Jump to content

Hur strikt kör du LCHF?

Leopold Roos

Kolhydratmängd?  

54 members have voted

1. 1. Hur mycket kolhydrater äter du i genomsnitt?

• Strikt LCHF. Maximalt 2% av energiintaget ska komma från kolhydrater (max 10g för 2000 kcal/dag).
      12
    • Normal LCHF. Maximalt 5% av energiintaget ska komma från kolhydrater (max 25g för 2000 kcal/dag).
      27
    • Liberal LCHF. Maximalt 10% av energiintaget ska komma från kolhydrater (max 50g för 2000 kcal/dag).
      11
    • Kolhydratreducerad kost. Maximalt 20% av energiintaget ska komma från kolhydrater (max 100g för 2000 kcal/dag).
      4
    • Maximalt 30% av energiintaget ska komma från kolhydrater (max 150g för 2000 kcal/dag).
      0
    • Normal kost. Över 30% av energiintaget ska komma från kolhydrater (mer än 150g för 2000 kcal/dag).
      0

Recommended Posts

Vilken nivå brukar du hamna på i din förbrukning av kolhydrater?

Svara gärna på energiprocenten, inte antal gram. Men de står med för att få en fingervisning om hur mycket det är på medelsvensson - 2000kcal. Dock minskar grammen när man äter färre kalorier per dag, och ökar när man tar mer. Detta är beroende på kön, hur hård träning man kör osv.

Här står definitionen på olika sorters LCHF.

Jag trodde att jag åt rätt strikt Lchf i och med att jag äter mellan 3-20 g kolhydrater om dagen.

När jag ställde om till % i min app (shape up) visade det sig att jag pendlar mellan normal och upp till liberal Lchf emellanåt.

Varför detta? Jo min dagliga kcal ligger på mellan ca 1200-1600. Ibland upp till 2000. Inte konstigt att

viktnedgången går sakta.

Jag är dock nöjd med ett snitt på ca 4 hg i veckan och räknar med att nå mitt viktmål om 1-2 år beroende på vad kroppen bestämmer sig för är en lämplig vikt på en kvinna som närmar sig 50 och mina personliga önskemål.

Initialt startade jag Lchf september 2012 som en viktminskningsdiet men har idag omvärderat min syn på den till någonting jag är beredd på att äta livet ut.

Jag äter strikt. Får hjälp på kursen jag är med i på internet. Passar mej perfekt och min viktnedgång har kommit igång. Förstår att det jag tidigare åt var ok men att jag åt lite för mycket av sånt som kan stoppa viktnedgång + att jag åt för lite fett!

Fett bra som ungdomarna säger :D  ;)

Har varit mer liberal ett tag, med viktuppgång som följd så äter nu strikt

Under 20 g kolhydrater

Försöker få i mig 55 g protein

Resten av energin från fett

Ligger runt 1500 kcal per dag har jag räknat ut, har ett rätt stillasittande arbete och enda motionen är ridning 1 timme 1-2 ggr i veckan just nu

Jag ligger mellan 2-5% om dagen. Dock äter aldrig mer än 20g kolhydrater per dag och jag äter mellan 1500-1700kalorier per dag. Idag har jag ätit 1240kalorier med 77g protein, 16g kolhydrater och 99g fett. Så, jag valde strikt, men som sagt, allt beror på hur min dag ser ut, hur energiförbrukningen ter sig :)

Nån som har en bra länk dit man kan logga lite mat för att kolla? :P Tror ju inte att det blir bättre än liberal. Maten är ok, men oftast fuskar jag för mycket.

(fast sedan 2 dagar är jag superstrikt och har även börjat träna. shhhhh...)

(och så har jag gett upp pepsi maxen.. )

T.ex www.matdagboken.se 

Tack! Visade sig att jag var medlem där redan sedan åratal utan att använda det. ;)... Iallafall.. Jag loggade min gårdag (utan att ha vägt maten och därför höftar uppåt typ..)  och kom upp i (ok, min hemmagjorda musli blev lite specialloggad, men snarare i överkant än underkant)                  

Totalt intag Fett: 147 g Protein: 120 g Kolhydrater: 28 g 1937 kcal

Jag tränade även igår.. Känns som tokmycket fett och proteiner.. (69%, 25% och 6%)

Vad blir det här? liberal (normal om jag räknade muslin för högt)