Nya mätningar...

styloo

Recommended Posts

Relativt normala kolesterolvärden ...som stigit en del sen 2014.

Att tolka kolesterolvärden är knepigt

.... det är inte som med blodsocker att man kan säkert säga att 5,5 är bra och 7,5 är dåligt.

... om man vill sänka sina värden så brukar ett "knep" vara att minska mejerier om man äter mycket av dessa.

... det kan vara bra att hålla koll med fortsatta tester, det skulle antagligen kännas bättre om apokvoten föll tillbaka lite grann.

• Like 1

5 timmar sedan, styloo sade:

Tre mätningar.

Började LCHF 2017-02-10.

Kommentarer?

Indata:

• Man, 43år, 181cm,73kg
  • Gått ned 8kg senaste året

EFF529B5-9AB7-4321-8ED3-0782C75F4CE8.png

Du måste sluta bli äldre!

Nämenaltså inga direkt allarmerande värden.. vänta tills du fyllt 50!

Iallafall.. det finns en risk med att ta prover.. de kan försämras med stigande ålder.

• Thanks 1
  • Haha 2

6 minuter sedan, Zepp sade:

Du måste sluta bli äldre!

Nämenaltså inga direkt allarmerande värden.. vänta tills du fyllt 50!

Iallafall.. det finns en risk med att ta prover.. de kan försämras med stigande ålder.

2009 var mitt Apolipoprotein B 0.84

Så både Apo-B och LDL ökar för mig på LCHF. Det känns ju mindre kul.

29 minuter sedan, styloo sade:

Välkommen i klubben, du är i gott sällskap. :)

Mina "kolesterolvärden" har också ökat sen jag började med LCHF, faktiskt samtidigt som jag kom i klimakteriet. ;)

• Like 2

21 minuter sedan, styloo sade:

Det var nästan 10 år sedan.. och det lär kunna öka även framöver?

Alla vet att kolesterol tenderar att stiga med ökande ålder.. har man tur så ökar även HDL/APOA1.. dvs att APOkvoten/kvoten TotCH/HDL förblir oförändrade.

Grejen är fortfarande att det är bra om man levt sitt liv fram tills dessa så att man startar från bättre värden.. innan man går in i  medelåldern!

• Like 2

Hmm, vad tänker ni att att dessa värden som man här diskuterar har för betydelse? Vad menar ni att t ex ett lågt respektive högt totalkolesterol har för betydelse för ens hälsa. Har det någon betydelse egentligen?

Det har visat sig i studier att låga kolesterolvärden inte är någon fördel, kanske en riskfaktor - Och att många som lever länge och är friska har höga värden. - 

• Like 6

11 timmar sedan, kickilotta sade:

Hmm, vad tänker ni att att dessa värden som man här diskuterar har för betydelse? Vad menar ni att t ex ett lågt respektive högt totalkolesterol har för betydelse för ens hälsa. Har det någon betydelse egentligen?

Det har visat sig i studier att låga kolesterolvärden inte är någon fördel, kanske en riskfaktor - Och att många som lever länge och är friska har höga värden. - 

Tankarna jag har är att:

1) det är helt OK att får ett högre kolesterol 

2) men, det är lite oroande för mig att HDL inte ökar utan endast LDL

Jag har nästan en fördubbling av LDL på tre år medan HDL är typ samma.

Betyder det att jag har dragit på mig massa små täta LDL pga dieten? Jag får inte ihop det.

Vet inte vad ditt "problem" beror på, men prova att öka mängden fin kokosolja du får i dig varje dag. (Olja i glasburk, virgin och helst eko). Tag 2-3msk/dag, du kan börja med 1-2 tsk några dagar först, så du blir van. Tror att det kan ha en gynnsam  inverkan på ens blodfettsprofil. Ev minska allt mejeriintag, kanske bara äta smör eller ghee. Var noggrann med kolhydraterna. Förändringar i fettprofilen tar nog tid / kanske olika för olika personer.  Du har bara ätit enl lchf i ett år - många upplever att kolesterolet går upp först för att sedan sjunka - detta tar tid. Kolla igen om 6 mån så får du se om något positivt har hänt. 

- Som många säger så ser dina värden bra ut i stort.

En del på tråden menar att man kan förvänta sig högre värden med åren - men jag vet inte - för mig stämmer det inte. Är 60++ men värdena blir bättre. Bättre nu än för 2 1/2 år sedan.

Oroa dig inte för mycket - ? Dr Annika Dahlqvist tycker inte att vi behöver vara alltför bekymrade över våra kolesterolnivåer.

• Like 1

5 timmar sedan, styloo sade:

Tankarna jag har är att:

1) det är helt OK att får ett högre kolesterol 

2) men, det är lite oroande för mig att HDL inte ökar utan endast LDL

Jag har nästan en fördubbling av LDL på tre år medan HDL är typ samma.

Betyder det att jag har dragit på mig massa små täta LDL pga dieten? Jag får inte ihop det.

Vi har en massa tankar om kolesterol.. för det första så bör man sätta in det i samband med alla andra värden.. helst några hundra.

Dååå kan man säkert dra några slutsatser.. iallafall om man är professor i medicin.

Men hur som helst.. vi lekmän kan mäta alla lipidfraktioner, alla lipoproteiner, alla apolipoproteiner, HBA1c, C-peptid, kortisol, könshormoner, thyroidhormoner, inflamationsmarkörer, olika vitamin och mineralstatus, blodsalter.. har jag glömt något?

Och på det så bör man konsultera psykolog.. och reda ut alla ens tillkortakommanden/besvikelser.. osv!

Sen när man gjort detta så bör man helst göra lite olika belastningsprover för att få sin fysiska status/kondition/EKG/sin VO2-nivå/laktatmetabolism.. osv!

Aså du uppvisar på ett ungefär samma värden som jag gjorde i din ålder.. sen så har de i princip deklinerat.. fast då började jag med LCHF, och det verkar som att de inte förvärras iallafall.. men jag vill ju att de skall bli bättre!

• Thanks 1

5 timmar sedan, kickilotta sade:

En del på tråden menar att man kan förvänta sig högre värden med åren - men jag vet inte - för mig stämmer det inte. Är 60++ men värdena blir bättre. Bättre nu än för 2 1/2 år sedan.

Dina värden kanske inte blir bättre, men lägre. ;)

• Like 1

Dessa värden är nog en rätt stor omväg, som dessutom troligen inte leder dit du egentligen vill. De är mestadels vilseledande surrogatmarkörer. Vissa värden kan vara något "förryckta" i vissa situationer, t ex viktnedgång. Och det är helt naturligt. 

Har du anledning att vara orolig, t ex av direkta symptom eller nära släktingars sjukdomshistorik, kolla då upp detta istället: 

- faste- och långtidsblodsocker, 

- insulinresistens, 

- kärlens status, 

- magsyra och tarmludd. 

Fetternas kvalisort brukar en del gå bet på. Här är en bra guide: 

http://karlhulten.se/sa-undviker-du-de-inflammationsskapande-fetterna/

• Like 2

21 timmar sedan, kickilotta sade:

Ja vad vet man?  - HDL upp till 2,5 och LDL ner 4,9, triglycerider 0,8, dvs fördelningen har blivit bättre,  det är jag nöjd med,  Totalkolesterolet 7,8 passar mig bra :)

Någon som har kommentarer?

Mm.. det verkar som du äter LCHF?

Dvs det är lixom inte helt ovanligt vid en sådan kostomläggning.

• Like 1

15 timmar sedan, kickilotta sade:

Hehe - så är det. Sedan 2 1/2 år - inte superstrikt alltid , men aldrig sockerfusk. Jag tycker att kokosoljan gör mig mätt länge.

Misstänkte det.;)

Iallafall.. LCHF/Paleo/riktig mat från bra råvaror.. brukar räcka väldigt långt för väldigt många.

Osen, när man gräver ner sig i hur olika fettsyror/aminosyror/kolhydrater påverkar kroppen på olika sätt så får man ytterligare ett redskap att reglera homeostas/aptit.

Och för att nämna just olika fettsyror.. MCT (kokosolja) vill kroppen inte gärna lagra, så de tenderar vid överskott omvandlas till ketonkroppar i levern, då minskar behovet av glukos, då är det rätt troligt att man får ett ännu stabilare blodsocker.

Och sjunkande blodsocker är en kraftig hungersignal.

• Like 3