ChristofferA

Höga ketosvärden

Recommended Posts

Hej på er,

Efter storhelgerna återgick jag och sambon snabbt till LCHF med siktet på ketos så snabbt som möjligt.

Vi tränar en del båda två, jag gör ca 6 pass i veckan. Nyåret inleddes med två fastedagar och sedan mycket strikt LCHF. Mätning efter en vecka visade 2,4 mmol/l .

Vi äter oftast ingen frukost utan enbart lunch och middag (16:8). Men varje gång vi äter, äter vi till vi känner oss bra mätta. 

Nu till mitt 'problem' (vet inte om det är det, men vill inte chansa): i morse visade areo2kn (mätaren) 5,6 mmol! Under senaste veckan har värdena pendlat mellan 4,2 till nu då 5,6.

 Jag har ingen diabetes, och äter som sagt tills jag känner mig rejält mätt. 

Är det dags för lite mer kolhydrater eller bara mer mat? Enligt Kostdoktorns fördelningskurva över ketos är jag inne i starvationsketosis - där vill man ju inte vara :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, ChristofferA sade:

Hej på er,

Efter storhelgerna återgick jag och sambon snabbt till LCHF med siktet på ketos så snabbt som möjligt.

Vi tränar en del båda två, jag gör ca 6 pass i veckan. Nyåret inleddes med två fastedagar och sedan mycket strikt LCHF. Mätning efter en vecka visade 2,4 mmol/l .

Vi äter oftast ingen frukost utan enbart lunch och middag (16:8). Men varje gång vi äter, äter vi till vi känner oss bra mätta. 

Nu till mitt 'problem' (vet inte om det är det, men vill inte chansa): i morse visade areo2kn (mätaren) 5,6 mmol! Under senaste veckan har värdena pendlat mellan 4,2 till nu då 5,6.

 Jag har ingen diabetes, och äter som sagt tills jag känner mig rejält mätt. 

Är det dags för lite mer kolhydrater eller bara mer mat? Enligt Kostdoktorns fördelningskurva över ketos är jag inne i starvationsketosis - där vill man ju inte vara :)

Jag tror främst på en kombo mellan strikt LCHF/intermitent fasta och post excersice ketos?

Dvs det kan finnas lite extra utrymme för mer grönsaker/någon rotfrukt/någon frukt?

Oså kommer vi till det teoretiska/medecinska.. är man frisk så finns det lixom ingen chans att man får för höga ketonnivåer.. i värstigaste fall så ökar insulin om ketos blir för hög och bromsar således Lipolysen.. som förser ketogenes med FFA!

Oså några tumregler.. under 100 gram kolisar så startar ketogenes.. ju mindre dessto högre ketos/glukoneogenes!

Optimal ketos sägs ligga på 1-3.. över det får man som regel ingen extra fördel.

Postexercise ketos lär komma upp mot 6.. samma lär gälla bantning/långfasta.. sen så triggar insulin in och sänker lipolysen.

Och då får man väl dra några slutsatser, dvs.. en av de vanligaste anledningarna när man äter LCHF är att få normalt låga insulinnivåer.. och  då är det i princip dumt att onödigt pressa upp det som motmedel.

Och ketos är direkt länkat till glukoneogenes, dvs det krävs som regel en rätt hög glukoneogenes som förbrukar intermeditärer för att få en hög ketos.

Vilket inte skall sammanblandas med post exercis ketosis!

Eller starvation ketosis!

Eller typ 1 ketosis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-01-12 at 06:19, ChristofferA sade:

Är det dags för lite mer kolhydrater eller bara mer mat? Enligt Kostdoktorns fördelningskurva över ketos är jag inne i starvationsketosis - där vill man ju inte vara :)

Starvation ketosis är ett lite olyckligt, för en del "skrämmande" namn. När din kropp får sin energi från din fettreserv är du i starvation ketosis. Har du övervikt är det precis där du vill vara. Har du inte diabetes finns ingen anledning att ha skräck för höga ketonnivåer....tja om du nu skulle börja komma upp till 15-20 kanske men tvivlar på att du klarar det om du är fullt frisk.


https://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis

blood concentration (millimolar) Condition
< 0.2 not in ketosis
0.2 - 0.5 slight/mild ketosis
0.5 - 3.0 induced/nutritional ketosis
2.5 - 3.5 post-exercise ketosis
3.0 - 6.0 starvation ketosis
15 - 25 ketoacidosis


Människokroppen kan bränna två typer av energier, kolh och fett. Den här inställningen till att ketosis skulle vara "onaturligt" eller ett "expriment" anser jag är felaktig. Ingen är mer naturlig än den andra. Två metoder att förbränna energi, bägge är lika bra. I vissa avséenden är ketosis att föredra pga välbefinnande, ork och stabilt blodsocker.

Sweetspot runt 3 gäller väl för övrigt bara nuritional ketosis, dvs du äter lchf. Fastar du förväntas du hamna på 3-6/starvation ketosis.

Antar att en kombo av nutritional + post-exersize kan adderas i vissa fall?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu