Leopold Roos Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 MiljövänligHej. Tänker du på att försöka minska din negativa inverkar på naturen? Försöker du minska dina sopor? Sorterar du dina sopor? Slänger du skräp i naturen? Slänger du mycket mat/matrester? Undviker du bil? Försöker du samåka? Använder tåg/buss hellre än bil? Cyklar/går mycket? Seglar du hellre än tar motorbåt? Ger du bidrag till något miljö projekt/förening/organisation? Försöker du påverka andra att ta sitt ansvar/bli mer medvetna? Försöker du hålla nere din konsumtion av varmvatten? Försöker du minska din elförbrukning? Kör med el från bolag som är mer miljövänlig än andra? Har du solpaneler, vindkraftverk, bergvärme? Köper du mycket begagnat? Undviker du att att köpa nytt hela tiden? Köper gärna ekologiska produkter då det går? Eller är du en av de som tror att vi människor aldrig kommer kunna göra tillräcklig stor påverkan på jorden att dess klimat och djur tar skada? Du kanske inte orkar eller bryr dig. Berätta gärna här. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Ja, jag gör en del av det du tar upp för att värna miljön. Det viktigaste just nu är dock att vända jordbruket från industri-typ till små-jordbruk av den gamla typen. Gårdarna bör ha kombinerad djurhållning och växtodling, som fungerar i symbios. Vi bör äta mat som är artegen för människor, och det innebär att spannmål och andra industrigrödor går bort. Människor behöver lära sig att prioritera kvalitet och närproducerat framför priset, och att skilja bra mat från icke-mat. På Kostdemokrati finns en intressant artikel om hur ökad djurhållning räddar miljön: http://www.kostdemokrati.se/frank/2012/08/26/jorden-vi-arvde-kan-den-raddas-lar-av-namibia/#comment-117 Ekobonden, Anders Bergman har en bra ide hur ökad djurhållning på sidomarker kan ge både bra mat och arbete i Sverige på ett naturvänligt sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Bra artikel! Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Ödmjukhet gentemot naturen o min egen överlevnad inför densamma i dessa köp o släng-tider med krav på årlig tillväxt på minst 2% annars går jorden under SKRÄMMER mig! Vi måste vända utvecklingen. Inte slänga så mkt, återanvänd, återvinn Kompostera mera så jorden blir bördig på rätt sätt igen. Arbeta med kroppen i naturliga aktiviteter såsom vi är skapade till. Kanske att vi människor skall leva enklare o ha mera EQ i våra liv... Kan ej skriva allt som jag har att säga i dessa funderingar men det här grubblar jag väldigt mycket på numera.Ja, jag vet "teknologerna" ristar på huvudet när de läser mitt inlägg, men är det omöjligt att leva i och med naturen parallelt med detn tekniska utvecklingen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Det moderna industri-jordbruket är ett brott mot själva Livet. De gamla bönderna var förvaltare av Liv, de visste hur jorden levde. De odlade och hade djur i ett system som var livsbefrämjande. De kunde driva gården så att jorden var i ett bättre skick efter många års arbete. Grunden för jordbruk är att förvalta den levande jorden och att det behövs både djur och växtodling som balanserar varandra. Gården bör vara ett eget ekologiskt system, som fungerar med åter cirkulation av näringsämnen. Detta kan inte ske på de stora industri liknande jordbruk vi har idag. Den Levande Jorden måste få upprättelse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag byter inte olja på min bil, motorcykel och grävmaskin förrän den är dålig, inte på fasta intervall som är normalt. Grävmaskinen förbrukar endast 0,8 liter spillolja per 800 timmar. Om alla gjorde så skulle världen spara ca 80% smörjolja. Tekniken finns och har funnits länge. PM om ni vill vet hur det går till... I övrigt köper jag väldigt lite saker. Tycker om att byta tjänster och saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag utgår hela tiden från min totala direkta miljöbelastning och försöker ständigt minska den genom kompensering och med olika direkta åtgärder för att minska lasset. Jag bygger mitt miljötänkt på minskning genom kompensation. Jag vet mycket väl att jag smutsar ner på olika sätt och försöker därför ständigt minska min totala mljöpåverkan där jag mäktar med det. Ligger miljölasset högt på ett håll och det är svårt och avvara, behöver jag minska lasset på annat håll, är min grundfilosofi. Dvs. där jag smutsar ner, försöker jag ha det under rimliga nivåer och jag försöker kompensera... helst mer... på andra områden. Här kommer några exempel: - jag har sett över husets totala elförbrukning och minskat det med ca. 30% för att kompensera för ett hobby. - jag trafikerar längre sträckor med gasbil för att kompensera för andra utsläpp jag har p.g.a fritidsaktiviteter - tack vare LCHF har mängden av mina sopor minskat till hälften och utgör bl.a. kompensation för maten jag äter - nyligen bytte jag ut hårddiskarna till min dator hemma till lågförbruknings- och "solid state"-dito för att kunna låta datorn somna in automatiskt vid minsta uppehåll och därmed slippa strömkrävande uppstart - jag har slängt ut diskmaskinen för att kompensera för kylen och frysen jag har... som iofs är en lågnergi dito, fast inte av senare modell - jag bytte ut tv:n i fjol mot lågenergidito för att kompensera hemmabioanläggningen - jag källsortetar där jag känner till att källsortering även hanteras i efterföljande led - jag har braskamin och eldar upp mina gamla räkningar och papper i den ibland - jag har bytt ut centralvärmeagregatet i huset för effektivare och jämnare uppvärmning - jag har ett flerårigt pågående projekt att byta ut alla fönster i huset mot energidito... energifönster är dyra och jag har kommit halvvägs - jag har vattenmängdsbegränsare i alla mina kranar och duschar... badkar har jag inte - jag har fjärrströmbrytare som jag slår av ström till olika elenheter när jag är inte hemma eller de inte behövs - jag har ficklampa som jag får veva för att den ska lysa - jag köper minimalt med batterier och har uppladdningbara accumulatorer istället - värmen i huset är anpassat till 21 grader - förrådet och utomhusbelysningen har rörelsedetektorer och lyser endast när någon befinner sig i utrymmen - julgranen fick leddbelysning och klockströmbrytare i julas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag byter inte olja på min bil, motorcykel och grävmaskin förrän den är dålig, inte på fasta intervall som är normalt. Grävmaskinen förbrukar endast 0,8 liter spillolja per 800 timmar. Om alla gjorde så skulle världen spara ca 80% smörjolja. Tekniken finns och har funnits länge. PM om ni vill vet hur det går till... I övrigt köper jag väldigt lite saker. Tycker om att byta tjänster och saker. Byta tjänster var ordet....! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Jag försöker att äta upp så många kor jag kan.. för jag har hört att de fiser så att grönlandsisen smälter! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Automobilen Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 När jag kör på motorväg/motortrafikled håller jag oftast 80 km/h istället för 110-120 km/h, eftersom jag har en svag motor i min bil så kan jag spara runt 2,5-3 dl bensin per mil. Miljömedveten samt ekonomiskt kan man kalla det, men för att vara ärlig så gör jag det mest för att spara pengar. På 10 mil blir det 2,5-3 liter, det är cirka 4-5 mil längre jag kommer genom att köra i 80 km/h. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Kul att det finns fler "gubbar i keps" här... "snåle" jag håller 96 km i timmen på motorväg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts