sofia Andersson sade: Om jag registrerar mig på en sådan app hur ska förhållandet mellan fett och protein se ut? Det är lite där jag går bet. ? Grundregeln är: välj hur strikt du vill vara på kolhydrater (<50 g/dag? <20?). Protein...beror lite på. Men 1 g protein per kg kroppsvikt och dag är ganska vanligt. Mer om du tränar hart. Och mer om du väljer vegetabiliskt protein. Och sedan fett så att du blir mätt. (och det kan bli mycket I början innan kroppen vant sig). Kanske 150 g, om du vill ha ett riktvärde. Och kcal/dag ska inte vara för lågt. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofia Andersson Posted January 9, 2018 Author Share Posted January 9, 2018 27 minuter sedan, Effie sade: Grundregeln är: välj hur strikt du vill vara på kolhydrater (<50 g/dag? <20?). Protein...beror lite på. Men 1 g protein per kg kroppsvikt och dag är ganska vanligt. Mer om du tränar hart. Och mer om du väljer vegetabiliskt protein. Och sedan fett så att du blir mätt. (och det kan bli mycket I början innan kroppen vant sig). Kanske 150 g, om du vill ha ett riktvärde. Och kcal/dag ska inte vara för lågt. Tack Så jättemycket! ☺ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 9, 2018 Share Posted January 9, 2018 2 timmar sedan, Effie sade: Grundregeln är: välj hur strikt du vill vara på kolhydrater (<50 g/dag? <20?). Protein...beror lite på. Men 1 g protein per kg kroppsvikt och dag är ganska vanligt. Mer om du tränar hart. Och mer om du väljer vegetabiliskt protein. Och sedan fett så att du blir mätt. (och det kan bli mycket I början innan kroppen vant sig). Kanske 150 g, om du vill ha ett riktvärde. Och kcal/dag ska inte vara för lågt. Fett innehåller mer än dubbelt så mycket kcal än protein per viktenhet - och ger väldigt bra mättnad. Vill man öka kaloriinnehållet så är det bra att öka bra fett i kosten. - Men att grubbla för mycket på kaloriinnehållet kan leda fel - man kan inte säga att en fettkcal och en proteinkcal är likvärdiga. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2018 Share Posted January 9, 2018 5 timmar sedan, Sofia Andersson sade: Hej! Här ni tid att hjälpa ännu en nybörjare. Mitt mål är att gå ner i vikt. Såhär kommer jag att äta idag: Frukost: Fettkaffe Lunch: En omelett gjord på ett ägg o lite grädde stekt i kokosolja. Fylld med en röra på Blomkål, veg bacon, ägg, ost, grädde. + Resten av tallriken sallad, rödlök, tomat, olivolja Mellanmål: Fröknäcke med smör Middag: Låt säga samma som vid lunch kanske byta ut blomkålen mot vitkål eller broccoli. Hur låter detta? Är det ok Om man vill tappa kilon? Mer fett? Mer protein? Jag äter inte kött så jag får förlita mig på ägg och ost. Någon som vill hjälpa mig? ? Mvh Sofia Forumet är till för dig och vi riktigt älskar att förvirra Newbies! Så när vi brukar nämna att man ofta landar på två måltider om dagen och att man inte bara får äta så man blir mätt utan oftast oxå blir mätt på de två måltiderna.. så verkar det rätt ofta som något ouppnåeligt för många.. för att inte tala om besvärligt med tanke på olika social kontext! Regel nummer ett.. ät riktig mat, ät dig mätt så att du står dig till nästa planerade måltid! Fettkaffe och fröbröd med smör är bantningsmetoder! Oså kommer vi osökt till kalorier.. de finns där även om du äter LCHF.. grejen är mer att olika kalorier påverkar homeostas och hunger på lite olika sätt! Grejen är att det oftast är bättre att äta 2-3 lagade måltider.. med kött/Fisk/Fågel/fett och grönsaker! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 9, 2018 Share Posted January 9, 2018 Kostdoktorn har massor av vegetariska recept. https://www.dietdoctor.com/se/medlem/veckomenyer/vegetariska-veckomenyer Använd Kostbevakningen för att kolla hur du ligger med proteiner, fett och kolhydrater. På nedersta raden ser du energifördelningen E%. Den bör ligga på 20%, 75%, 5%. Och ca 20-40 g kh/dag. http://kostbevakningen.se/?foodinput=3+st+ägg 0%2C5+dl+grädde 1+msk+kokosolja 100+g+Blomkål 100+g+vegetarisk+bacon 1+st+ägg 50+g+ost 100+g+sallad 20+g+rödlök 0%2C5+st+tomat 1+msk+olivolja Skippa mellanmål, ät det tillsammans med lunch eller middag istället. Skippa processad konstig "mat", som veg bacon. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted January 11, 2018 Share Posted January 11, 2018 On 09-01-2018 at 11:30, Sofia Andersson sade: Hej! Här ni tid att hjälpa ännu en nybörjare. Hey och välkommen Gör det enkelt: Kostdoktorn (och hans team självklart) har ett mycket bra och mycket använt erbjudande: ett 4 veckors nystartarprogram med allvärldens olika hjälpfunktioner. Det är helt gratis. Det startar varje söndag. Det är bara att tillmälda sig och hoppa på loket - lycka till https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kom-igang 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofia Andersson Posted January 11, 2018 Author Share Posted January 11, 2018 13 timmar sedan, Carl August Arge sade: Hey och välkommen Gör det enkelt: Kostdoktorn (och hans team självklart) har ett mycket bra och mycket använt erbjudande: ett 4 veckors nystartarprogram med allvärldens olika hjälpfunktioner. Det är helt gratis. Det startar varje söndag. Det är bara att tillmälda sig och hoppa på loket - lycka till https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kom-igang Tack så jättemycket för tipset!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sofia Andersson Posted January 11, 2018 Author Share Posted January 11, 2018 On 2018-01-09 at 23:06, iAnna sade: Kostdoktorn har massor av vegetariska recept. https://www.dietdoctor.com/se/medlem/veckomenyer/vegetariska-veckomenyer Använd Kostbevakningen för att kolla hur du ligger med proteiner, fett och kolhydrater. På nedersta raden ser du energifördelningen E%. Den bör ligga på 20%, 75%, 5%. Och ca 20-40 g kh/dag. http://kostbevakningen.se/?foodinput=3+st+ägg 0%2C5+dl+grädde 1+msk+kokosolja 100+g+Blomkål 100+g+vegetarisk+bacon 1+st+ägg 50+g+ost 100+g+sallad 20+g+rödlök 0%2C5+st+tomat 1+msk+olivolja Skippa mellanmål, ät det tillsammans med lunch eller middag istället. Skippa processad konstig "mat", som veg bacon. Lycka till! Tack för alla tips!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts