RolleE Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 Hej! Mona Landin-Olsson ska hålla föreläsning om sockersjuka nu i vår där jag bor. Hon forskar inom endokrinologi och diabetes på Lunds universitet men jag misstänker att hon är pillertrillare och behöver lite mer info. Jag har skrivit till Lunds universitet och fråga vem hon får betalt av direkt eller indirekt men är nyfiken på om någon här känner till henne? Gärna tips om vad jag ska fråga henne om? Rolle på Österlen 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 Jag vet inte så mycket om henne, men hon är ju professor och överläkare m. m. inom diabetesvård, och har skrivit vetenskapliga artiklar i ämnet på "keminivå", så hennes kliniska kunskaper är naturligtvis omfattande. När det gäller kosten för diabetiker tycks hon ha hunnit fram till långsamma kolhydrater. Så där har hon en bit kvar... En fråga att ställa till henne (som alldeles oprovocerat dyker upp i min skalle ) är hur hon ser på LCHF-kost för diabetiker, med tanke på insulinnivåerna. Hoppas du återkommer och berättar lite om vilket intryck Landin-Olssons föredrag gjorde, och hur hon hanterade dina frågor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 15, 2018 Author Share Posted January 15, 2018 22 minuter sedan, Inez sade: Jag vet inte så mycket om henne, men hon är ju professor och överläkare m. m. inom diabetesvård, och har skrivit vetenskapliga artiklar i ämnet på "keminivå", så hennes kliniska kunskaper är naturligtvis omfattande. När det gäller kosten för diabetiker tycks hon ha hunnit fram till långsamma kolhydrater. Så där har hon en bit kvar... En fråga att ställa till henne (som alldeles oprovocerat dyker upp i min skalle ) är hur hon ser på LCHF-kost för diabetiker, med tanke på insulinnivåerna. Hoppas du återkommer och berättar lite om vilket intryck Landin-Olssons föredrag gjorde, och hur hon hanterade dina frågor. Tack, det ska jag göra?? //Rolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 15, 2018 Author Share Posted January 15, 2018 En fråga jag definitivt ska ställa är " Hur mycket av anslagen till forskningen går till att hitta läkemedel att behandla symptomen och hur mycket går till att söka orsaken till sjukdomen?" //Rolle 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 Man kan ju undra om långsamma kolhydrater är bättre än "snabba". Är då kanske också färre långsamma kolhydrater bättre än "många" ;-) 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 2 timmar sedan, Peter B sade: Färre långsamma kolhydrater är bättre än "många snabba. Du har så rätt Peter B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 När är föreläsningen? Jobbar ju i Lund... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 3 timmar sedan, Peter B sade: Man kan ju undra om långsamma kolhydrater är bättre än "snabba". Är då kanske också färre långsamma kolhydrater bättre än "många" ;-) Vi LCHF:are vet förstås hur det förhåller sig. Men långsamma kolhydrater är senaste modet inom diabeteskosten. Det ses som ett framsteg i utvecklingen. Då skjuter man ju i alla fall upp problemen en stund... Som sagt- det är en bit kvar. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 32 minuter sedan, Inez sade: Som sagt- det är en bit kvar. Det är långt kvar innan erkänner kolhydraternas roll i våra metabola sjukdommar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted January 15, 2018 Popular Post Share Posted January 15, 2018 Den som hittar några långsamma kolhydrater får gärna säga till. Skulle vara intressant att veta vad de heter och hur de ser ut. 6 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 21 minuter sedan, The Biochemist sade: Den som hittar några långsamma kolhydrater får gärna säga till. Skulle vara intressant att veta vad de heter och hur de ser ut. Det är förstås inte kolhydraterna själva som är långsamma. Det är bara ett populärt/slarvigt uttryck för livsmedel med lågt glykemiskt index. Mer svårsmält mat. D.v.s. det tar lite längre tid innan kolhydraterna blir tillgängliga för kroppen. Föga förvånande använder livsmedelsverket termerna snabba och långsamma kolhydrater. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 Snälla Biochemist! Kan du vara snäll att förklara varför långsamma kolhydrater inte är ett dugg bättre än andra kolhydrater. Gärna kort och koncist. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 10 timmar sedan, RolleE sade: Hej! Mona Landin-Olsson ska hålla föreläsning om sockersjuka nu i vår där jag bor. Hon forskar inom endokrinologi och diabetes på Lunds universitet men jag misstänker att hon är pillertrillare och behöver lite mer info. Jag har skrivit till Lunds universitet och fråga vem hon får betalt av direkt eller indirekt men är nyfiken på om någon här känner till henne? Gärna tips om vad jag ska fråga henne om? Rolle på Österlen För det första.. så förutsätt att hon är mer kunnig än både dig och mig! För det andra.. kommer du med dumma frågor så har hon nog svar som ställer både dig och mig i skamhörnan? Såå.. lite frågor om man inte i stället borde dra ner på både snabba och långsamma kolhydrater, minska GI och GL? Och hur hon ser på Jörgen Vesti-Nielsens Karlshamnsstudie.. Jason Fungs kliniska praktik! http://www.blt.se/nyheter/karlshamnsstudie-visar-lagkolhydratsdiet-bra-for-diabetiker/ Känner hon inte till dessa.. vilket jag inbillar mig att hon gör.. gör hon inte det så kan du rent ut sagt säga som det är.. någon annan borde ta hennes plats. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 I princip alla kolhydrater är snabba i sin rena form. Fruktos brukar kallas långsam för det höjer blodglukos väldigt lite. Det är klar om man äter fruktos och mäter glukos ser man inget. Fruktoskoncentrationen däremot 5 dubblas på en halvtimma. Sedan har vi de där fina stora komplexa komhydraterna som ska vara så bra. Men när ett enzym som delar kolhydrater får tag på en stor kolhydrat håller den i den och spottar ut små sockerbitar i en radande fart. Ofta faktiskt snabbare än om samma enzym skulle jaga runt på flera små kolhydrater. Det är därför tex maltodextrin (flera glukosmolekyler) har något högre GI än maltos (två glukos) eller ren glukos (en socker molekyl). Sen är det precis som ines skriver att vissa livsmedel kan vara långsammare för kolhydraterna ligger inkapslade i en cell med cellmembran och cellvägg runt. Detta gör att alla näringsämnen däri släpps ut långsammare. Det är generellt bra. En (men inte enda) av orsakerna till att oprocessat är bättre än processade livsmedel. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 Dessa är ganska långsamma. ;-)https://succeeder.se/fysisk-prestation/storpack-ucan-superstarch-sports-drink-plain/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted January 15, 2018 Share Posted January 15, 2018 Fråga henne om solen :-) Hon har en intressant artikel tillsammans med Pelle Lindqvist från 2017 om solexponering och risken att dö. Här en länk men dessvärre bakom en betalvägg. Enligt abstract så är solexponering bra. http://pubs.rsc.org/-/content/articlelanding/2016/pp/c6pp00316h/unauth#!divAbstract 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 16, 2018 Share Posted January 16, 2018 10 timmar sedan, The Biochemist sade: Den som hittar några långsamma kolhydrater får gärna säga till. Skulle vara intressant att veta vad de heter och hur de ser ut. Alla kolhydrater heter kolhydrater men kallas ibland för stärkelse men det är samma skit såvitt det inte är resistent stärkelse. Problemet är att alla kolhydrater är förvillande lika men ger oss samma problem om de intages för många och för ofta. Skulle så vara fallet så tar du bara din rullstol under armen och ut å spring så försvinner de. Vart de tar vägen har jag ingen aning om, men det sägs att man kan springa bort dem. Det stora problemet är kalorierna, det sägs att vi skall äta mindre kalorier och då blir de så små att vi inte ser dem, de smyger sig på oss och där börjar de visa sig på de mest konstiga platser. För att gå tillbaka till dessa förrädiska kolhydrater så finns de överallt och anfaller oss hela tiden och skapar inflammationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 16, 2018 Share Posted January 16, 2018 14 timmar sedan, The Biochemist sade: "Fruktos brukar kallas långsam för det höjer blodglukos väldigt lite. Det är klar om man äter fruktos och mäter glukos ser man inget." Underbar formulering! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 16, 2018 Share Posted January 16, 2018 On 1/15/2018 at 10:40 PM, Peter B said: Dessa är ganska långsamma. ;-)https://succeeder.se/fysisk-prestation/storpack-ucan-superstarch-sports-drink-plain/ Jo jag vet, i labbet kan man åstadkomma en del specialare som enzymerna inte riktigt får grepp om på rätt sätt. Därav ordvalet ”i princip alla kolhydrater”. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 17, 2018 Author Share Posted January 17, 2018 On 2018-01-15 at 21:11, Zepp sade: För det första.. så förutsätt att hon är mer kunnig än både dig och mig! För det andra.. kommer du med dumma frågor så har hon nog svar som ställer både dig och mig i skamhörnan? Såå.. lite frågor om man inte i stället borde dra ner på både snabba och långsamma kolhydrater, minska GI och GL? Och hur hon ser på Jörgen Vesti-Nielsens Karlshamnsstudie.. Jason Fungs kliniska praktik! http://www.blt.se/nyheter/karlshamnsstudie-visar-lagkolhydratsdiet-bra-for-diabetiker/ Känner hon inte till dessa.. vilket jag inbillar mig att hon gör.. gör hon inte det så kan du rent ut sagt säga som det är.. någon annan borde ta hennes plats. Hej! Är hyfsat medveten om mitt tillkortakommande gentemot en som ägnat stor del av livet i ett fåtal frågor (tunnelseende? ) Tänkte därför hålla mig utanför tunneln och ställa mer övergripande frågor, har ju ingen chans inom hennes område. Det finns ju ett flertal studier som säger detsamma som karlshamnsstudien, det gemensamma för dessa är väl att de inte finansierats av läkemedelsindustrin eller de stora livsmedelsproducenterna, vilket de som är betalda av dessa visar något helt annat. Har inte fått tid när föreläsningen ska vara än, bara någon gång i vår i Tomelilla. Rolle på Österlen 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 17, 2018 Author Share Posted January 17, 2018 On 2018-01-15 at 23:07, Skärfläcka sade: Fråga henne om solen :-) Hon har en intressant artikel tillsammans med Pelle Lindqvist från 2017 om solexponering och risken att dö. Här en länk men dessvärre bakom en betalvägg. Enligt abstract så är solexponering bra. http://pubs.rsc.org/-/content/articlelanding/2016/pp/c6pp00316h/unauth#!divAbstract Tack? Att det är hälsosamt att vara i solen utan att gå till överdrift och hålla sig i skuggan är inget nytt under solen ? då vi utvecklats under c:a 4 miljoner år i solen. Nu har jag inte betalt drygt 400 pix för att kolla i detalj men det känns som en forskning om det självklara... Rolle på Österlen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted January 17, 2018 Share Posted January 17, 2018 6 minuter sedan, RolleE sade: Nu har jag inte betalt drygt 400 pix för att kolla i detalj men det känns som en forskning om det självklara... Rolle på Österlen Jag har tillgång till artikeln och försöker titta på den. Lovar inget, men jag försöker ögna igenom den och se om jag ser något jag begriper 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 20, 2018 Author Share Posted January 20, 2018 Hej! Har nu uppgifterna på uppdragsgivarna: Beskrivning Uppdragsgivare Författare till läroböcker i samarbete med Studentlitteratur. Studentlitteratur Diabetes och virus. Eget företag. 3Diva Föreläsare för olika läkemedelsbolag. Novo Nordisk, Rubin Medical, Lilly Läkemedel. Novo Nordisk, Rubin Medical, Lilly Föreläsare på kurs vid Karolinska sjukhuset. Karolinska sjukhuset Ordförande för Svensk Förening för Diabetologi. Svensk Förening för Diabetologi Deltagande som expert på Läkemedelsverket. Läkemedelsverket Tillverkning av undervisningsmaterial i samarbete med läkemedelsbolag Lilly. Videoblogg. Författare till kompendium. Lilly Läkemedel Granskare av ALF projekt vid Karolinska Institutet/Sjukhuset. Karolinska 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 20, 2018 Share Posted January 20, 2018 9 timmar sedan, RolleE sade: Hej! Har nu uppgifterna på uppdragsgivarna: Du har gjort ett gediget forskningsarbete, RolleE... Till min lättnad kunde jag inte se någon förbindelse med SLV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 21, 2018 Author Share Posted January 21, 2018 Tack, det är helt klart ett klart samband mellan läkemedelsföretagen Lilly, Rubin Medical som bl.a. marknadsför insulinpumpar, Novo Nordisk som säljer medicin till sockersjuka och vaccinföretaget 3Diva. Har svårt att tro att MLO skulle förorda något som skulle innebära minskad försäljning för dessa företag ? Rolle på Österlen som ska ut till pållarna nu??, friskvård för själen ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted January 22, 2018 Share Posted January 22, 2018 On 2018-01-17 at 09:21, SGK sade: Jag har tillgång till artikeln och försöker titta på den. Lovar inget, men jag försöker ögna igenom den och se om jag ser något jag begriper Råkade hitta en podd på www.vetenskaphalsa.se om D-vitamin som MLO deltar i. Jag antar att den delvis tar upp samma saker som artikeln men lättare åtkomligt. http://www.vetenskaphalsa.se/podd-d-vitamin-inte-bara-for-skelettet/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 22, 2018 Share Posted January 22, 2018 On 2018-01-21 at 08:44, RolleE sade: Tack, det är helt klart ett klart samband mellan läkemedelsföretagen Lilly, Rubin Medical som bl.a. marknadsför insulinpumpar, Novo Nordisk som säljer medicin till sockersjuka och vaccinföretaget 3Diva. Har svårt att tro att MLO skulle förorda något som skulle innebära minskad försäljning för dessa företag ? Rolle på Österlen som ska ut till pållarna nu??, friskvård för själen ? Mah.. förutsätt inte att hon är korrupt! Utan det är snarare regeringen/riksdagen som är korrupt som låter medicintillverkande företag bekosta den mesta forskningen! Inte nog med det.. utan samma företag står som regel för våra läkares fortbildning.. inte landstingen! Och konceptet brukar sammanfattas via Win-Win.. gynnar svensk medicinindustri/export, vi blir ledande inom vissa områden/arbetstillfällen inom landet, läkare får uppdaterade kunskaper rätt snabb/landstingen slipper att betala.. skatterna är redan höga! Hur som helst och utan att införa fastighetskatt/förmögenhetskatt/gåvoskatt.. annan skit vi slopat.. alla sådana samhälleliga instutioner är beroende utav anslag från dessa företag.. men vi har hur som helst en rätt oberoende kår av ledande personer inom dessa instutioner.. men inte alltid de politiker som bestämmer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 23, 2018 Author Share Posted January 23, 2018 Håller med men anser att en högutbildad person som läkare och forskare borde inse att de är partiska och forskar om att behandla symptomen. De borde ju vara mer öppna och säga eller visa vid föreläsningar vilka som betalar dem. Skulle de säga något som skulle minska försäljningen för de företag de får ersättning av? Eller kan det vara så att inte alla välutbildade är intelligenta ? eller är de bara cyniska ? BTW, fastighetsskatten bytte bara namn till fastighetsavgift och gjordes om så att de som bor i välbärgade områden som Djursholm fick mer än 100 000k i sänkt skatt och de i områden med låg taxering som Tomelilla fick höjd skatt ? Rolle på Österlen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts