Popular Post Per Gustafson Posted January 14, 2018 Popular Post Share Posted January 14, 2018 Jag hade tänkt att göra noteringar för egen del för att följa upp hur det går för mig men kom på att jag lika gärna kunde göra det här. Även om det är skrivet för mig själv så kan det kanske inspirera någon annan (eller hjälpa någon annan med varför, ifall jag misslyckas:) ). Dessutom blir det mer tvingande när man vet att andra kan läsa det. Så minst varje vecka ska jag skriva några rader om det gått. Om någon av er skulle orka läsa och har tips och idéer tas det gärna emot. Jag i korthet: Jag fyller 40 i vår, är 184 cm lång. Den 1/1 2018 hade jag midjemått på 104 cm och vägde 95 kilo. Så vitt jag vet frisk, har inte haft några mediciner någonsin. Jag är normalt aktiv, sedan oktober 2017 går jag en promenad på minst 30 minuter varje dag, jobbar heltid och ungefär halva arbetstiden är fysisk, som minimum att jag står och går hela dagen och lyfter en del. Bakgrund och tidigare viktvariationer: Jag har varit långt mer överviktig än jag var vid starten, uppåt 120 kilo för några år sen men tog mig ner en hel del genom att sluta med allt rent socker, alltså godis och fika, samt att jag kört ungefär 16:8 en längre tid, frukost har jag inte ätit de senaste åren. Under något år fram till oktober 2016 vägde jag mellan 85 och 90 kilo, men i oktober 2016 spräckte jag fotleden och blev sittande med gips i 8 veckor plus ytterligare någon månad på kryckor. Det drog med sig både stillasittande och sämre kost, mer småätande när jag inte kunde göra något annat än att sitta i soffan. Strax efter nyåret fick jag bort gipset och vägde då 96,5 kilo och skulle börja om ordentligt. Allt rent socker slutade jag med (igen) och åt normalt "bra" kost men en hel del kolhydrater. Började även träna på gym. I april 2017 var jag nere i 89,5 kilo och var nöjd med att det gick åt rätt håll. Men jag ville också att det skulle gå fortare och längre ner. Det var väl då jag gjorde mitt större misstag. Alla vet ju att man går upp av fet mat, så jag bytte ut allt till lågfett-produkter, nyckelhålsmärkta ostar, fettsnålare såser och åt helt enkelt mindre fett då jag trodde att detta skulle skynda på. I augusti var jag uppe i 92 kilo, i november 93,8 och till nyåret 95 kilo. Så bra gick det med låg-fett! I övrigt åt jag som vanligt och tränade mer under sommaren än på vår-vintern. LCHF hade jag tittat på tidigare för några år sen, frun (jobbar inom vården) skrek rätt ut att det där är farligt, så då la jag bort det. Men nu i mellandagarna 2017 hade hon ändrat uppfattning och tänkte själv prova LCHF, så vi körde igång båda två. Nyårshelgen och dagarna därefter städade vi bort alla kolhydrater vi hade i köket. Från att ha haft dåligt med plats i lådorna i köket har vi nu 3 lådor vi inte vet vad vi ska ha i.... Nya matvanor: 4/1 2018 var sista dagen med gamla matvanor. Nu kör jag ganska strikt LCHF, från och med igår skriver jag in allt jag äter i appen Lifesum och jag har hamnat på 10-20 gram kolhydrater per dag med den kost jag ätit. Dock jobbar jag delvis borta mycket och kan vara borta måndag-fredag utan att ha någon möjlighet till att laga mat. Det har gått bra även på lunchrestauranger men det är ju lite svårare att veta exakt vad som använts vid tillagningen. Idag är det 14/1 och mina första 10 dagar har gått bra. Denna första vecka var jag borta på jobb och åt när vi tog lunch, men bortåt slutet av veckan insåg jag att jag mest åt för att det var lunchdags, inte för att jag var hungrig. Så jag tror att jag ätit onödigt mycket nu i början. Fredagen drog jag på lunchen men åt ändå en liten portion trots att jag inte var speciellt hungrig och lördagen tog jag en extremt liten portion lunch och en middag på kvällen som också var klart mindre än normalt för mig. Jag får se hur kroppen anpassar sig men antingen kommer jag äta mycket mindre portioner eller köra på 1 mål om dagen om hungerkänslorna fortsätter så här. Efter att ha titta en hel del på Jason Fungs videor och lyssnat på en del podcast har jag också blivit nyfiken på att testa några dagars fasta framöver. Dock får längre planerad fasta vänta ett tag men blir det 24 timmars för att jag inte är hungrig så får det bli det men jag kommer äta när jag är hungrig. Sammanfattning efter 10 dagar: Jag mår bra, känner mig pigg och har inte varit hungrig de första 10 dagarna. Eftersom jag märkt att jag äter ganska lite ska jag se över vad jag äter för att få i mig tillräckligt näring, tack för tipsen i min fråge-tråd. Idag har jag midjemått på 100,5 cm, tappat 3,5 cm från start. Jag väger idag 91,3 kg, alltså ett tapp på 3,7 kg. Veckan som kommer jobbar jag hemma och har då möjlighet att helt hålla mig till hemlagad mat och matlåda till jobbet. Mål: Jag har inte satt något mål för midjemått eller vikt. Det är inte det viktigaste vad vågen säger, utan förhoppningen är att bli av med "ölmagen" och extra fettet som det finns en hel del av runt midjan. Enligt min längd och ålder bör jag kunna hamna runt 90 cm i midjan och runt 80 kilo. Tar jag mig nära detta är jag nöjd men det viktigaste är att jag mår bra och håller mig frisk. 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 14, 2018 Share Posted January 14, 2018 Bra tänk överlag.. du har redan alla hästar i stallet om jag får säga så! Och att du fått frun med på tåget gör det hela lättare, då blir det inte lika mycket tjafs.. man bör i det längsta undvika tjafs med sin partner, sådant gör mest att stresshormoner ökar förutom att partnerskapet får en ytterligare ansträngning! Och sen till LCHF/ketogen diet.. det förefaller i bland som en extrem diet.. det är det inte.. det är snarare back to basics! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted January 21, 2018 Author Share Posted January 21, 2018 Liten uppdatering efter ytterligare en vecka. Hungern är tillbaka på normalt sätt efter att jag insett att jag ätit lika stora portioner baserade på fett som jag tidigare åt med stor del kolhydrater. Jag utgår från att lika stora portioner med så stor andel fett blev väldigt mycket mer mättande i längden än vad de tidigare rätterna med mycket kolhydrater var. Så under veckan som varit har jag anpassat portionsstorleken ordentligt nedåt och återgått till att äta lunch och middag och med lagom portioner blir jag också lagom hungrig till nästa mål. Även om jag blir lagomt hungrig var det dock inga problem att köra en 24-timmars fasta under veckan utan att ha något problem med hungern så det blir nog fler såna, alternativt gå över till att som regel bara ät ett mål om dagen och komplettera med lite fettkaffe eller lätt mellanmål på ägg, ost eller liknande vid behov. Vågen visade idag 90,4 kg, så knappt ett kilo ned denna vecka, och 4,6 kilo sen start. Midjemåttet har inte ändrats mycket. 100 cm idag, så bara 0,5 cm ner från förra veckan, men ändå 4 cm ner från start. Jag har skrivit upp allt jag ätit för att ha lite koll och kolhydraterna har hamnat på i snitt 17 gram per dag och max 21 gram som högst. Enligt appen Lifesum bör man fördela på 4% kolhydrater, 15% protein och 81% fett. Jag har inga problem att hålla kolhydraterna nere, men hamnar ofta för högt på protein, ca 20-25%. Behöver försöka att öka fettet i förhållande till protein om denna procentsats stämmer. Någon som har input på dessa siffror? I övrigt har jag inga problem att fortsätta med samma maten, det är inget jag direkt saknar eller känner sug för. Någon enstaka gång har jag blivit sugen på att äta nånting på kvällen och har då använt ägg, ost och köttpålägg med minimalt antal kolhydrater som snacks och har fungerat utmärkt. Närmsta veckorna kommer jag jobba borta och inte ha tillgång till att laga egen mat så det blir lite svårare att ha exakt koll. Men om 24 timmars fasta fungerar så ska jag försöka att bara äta frukost vilket brukar vara ganska enkelt på hotell, ägg, bacon, korv, grönsaker, ost mm brukar ju alltid finnas att tillgå. Problemet är att jag misstänker en höjd risk för att bli sugen på nånting på kvällen men det går ju alltid att lösa med grönsaker, keso, ost, korv eller liknande från närmsta mataffär. Uppdatering kommer nästa söndag igen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 19 minuter sedan, Per Gustafson sade: Liten uppdatering efter ytterligare en vecka. Hungern är tillbaka på normalt sätt efter att jag insett att jag ätit lika stora portioner baserade på fett som jag tidigare åt med stor del kolhydrater. Jag utgår från att lika stora portioner med så stor andel fett blev väldigt mycket mer mättande i längden än vad de tidigare rätterna med mycket kolhydrater var. Så under veckan som varit har jag anpassat portionsstorleken ordentligt nedåt och återgått till att äta lunch och middag och med lagom portioner blir jag också lagom hungrig till nästa mål. Även om jag blir lagomt hungrig var det dock inga problem att köra en 24-timmars fasta under veckan utan att ha något problem med hungern så det blir nog fler såna, alternativt gå över till att som regel bara ät ett mål om dagen och komplettera med lite fettkaffe eller lätt mellanmål på ägg, ost eller liknande vid behov. Vågen visade idag 90,4 kg, så knappt ett kilo ned denna vecka, och 4,6 kilo sen start. Midjemåttet har inte ändrats mycket. 100 cm idag, så bara 0,5 cm ner från förra veckan, men ändå 4 cm ner från start. Jag har skrivit upp allt jag ätit för att ha lite koll och kolhydraterna har hamnat på i snitt 17 gram per dag och max 21 gram som högst. Enligt appen Lifesum bör man fördela på 4% kolhydrater, 15% protein och 81% fett. Jag har inga problem att hålla kolhydraterna nere, men hamnar ofta för högt på protein, ca 20-25%. Behöver försöka att öka fettet i förhållande till protein om denna procentsats stämmer. Någon som har input på dessa siffror? I övrigt har jag inga problem att fortsätta med samma maten, det är inget jag direkt saknar eller känner sug för. Någon enstaka gång har jag blivit sugen på att äta nånting på kvällen och har då använt ägg, ost och köttpålägg med minimalt antal kolhydrater som snacks och har fungerat utmärkt. Närmsta veckorna kommer jag jobba borta och inte ha tillgång till att laga egen mat så det blir lite svårare att ha exakt koll. Men om 24 timmars fasta fungerar så ska jag försöka att bara äta frukost vilket brukar vara ganska enkelt på hotell, ägg, bacon, korv, grönsaker, ost mm brukar ju alltid finnas att tillgå. Problemet är att jag misstänker en höjd risk för att bli sugen på nånting på kvällen men det går ju alltid att lösa med grönsaker, keso, ost, korv eller liknande från närmsta mataffär. Uppdatering kommer nästa söndag igen. Ändra inte allt för mycket på ett vinnande koncept säger jag! För det är som du säger.. när du inte längre har helkoll så slirar det iväg hur som helst! Då använder man bara ögat och sunt förnuft.. hur himla mycket socker kan de i princip trycka in i en sås/röra innan den smakar äckligt? Men altså.. de har säkert någon form av mjöl i såsen.. men hur många gram kan det bli? Då kan man lätt hoppa potatisen/riset/pastan i stället.. och ta mer sås/röror till grönsakerna. Såå.. du lär väl i framtiden oxå få äta ute.. iallafall på jobb/semester.. och du kan f*n inte korsförhöra kocken.. på prexis varenda ingrediens? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted January 21, 2018 Author Share Posted January 21, 2018 På många ställen funkar det faktiskt bra att förhöra sig om innehåll. Rasta har ofta 2 dagens, har några gånger frågat efter innehåll och fått hela lista uppläst vad som finns i och valt utefter det. På lunchbuffe går det alltid att plocka kött, såser, olja, grönsaker och annat. Även om det nu skulle vara lite ströbröd i köttbiffarna och lite mjöl i såsen så bör det inte bli mer än att det går bra. Men funkar frukostprincipen och 24 timmars fasta så känns det ännu säkrare, mindre ihopblandat och lättare att plocka rätt grejer på en frukostbuffe. Dessutom är jag oftast uppe tidigt och kan sitta länge med en kopp kaffe. Äter jag då så har jag en extra halvtimme på kvällen som jag kan ta en promenad istället för att sitta och äta:) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 Det här är det viktigaste.. du är ett föredöme för alla som tänker sig att pröva LCHF av olika anledningar! "Så under veckan som varit har jag anpassat portionsstorleken ordentligt nedåt och återgått till att äta lunch och middag och med lagom portioner blir jag också lagom hungrig till nästa mål." Bara det här med att bli lagom hungrig till nästa måltid är lixom ett lika bra tecken.. om inte bättre än att mäta ketoner, räkna kalorier, tid mellan måltiderna, viktnedgång. osv! För då har du funnit en balans.. det kan rent utav bli en livstil? " Även om jag blir lagomt hungrig var det dock inga problem att köra en 24-timmars fasta under veckan utan att ha något problem med hungern så det blir nog fler såna, alternativt gå över till att som regel bara ät ett mål om dagen och komplettera med lite fettkaffe eller lätt mellanmål på ägg, ost eller liknande vid behov." Det är sådant man kan fundera på när man väl kommit i balans metabolt, mentalt och socialt! Iallafall.. man bör hitta balansen som gör att det funkar långsiktigt, socialt, hemma, på jobbet, när man reser, när man är på All inclusive på semester.. osv! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 Ja, det kan vara ett pussel ibland... Men den här killen verkar veta hur man gör....är det du,...Zepp? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 1 timme sedan, DRAKULLA sade: Ja, det kan vara ett pussel ibland... Men den här killen verkar veta hur man gör....är det du,...Zepp? Ojdå.. det var jag för 10 år sedan! Och näe, jag tänker inte byta bild, för jag har inte blivit mer fotogenisk sedan dess! Tur iallafall att du inte fick tag i helkroppsbilder! 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 2 timmar sedan, Zepp sade: Och näe, jag tänker inte byta bild, för jag har inte blivit mer fotogenisk sedan dess! Det är ALLTID tillåtet att göra en "Peter", vet du väl..? 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 21, 2018 Share Posted January 21, 2018 Hmmm ... en Peter ... är det att INTE visa magrutorna som INTE finns (än) ? ;-) 4 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted January 28, 2018 Author Share Posted January 28, 2018 Dags för en liten uppdatering igen så här på söndag. Metoden att hålla sig till frukost och minimera utematen funkade alldeles utmärkt. Frukostbuffen på hotell går oftast att få ihop en stadig måltid av, äggröra, bacon, ost, smör,grönsaker, köttpålägg, majonnäs etc. Jag höll mig till frukost och hoppade över lunchen helt och ersatte middagen på kvällen med ett litet mellanmål på ost och fettkaffe. Frukosten räknade jag ut till ca 1500-1700 kcal och runt 80-85% fett, 15-20% protein och 1-5% kolhydrat. Egentligen borde jag kunnat skippa kvällsmålet helt för oftast var jag inte hungrig, bara sugen på att äta något så strikt vattenfasta 24 timmar ska testas i nästa vecka. Jag blev även förvånad över mig själv, när jag gick med kollegerna ut för att de skulle äta middag trodde jag att jag trilla dit och äta något, men hade inga problem att följa och nöja mig med en kaffe och ett glas vatten och blev inte sugen på mat. Jag känner mig pigg och har inga problem med sviktande energi och känner inte att kroppen saknar något. Idag sov jag lite länge och eftersom jag ändå var ledig och inte speciellt hungrig i morse så sköt jag lite på frukosten idag. Nu bortåt 2-tiden börjar hungern komma lite, och förutom frukosten igår blev det lite ost och vin framför TVn igår kväll. Dessa kvällsmål bromsar helt säkert viktnedgången, men nåt måste man ju unna sig ibland... Får se om jag kan hoppa över det ikväll och hålla mig till lunch imorgon eftersom dagens mål sköts fram. Vågen visade idag 89,3 kg så ungefär ett kilo ned sista veckan och 5,7 kilo sen starten strax efter nyår. Midjemåttet hamnade på 98 cm vilket är 2 cm mindre än i söndags och 6 cm mindre än vid starten. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 36 minuter sedan, Per Gustafson sade: Dags för en liten uppdatering igen så här på söndag. Metoden att hålla sig till frukost och minimera utematen funkade alldeles utmärkt. Frukostbuffen på hotell går oftast att få ihop en stadig måltid av, äggröra, bacon, ost, smör,grönsaker, köttpålägg, majonnäs etc. Jag höll mig till frukost och hoppade över lunchen helt och ersatte middagen på kvällen med ett litet mellanmål på ost och fettkaffe. Frukosten räknade jag ut till ca 1500-1700 kcal och runt 80-85% fett, 15-20% protein och 1-5% kolhydrat. Egentligen borde jag kunnat skippa kvällsmålet helt för oftast var jag inte hungrig, bara sugen på att äta något så strikt vattenfasta 24 timmar ska testas i nästa vecka. Jag blev även förvånad över mig själv, när jag gick med kollegerna ut för att de skulle äta middag trodde jag att jag trilla dit och äta något, men hade inga problem att följa och nöja mig med en kaffe och ett glas vatten och blev inte sugen på mat. Jag känner mig pigg och har inga problem med sviktande energi och känner inte att kroppen saknar något. Idag sov jag lite länge och eftersom jag ändå var ledig och inte speciellt hungrig i morse så sköt jag lite på frukosten idag. Nu bortåt 2-tiden börjar hungern komma lite, och förutom frukosten igår blev det lite ost och vin framför TVn igår kväll. Dessa kvällsmål bromsar helt säkert viktnedgången, men nåt måste man ju unna sig ibland... Får se om jag kan hoppa över det ikväll och hålla mig till lunch imorgon eftersom dagens mål sköts fram. Vågen visade idag 89,3 kg så ungefär ett kilo ned sista veckan och 5,7 kilo sen starten strax efter nyår. Midjemåttet hamnade på 98 cm vilket är 2 cm mindre än i söndags och 6 cm mindre än vid starten. Prexis, du är det klassiska exemplet på när LCHF funkar som bäst/enklast! Ta till dig det.. inse att andra kan ha det besvärligare.. njut av dina nya insikter, dvs du har en massa val.. medans andra måste plåga sig, alternativt banta/GBP/leva/äta på extrema sätt! Så jag har en omvänd definition på skillnaden mellan normalkost och LCHF.. normalkostare äter färre gånger än oss som äter LCHF, för de äter bara en gång, dvs de äter hela sin vakna tid, medans vi på LCHF äter 2-3 gånger under dygnet. Iallafall hemkommen för nästan en månad sedan från Gran Canaria.. där åt jag frukost (8.00-10,00).. främst ägg, bacon, vita bönor, ost, smör, en skiva rostat bröd för ha allt pålägg på och det landade säkert på minst halva mitt kaloribehov för den dagen. Bönorna har jag insett har en positiv inverkan på min peraldistik.. vilket tidigare har varit ett problem på semestrar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 3 timmar sedan, Zepp sade: Bönorna har jag insett har en positiv inverkan på min peraldistik.. vilket tidigare har varit ett problem på semestrar! Jag har nu googlat "peraldistik". Jag fick 8 träffar, varav Zepp stod för 5, och nån som skriver bloggen Tankemosaik stod för 3. Nu ger jag upp, vad betyder ordet, och var kommer det ifrån? Nån hemlig lärobok i människokroppens funktioner som bara finns på papper? Det finns i alla fall inga förklaringar av ordet på webben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 44 minuter sedan, SGK sade: Jag har nu googlat "peraldistik". Jag fick 8 träffar, varav Zepp stod för 5, och nån som skriver bloggen Tankemosaik stod för 3. Nu ger jag upp, vad betyder ordet, och var kommer det ifrån? Nån hemlig lärobok i människokroppens funktioner som bara finns på papper? Det finns i alla fall inga förklaringar av ordet på webben Ha ha, det är dina tarmrörelser! "In much of a digestive tract such as the human gastrointestinal tract, smooth muscle tissue contracts in sequence to produce a peristaltic wave, which propels a ball of food (called a bolus while in the esophagus and upper gastrointestinal tract and chyme in the stomach) along the tract. Peristaltic movement comprises relaxation of circular smooth muscles, then their contraction behind the chewed material to keep it from moving backward, then longitudinal contraction to push it forward." https://en.wikipedia.org/wiki/Peristalsis Såå när vi ändå har det på tapeten, tre ord att lära sig och skilja på, Kymes, i din magge, Bolus när de väl kommit därifrån och feces.. när de ligger i slutet av Colon eller passerat ut via stolgången! Jisses.. man måste ha studerat latin och grekiska för att läsa på Pubmed! Ett knep sen när det gäller att Googla olika uttryck.. fundera på hur det stavas på Engelska.. iomed att Engelska är Internetspråket. Så på Svenska heter det peristaltik.. men alla publicerar sig på engelska.. utom jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 35 minuter sedan, SGK sade: Jag har nu googlat "peraldistik". Jag fick 8 träffar, varav Zepp stod för 5, och nån som skriver bloggen Tankemosaik stod för 3. Nu ger jag upp, vad betyder ordet, och var kommer det ifrån? Nån hemlig lärobok i människokroppens funktioner som bara finns på papper? Det finns i alla fall inga förklaringar av ordet på webben Hittade detta efter mycket om och men. https://sv.wikipedia.org/wiki/Peristaltik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 har också problem med en massa "fina" ord som brukar användas i det här forumet. Varför inte använda våra svenska ord istället? Så att alla förstår! hmmm. peristaltik - skriv tarmrörelser med en gång istället.... Skulle underlätta för många Och Zepp - det är inte bara du, det gäller många här inne^^ 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 4 minuter sedan, Kita 202 sade: har också problem med en massa "fina" ord som brukar användas i det här forumet. Varför inte använda våra svenska ord istället? Så att alla förstår! hmmm. peristaltik - skriv tarmrörelser med en gång istället.... Skulle underlätta för många Och Zepp - det är inte bara du, det gäller många här inne^^ Tror det är en företelse bland oss som förläst oss på PUBmed i första hand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 Just nu, Zepp sade: Tror det är en företelse bland oss som förläst oss på PUBmed i första hand? hade varit kanon om ni kunde tänka om där. Vi är nog en hel del här som är sämre pålästa och får gissa sig till en hel del 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 Fast det bästa är väl om de skriver båda orden så lär man sig något nytt också... 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 16 minuter sedan, jesper sade: Fast det bästa är väl om de skriver båda orden så lär man sig något nytt också... 5+ på den 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 22 timmar sedan, Zepp sade: Ha ha, det är dina tarmrörelser! "Peristaltic movement comprises relaxation of circular smooth muscles, then their contraction behind the chewed material to keep it from moving backward, then longitudinal contraction to push it forward." Aha, det heter alltså peristaltik och inte peraldistik. Då blev det betydligt enklare att googla Tack för klargörandet 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 Dags för ytterligare en liten uppdatering. Ingen större skillnad denna vecka, har till stor del fortsatt med samma upplägg som förra veckan, 3-4 dagar under veckan har jag kört 24 timmars fasta och en gång drygt 30 timmar. Kommer även att använda samma upplägg kommande vecka och inte sträcka det över 24 timmar. Efter att jag bröt 30 timmars fastan fick jag lite problem med yrsel och illamående och kändes nästan som att jag skulle riskera att svimma. Är inte säker på om det berodde på fastan eller något annat men vågar inte chansa då jag jobbar borta hela veckan och är själv stora delar av dygnet. Var på lite festligheter igår och fuskade något med socker då det bjöds på drink på hemmagjord saft, helt säkert full med socker men nån gång kan det bli lite fuskande:) Vågen visar idag 87,2 kilo, så ytterligare 2 kilo denna vecka och 7,8 kilo sedan starten som är exakt en månad idag. Midjemåttet ligger på 95 cm, 3 cm ner denna vecka och 9 cm ner sedan starten. Tanken är att under kommande vecka lägga till lite ytterligare träning till mina promenader också, förmodligen blir det simning och gym, med start mot slutet av veckan. Inom ett par månader kommer jag också få ändrade jobbtider vilket kommer underlätta möjligheten till träning. Så i april är förhoppningen att hålla 4 träningspass i veckan med 30 minuters promenad de dagar det inte blir träning Nu efter 4 veckor bör rutinerna vara någorlunda satta och jag känner inte någon större risk att ramla dit på att äta annat. Men för egen motivation och att upprätthålla kontrollen kommer jag fortsätta uppdatera här på söndagar framöver så blir det en liten extra sporre att hålla i det! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted February 10, 2018 Share Posted February 10, 2018 Peristaltik glömmer jag aldrig. Fick frågan på ett skriftligt läxförhör på 60-talet. Hade inte läst läxan så jag gissade. Fel förstås! Så nu sitter det som berget! 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted February 11, 2018 Author Share Posted February 11, 2018 Så har en vecka till gått. Inte mycket nytt på matsidan, äter ganska varierat och liknande som innan. Har däremot slutat skriva upp exakt vad jag stoppar i mig, under hela tiden jag skrev upp kom jag aldrig över 20 gram kolhydrater och låg oftast runt 10 gram i snitt. Så nu känner jag inte att det är värt att skriva allt, jag håller ändå ungefär samma siffror. Enda justeringen jag behöver göra är att fördela lite protein över till fett, mer sås och smör till en lite mindre köttbit så passar det nog bra. Jag äter också ganska lite, det vi lagar enligt recepten på kostdoktorn så äter jag en portion per dygn. Dock fick mitt enbart-frukost-försök problem denna veckan då hotellfrukosten visade sig vara extremt klen, kokt ägg och smör var i stort sett det enda som passade, resten var light-prylar, ljust bröd, socker etc. Så några dagar fick det bli enklare frukost och sen lunchbuffé. Jag har annars fortsatt fasta 16-24 timmar åt gången, och även provat en något längre, ca 50 timmar vilket gick alldeles utmärkt. Så länge hungern håller sig som den är kommer det bli 24 timmars fasta de flesta dagar med någon 30-50 timmar per vecka. Jag kom också igång lite med träning denna vecka, började simma torsdag och fredag, drygt 1000 meter per gång. Detta var dessutom under den längre fastan som varade ca onsdag lunch till fredag kväll och simmade gjorde jag på eftermiddagen båda dagarna. Upplevde det inte som något problem heller. Det är ungefär ett år sen jag tränade på gym senast och då hade jag inte alls orken, roddmaskinen orkade jag max 1-1,5 km på innan jag var slut. Om det beror på kost, fasta eller att motivationen är bättre denna gång vet jag inte, men igår körde jag 5 km rodd, följt av 5 km joggning och avslutade med 800 m simning. Visst känns det i musklerna idag, men inte värre än att jag lyckades få ihop 1500 meter i bassängen idag med. Så flygande start på träningssidan, nu gäller det ju bara att hålla i det... Det brukar ju vara det svåra. Jag använder en Apple Watch som loggar allt jag gör och målet i den ligger just nu på 30 minuter träning och 500 aktiva kalorier per dag, det har jag hållt mig till, men nu är tanken att öka det till 5000 aktiva kalorier och 5 timmar träning i veckan vilket blir mina 30 minuters promenader de dagar jag inte tränar och ca 1 timmes träning 3 dagar per vecka. Vissa veckor framåt jobbar jag borta så kommer troligen inte kunna använda gym eller simning men får i värsta fall kompensera med längre promenader. Sen ganska många år tillbaka har jag också haft problem med att händerna domnar, speciellt när jag blir stillasittande med armarna i lite fel vinklar, typiskt i bilen, på motorcykeln eller att jag vaknar på nätterna av att hela handen domnat bort. Jag har pratat med läkare och sjukgymnast och prövat övningar och rörelser som skulle hjälpa men det gav aldrig någon skillnad. Då jag inte ville operera det heller så har jag bara vant mig med det och inte tänkt så mycket på det, utan vant mig med att ändra läge med jämna mellanrum. Men I förra helgen kom jag på mig själv att hade suttit nästan 3 timmar i bilen med vänsterarmen lutad mot dörrkanten utan att nåt hänt med handen. När jag tänker efter har jag inte heller vaknat av det de senaste veckorna. Det är inte helt borta, blir det för tvär vinkel på armbågen så börjar det lite i några fingrar, men det är ofantligt stor skillnad mot det varit tidigare. Lite googling visade att fler helt blivit av med karpaltunnel-symptom på LCHF, det var ju något jag inte alls räknat med och en väldigt välkommen bonus. (Har inte fått det ordentligt kollat men symptomen stämmer med karpal) Vikten idag är 86,2 kilo, alltså ett kilo ned senaste veckan och 8,8 kilo sedan start. Midjemåttet däremot ligger kvar på samma som förra veckan, 95 cm. Så lite avstannat både på vikt och midja men hoppas det rör sig lite till nästa helg. Inte så långt kvar till 10 kilo och 10 cm borta, men lite tur kanske det blir nästa söndag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Härligt att höra. Keep up the good work! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lena Österlund Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Kul att läsa att det går så bra för dig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted February 18, 2018 Author Share Posted February 18, 2018 Kort uppdatering idag. Mat och fasta funkat som tidigare, kört 16-30 timmars fasta under veckan. Har blivit lite sämre med träning under veckan pga jobbtider, vilket jag också i förväg räknat med. Men till det trevliga, från och med denna vecka är jag officiellt inte längre överviktig för första gången på 15-20 år! Inte för att jag ser BMI och allmänna mått som någon exakt vetenskap, men enligt BMI är jag numera normalviktig, om än precis på gränsen, och enligt midjemått är jag nu precis på rätt sida gränsen för att inte ha en ökad hälsorisk enligt vårdguidens siffror. Vikten idag är 84,9 kg, vilket är dryga kilot sista veckan och 10,1 kg sedan start. Midjemåttet visar 94 cm, en cm borta sista veckan och 10 cm sedan start. Nu ska jag iväg och ta igen lite av den missade träningen för veckan med ett gym- och simpass. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted February 25, 2018 Author Share Posted February 25, 2018 En lion kort uppdatering så här på söndag igen. Tyvärr blev det lite slarv med fastan när jag jobbat borta hela veckan. Äta allt ute kan ju göra att det slinker med lite felaktigt, men kosten överlag var det nog inget större fel på. Däremot lite för mycket mat och för lite träning. Så nu under helgen har jag fått ta igen det lite med 24 timmars fasta och några träningspass. 3-4 veckor kvar av resandet i jobbet innan det blir att jobba hemmavid på lite bättre tider, kommer nog underlätta för rutinerna. Både vågen och måttbandet är inom felmarginalen, något hekto och några millimeter, så siffrorna får denna vecka stå kvar som i söndags. Hoppas på större utfall till nästa vecka! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 26, 2018 Share Posted February 26, 2018 22 timmar sedan, Per Gustafson sade: En lion kort uppdatering så här på söndag igen. Tyvärr blev det lite slarv med fastan när jag jobbat borta hela veckan. Äta allt ute kan ju göra att det slinker med lite felaktigt, men kosten överlag var det nog inget större fel på. Däremot lite för mycket mat och för lite träning. Så nu under helgen har jag fått ta igen det lite med 24 timmars fasta och några träningspass. 3-4 veckor kvar av resandet i jobbet innan det blir att jobba hemmavid på lite bättre tider, kommer nog underlätta för rutinerna. Både vågen och måttbandet är inom felmarginalen, något hekto och några millimeter, så siffrorna får denna vecka stå kvar som i söndags. Hoppas på större utfall till nästa vecka! Prexis, du sammanfattar det så bra.. så ser livet ut för många! Aså fasta när man reser.. man äter när maten serveras.. oså hoppas man på att de har äggobacon till frukosten ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted February 27, 2018 Author Share Posted February 27, 2018 Nä, tyvärr var frukosten flingor, youghut, fil, ljust bröd, frukt etc. Vilket iofs var bra för det blev inget att äta på morgonen utom kanske ett kokt ägg nån morgon. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted March 4, 2018 Author Share Posted March 4, 2018 Söndag igen, och en lite bättre vecka denna gång. Märks fort när det slarvas lite, det är tydligt. Denna vecka har jag varit striktare på maten och kört minst 18 timmars fasta varje dygn, och 3 fastor på 24-36 timmar. Dessutom haft tiden till att få in hyggligt med träningspass också. 82,5 kilo idag, ca 2,5 kilo ned sen förra veckan och 12,5 kilo sedan start. Midjemåttet har också fått en skjuts till 91 cm, vilket är 3 cm ner från förra veckan och 13 cm sedan start. Tyvärr blir det nog en sämre vecka som kommer, 2 dagar konferens med jobbet och all mat som brukar komma med det plus en utekväll till helgen med kollegerna i kombination med lite kort om tid för träning riskerar att bromsa upp det. Men kan man gå ner varannan vecka så plockar det ju ändå på:) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 4 minuter sedan, Per Gustafson sade: 2 dagar konferens med jobbet och all mat som brukar komma med det plus en utekväll till helgen Har du testat att be om LCHF? Jag har gjort det några gånger och brukar få varma grönsaker (nån gång rotfrukter) till huvudrätten och ostbricka med valnötter till mellanmål. På en utekväll kan man ta rödvin eller vit sprit men det är kanske inget problem eftersom allt blir LCHF efter en drink eller två. Det är sen gammalt. Det har Peter B sagt så det måste vara sant. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted March 4, 2018 Author Share Posted March 4, 2018 Jodå, jag äter inte en massa kolhydrater bara för att det blir mat ute. Potatis/Ris brukar gå att byta mot grönsaker osv. Eller så lämnar jag bara det som inte passar på tallriken, det har jag inga problem med. Ölen kommer jag också hoppa över, blir vin och vatten istället. Däremot blir det ofta för mycket mat:) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 33 minuter sedan, Per Gustafson sade: Jodå, jag äter inte en massa kolhydrater bara för att det blir mat ute. Potatis/Ris brukar gå att byta mot grönsaker osv. Eller så lämnar jag bara det som inte passar på tallriken, det har jag inga problem med. Ölen kommer jag också hoppa över, blir vin och vatten istället. Däremot blir det ofta för mycket mat:) Så är det.. och du gör allt rätt, sen så kanske det inte räcker till ditt mål men då kanske man skall fundera på om målet är det viktiga? Om man säger som så.. nu kommer ytterligare en floskel, "målet är intet, resan är allt"! Ovaf*n menas då med det, mnja som jag tolkar det så blir man klokare under resan gång och i ditt fall så handlar resan om att gå ner i vikt.. egentligen mer om att bli mer hälsosam, dvs kraftig övervikt är lixom inte något gott tecken. Och som du gör.. jag kan beställa en räkmacka, samt lämna brödet.. och som ursäkt så säger jag om någon frågar att jag är proppmätt, jag orkar inte den oxå, likaså vad gäller potatis/ris/pasta.. jag är proppmätt.. oså försöker jag snika åt mig en massa grönsaker om det går.. samt smör/fett, om det går! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 Imponerande jobbat, Per! det går nästan lite för snabbt. ;-) Nu kommer ju snart det viktigaste beslutet ... hur tänker du äta fortsättningsvis när du nått ditt viktmål? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted March 4, 2018 Author Share Posted March 4, 2018 Zepp: Målet jag satte från början finns i min första post i tråden, eller typ... "Egentligen har jag inget mål, men borde enligt BMI och siffror kunna hamna runt 80 kilo och 90 cm midjemått". Med 82,5 och 91 så skulle jag anse att jag är "runt" de siffrorna. Men nu när jag väl är igång så ser jag ju att det lätt finns 5 cm och 5 kilo, kanske mer, kvar runt magen i rent fett. Och det gör nog ingen större nytta där. Och även om jag inte ser mig med ett tydligt 6-pack på magen framöver så mår jag bra av träningen och maten så det kommer jag fortsätta med. Förhoppningsvis kan det bygga lite muskler som fyller ut lite också, för det börjar bli lite tendens till slapp hud här och var. Peter: Tack, det går fortare än väntat. Angående mål, se ovan. Men vad jag ska fortsätta med för kost är inte mycket att fundera på. Möjligen kommer jag inte vara lika strikt när vikten hålla sig stabil ett tag, men några större ändringar kommer det inte bli så länge jag fortsätter må bra. BTW angående mat/smörgås i inlägg ovan. Jag håller på att byta jobb och i veckan var jag på sista mötet och chefen var snäll nog att komma med stor chokladtårta till fikat.... Låter kanske ofint att tacka nej och ofta menar många att "en liten bit" inte gör något. Men med svaret "Jag klarar inte äta det utan att bli kass i magen nu när vant mig av med socker" så var det ingen som hade några invändningar:) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 Söndag igen och precis som jag själv misstänkte förra helgen skulle det bli en sämre vecka för viktnedgången. Även om jag kunnat hålla mig till LCHF genom att prata med serveringspersonalen och byta ut lite mat kombinerat med att lämna vissa delar orört på tallriken så blev det ändå för mycket mat och vin i kombination med för lite träning. Men som sagt, det var väntat och inget som gör mig något. Jag kunde ha hoppat över måltider om jag absolut velat, men sociala värdet av måltiderna med trevliga kolleger vägde högre för mig denna gång, har ju ändå varit överviktig i 20 år så en vecka hit eller dit kvittar nog:) Vikten ligger kvar sedan förra veckan på 82,5 kilo, midjemåttet visar 90 cm vilket i alla fall är en centimeter ner från förra veckan. Ny vecka, nya möjligheter! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 1 timme sedan, Per Gustafson sade: Söndag igen och precis som jag själv misstänkte förra helgen skulle det bli en sämre vecka för viktnedgången. Även om jag kunnat hålla mig till LCHF genom att prata med serveringspersonalen och byta ut lite mat kombinerat med att lämna vissa delar orört på tallriken så blev det ändå för mycket mat och vin i kombination med för lite träning. Men som sagt, det var väntat och inget som gör mig något. Jag kunde ha hoppat över måltider om jag absolut velat, men sociala värdet av måltiderna med trevliga kolleger vägde högre för mig denna gång, har ju ändå varit överviktig i 20 år så en vecka hit eller dit kvittar nog:) Vikten ligger kvar sedan förra veckan på 82,5 kilo, midjemåttet visar 90 cm vilket i alla fall är en centimeter ner från förra veckan. Ny vecka, nya möjligheter! Vi kan konstatera att det så bra som man kan förvänta sig? Sen allt det andra med arbete och övrig social kontext är lixom väldans svårt att göra något åt, och socialt ätande är oxå en rätt viktig sak, man måste inte bli eremit. Och du har väl en del år kvar till pensioneringen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Ja men det är ju kanonbra!!! Vikten mätt i kilogram ligger kvar och måttet minskar. Vaddå "sämre vecka"? Vill du bli lätt eller slank? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted March 13, 2018 Author Share Posted March 13, 2018 Du har ju faktiskt en poäng där Maria:) Midjemåttet säger mer än vågen, men med mer träning och mindre mat hade kanske kroppsformen förbättrats mer. Zepp, jag hade faktiskt inte blivit förvånad om jag hade ökat i iaf ett av måtten, så ja det är helt ok. Och, ja, det social/arbete vägde ju över denna gång, och jag har iaf minst 25 år kvar med jobbrelaterade tillfällen som kommer att komma "i vägen" plus kalas och annat i släkten så visst kommer det bli fler gånger framöver. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 9 timmar sedan, Per Gustafson sade: Du har ju faktiskt en poäng där Maria:) Midjemåttet säger mer än vågen, men med mer träning och mindre mat hade kanske kroppsformen förbättrats mer. Zepp, jag hade faktiskt inte blivit förvånad om jag hade ökat i iaf ett av måtten, så ja det är helt ok. Och, ja, det social/arbete vägde ju över denna gång, och jag har iaf minst 25 år kvar med jobbrelaterade tillfällen som kommer att komma "i vägen" plus kalas och annat i släkten så visst kommer det bli fler gånger framöver. Bra, du har långtidsplanen på plats oxå! Dvs du har nu ett föl i stallet oxå, det fölet kräver en del angagemang, om det skall utvecklas till ett fullvärdigt fullblod.. halvblod och kallblod är oxå trevliga hästar med lite olika fördelar/användningsområden! Och om du inte är hästmäniska så kan jag förklara det lilla jag vet om olika sorters hästar? Iallafall snabbt över till den mänskliga arten, syftet lär främst vara att finnas till upp i rätt hög ålder för nära och kära! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted March 18, 2018 Author Share Posted March 18, 2018 Uppdatering igen. Denna veckan gick enligt plan, mer träning och fasta samt mer "riktig" (hemlagad) mat. Och det syntes ganska snabbt på måtten. Midjemått på 88 cm, 2 cm ner från förra veckan och vikt på 80,9 kg, vilket är 1,6 kg ner. Så sammanställt på 10 veckor sedan jag startade och vikten har minskat 14 kg och midjemåttet 16 cm. Det är bra mycket snabbare än förväntningarna var när jag började, och kanske har det t.o.m gått lite för snabbt. Nu vet jag inte riktigt vad min kropp "vill väga" så att säga, det sägs ju att kroppen normaliserar vikten själv med LCHF, så får väl se vart det landar. Med tanke på att det fortfarande finns kvar diverse löst fett på flera ställen borde det bli några kilo till. Men nu börjar det bli lite löst skinn här och var så kanske viktnedgången borde saktas av och öka träningen för att fylla ut skinnet med mer muskler istället. Veckan som kommer blir sista veckan jag jobbar resande så efter det finns tidsmöjligheten till mer träning. Jag kommer nog också att minska på fastan då jag misstänker att det är den som hjälpt till viktnedgången mycket och ta det lite i taget. Sen har funderingarna börjat på om man ska ändra om något efter att kroppen stabiliserat sig i vikt och vant sig med maten. Det finns inte mycket skrivet vad jag hittat om LCHF i längden, men vissa menar att det kan finnas problem med strikt LCHF över lång tid. Det enda bestämda är att processad och raffinerad mat inte kommer att ätas igen, men däremot kanske jag inte kommer vara strikt till mina 10-20 gram kolhydrater. Några månader till blir det strikt och under den tiden blir det att fundera på vad man kan tänkas lägga till senare. T.ex. nötter, morötter, rotfrukter och frukt känns som sånt man skulle kunna lägga till då det ändå känns som nyttigt, även om det innehåller kolhydrater. Någon som testat liknande efter initial viktnedgång och viktstabilisering? Risken finns ju också att lite "fusk" bidrar till mer fusk och sen ger viktökning igen.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 18, 2018 Share Posted March 18, 2018 2 timmar sedan, Per Gustafson sade: Det finns inte mycket skrivet vad jag hittat om LCHF i längden Det är sant att det inte finns så mycket skrivet om LCHF i längden, utöver den typen av inlägg många av oss som hänger här skriver. För min del har det blivit så jag gör, det är ingen speciell diet längre. Mitt kolhydratinnehåll hamnar nånstans runt 35g/dag men det är högst individuellt vad som är lagom för var och en. Om skinnet hänger så går det nog lite fortare än nödvändigt, det tar tid för skinnet att dra ihop sig, men för alla som kämpar att bli av med nåt enda kilo alls är det ett avundsvärt problem. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted March 25, 2018 Author Share Posted March 25, 2018 Uppdateringsdags igen. Och tyvärr är det bara att erkänna, denna veckan var jag både lat och gottesugen.... Stillasittande jobb, många timmar i bilen, kvällar på hotell mitt ute i ödemarken i ett snö och is täckt Dalarna inspirerade inte till mycket annat än slöa kvällar. Höll i alla fall "godiset" till 90% choklad, ost och nötter, även om det blev onödigt mycket sånt småätande. Och minst lika fort som det gick ner vänder det och går upp.... 1 kg och 1,5 cm upp denna vecka. Blir till att ta igen det under veckan, nu jobbar jag ett par kortdagar och är långledig över helgen, så det får bli tillfälle till extra träningspass! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted April 1, 2018 Author Share Posted April 1, 2018 Nu blev inte veckan som planerat, träningen föll till stor del bort pga att gymet tyckte att man skulle ha påskstängt hela långhelgen. Men maten har varit striktare med mer periodisk fasta och mindre snacks. Och maten påverkar nog både vikten och midjan mer än träningen gör, för ändå gick siffrorna åt rätt håll. 79,7 kg nu, första gången under 80 och midjemått på 87,5 cm. Nu räknar jag med att det bromsas en del och jag är ganska bra inne i vad som påverkar och hur fort det går. Därför kommer jag övergå till uppdatering månadsvis så länge inget större händer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted May 27, 2018 Author Share Posted May 27, 2018 Det här glömde jag ju av när det inte blev på veckobasis längre, så blir nu nästan 2 månader sen senaste uppdatering. Men som jag misstänkte senast så bromsades det upp. Viktnedgången stannade av runt 76 kilo, vilket förmodligen kan räknas som ganska normalt. Även om BMI förmodligen inte är ett speciellt trovärdigt mätsätt så ska jag på mitt ideal-BMI ligga runt 75 kilo. Jag har fortsatt ungefär lika med maten, kanske inte fullt så strikt på kolhydraterna (mäter inget), men fortsatt lika strikt på "nyttighet". Alltså absolut inget socker, mjöl, stärkelse etc, men om det skulle bli lite för mycket kolhydrater från grönsaker, nötter och kanske någon liten fruktbit så är det ok. Jag har sista månaden inte kört så mycket fasta, men så länge jag håller mig till att äta endast när jag är hungrig så blir det regelbundet 12-24 timmar mellan måltiderna. Dock blir det ibland mat på fasta tider pga jobb, möten, utbildningar och liknande, och det märks snabbt när jag ätit "onödigt" mycket, då kan det lätt gå 36 timmar innan nästa mål. Så vitt jag har märkt så har det inte påverkat negativt utan jag tror att det jämnar ut sig. Väldigt ofta blir det ett mål om dagen och det fungerar bra för mig. Det som märkts av sedan början av april är att minskningen inte bara märks runt midjan. Klockarmbandet har fått justerats nästan 2 cm från i höstas, byxor som satt tajt över lår och vader har nu lite utrymme till godo t.ex. Midjemått har legat ganska stabilt runt 84-85 cm, och vikten rör sig runt 75-77 kilo. Senaste månaden har det egentligen inte hänt något mer än vanliga variationen lite upp och ner från dag till dag. Planen inför sommaren är att få bort det sista fettlagret som fortfarande märks tydligt över midjan, men det är väl också det som är det svåraste att bli av med. Mer träning finns med i den planen för att fylla ut med muskler och försöka få lite bättre form på kroppen. För att lyckas kapa det sista kommer jag troligen behöva gå tillbaka till mer strikt kost, framförallt kapa snacks i form av nötter, ostchips etc som det ibland har blivit lite för mycket av, och som gärna blir det där man äter även när man inte är hungrig. Även om jag regelbundet håller koll på vikten så är det inte den som är intressant längre, utan ser mer till hur det syns på kroppen. Får jag in den extra träningen och faktiskt kan bygga lite muskler är det även möjligt att vikten går upp. Någon som har bra tips för det sista överflödiga fettlagret? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted May 27, 2018 Share Posted May 27, 2018 28 minuter sedan, Per Gustafson sade: För att lyckas kapa det sista kommer jag troligen behöva gå tillbaka till mer strikt kost, framförallt kapa snacks i form av nötter, ostchips etc som det ibland har blivit lite för mycket av, och som gärna blir det där man äter även när man inte är hungrig Jag tycker du har fått med det mesta. Du måste absolut vara strikt för att lyckas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts