Jump to content

”Kolhydrater behövs ”


Stefan S
 Share

Recommended Posts

14 minuter sedan, Melker sade:

Märkliga doktorer, de var ju ungefär lika detaljerade som min hemkunskapslärare för massor med år sedan. 

”musklerna behöver kolhydrater för att man ska kunna träna”, vilket svammel!

De här var samma experter som var med i ett tidigare inslag (i november tror jag) och pratade/marknadsförde sin bok.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag läste GP idag. Handlade om handbollsträning. Måste äta var tredje timme, för annars gick de inte att umgås med. Jätteviktigt med kolhydrater. Och protein. Och även rätt fett, ja ni vet...

Nej, jag läste nog inte färdigt

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vid ca 3:56 så radar de upp punkterna och en av dietisterna själva skrattar åt att det är omöjligt att hinna med träningspassen och 10k steg. Låter påfallande likt "eat less, move more". Halvtrovärdigt när de själva inte verkar tro på sin idé. Konstig koppling om att musklerna behöver kolhydrater och att man måste ha kolhydrater för att få i sig fiber mm. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag tittar i princip aldrig på Nyhetsmorgon, men lyckades just idag precis se detta, sen var dagen förstörd . . . nja, det var väl att ta i, men ändå, det slutade med att de i princip rekommenderade tallriksmodellen, ja, vilken forskning . . . finns det inte annat att lägga pengar på?

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-14 at 17:46, Zepp sade:

Kolhydrater behövs, no snack om saken.. och det är därför som levern kan producera cirka 200 gram per dygn om det kniper!

Glömde.. och om de 200 grammen inte räcker till så kan levern även producera ketonkroppar som ersätter stora delar av glukosbehovet!

Nämenaltså.. jag har inte sett inslaget och tänker inte göra det heller.. men iallafall.. förmodligen (det är vanligt) så utgår man från att normalkosten består till cirka 50E% kolhydrater.. och kroppen förbränner det du äter.. då blir det mer kritiskt att få i sig lämpliga mängder kolisar med jämna mellanrum.

Och om det handlar om träning.. dvs unga friska smala högpresterande, då handlar det trots allt mer om E%.. dvs 10-25E% kolisar är då knappast något problem!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...