Jump to content

Michael Mosley utvärderar kokosolja

Skärfläcka

Recommended Posts

”Is coconut oil a superfood?” 

Den frågan ställde sig Michael Mosley och rekryterade 94 friska frivilliga mellan 50-75 år till en studie. De delades slumpvis upp i tre grupper vilka antingen fick äta 50g kokosolja, olivolja eller smör per dag i fyra veckor. Resultatet av studien:

Smörgruppen:        LDL +10%  och  HDL +5%

Olivoljegruppen:    LDL oförändrat och HDL +5% 

Kokosoljegruppen:  LDL oförändrat och HDL +15%  

Dvs kokosolja verkar vara bäst även om man bara tittar på det ”det onda” och ”det goda kolestorolet”. 

Länk till artikeln på BBC.com http://www.bbc.com/news/health-42608071

• Like 5
  • Thanks 1

Undrar hur det rimmar med nyheten om statiner och LDL. Kokosfett innehåller ju mycket mättade fetter som av vissa anses livsfarligt.

"Studien handlar om styrkan i olika riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom när man blir äldre. Och den visar att höga halter av LDL-kolesterolet, det dåliga kolesterolet, ökar risken för hjärtinfarkt också högt upp i åren. Så att sluta medicinera bara för att man blivit äldre är olämpligt."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6858320

• Like 3

1 timme sedan, iAnna sade:

Kokosfett innehåller ju mycket mättade fetter som av vissa anses livsfarligt.

Om jag förstått det hela rätt innehåller kokosfett medellånga mättade fettsyror, som även dessa vissa kan acceptera som bra. Jag minns att jag först läste om det I I Form, som ju inte direct brukar handla om LCHF (eller det kanske den gör numera; jag laser den inte längre).

• Like 4

Ja altså.. man har en hypotes.. mättat fett ökar risken för CVD!

Och i tidernas begynnelse, så jämförde man alla hårda fetter med flytande.

Och i gruppen med hårda fetter ingick altså margarin med "delvis härdade feter".. dvs industriella transfetter!

Numera så vet "alla" att det var de industriella transfetterna som var själva problemet.. men myten lever vidare!

Oså på det.. MCT har helt andra metabola vägar/påverkar kroppen på annat sätt.

Dvs påverkan på lipoproteiner handlar till stora delar om vad för nytta kroppen har utav dem och vad de främst skall användas till.. dvs vad kroppen är genetiskt kodad för att använda enskilda fettsyror till.

• Like 5

12 timmar sedan, Effie sade:

Om jag förstått det hela rätt innehåller kokosfett medellånga mättade fettsyror, som även dessa vissa kan acceptera som bra. Jag minns att jag först läste om det I I Form, som ju inte direct brukar handla om LCHF (eller det kanske den gör numera; jag laser den inte längre).

Ja, helt rätt. Men det verkar mest vara vi LCHFare som känner till det. För gemene man är kokosfett = mättat fett = hjärtdöd.

• Like 4

Jag var optimist, som jag så gärna är, och tänkte att det nog ändå är känt att det är speciella fettsyror i kokosolja. 

Och så fick jag syn på dagens GP; en genomgång av mjölksubstitut. Vilka är nyttigast? Att vissa hade socker som andra ingrediens (efter vatten), det nämndes inte. Men att det var mättat fett i kokosdrycken; det var negativt. 

Suck. 

• Like 1
  • Sad 2

Ang studien av dr Lars Lind med flera som uppmärksammats i media.  Samma länk som IAnna delar ovan:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6858320

Dr Lars Lind menar att man kan se att äldre män högt upp i åren har högt LDL och skulle ha nytta av statiner.

Min slutsats - äldre män som har högt LDL tycks leva länge och må bra så länge de ej tar statiner - mera logiskt utifrån vad studien kommit till. - Trots andra nya välgjorda studier som visar att människor med högre kolesterol lever längre så menar den gode doktorna att man iallafall måste sänka kolesterolet och ta statiner till sins sista dag (som då förmodligen kommer tidigare och efter att man de sista åren också får lida av otrevliga biverkningar). Så bedrövligt att man som senior forskare håller fast vid den falska hypotesen att kolesteolet måste sänkas  och inte vill förstå att hjärt-kärlsjukdom orsakas av en allmän inflammation i kroppen.

• Like 1

Menna.. studien är säkert bra utförd.. men det spelar lixom ingen roll om slutsatserna är helt uppåt väggarna/tagna ur sitt sammanhang!

"De vanligaste riskfaktorerna för hjärt-kärlsjukdom är högt blodtryck, diabetes, höga blodfetter, rökning och fetma.

Men den nya studien visar alltså att när det gäller hjärtinfarkt, har LDL-kolesterolet fortfarande betydelse också när man är äldre. Likaså är fetma en tydlig riskfaktor för hjärtsvikt också i hög ålder, enligt studien."

Meeen.. LDL kan oxå spela en roll.. tacka f*n för det.. metabola syndromet har en tendens att höja LDL/APO-B, sänka HDL/APO-A1.. plus en massa annat!

Sååååå.. om man rensar för alla andra faktorer.. så återstår de få pocent.. oftast män i medelåldern med FH som kan tänkas ha en teoretisk nytta utav Statiner/Mykotoxiner!

Och som "alla" vet totalkolesterol tenderar att stiga med stigande ålder.. det har garanterat något att göra med att kroppen fungerar sämre när man blir gammal och att det krävs ökad aktivitet av lipoproteinerna för att kompensera för den sämre funktionen.. det skall inte sammanblandas med att många har metabolt syndrom!

Oså har man glömt att redovisa tillverkarnas egna studier, de brukar hamna på att man i bästa fall får någon positiv verkan på två personer av hundra!

Säg vilket annat läkemedel som har så dåligt utbyte.. det är sämre än placebo!

• Like 2
  • Thanks 1

Jag rekommenderar Ivor Cummins (The Fat Emperor) presentationer angående kolestorol och risken för hjärt och kärlsjukdom. Förhöjt LDL har ganska begränsat värde för att förutse sjukdom, insulinresistans mycket viktigare.

T.ex. Den här presentationen: Wanna know how to collapse your heart disease risk? Ok then. 

Det finns också en hel del med Ivor på svenska på Dietdoctor. 

• Like 1