hellstream

Hur är det med gluten egentligen?

Recommended Posts

2 timmar sedan, Kjell Granelli sade:

Just detta har jag funderat mycket på. Å ena sidan har han klarlagt en i mitt tycke ganska förfärlig effekt av gluten, å andra sidan menar han att en majoritet av människorna tål det. Frågan är hur man kan veta om ens immunförsvar brukar vinna eller inte. Ibland tänker jag att han är rädd att hamna utanför mainstream om han tar för klart avstånd från gluten, men det är ren och skär spekulation från min sida...

Mm.. fast jag har slutat fundilera i de termerna när jag gick över till LCHF!

Dvs det är lika med mättat fett.. det finns antagligen någon pocent som via lite olika biokemiska/genetiska orsaker kan undvika allt för mycket "mättat fett", okänt exakt vilken enskild fettsyra som är den/de som kan ställa till det.

Och märk väl,, det finns de som forskat på hypotesen om varför "mättat fett" leder till cancer!

Iallafall så kom de fram till att defekter på generna för Il2 kunde bidra.. dvs för de som hade defekter på IL2!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Interleukin_2

Och om man då läser studien,, utförd på möss avlade med en defekt IL2 gen.. så fick de mer cancer än möss utan den defekten!

Och det är lixom lika här.. man bör helst vara professor i ensymologi för att ens utvärdera abstraktet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Rickard sade:

Nämenaltså.. vad är det vi väntar på?

Eh.. grejen är som alla vet.. iallafall så borde alla veta det numera, köper man bröd i en butik så skall den först o främst blötläggas i minst tre dygn, sen så skall den jäsas i minst ett dygn.. innan man skär några skivor!

Grejen är att allt spannmål bör blötläggas för att sen jäsas medels naturliga jästpartiklar.. och som alla vet.. bagerierna gör inte detta, så det är en halvfärdig produkt för mänsklig konsumtion.

En annan grej är gluten.. det är lixom inget som vi behöver/fyller lixom ingen funktion i våran kropp.. så då kan man iallafall undvika högglutenprodukter.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-01-21 at 14:11, Zepp sade:

Mm.. fast jag har slutat fundilera i de termerna när jag gick över till LCHF!

Dvs det är lika med mättat fett.. det finns antagligen någon pocent som via lite olika biokemiska/genetiska orsaker kan undvika allt för mycket "mättat fett", okänt exakt vilken enskild fettsyra som är den/de som kan ställa till det.

Och märk väl,, det finns de som forskat på hypotesen om varför "mättat fett" leder till cancer!

Iallafall så kom de fram till att defekter på generna för Il2 kunde bidra.. dvs för de som hade defekter på IL2!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Interleukin_2

Och om man då läser studien,, utförd på möss avlade med en defekt IL2 gen.. så fick de mer cancer än möss utan den defekten!

Och det är lixom lika här.. man bör helst vara professor i ensymologi för att ens utvärdera abstraktet.

Glömde själva min poäng;:wacko:

1. Ponera att defekt IL2 gen ger ökad risk för cancer.. oavsett föda?

2. Ponera att människor inte är en sorts pälslösa möss?.. och har via evolutionen anpassats för en något annorlunda föda än möss och andra smågnagare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu