Läkare framhärdar...

pch

Recommended Posts

Hade hjärtinfarkt i oktober, fick, vad många anser vara "standardmedicinering" enligt nedan:
Atorvastatin
Bisoprolol
Brilique
Ramipril
Trombyl

Hade vid hemgång kolesterolvärde 6,2 - LDL 4,2 - HDL 1,7 s-kol/HDL=3,65
Ungefär 1 månad senare togs blodprov för uppföljning, fick följande svar från vården:
Utdrag från min journal 12/12:

"Ringer upp Per då svar på lipidstatus kommit. Det visar s-kol 7,6 och LDL 5,5. -> Per tar ej tablett Atorvastatin. Ej intresserad av att ta någon sorts kolesterolsänkande medicinering överhuvudtaget. Blodtryck 123/76, puls 65".

Fick ringa och fråga varför HDL ej är journalfört och fick till svar att det var inte intressant i detta läge...
HDL var vid tillfället 1,6 så s-kol/HDL= 4,75 vilket jag betraktar som OK. En läkare jag ALDRIG träffat skrev ut ytterligare preparat, Ezetrol 10mg 1 TABLETT 1 GÅNG DAGLIGEN. ORDINATIONSORSAK: MOT HYPERKOLESTEROLEMI.
Vore intressant att höra andras åsikter om denna vård.

Jag mäter blodtryck morgon & kväll och noterar veckovisa medelvärden.
V:a SYS DIA PULS
44 132 77 72
45 137 81 67
46 137 78 64
47 140 80 65
48 142 79 62
49 131 76 66
50 138 79 66
51 141 78 65
52 148 82 72
Är väldigt försiktig med vetemjöl och socker i alla dess former, sannolikt måttlig LCHF.
Skulle strikt LCHF förbättra möjligheten att snabbare bli medicinfri?

Mäter utandningsketoner och har oftast moderat ketos, enstaka gång hög ketos.

15/1 ny uppföljning, alla värden bra förutom kolesterol som var, enligt läkarens förmenande, alldeles för högt efter hjärtinfarkt.
(kolesterolvärde 7,7 - LDL 5,6 - HDL 1,6 s-kol/HDL=4,81)

Statiner har jag inte överhuvudtaget inmundigat!

Kommentarer?

• Like 2

Ezetrol är samma skit det. Har läst att det kan FÖRORSAKA plack i blodkärlen. Jag tvärslutade med dem när jag läste det.

Min negativa läkare började kvittra när jag började köra periodisk fasta. 20-22 timmar endast kalorifri vätska 2 dagar per vecka och utöver det hyfsat strikt LCHF. 

• Like 5

37 minuter sedan, iAnna sade:

Utan att veta nånting om något ... tror jag att dina värden kan bli bättre om du HELT utesluter vetemjöl (och andra mjöler) och socker. 

Sen kan du köra striktare LCHF om du vill. 

Gör som förslaget ovan, börja äta striktare och öka på bra fett i kosten.  Jag för min del har haft god nytta att börja ta kokosolja varje dag. Den sort som finns i glasburkar, virgin och ekologisk. Börja med ett 1-2 tsk så du blir van och öka på succesivt upp till 2msk per dag. Det kommer att ta ett litet tag innan blodfettvärdena blir bättre, HDL kommer att gå upp och LDL gå ner. Lycka till!

• Like 1

42 minuter sedan, pch sade:

Total trombosnovis, visste inte ens att dylika faktorer existerade...

Nu så är jag rätt övertygad  om att de mätt de faktorerna, det är oxå standard!

"Blodpropp, även kallad trombos, är ett tillstånd som orsakas av blodkoagulation inuti blodkärlen. Tromboser kan drabba kranskärlen (koronartrombos), venerna (ventrombos), och orsaka obstruktion av blodkärlen (tromboembolism). En blodpropp som vandrar kallas emboli. En blodpropp kan uppkomma vid åderförfettning då blodet levrar sig i kärlen, om det skulle hända i hjärtat får man en hjärtinfarkt och i hjärnan en hjärninfarkt."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blodpropp

Dvs de vet inte.. och du har lixom inga allarmerande värden per se.. då är det lixom ännu svårare för läkarna att ställa rätt diagnos.. därmed så sätter de in standard cocktail.

Såå.. egentligen inget fel på läkarna.

• Like 2
  • Thanks 1

Det är prexis så som Carl August skriver.. och läkarna är inte dumma heller, men det vet lixom inte när man har idopatisk infarkt.. så de erbjuder de mediciner de är fena på att skriva ut.

Och då står man där med sin begränsade kunskap.. och man kanske rent utav levt på ett sådant sätt tidigare så att infarkten kommit förr eller senare.. då blir det lixom panik.. kompensera för flera årtiondens felaktigt leverne är lixom ingen säker utväg.. men man blir hur som helst tvungen att välja!

Att inte göra något aktivt val är oxå att välja.

Oså till nyttan utav läkare.. ju mer påläst man är ju mer krav kan man ställa,, tex om olika prover och vilka mediciner man vill pröva.

• Like 3

• 4 weeks later...
On 2018-01-15 at 19:00, Zepp sade:

Nämenaltså.. det är som du säger standard medicinering!

Och man kan få infarkt av flera olika orsaker.. dock tänker läkarna inte skära upp dig för att kika på varför.. därför så får du mediciner som motverkar flera olika tänkbara orsaker.

Statiner tenderar att sänka antalet LDL hos många, Trombyl klibbighet, Ezetrol minskar tarmens upptag av kolesterol, Bisopropol är en betablockerare, gör att inte hjärtat rusar, Brilique minskar trombocyter, dvs klibbigheten bland blodkroppar, Ramipril är en ACE-hämmare.. dvs den justerar ditt blodtryck!

Summa summarum.. du har ordinerats en cocktail av verksamma substanser som man normalt sätter in vid en infarkt av idiopatisk anames.. dvs man vet inte orsaken.

Iallafall så verkar det rätt otroligt att det skulle handla om ditt kolesterol/lipoproteiner/APO-lipoproteiner?

Har du värdet på dina trombosfaktorer?

Fattar inte varför provsvar inte går att hämta med e-leg via 1177.se...I Västra Götalandsregionen får man beställa papperskopior från sjukhusarkiv vilket i mitt fall tog 4 veckor exakt :=(

Jag bifogar provsvaren och hoppas att nån kunnig kan kommentera utfallet

svar blodprov.compressed.pdf

• Sad 1

1 timme sedan, pch sade:

Fattar inte varför provsvar inte går att hämta med e-leg via 1177.se...I Västra Götalandsregionen får man beställa papperskopior från sjukhusarkiv vilket i mitt fall tog 4 veckor exakt :=(

Jag bifogar provsvaren och hoppas att nån kunnig kan kommentera utfallet

svar blodprov.compressed.pdf

Okej,, nu har jag ögnat snabbt igenom dina provsvar,, dina Troponinvärden tyder på att du haft en hjärtinfarkt.. menna, det visste du ju redan!

Dvs de värdena tyder då främst på att du har en skada i dina hjärtmuskler.. det visste du så klart redan oxå.. men värdena visar det oxå!

Oså de andra då som sticker ut.. från vad SoS vill att man skall ha är främst en liten förhöjd Totalkolesterol.. och som då hålls lite högre främst på grund av lite förhöjt LDL!

Dina triglycerier och HDL är för övrigt rätt bra!

Dvs det finns lixom fortfarande inget i dina provsvar som påvisar varför du fått en infarkt.. utan de visar bara att du haft en sådan!

Iallafall.. jag är förmodligen lika frågande som dina läkare.. och de erbjuder den coktail de får lov att skriva ut,, de är nästan tvugna till detta.

Iallafall så skulle jag helst oxå vilja se APO-kvot samt övriga trombosfaktorer, dvs TPK,  PK och APT-tid.. för att citera Syster!

Sen på det,, man kan få infarkt eller stroke fasten man är helt frisk, det handlar då mer om otur.

Det kan tex handla om någon trång passage där det uppstår en virvel som leder i sin tur till en koagel.. eller om något litet fragment av kärlväggen lossnar, om något utav dessa då fastnar i något smalt kärl, då stryps blodflödet,, man får en infarkt eller stroke, om det går illa!

• Like 3
  • Thanks 1

Brainstorm

Hur länge har du ätit måttlig lchf, och varit försiktig med vete och socker? Hur såg din kost ut innan? 

Hur har du det med stress och sömn?

Några andra sjukdomssymptom i nära samband med hjärtinfarkten? 

Gjort arteriografi eller kärlröntgen?

Några magproblem?

Hur ser sjukdomshistoriken ut i närmsta släkten?

• Like 1

18 timmar sedan, Zepp sade:

Okej,, nu har jag ögnat snabbt igenom dina provsvar,, dina Troponinvärden tyder på att du haft en hjärtinfarkt.. menna, det visste du ju redan!

Dvs de värdena tyder då främst på att du har en skada i dina hjärtmuskler.. det visste du så klart redan oxå.. men värdena visar det oxå!

Oså de andra då som sticker ut.. från vad SoS vill att man skall ha är främst en liten förhöjd Totalkolesterol.. och som då hålls lite högre främst på grund av lite förhöjt LDL!

Dina triglycerier och HDL är för övrigt rätt bra!

Dvs det finns lixom fortfarande inget i dina provsvar som påvisar varför du fått en infarkt.. utan de visar bara att du haft en sådan!

Iallafall.. jag är förmodligen lika frågande som dina läkare.. och de erbjuder den coktail de får lov att skriva ut,, de är nästan tvugna till detta.

Iallafall så skulle jag helst oxå vilja se APO-kvot samt övriga trombosfaktorer, dvs TPK,  PK och APT-tid.. för att citera Syster!

Sen på det,, man kan få infarkt eller stroke fasten man är helt frisk, det handlar då mer om otur.

Det kan tex handla om någon trång passage där det uppstår en virvel som leder i sin tur till en koagel.. eller om något litet fragment av kärlväggen lossnar, om något utav dessa då fastnar i något smalt kärl, då stryps blodflödet,, man får en infarkt eller stroke, om det går illa!

Tack för svaret. Jag visste inte ens att jag haft hjärtinfarkt, Gick till vårdcentralen p.g.a. astmatiska symptom eftersom jag har allergisk astma. EKG togs och därefter ambulans till sjukhus. Undersökningen visade att jag haft infarkt och stent sattes in. Under ingreppet kommenterade läkaren att övriga kärl såg "väldigt bra ut" så händelsen bokförs på "oturskontot"

Frågade VC om APO-kvot men det görs tydligen bara efter explicit begäran från sjukhuset. Så jag fick standardpåsen "Gott&Blandat" :=)

• Like 1

4 timmar sedan, Xiro sade:

Brainstorm

Hur länge har du ätit måttlig lchf, och varit försiktig med vete och socker? Hur såg din kost ut innan? 

Hur har du det med stress och sömn?

Några andra sjukdomssymptom i nära samband med hjärtinfarkten? 

Gjort arteriografi eller kärlröntgen?

Några magproblem?

Hur ser sjukdomshistoriken ut i närmsta släkten?

Ja ett hjärnrus kan ju vara trevligt

Måttlig LCHF sedan 2010, innan dess fettskrämd vegetarian

Lugn som en filbunke med normal sömn

Arteriografi/Kärlröntgen JA

Ja, magen växer i färdriktningen ;=)

Inga kända hjärtproblem vad jag känner till

28 minuter sedan, pch sade:

Ja ett hjärnrus kan ju vara trevligt

Måttlig LCHF sedan 2010, innan dess fettskrämd vegetarian

Lugn som en filbunke med normal sömn

Arteriografi/Kärlröntgen JA

Ja, magen växer i färdriktningen ;=)

Inga kända hjärtproblem vad jag känner till

Du skriver om magen - är du överviktig? 

13 minuter sedan, pch sade:

Tack för svaret. Jag visste inte ens att jag haft hjärtinfarkt, Gick till vårdcentralen p.g.a. astmatiska symptom eftersom jag har allergisk astma. EKG togs och därefter ambulans till sjukhus. Undersökningen visade att jag haft infarkt och stent sattes in. Under ingreppet kommenterade läkaren att övriga kärl såg "väldigt bra ut" så händelsen bokförs på "oturskontot"

Frågade VC om APO-kvot men det görs tydligen bara efter explicit begäran från sjukhuset. Så jag fick standardpåsen "Gott&Blandat" :=)

Mm.. vi kanske skulle ha lite mer respekt för läkarkåren/vårt landsting/vårdcentral.. fasten de inte är allvetande.. eller ens förstår finessen med LCHF?

Iallafall så får vi som regel vara glada att vi erbjuds "Gott&blandat-påsen"?

Men som med allt godis.. så blir vi alla till slut tvungna att välja vilket godis som vi skall inmundiga och sen chansa på vad som gör vad?

Om jag säger som så.. både APO-kvot samt trombosfaktorer, brukar som regel säga till 99% samma som standardproverna säger!

Så det är i princip mindre än 1 % som eventuellt har någon som helst nytta av utökade prover!

Som regel påvisar de då att man lider av metabolt syndrom.. är av manligt kön.. har kommit upp i ålder.. en kombo av dessa!

Hur som helst, jag har själv astmatisk diagnos (tveksamt).. oså dog min mormor tidigt av hjärtsjukdom.. så det har varit en följesedel inom min familj.. iallafall så dog hon till slut av förstorat hjärta, en känd biverkan av Astma.. och f*n inte av för högt kolesterol!

Men iomed att hon dog av detta så mumsar i princip alla mina kusiner/mostrar/fastrar.. statiner!

• Thanks 1

10 minuter sedan, Zepp sade:

Mm.. vi kanske skulle ha lite mer respekt för läkarkåren/vårt landsting/vårdcentral.. fasten de inte är allvetande.. eller ens förstår finessen med LCHF?

Iallafall så får vi som regel vara glada att vi erbjuds "Gott&blandat-påsen"?

Men som med allt godis.. så blir vi alla till slut tvungna att välja vilket godis som vi skall inmundiga och sen chansa på vad som gör vad?

Om jag säger som så.. både APO-kvot samt trombosfaktorer, brukar som regel säga till 99% samma som standardproverna säger!

Så det är i princip mindre än 1 % som eventuellt har någon som helst nytta av utökade prover!

Som regel påvisar de då att man lider av metabolt syndrom.. är av manligt kön.. har kommit upp i ålder.. en kombo av dessa!

Hur som helst, jag har själv astmatisk diagnos (tveksamt).. oså dog min mormor tidigt av hjärtsjukdom.. så det har varit en följesedel inom min familj.. iallafall så dog hon till slut av förstorat hjärta, en känd biverkan av Astma.. och f*n inte av för högt kolesterol!

Men iomed att hon dog av detta så mumsar i princip alla mina kusiner/mostrar/fastrar.. statiner!

Min G&B-påse innehåller
Atorvastatin (vägrar hämta ut)
Ezetrol (vägrar hämta ut)

Bisoprolol (livsvarigt!)
Brilique (behöver jag "bara" ta i 1 år)
Ramipril (utbytt p.g.a. rethosta)
Kandrozid (ersatte Ramipril, livsvarigt!)

Trombyl (livsvarigt!)

Känns inte så lockande att knapra Bisoprolol, Kandrozid & Trombyl livet ut...

5 minuter sedan, pch sade:

Min G&B-påse innehåller
Atorvastatin (vägrar hämta ut)
Ezetrol (vägrar hämta ut)

Bisoprolol (livsvarigt!)
Brilique (behöver jag "bara" ta i 1 år)
Ramipril (utbytt p.g.a. rethosta)
Kandrozid (ersatte Ramipril, livsvarigt!)

Trombyl (livsvarigt!)

Känns inte så lockande att knapra Bisoprolol, Kandrozid & Trombyl livet ut...

Mums.. med G&B-påse!

Iallafall.. Atorstatin och Ezetrol har tendenser att sänka LDL.. men det har du ju inga problem med.. iallafall inga märkvärdiga?

Bisopropol sänker ditt blodtryck.. har du prover som antyder att det är på tok för högt?

Brilique påverkar främst i kombo med Acetylsalicylsyra (Trombyl) dina trombosfaktorer!

Ramipril är en ACE hämmare, dvs deras främsta verkan är att det gör att du får en ökad vasodilation,, dvs dina blodkärl slappnar av och utvidgas,, dvs du får lägre blodtryck.. via mediciner!

Kandrozid funkar liknande,, iallafallså påverkar det Angiostin-Renin på samma sätt!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Renin-angiotensinsystemet

Trombyl är lixom inget annat än ett nytt namn för en barnalbyl.. dvs acetylsalicylsyra.. och det har då en inverkan på Eikosanoidsystemet!

Och som du vet.. vet du inte detta så skall jag förklara att det handlar om cellinterna hormoner som styr inflamatoriska/antionflamatoriskla processer.. till stora delar om vad den enskilda cellen behöver för närvarande.

Och det är dessa man brukar nämna i samband med att man diskuterar intag av de essentiella fetterna Omega-3 och Omega-6.. men då skall man veta att det främst handlar om att få dessa i form av EPA/DHA, samt GLA/DGLA!

Mäter blodtryck morgon/kväll och noterar veckosnitt. Dessa värden är vid "goidsätande" ;=)

Kanske skulle testa utan G&B...?

VECKA

SYS

DIA

1

137

79

2

138

78

3

136

76

4

138

79

5

136

79

image.png

• Like 1

Eftersom du har så stabilt bltr så borde du kunna sluta mäta så ofta. 

Det bästa du kan göra för din hälsa är att äta mer strikt enl Lchf-. Alla mediciner behandlar bara symtom - dvs kommer INTE att göra att du uppnår god hälsa och är frisk.

Skaffa dig bättre ätvanor, börja röra dig mer. God hjälp finns på Diet Doctors svenska hemsida.

• Like 3

Med växande mage kanske finns anledning att kolla insulinet? (T ex c-peptid.) Och kanske även om nåt är svullet av inflammation?

Min fråga om magen syftade egentligen på matsmältning, tröghet, sura uppstötningar, etc. Hur funkar din mage?

• Like 1