fiasud Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag har alltid haft ett stort sömnbehov. Jag vaknar lätt av väckarklockan med känner mig aldrig utsövd om jag inte får vakna av mig själv. Är dessutom väldigt känslig mot att det är mörkt när jag vaknar (wakeuplight funkar INTE) och hoppas på bättring när vi går mot ljusare tider. Jag sover gärna 8-9 timmar men kan lätt sova mer. Ni som upplever sån positiv effekt av att få minskat sömnbehov, är det vanligt? Hur länge dröjde det? Jag vaknar ju till framåt förmiddagen och har energi på dagen men önskar så att jag kunde få vakna upp och känna mig riktigt utvilad en vardag! Men jag kanske är mindre lyckligt lottad bara ;-) har för övrigt ätit lchf sedan oktober och sover väldigt gott om natten även om jag vill ha mer ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag är också en sömntuta, hatar att kliva upp på morgonen men det går lite lättare på sommaren när det är ljust. Jag har inte heller ätit lchf så länge, eller jag har försökt väldigt länge rättare sagt men eftersom jag bara fattade lc biten och missade det mesta av hf så funkade det inte alls, nu går det sedan några veckor mycket bättre, än så länge har det inte påverkat min sömn. Men det finns forskning som visar att kvällsmänniskor och morgonmänniskor är verklighet, de morgonpigga kallas A-människor och kvällspigga för B-människor (låter blir att kommentera huruvida det ligger någon bedömning i A/B). Jag är definitivt en B-människa och har allt eftersom fått acceptera att det är inte lönt att lägga sig före 23 i bästa fall, fullständigt omöjligt att sova före dess om jag inte är sjuk eller inte fått sova tillräckligt på mycket länge så jag helt enkelt är helt slut på. Eftersom jag börjar jobba tidigt kliver jag upp 5.30 (är superseg på morgonen och behöver massa tid) och det här går inte ihop för jag behöver också 8-9 tim sömn för att känna mig pigg och må bra. När jag är ledig hamnar jag alltid i rytmen att sova från ungefär halv ett till nio. Tyvärr finns inga jobb som passar ihop med det... Börjar däremot fundera på om jag ska skippa frukosten hemma och bara ta med smaksatt äggmjölk eller någon kaffe/te/kakaodryck med smör och kokosfett och dricka på jobbet istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag har alltid haft ett stort sömnbehov. Jag vaknar lätt av väckarklockan med känner mig aldrig utsövd om jag inte får vakna av mig själv. Är dessutom väldigt känslig mot att det är mörkt när jag vaknar (wakeuplight funkar INTE) och hoppas på bättring när vi går mot ljusare tider. Jag sover gärna 8-9 timmar men kan lätt sova mer. Ni som upplever sån positiv effekt av att få minskat sömnbehov, är det vanligt? Hur länge dröjde det? Jag vaknar ju till framåt förmiddagen och har energi på dagen men önskar så att jag kunde få vakna upp och känna mig riktigt utvilad en vardag! Men jag kanske är mindre lyckligt lottad bara ;-) har för övrigt ätit lchf sedan oktober och sover väldigt gott om natten även om jag vill ha mer ;-) Hej Tänk att det finns fler som jag. Hatar o stå upp. Få benen ur sängen är hemstk. Måste intala mej att nu ska du upp, roligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag är också en sömntuta, hatar att kliva upp på morgonen men det går lite lättare på sommaren när det är ljust. Jag har inte heller ätit lchf så länge, eller jag har försökt väldigt länge rättare sagt men eftersom jag bara fattade lc biten och missade det mesta av hf så funkade det inte alls, nu går det sedan några veckor mycket bättre, än så länge har det inte påverkat min sömn. Men det finns forskning som visar att kvällsmänniskor och morgonmänniskor är verklighet, de morgonpigga kallas A-människor och kvällspigga för B-människor (låter blir att kommentera huruvida det ligger någon bedömning i A/B). Jag är definitivt en B-människa och har allt eftersom fått acceptera att det är inte lönt att lägga sig före 23 i bästa fall, fullständigt omöjligt att sova före dess om jag inte är sjuk eller inte fått sova tillräckligt på mycket länge så jag helt enkelt är helt slut på. Eftersom jag börjar jobba tidigt kliver jag upp 5.30 (är superseg på morgonen och behöver massa tid) och det här går inte ihop för jag behöver också 8-9 tim sömn för att känna mig pigg och må bra. När jag är ledig hamnar jag alltid i rytmen att sova från ungefär halv ett till nio. Tyvärr finns inga jobb som passar ihop med det... Börjar däremot fundera på om jag ska skippa frukosten hemma och bara ta med smaksatt äggmjölk eller någon kaffe/te/kakaodryck med smör och kokosfett och dricka på jobbet istället. tror jag är både A o B människa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 I mitt fall har inte LCHF egentligen påverkat att jag sover djupare. Jag har alltid haft en orolig nattsömn och lidit länge av en ojämn dygnsrytm. Dvs. att kroppen verkar fungera efter 24,5 timmars dygn som förskjuter sovandet hela tiden tills jag går ett dygn vaken för att återställa rytmen. Jag började dock äta extra vitaminer i höstas och märker att jag sover kortare tid nu än innan. M.a.o får jag extra tid över t.ex att skriva en massa inlägg. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiasud Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Jag har nog alltid varit en b-människa då (efter min far som är uppe sent, medans min mor alltid somnat i soffan men pigg som en lärka på morgonen) fast numera har jag jag mycket lättare att somna på kvällen och sover tyngre sedan jag lade om korten, tidigare kunde jag ligga och skruva mig i nån timme eller så men nu somnar jag strax efter jag lagt huvudet på kudden. Så det kanske är ett steg i rätt riktning till att vakna utvilad? Man kan ju alltid hoppas på det bästa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag har alltid trott att jag är kvällspigg, men jag tror det går att påverka. Läste i en annan tråd här om processer i kroppen som sker olika tider på dygnet utifrån vilken tidszon vi bor i. Oavsett om det där stämmer eller inte så är min erfarenhet att jag ofta är piggare om jag somnat vid 22 än om jag lagt mig min vanliga tid 00-01, med samma sömntimmar. Nåt annat som påverkar min sömn positivt är om jag försöker träna skapligt mycket. Jag kör inget intensivt utan försöker ge mig ut på en promenad en timme ungefär 3 gånger i veckan. Kanske är den friska luften, rörelsen eller både och men det gjorde mig mycket piggare. Sen har vi ju det här med D-vitamin. Finns massor att läsa på forumet och på det där stora internetet. De funkar för de flesta, men inte för alla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiasud Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Jag brukar lägga mig vid 22 på vardagar och äter redan d-vitamin. Det är väl lite rörelse som saknar då kanske ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Ja, jag önskar jag kunde påverka det hela också. Meningslöst att lägga sig tidigare eftersom jag bara ligger och snurrar runt. D-vitamin äter jag 2000IE varje dag av, och så tar jag en tablett magnesium på kvällen som vad jag förstår påverkar sömnen positivt. Jag är ute och går runt en timme varje dag eftersom jag har hund. När jag väl har somnat sover jag hur bra som helst, problemet är att just somna. Jag har märkt av de så kallade sömntågen som det pratas om, vilket säker är samma som processerna @rkbro nämner. Jag är nämligen också trött runt åtta på kvällen, men det är lite väl tidigt att gå och sova då när man kommer hem från jobbet fem - halv sex. Eftersom vi verkar fungera ganska likt, fiasud får du gärna skriva om du hittat nått som funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Brukar vara ungefär såhär: 1. I omställningsfasen är man bara allmänt trött. Typ första veckan. 2. Det blir som vanligt igen. 3. Några veckor går. 4. Man upptäcker att man har mer energi och behöver sova mindre 5. Man får hybris och tror att man inte behöver sova knappt alls längre 6. Man upptäcker att man behövde sova rätt mycket ändå (fast aningen mindre än tidigare) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiasud Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Lackolina: ja har sitter jag som en zombie återigen. Men kommer jag på något ska jag säga till ;-) Bob: har kommit till halva 4:an men inte mer. Dvs jag har energi om dagarna._ men inget minskat sömnbehov eller känt mig utvilad :-(. Jag läste tom lite igår och somnade kanske vid 23 senast och nu när klockan ringde kl 6 är jag verkligen i zombietillstånd. Jag behöver verkligen få bukt med detta. Får väl ta och lägga mig vid 20-21 och se om det hjälper ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jag känner att jag sover bort livet ibland. Det är inte så roligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jag har sovit till 12-1 hela mitt liv, men efter viktnedgången på lchf började jag vakna vid 9-10... jätte obehagligt i början, men nu har jag massa extra timmar=)) Det kommer!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Lackolina: ja har sitter jag som en zombie återigen. Men kommer jag på något ska jag säga till ;-) Bob: har kommit till halva 4:an men inte mer. Dvs jag har energi om dagarna._ men inget minskat sömnbehov eller känt mig utvilad :-(. Jag läste tom lite igår och somnade kanske vid 23 senast och nu när klockan ringde kl 6 är jag verkligen i zombietillstånd. Jag behöver verkligen få bukt med detta. Får väl ta och lägga mig vid 20-21 och se om det hjälper ;-) Hmm. Kanske du har sömnapneer som gör att du inte blir utsövd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiasud Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Tanken har slagit mig med. Men jag snarkar inget nämnvärt enligt sambon. Har den senaste tiden upplevt en extrem torrhet i munnen om vaknat mitt i natten. Det har blivit mycket bättre sen jag skaffade en sån plastgrej som vidgar näsborrarna. Men är ju ändå trött ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Jag hör till dem som sover mycket bättre och djupare nu med LCHF. Förut sov jag väldigt ytligt, drömde och vaknade hela tiden för att gå på toa. Nu sover jag djupt och går inte på toa en enda gång under natten. Antalet timmar i sängen under vardagarna är väl ungefär desamma som tidigare men mer effektiva sömnmässigt. På helgerna vaknar jag ganska tidigt och kan inte somna om - det är något nytt för mig. Jag var världens bästa somnaomnare förut och sovahurlängesomhelstare. Sömnen har blivit bättre och bättre under de här tio månaderna med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts