patrikrosen

LCHF i familjen med småbarn

Recommended Posts

Vet inte om detta hamnade i rätt forumskategori!

Jag och min fru har till och från under några år ätit mer eller mindre LCHF, vi äter garanterat en kolhydratsfattigkost även om vi inte ätit ketogent hela tiden.
Vi har barn som idag är 3 och 6 år gamla, de har självklart inte ätit någon LCHF kost och de trycker ju kolhydrater så det sprutar ur öronen på förskolan och skolan, de äter en normal kost även om vi försöker erbjuda "bättre" bröd och serverar bönpasta istället för vanlig pasta, tjejen (3 år) gillar bönor och får det istället för pasta ibland.

Till frukost äter barnen gröt, yoghurt (osötad) med te.x. banan i, grenola och på senaste tiden har de börjat haka på min och min frus frukost som består av ägg mosat i lite smör. 
För några veckor fick sonen diagnosen Glutenintolerans vilket har gjort att vi fått justerat kosten för hnm, men då vi aldrig knarkat bröd och pasta på det sättet så är det en relativt enkel omställning. 

Frun och jag har börjat diskutera barnens kost senaste tiden och vi har olika sätt att se på fett för våra barn. 
Jag är själv övertygad om att jag kan äta en fettrik kost utan att det på något sätt har en negativ inverkan på mig i det långa loppet.
När det gäller mina barn så är jag dock splittrad. De äter relativt stora mängder kolhydrater i form av ris, pasta, gröt, smörgåsar varje dag, till frukost, middag och lunch i skolan. 
Då vi själva är väldigt frikostiga med fett i kosten (har själv en matsked smör i mina ägg på morgonen, vi äter gärna lite extra kryddsmör till kycklingfilén osv) så har det ju smittat av sig på barnen (de gillar dessutom smör, vem gör inte det?) och det är här jag blir lite skraj.
I min värld så är kombon fett + kolhydrater inte någon höjdare. Om man äter mkt kolhydrater så kan man självklart fortfarande äter fett, bra / rätt fett, men att se min sex och fyra-åring äta ris med 1-2 matskedar smör till middag (de är inne i en period där de är ganska restriktiva med vad de tycker är gott...) gör ont i mig. 
Jag skulle vilja se till att våra barn inte äter mer smör än vad ett normalt barn äter, försöka få dem att äta en balanserad kost. Min fru håller med mig men tycker inte att det är lika allvarligt, så länge de äter "bra fett", att transfetter + kolhydrater är skadligt, men att bra smör (bregott) som blandas inte är lika farligt. Både hon och jag svävar i ovisshet dock och vänder oss därför till er.  Att man absolut inte ska köra dieter på sina barn är en självklarhet, det vill vi absolut inte, men med vår kost har vi ju påverkat dem och frågan är om vi ska begränsa det och begränsa ett överdrivet intag av fett? 

Hur tänker ni? Måste finnas flera med barn här? 
Fett är ju energi, och barnen är aktiva hela dagarna så i grund och botten är det ju inget dåligt, men hur "dåligt" är mixen mkt fett med mkt kolhydrater (även om fettet är av "rätt" typ?) 

mvH Patrik & Hanna

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, patrikrosen sade:

Att man absolut inte ska köra dieter på sina barn är en självklarhet,

Kör ni själva en diet eller äter ni  helt enkelt bra mat lagad från grunden? Av din beskrivning att döma gör ni det sista, så varför skulle inte barnen göra det? Mina barn (11 och 8) äter det skolan serverar, och så försöker jag minska kolhydraterna hemma. Den yngre är vääääldigt kräsen, så det är svårt men jag har plockat bort det mjuka brödet, det är rent rågknäcke som gäller. Jag är generös med smör/pålägg för att minska den totala belastningen av kolhydraterna (fördelningen). Min äldste och jag föredrar filmjölk framför yoghurt så vi äter fjällfil med fröer (linfrö, solrosfrö, kokosflingor och hackad mandel) istället för flingor. Oftast får han kött och grönt till middag (eller frukost). Kanske kan ni bara slopa pastan/riset ibland? Personligen serverar jag min yngre kolhydratfrälste son potatis framför pasta eller ris för den kan jag odla själv och den är glutenfri. 

Jag är inne på din frus linje. Om inte barnen tenderar öka i vikt eller få putmage, så tror jag att lite högre kolhydratmängd är ok (att man får försöka fasa in tills de äter annat). Däremot tänker jag att mängden kolhydrater i huvudsak får komma utanför hemmet om det går. Vi har lyckats införa lördagsgodis och då i form av dyra småförpackningar för då får man "en hel" men inte så mycket. 
Sen kan jag ju säga att jag inte heller helt överens med min man vad gäller barnens mat...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...vill barnen ha potatis så lägg en stor klick på och mosa grovt - många barn gillar det. Gott med smör i riset, fortsätt med det, jag kallar det för "franskt ris" man kan ha litet vitpeppar på också. 

... normala barn? ..får alltför fettfattig kost och är ständigt hungriga och sugna på mellanmål o godis - det ska man undvika till varje pris. - Fortsätt med extra fett i maten o minimera socker samt kolhydrater från mjölmat som bröd, pasta, (bara bukfylla) Lär barnen att äta olika äggrätter - bra och näringsrikt.

Har ni förresten tittat på Jamie Olivers Sockerchocken? Finns att titta på URplay - en riktig ögonöppnare!

Att äta enl lchf är en livslång livsstil - ingen diet. Det slutar jag aldrig med.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-01-12 at 08:35, patrikrosen sade:

Vet inte om detta hamnade i rätt forumskategori!

Jag och min fru har till och från under några år ätit mer eller mindre LCHF, vi äter garanterat en kolhydratsfattigkost även om vi inte ätit ketogent hela tiden.
Vi har barn som idag är 3 och 6 år gamla, de har självklart inte ätit någon LCHF kost och de trycker ju kolhydrater så det sprutar ur öronen på förskolan och skolan, de äter en normal kost även om vi försöker erbjuda "bättre" bröd och serverar bönpasta istället för vanlig pasta, tjejen (3 år) gillar bönor och får det istället för pasta ibland.

Till frukost äter barnen gröt, yoghurt (osötad) med te.x. banan i, grenola och på senaste tiden har de börjat haka på min och min frus frukost som består av ägg mosat i lite smör. 
För några veckor fick sonen diagnosen Glutenintolerans vilket har gjort att vi fått justerat kosten för hnm, men då vi aldrig knarkat bröd och pasta på det sättet så är det en relativt enkel omställning. 

Frun och jag har börjat diskutera barnens kost senaste tiden och vi har olika sätt att se på fett för våra barn. 
Jag är själv övertygad om att jag kan äta en fettrik kost utan att det på något sätt har en negativ inverkan på mig i det långa loppet.
När det gäller mina barn så är jag dock splittrad. De äter relativt stora mängder kolhydrater i form av ris, pasta, gröt, smörgåsar varje dag, till frukost, middag och lunch i skolan. 
Då vi själva är väldigt frikostiga med fett i kosten (har själv en matsked smör i mina ägg på morgonen, vi äter gärna lite extra kryddsmör till kycklingfilén osv) så har det ju smittat av sig på barnen (de gillar dessutom smör, vem gör inte det?) och det är här jag blir lite skraj.
I min värld så är kombon fett + kolhydrater inte någon höjdare. Om man äter mkt kolhydrater så kan man självklart fortfarande äter fett, bra / rätt fett, men att se min sex och fyra-åring äta ris med 1-2 matskedar smör till middag (de är inne i en period där de är ganska restriktiva med vad de tycker är gott...) gör ont i mig. 
Jag skulle vilja se till att våra barn inte äter mer smör än vad ett normalt barn äter, försöka få dem att äta en balanserad kost. Min fru håller med mig men tycker inte att det är lika allvarligt, så länge de äter "bra fett", att transfetter + kolhydrater är skadligt, men att bra smör (bregott) som blandas inte är lika farligt. Både hon och jag svävar i ovisshet dock och vänder oss därför till er.  Att man absolut inte ska köra dieter på sina barn är en självklarhet, det vill vi absolut inte, men med vår kost har vi ju påverkat dem och frågan är om vi ska begränsa det och begränsa ett överdrivet intag av fett? 

Hur tänker ni? Måste finnas flera med barn här? 
Fett är ju energi, och barnen är aktiva hela dagarna så i grund och botten är det ju inget dåligt, men hur "dåligt" är mixen mkt fett med mkt kolhydrater (även om fettet är av "rätt" typ?) 

mvH Patrik & Hanna

Mm.. nu så har jag inga egna barn.. men jag har syskonbarn.. oså har jag i en forntid varit barn själv.. slut på referenser!

Iallafall.. sött är gott, nyttig mat är lixom inte alltid lika gott.. det krävs nästan att man själv blivit förälder eller åtminstone medelålders för att man skall uppskatta annan mat som inte nödvändigtvis smakar sött?

Iallafall, när man själv blivit äldre så uppskattar man som regel mors hemalagade mat.. fasten man i stället skulle kunna ätit godis/glass/bullar!

Oså beror det då oxå på hur god mat mor/far lagat?

En hemlighet är att om mor/far lagar mat från bra råvaror så brukar det smaka bra mycket bättre än högprocessad färdig mat!

Iallafall.. vad de får på skolan/dagis lär ni inte kunna göra särskildt mycket åt så länge ni inte engagerar er speciellt.. men samtidigt så säger jag.. ge era smakpreferenser/måltidspreferenser som en gåva till era barn.

Och på det, det hoppar två generationer, dvs när era egna barn får egna barn.. det är då de mins fars/mors matlagning och råd kring detta!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inser att jag glömt bort denna tråd jag själv skapade :)
Våra barn äter helt klart en mer kolhydratsfattig kost jämfört med många av deras kompisar, äter sällan godis och när de väl gör de så äter de begränsade mängder på eget bevåg. 
Vår son (6 år) har även fått glutenintolerans efter en tid med magproblem, så nu finns det ännu mindre potatis, bröd osv hemma.
De äter grovt hårdbröd när de äter bröd och gärna gröt på morgonen. Ibland blir det min egen frukost, koka ägg mosade i massor av smör.

Processat äter vi inget alls, lagar allt från grunden, och äter dessutom ”LCHF-kassen” från Veckansmiddag nu (vilken eg borde få heta LC-kassen).
Jag äter ju på detta sätt själv och då kan man ju fråga sig varför det inte känns hundra % bra att mina barn gör det? Huvudproblemet ligger i att de inte kommer äta en kolhydratsfattig kost för ens de bestämmer själva över deras luncher. I förskola/skola är det kolhydratsfest varje dag, och att trycka mängder av fett på kvällar, eftersom att de mer än gärna tar en rejäl klick smör till potatisen t.ex. är det bra verkligen? Jag är absolut inte fett-rädd, men är lite tveksam till HighFatHighCarbs bara :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat

... de inte kommer äta en kolhydratsfattig kost för ens de bestämmer själva över deras luncher.

Hur tänker du här? När skulle det infalla? När de är tonåringar? Eller har flyttat hemifrån?
Tror du att de då plötsligt väljer en kolhydratsfattig lunch, när alla andra kompisar äter pasta?

Se mitt svar ovan. Varje måltid i rätt riktning är det enda rätta, en måltid i taget, en dag i sänder.

Det är nu när barnen är små som de goda matvanorna ska läggas, samtidigt som du undervisar dem vid matbordet. Det är en förälders plikt och barnens rättigheter. ;)

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu