Gå till innehåll

”Kolhydrater behövs ”

Recommended Posts

Experten har talat !

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/därför-fungerar-inte-dieter-och-detox-experternas-tips-3951829

älskar när tilde påade det här, då sa hon att vi skulle få lära oss allt om ”lchf periodisk fasta detox dieter träning” och några mer saker. Sades ingenting om fasta av dessa experter 

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkliga doktorer, de var ju ungefär lika detaljerade som min hemkunskapslärare för massor med år sedan. 

”musklerna behöver kolhydrater för att man ska kunna träna”, vilket svammel!

• Gilla 5
  • Haha 2
Länk till inlägg
14 minuter sedan, Melker sade:

Märkliga doktorer, de var ju ungefär lika detaljerade som min hemkunskapslärare för massor med år sedan. 

”musklerna behöver kolhydrater för att man ska kunna träna”, vilket svammel!

De här var samma experter som var med i ett tidigare inslag (i november tror jag) och pratade/marknadsförde sin bok.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag läste GP idag. Handlade om handbollsträning. Måste äta var tredje timme, för annars gick de inte att umgås med. Jätteviktigt med kolhydrater. Och protein. Och även rätt fett, ja ni vet...

Nej, jag läste nog inte färdigt

• Gilla 4
Länk till inlägg

Vid ca 3:56 så radar de upp punkterna och en av dietisterna själva skrattar åt att det är omöjligt att hinna med träningspassen och 10k steg. Låter påfallande likt "eat less, move more". Halvtrovärdigt när de själva inte verkar tro på sin idé. Konstig koppling om att musklerna behöver kolhydrater och att man måste ha kolhydrater för att få i sig fiber mm. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag tittar i princip aldrig på Nyhetsmorgon, men lyckades just idag precis se detta, sen var dagen förstörd . . . nja, det var väl att ta i, men ändå, det slutade med att de i princip rekommenderade tallriksmodellen, ja, vilken forskning . . . finns det inte annat att lägga pengar på?

• Gilla 4
  • Haha 1
Länk till inlägg

Kan inte förstå att dessa sk "experter" kan ha så stora skygglappar att de inte känner till att kolhydrater inte behövs. De sa egentligen inte någonting vettigt. Vilken otrolig besvikelse...

• Gilla 5
Länk till inlägg

De två författarna som skrivit  1 bok och doktorerat i fysiologi har inte ägnat sig åt de viktiga frågorna om kost och hälsa och träning. Men om man är intresserad av de frågorna, så har man betydligt större nytta av att se denna  gamla föreläsning som professor Tim Noakes höll i Stockholm 2014:   https://urskola.se/Produkter/183316-UR-Samtiden-Naring-for-halsa-och-prestation-Konsten-att-paverka-halsan

Tilde kom med den kloka frågan: Men det ni förespråkar är som tallriksmodellen, och den har förespråkats i evigheter, medans fetman hela tiden har ökat i hela världen. Var är orsaken till det ?

Författarna svarar: Det är egentligen inte vårt område.

Så de två författarna har kommit till programmet  fastän de inte har kompetens att svara på de viktiga frågorna. De borde göra som professor Tim Noaks. De borde göra om och göra rätt . Om de börjar med videon ovan så är det en bra början.

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 2018-01-14 at 17:46, Zepp sade:

Kolhydrater behövs, no snack om saken.. och det är därför som levern kan producera cirka 200 gram per dygn om det kniper!

Glömde.. och om de 200 grammen inte räcker till så kan levern även producera ketonkroppar som ersätter stora delar av glukosbehovet!

Nämenaltså.. jag har inte sett inslaget och tänker inte göra det heller.. men iallafall.. förmodligen (det är vanligt) så utgår man från att normalkosten består till cirka 50E% kolhydrater.. och kroppen förbränner det du äter.. då blir det mer kritiskt att få i sig lämpliga mängder kolisar med jämna mellanrum.

Och om det handlar om träning.. dvs unga friska smala högpresterande, då handlar det trots allt mer om E%.. dvs 10-25E% kolisar är då knappast något problem!

Länk till inlägg