Popular Post kickilotta Posted January 12, 2018 Popular Post Share Posted January 12, 2018 ????Tips om hur man själv gör ghee - smörolja på ett enkelt sätt.???? Man slipper alla mjölkproteiner och mjölksockret, laktosen, i smöret när det har blivit ghee/smörolja. Det blir lättrinnande och passar bra till all matlagning - det bränns inte heller på samma sätt som det vanliga smöret. Jag gör på 1 kg smör åt gången och förvarar oljan i en stor glasburk med lock. Ghee har lång hållbarhet även vid rumstemperatur, jag hat den framme nära spisen. ??? Jag gjorde ghee i ugnen för första gången häromdagen. Det gick ganska fort och var otroligt smidigt! Googla på "ghee i ugn" så får ni veta hur man gör. - Ett annat tips - när oljan och proteinerna är skilda åt så är det ofta att det blir smörolja kvar i proteinslatten. / Gör så här då: Häll slatten med olja- protein i en skål eller mugg med vida kanter. Ställ in i kylen några timmar. Då har oljan stelnat men proteinet är rinnande dvs det har skiljts åt. Ta smörkakan och skölj den snabbt i rinnande kallt vatten så alla proteinrester kommer bort. Nu har du fått ut all ren o fin smörolja och slänger det blöta vita proteinet. Lätt som en plätt! ???? 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts