Per Gustafson

Blir inte hungrig....

Recommended Posts

Hej, jag har dragit igång med LCHF och doktorns startutmaning för en vecka sen. Jag kör ganska strikt, utan att väga/mäta, så exakt hur mycket kolhydrater jag äter är svårt att säga men under 20 gram de flesta dagar. Veckan som varit har jag varit borta på jobb och följt arbetstider, alltså ätit lunch vid 12-13 och något på kvällen vid 19-20, frukost har jag inte ätit å flera år. All maten under veckan har bestått av kött/kyckling, feta såser, ägg, bacon, lite grönsaker o.d. Senare delen av veckan åt jag egentligen lunch för att det var lunchdags, inte för att jag var hungrig. Så torsdag kväll minimerade jag middagen till en kycklingklubba med bea. Fredag jobbade jag fram till lunch och hade sedan ca 7 timmar resa hem. Strax efter kl 16 stannade jag för att äta, mest för att jag var rädd för risk att bli ofokuserad/trött etc när jag körde bil och det började bli mörkt. Jag åt då ett ägg och 3 skivor bacon. 

Så på 48 timmar har jag totalt ätit 1 kycklingklubba med bea, 1 ägg, 3 skivor bacon, 50 gram nötter och 50 gram ost. Och jag är inte hungrig nu när det är dags att laga lunch åt familjen....

Jag är överviktig (184 cm lång och 95 kilo när jag startade förra veckan) så jag är inte rädd att inte kroppen har energi att bränna, men finns det andra risker? 

Hur länge ska jag gå utan mat om jag inte blir hungrig?

Eller bör jag äta lite grann bara för att få något i mig?

Är det en fas som passerar när kroppen vant sig med att gå på fett istället för kolhydrater (har läst runt ganska mycket, men inte sett liknande effekter så snabbt)?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, välkommen och grattis!

Jag tror inte det är någon fara för dig att inte äta så länge vi inte pratar om extrema perioder... Jag som inte är överviktig fastar ofta 48 timmar ibland 60 timmar...  Det som är viktigare då är att när du väl äter se till att du äter näringstät mat så du får i dig mineraler och vitaminer.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Per Gustafson sade:

Hej, jag har dragit igång med LCHF och doktorns startutmaning för en vecka sen. Jag kör ganska strikt, utan att väga/mäta, så exakt hur mycket kolhydrater jag äter är svårt att säga men under 20 gram de flesta dagar. Veckan som varit har jag varit borta på jobb och följt arbetstider, alltså ätit lunch vid 12-13 och något på kvällen vid 19-20, frukost har jag inte ätit å flera år. All maten under veckan har bestått av kött/kyckling, feta såser, ägg, bacon, lite grönsaker o.d. Senare delen av veckan åt jag egentligen lunch för att det var lunchdags, inte för att jag var hungrig. Så torsdag kväll minimerade jag middagen till en kycklingklubba med bea. Fredag jobbade jag fram till lunch och hade sedan ca 7 timmar resa hem. Strax efter kl 16 stannade jag för att äta, mest för att jag var rädd för risk att bli ofokuserad/trött etc när jag körde bil och det började bli mörkt. Jag åt då ett ägg och 3 skivor bacon. 

Så på 48 timmar har jag totalt ätit 1 kycklingklubba med bea, 1 ägg, 3 skivor bacon, 50 gram nötter och 50 gram ost. Och jag är inte hungrig nu när det är dags att laga lunch åt familjen....

Jag är överviktig (184 cm lång och 95 kilo när jag startade förra veckan) så jag är inte rädd att inte kroppen har energi att bränna, men finns det andra risker? 

Är det en fas som passerar när kroppen vant sig med att gå på fett istället för kolhydrater (har läst runt ganska mycket, men inte sett liknande effekter så snabbt)?

Bra tänk där överlag.. samt dina funderingar!

Som regel så bör man äta en gång om dagen.. iallafall en gång varannan dag!:blink:

Meeen.. det kunde ju funka om man vore eremit.. men inget du skriver tyder på att du är eremit?

Soo what to do.. jo man gör som du skriver!

Iallafall.. man bör kika mer på näring när man äter lite mindre!

Oså det där med att äta för att få något i sig.. det skulle då i så fall vara näring av olika slag.. förutom energi.

Hur som helst.. en bra utgångspunkt är att få till litta nya matrutiner.

Det är en fas när man väl blivit omställd till fett som huvudsaklig energikälla.. hunger och aptit känns annorlunda.

Risken med att leva på sina egna energidepåer i allt för stor utsträckning är att de rätt sällan bidrar med vitaminer, mineraler, spårämnen, RS, andra fibrer!

Men när de depåerna inte är lika stora längre så blir det som regel enklare.. då kan det som regel räcka med 2-3 måltider per dag.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack båda för input. Kan vara idé att sikta på att äta ett ordentligt mål varje kväll iaf då. Och då se till att få med nyttiga grönsaker i maten?

Glömde förresten skriva med att jag druckit en kopp buljong varje dag, som rekommenderades i utmaningen för att inte få brist på salt mm. Kanske ska fortsätta med det?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Per Gustafson sade:

Tack båda för input. Kan vara idé att sikta på att äta ett ordentligt mål varje kväll iaf då. Och då se till att få med nyttiga grönsaker i maten?

Glömde förresten skriva med att jag druckit en kopp buljong varje dag, som rekommenderades i utmaningen för att inte få brist på salt mm. Kanske ska fortsätta med det?

Bra tänk där.. igen.. planering är A och O!

Du lär fixa det här hur lätt som helst.. för du tänker rätt redan från början!

Utan det motsatta är dömt att misslyckas!

En grej är att när man reser osv, så bör man lägga in pauser.. man kan oxå bli hungrig/sugen.. men om man bara vet att när man väl är hemma så innehåller kylskåpet/frysen riktig mat som man kan äta så gör man bättre val längs vägen!

Den andra grejen är om man tokfastar för sakens egen skull så tenderar man oftare att falla av vagnen!

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, Per Gustafson sade:

Och det är lixom samma här!

Egenkokad benbuljong is da shit, innehåller främst en del mineraler/olika salter!

Men vem har tid med det?

Iallafall så lär även köpebuljong innehålla en del bra näringsämnen, det lär hur som helst vara salt?

Oså.. förmodligen så är det skillnad på köpebuljong och köpebuljong?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Per Gustafson sade:

Du kan gå så länge som du mår bra under förutsättning att dina kroppssignaler fungerar som de ska. Det är ovanligt att människor "mår kanon" om man har någon näringsbrist. Vill du förlora vikt har du dessutom hittat en av fördelarna med LCHF. Du kan fasta länge, tappa vikt och det är busenkelt. Utnyttja det. I Fungs fan club brukar de rekommendera en läkaröversyn om man planerar mer än sju dagar. Jag har gjort några 5-dagars fastor i år och då brukar jag fylla på med potassium, magnesium och himalayasalt. De sällsynta fall som finns med "refeeding syndrome" som dessutom enbart förekommer vid längre fastor brukar ha potassium och magnesiumbrist som orsak. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns folk som går lite för länge, som inte känner igen hungersignalerna på lchf. Kan må illa eller liknande (finns säkert nämnt i någon tråd; om inte annat på kolhydrater ifokus). 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, Effie sade:

Det finns folk som går lite för länge, som inte känner igen hungersignalerna på lchf. Kan må illa eller liknande (finns säkert nämnt i någon tråd; om inte annat på kolhydrater ifokus). 

Prexis.. i början så är det inte helt ovanligt att man går för länge, jag har iallafall nämnt min egen erfarenhet på både KiF och här!

Såå en "klassiker" i repris.. i början.. efter några månader så inträffade det att jag kunde gå hur länge som helst utan att äta, (på helgen/semestern, när man var ledig och ensam) och till slut så mådde man lite illa och hade lite huvudvärk!

Dvs det var då ingen planerad fasta, utan bara att man hade annat att göra/tänka på och den där superhungern infann sig lixom inte.. så man tänkte inte på att äta.

Men när jag opptäckt att jag inte ätit sedan föregående dag så fick jag ta tag i problemet.. och det kunde räcka med en burk makrill med majo eller ett kokt ägg för att illamåendet skulle gå över.

Summa summarum.. man får lägga sig till med nya matvanor.. planera för dessa!

Dvs jag äter Lunch på jobbet och sen något på kvällen.. på helger/semester, så äter jag oftast en gång om dagen och då blir oftast någon tidigare eftermiddagsmåltid.

Min erfarenhet är då att man bör planera för ett visst måltidsmönster.. eller iallafall några olika beroende på vilken situation man befinner sig i!

Och jag har aldrig gått in för någon fasta men jag misstänker starkt att man bör planera bra för sådana oxå?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 13.1.2018 at 12:18, Per Gustafson sade:

Lucky you!

När jag började med keto för 2 veckor sen började helvetet. Jag är hungrigare än någonsin och tror inte att det var en bra ide med LCHF. Vknar mitt i natten och är hungrig och hungrig (och nej, det är ingen törst!). Innan åt jag moderat low carb och var inte alls så hungrig och kunde fasta t.o.m. hela dan...

Nja, jag tycker att det är ett gott tecken att din kropp tar energin den behöver från ditt sparkonto alltså fettkonto och då blir det ju kanon! Behövs inte så mkt energi från kosten sen. 

I mitt fall kommer jag aldrig bli av med överviktet genom kosten, det är alltid hungern som sätter stopp oavsätt dieten :(

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-01-17 at 11:07, Sonja sade:

När jag började med keto för 2 veckor sen började helvetet. Jag är hungrigare än någonsin och tror inte att det var en bra ide med LCHF. Vknar mitt i natten och är hungrig och hungrig (och nej, det är ingen törst!). Innan åt jag moderat low carb och var inte alls så hungrig och kunde fasta t.o.m. hela dan...

I mitt fall kommer jag aldrig bli av med överviktet genom kosten, det är alltid hungern som sätter stopp oavsätt dieten :(

Då kanske du ska äta moderat LCHF..? Det kanske passar dig bättre? Man måste inte satsa på keto och varför ändra ett vinnande koncept?
Nu skriver du inget om hur/om du tränar men för mig var det så att min kroppsform förändrades med lågintensiv träning, det som kallas MAF. Vi har en lång tråd i forumet om det. Sök på Phil Maffetone så går du direkt på websidan för det.
MAF är egentligen ett helt koncept med kost (LCHF/paleo-aktigt), träning, återhämtning, stresshantering. I hans värld är det förödande att inte kunna träna (han är coach åt långdistansatleter) och därför är hela konceptet uppbyggt runt "Hälsan framför allt!". En pulsklocka och tålamod behövs.
Mina förändringar är urgröpningar och en slankare kropp. Tyvärr sammanföll ökad fettförbränning med lägre östrogenhalter pga min ålder så det har gröpt ur mig även där jag inte vill men bara att "något" äter av fläsket som fanns kvar trots normalvikt, känns coolt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Då kanske du ska äta moderat LCHF..? Det kanske passar dig bättre? Man måste inte satsa på keto och varför ändra ett vinnande koncept?
Nu skriver du inget om hur/om du tränar men för mig var det så att min kroppsform förändrades med lågintensiv träning, det som kallas MAF. Vi har en lång tråd i forumet om det. Sök på Phil Maffetone så går du direkt på websidan för det.
MAF är egentligen ett helt koncept med kost (LCHF/paleo-aktigt), träning, återhämtning, stresshantering. I hans värld är det förödande att inte kunna träna (han är coach åt långdistansatleter) och därför är hela konceptet uppbyggt runt "Hälsan framför allt!". En pulsklocka och tålamod behövs.
Mina förändringar är urgröpningar och en slankare kropp. Tyvärr sammanföll ökad fettförbränning med lägre östrogenhalter pga min 

Ville satsa pa keto för att slippa hungern...det kosta bara tid och energi. Just nu tränar jag inte alls, men har gjort det innan och kommer att uppta igen. Men vad har det med kroppsform att göra? Övervikten är ett faktum för mig da behöver jag inte inbilla mig att det är kroppsformen...eller vad menar du?

Många säger ju att keto behöver ingen träning, men det verkar inte stämma. och att slippa hungern på keto verkar inte heller stämma...bredvid övervikten försöka jag att bli av med inflammation och autoimmun sjukdom osv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Sonja sade:

Ville satsa pa keto för att slippa hungern...det kosta bara tid och energi. Just nu tränar jag inte alls, men har gjort det innan och kommer att uppta igen. Men vad har det med kroppsform att göra? Övervikten är ett faktum för mig da behöver jag inte inbilla mig att det är kroppsformen...eller vad menar du?

Många säger ju att keto behöver ingen träning, men det verkar inte stämma. och att slippa hungern på keto verkar inte heller stämma...bredvid övervikten försöka jag att bli av med inflammation och autoimmun sjukdom osv...

Mah.. det är altså flera olika saker som gör olika saker!

På keto får man lov att äta sig mätt, dvs inga j*vla bantningsgrejer.

Den andra grejen är kropssform.. är man otränad så är man otränad.. dvs kort och gott i dålig fysisk form.

Dvs man kan om man vill enbart köra keto.. men det lär hur som helst inte förändra kroppskompositionen/muskelmassan/konditionen.

En helt annan grej ärr att att på en vältränad kropp sitter fettdepåerna betydligt snyggare, när de understöds av muskelmassa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Sonja sade:

När jag gått ner mina kilo var jag väldigt besviken för jag var fortfarande fläskig. Visserligen smalare men fortfarande fläskig. Jag trodde att jag av viktnedgången skulle bli slank, men magen satt kvar och putade, det korvade sig på ryggen runt behån och då vägde jag 59-60kg till mina 164cm. När jag sedan, av helt andra orsaker, lade om min träning började jag gröpas ur. Tyvärr sammanföll detta med förändringar i förklimakteriet så jag är mest urgröpt där östrogenet tidigare sett till att jag lagrat in fett (brösten har krymp, jag har en rand där kärlekshandtagen tidigare satt mm) men även magen är påtagligt förändrad. Det jag lärt mig är att den hormonella fettinlagringen, den som lägger sig på magen, påverkar av hormonell träning, som lågpuls eller tung styrketräning. 

I detta forum finns det nog lika många åsikter som personer. Jag tillhör de som inte tror att keto är svaret. Jag tror att utifrån ett stenålderstänk ska vi kunna vara i ketos ibland och ibland inte (beroende på vad vi hittar för mat). Om du känner att du mådde bättre på lite mer kolhydrater och du höll dig mätt och nöjd och gick ner i vikt, då tror jag att du ska fortsätta med det. Om du senare hamnar på en platå, och det brukar de flesta göra, så kan du fundera över hur du ska hantera det. Det kanske inte behövs så mycket eller så behövs det något drastiskt för att rucka igång viktnedgången igen. Det vet du inte förrän du provat. Men så länge något fungerar vill jag påstå att man ska fortsätta med det.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
25 minuter sedan, jala sade:

Dr. Mercola skriver om detta.

Jag tror banne mig jag är allergisk mot google translate!! :D Men jo, han tycks vara inne på samma linje, åtminstone i den engelska versionen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
Just nu, MariaF sade:

Jag tror banne mig jag är allergisk mot google translate!! :D Men jo, han tycks vara inne på samma linje, åtminstone i den engelska versionen.

Jag har haft mycket roligt med google translate. Kan man inte lite engelska samt vet vad det handlar om så kan det bli väldigt förvirrande.:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Zepp sade:

Mah.. det är altså flera olika saker som gör olika saker!

På keto får man lov att äta sig mätt, dvs inga j*vla bantningsgrejer.

Den andra grejen är kropssform.. är man otränad så är man otränad.. dvs kort och gott i dålig fysisk form.

Dvs man kan om man vill enbart köra keto.. men det lär hur som helst inte förändra kroppskompositionen/muskelmassan/konditionen.

En helt annan grej ärr att att på en vältränad kropp sitter fettdepåerna betydligt snyggare, när de understöds av muskelmassa.

jo, då har du rätt i och jag vet detta (är inte i dålig form egentligen), men det är inte mitt problem just nu. mitt problem är den ständiga HUNGERN t.o.m på nätterna som jag hade inte innan....

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, MariaF sade:

När jag gått ner mina kilo var jag väldigt besviken för jag var fortfarande fläskig. Visserligen smalare men fortfarande fläskig. Jag trodde att jag av viktnedgången skulle bli slank, men magen satt kvar och putade, det korvade sig på ryggen runt behån och då vägde jag 59-60kg till mina 164cm. När jag sedan, av helt andra orsaker, lade om min träning började jag gröpas ur. Tyvärr sammanföll detta med förändringar i förklimakteriet så jag är mest urgröpt där östrogenet tidigare sett till att jag lagrat in fett (brösten har krymp, jag har en rand där kärlekshandtagen tidigare satt mm) men även magen är påtagligt förändrad. Det jag lärt mig är att den hormonella fettinlagringen, den som lägger sig på magen, påverkar av hormonell träning, som lågpuls eller tung styrketräning. 

I detta forum finns det nog lika många åsikter som personer. Jag tillhör de som inte tror att keto är svaret. Jag tror att utifrån ett stenålderstänk ska vi kunna vara i ketos ibland och ibland inte (beroende på vad vi hittar för mat). Om du känner att du mådde bättre på lite mer kolhydrater och du höll dig mätt och nöjd och gick ner i vikt, då tror jag att du ska fortsätta med det. Om du senare hamnar på en platå, och det brukar de flesta göra, så kan du fundera över hur du ska hantera det. Det kanske inte behövs så mycket eller så behövs det något drastiskt för att rucka igång viktnedgången igen. Det vet du inte förrän du provat. Men så länge något fungerar vill jag påstå att man ska fortsätta med det.

ah ok, nu vet jag vad du menade... kämpar oxo med klimakteriet och hormoner...först 36 år mens från helvetet, nu klimakteriebesvär från helvetet. mmh, jag kör för det mesta paleo men utan överdriven intag av sötpotatis etc och äter helst kål och andra grönsaker. Nej, jag gick inte alls ner i vikt utan har gått upp 6 kg ungefär i höstas och har varit innan redan för fet. Men nu måste jag gå ner de kilorna och gärna mer för att jag har inte råd med nya kläder :(

Obs! Ville inte sno tråden här!!

• Gilla 2
  • Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, Sonja sade:

ah ok, nu vet jag vad du menade... kämpar oxo med klimakteriet och hormoner...först 36 år mens från helvetet, nu klimakteriebesvär från helvetet. mmh, jag kör för det mesta paleo men utan överdriven intag av sötpotatis etc och äter helst kål och andra grönsaker. Nej, jag gick inte alls ner i vikt utan har gått upp 6 kg ungefär i höstas och har varit innan redan för fet. Men nu måste jag gå ner de kilorna och gärna mer för att jag har inte råd med nya kläder :(

Trådarna här byter nästan alltid riktning, så det behöver du inte bekymra dig om! :) Vi har Drakullas bra:iga tråd "Att övervintra klimakteriedimman" där vi pratar olika besvär, inte minst de som är relaterade till att gå upp av ingen anledning alls, annat än klimakteriet. Välkommen in där om du vill!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
17 minuter sedan, MariaF sade:

Trådarna här byter nästan alltid riktning, så det behöver du inte bekymra dig om! :) 

Du vet alltid så mycket du braiga lilla flicka:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Sonja sade:

Det gör mig ingenting, hoppas du får hjälp att komma på rätt spår. För min del har jag insett att jag åt helt enkelt lika stora portioner som innan. En stor portion med mycket kolhydrater antar jag kroppen gjorde av med snabbare än när jag började äta stora portioner med mycket fett. under veckan som gått nu har jag försökt tänka mig för och äta mindre portioner och även skrivit upp vad jag ätit. Första veckan på LCHF med min gamla storlek på portionerna åt jag ca 3000-4000 kcal om dagen, nu när jag äter mig lagom mätt två gånger per dag hamnar jag på 1100-2000 kcal och känner mig mätt efter jag ätit och blir hungrig lagom till lunch och middag. Kolhydraterna har under veckan hamnat på 5-20 gram per dag.

Jag har inte jättebra koll på hur det här funkar, men det kan inte vara så att du äter för små portioner för att du vill gå ner i vikt och att kroppen behöver mer i omställningen? Min fru körde igång samtidigt och fick mer samma effekt som dig än hur jag upplevde det. Hon var hungrig trots att hon åt mycket större portioner än mig men har ändå gått ner i vikt och midjemått. Och nu efter ett par veckor verkar det ha stillat sig. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 20.1.2018 at 10:57, Per Gustafson sade:

Det gör mig ingenting, hoppas du får hjälp att komma på rätt spår. För min del har jag insett att jag åt helt enkelt lika stora portioner som innan. En stor portion med mycket kolhydrater antar jag kroppen gjorde av med snabbare än när jag började äta stora portioner med mycket fett. under veckan som gått nu har jag försökt tänka mig för och äta mindre portioner och även skrivit upp vad jag ätit. Första veckan på LCHF med min gamla storlek på portionerna åt jag ca 3000-4000 kcal om dagen, nu när jag äter mig lagom mätt två gånger per dag hamnar jag på 1100-2000 kcal och känner mig mätt efter jag ätit och blir hungrig lagom till lunch och middag. Kolhydraterna har under veckan hamnat på 5-20 gram per dag.

Jag har inte jättebra koll på hur det här funkar, men det kan inte vara så att du äter för små portioner för att du vill gå ner i vikt och att kroppen behöver mer i omställningen? Min fru körde igång samtidigt och fick mer samma effekt som dig än hur jag upplevde det. Hon var hungrig trots att hon åt mycket större portioner än mig men har ändå gått ner i vikt och midjemått. Och nu efter ett par veckor verkar det ha stillat sig. 

nej, sån tur har jag inte....fortfarande hungrig och fortfarande ingen viktnedgång, tvärtom, men det är klart om amn äter så mkt kalorier hela dagen som jag... men jag försöker igen att kanske fasta eller hålla ut tills det lungnar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 20.1.2018 at 08:50, MariaF sade:

Trådarna här byter nästan alltid riktning, så det behöver du inte bekymra dig om! :) Vi har Drakullas bra:iga tråd "Att övervintra klimakteriedimman" där vi pratar olika besvär, inte minst de som är relaterade till att gå upp av ingen anledning alls, annat än klimakteriet. Välkommen in där om du vill!

Tack, ska läsa i tråden!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg