lelleleo Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Hur lång tid (ung) tar det att komma i ketos, om man äter 0 kolhydrater. Och kan man typ va i ketos i veckan, och "gossa" sig lite på helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Jag tror inte du behöver bekymmra dig om ketosis.. för äter du tillräckligt lite kolhydrater så hamnar du där varesig du vill eller ej. Ketosis är en definiton.. antingen dietdefinierad, eller definierad utifrån uppmätt mängd ketonkroppar i blodet. Så är man normalstor av normalvikt så brukar man säga att 100 gram kolhydrater per dag eller mindre leder till någon form av ketosis. Såå.. dina funderingar handlar ju rätt mycket om vad du vill uppnå? I början.. tillminstingen 1 månad så tror jag man skall ligga rätt lågt, säg 50-25 gram om dagen, då har man uppreglerat de processer som krävs för fettförbräning. Sen så handlar det väl om vilket medecinskt tillstånd man befinner sig i.. är man frisk så kan man äta lite utav varje utan att det får några konsekvenser. Egentligen så är det så här; 1. man skall äta mat med all den näring man behöver! 2. man får anpassa kolhydratterna utifrån det medecinska tillstånd man befinner sig i. 3. man skall i möjligaste mån skaffa sig bra matvanor, dels vad man äter, hur man äter, varför man äter och när det är fest kan man unna sig något extra, men på vardag äter man för energi och hälsa.. det är bara lördag en gång i veckan!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Hur lång tid (ung) tar det att komma i ketos, om man äter 0 kolhydrater. Och kan man typ va i ketos i veckan, och "gossa" sig lite på helgen. Enligt min erfarenhet tar det 4-5 dagar från standard-western-diet, allt ner till 1 dag om du ätit LCHF länge och gjort ett kort avbrott. Beror ganska mycket på. Jag skulle rekommendera mot att hoppa in och ur ketos veckovis. Det stressar kroppen, och leder ofta till att man överäter på helgen. Om du är i ketos nog länge anpassar sig kroppen, och förbränner ketoner bättre, vilker ger dig högre energinivå (vilket i sin tur leder till att du rör på dig mer och mår bättre). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Håller med både Zepp och Bob i deras kommentarer om ketos (en språklig kommentar - ketosis engelska för ketos, på samma sätt som vi säger dialys där det på engelska heter dialysis). Om du inte motionerar bör du vara striktare med kolhydraterna, max 50g/dag eller mindre. Ett tips är att byta ut en del av det fett du tillför kosten mot kokosolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Ett tips är att byta ut en del av det fett du tillför kosten mot kokosolja. Varför det? Går kokosfett lika bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Varför det? Går kokosfett lika bra? Jo, det är ju en sak som klurats på tidigare, vad är skillnaden mellan kokosfett och kokosolja. Det är samma sak. Läs mer i den här tråden: http://forum.kostdoktorn.se/topic/171-kokosolja-kokosfett/?hl=kokosfett#entry8104 Kokosfett innehåller massor med nyttigt som både är bra för hjärnan och verkar på något vis hjälper oss att komma i ketos. Detaljerna kan jag inte, men det är det säkert många här som kan fylla på med om du vill ha ett utförligare svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cewe68 Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Hur lång tid (ung) tar det att komma i ketos, om man äter 0 kolhydrater. Och kan man typ va i ketos i veckan, och "gossa" sig lite på helgen. Förra veckan tog det tre dagar komma upp i 0,5 och ytterligare två dagar komma upp i 1,8 Idag låg jag på 2,5 Äter runt 20-25 g kolhydrater per dag så man behöver absolut inte nolla kolhydraterna. Det viktigaste har jag märkt är att äta tillräckligt med fett I snitt har jag de här 1,5 veckorna legat på 10 % protein 5% kolhydrater och 85 % fett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Har tjatat om det förr men en aktiv intention om att "nolla kolhydraterna" brukar i praktiken leda till ett faktiskt intag i häraden 20 gram/dygn eftersom det mesta man stoppar i sig under en dag innehåller minst den mängden. Undantagen är om man dessutom har ett väldigt litet energiintag. För mig är det rätt knepigt att komma under 25 gram/dag även om jag är überstrikt så jag blir alltid imponerad/fascinerad när människor rapporterar om kolhydratintag på ex. 5 gram/dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Det går faktiskt hur lätt som helst att komma under 5 gram. Lösningen är att äta monotont och ensidigt. Man börjar t.ex dagen med ett paket ölkorv. Under dagen dricker man två-tre koppar te med kokosfett i och till middag äter man en 200 gram fläskarre med kryddsmör. Resultatet blir ca. 150 gram fett, 85 gram proteiner och några enstaka gram kolisar... om vi dessutom avrundar uppåt. Smaklig spis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lacrits68 Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Det går faktiskt hur lätt som helst att komma under 5 gram. Lösningen är att äta monotont och ensidigt. hej! Behöver inte vara det heller. Man undviker ALLT som är "processad" mat, dvs använd bara "rena" råvaror så är det rätt enkelt att komma under 5g! Kött, inga mejeri produkter (utom då smör), lätt att räckna och undvika "fällorna"! //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Håller med, det är inte svårt alls=)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts