Jump to content

Illamående av maten

Recommended Posts

Hej, jag har kört lchf i flera år, till och från, och har nu börjat igen efter 6 månaders slarv. Denna gången kör jag efter Anna Hallén Buitenhuis koncept att äta enligt handmodellen och tre mål mat om dagen. Inga "tillåtna" substitut och bakverk mm. Bara ren och vanlig mat och inga snacks mellan målen. Problemet är då att jag mår illa av maten. Det kommer plötsligt under tiden jag äter. Kan sitta och njuta av maten och sen bara spyfärdig på nolltid. Jag äter inte fort och inga kopiösa mängder fett. Har haft detta tidigare också att jag blivit illamående och då haft svårt att äta mat men då har jag tex kunnat äta smoothies och brödsubstitut men det ska man inte i hennes koncept. Frågan är varför jag blir illamående av vanligt mat och lättare kan få i mig ägglatte, smoothie och brödsubstitut mm. Är det någon som har nån tanke?? Och vad ska jag göra när jag inte kan äta??

• Like 1

40 minuter sedan, iAnna sade:

Det illamående jag känner till är vid graviditet. Nu i klimakteriet, upplever jag samma typ av illamående då och då. 

Kan ditt illamående ha med dina hormoner att göra?

Är inte gravid, haft såhär en lång period. Vet inte vilka hormoner som skulle göra en illamående. Upplever inte detta när jag äter "normal" mat

• Like 2

Hej Sanne!

Jag har egentligen inga tips på vad som orsakar ditt illamående, men det som vore intressant att veta (och som kanske hjälper andra att tipsa dig ;) ) är vad du äter när du äter det du kallar "normal mat".

Det verkar ju vara en paradox om det som är onyttigt/inte specifikt nyttigt (socker, spannmål, processad mat) skulle behövas för ditt välmående, men ändå verkar det vara så i ditt fall.

Det enda jag kan komma på är att "normal mat" innehåller mer salt, och när du lagar till rena oprocessade livsmedel tillsätter du kanske inte så mycket salt. Själv upplever jag ibland ett lätt illamående, och då brukar det hjälpa med lite salt på tungan.

• Like 3

Jag tror att det handlar om vad man vänjer sin kropp vid. Inser man att vanorna inte är så sunda och vill ändra så tar det tid för kroppen att vänja om sig. Jag skulle föreslå att öka mängden fett gradvis och börja med matvaror som är feta i sig, som ägg, avokado osv.

• Like 3

3 timmar sedan, SGK sade:

Hej Sanne!

Jag har egentligen inga tips på vad som orsakar ditt illamående, men det som vore intressant att veta (och som kanske hjälper andra att tipsa dig ;) ) är vad du äter när du äter det du kallar "normal mat".

Det verkar ju vara en paradox om det som är onyttigt/inte specifikt nyttigt (socker, spannmål, processad mat) skulle behövas för ditt välmående, men ändå verkar det vara så i ditt fall.

Det enda jag kan komma på är att "normal mat" innehåller mer salt, och när du lagar till rena oprocessade livsmedel tillsätter du kanske inte så mycket salt. Själv upplever jag ibland ett lätt illamående, och då brukar det hjälpa med lite salt på tungan.

Jag älskar salt och saltar maten så tror inte det är det heller :S

• Like 1

3 timmar sedan, Katerina sade:

Här finns en äldre tråd om fett och illamående, kanske något för dig? 

Läst tråden men där skriver trådskaparen att det är fettet hon mår illa av. Jag kan må illa av en kycklingfilé helt plötsligt och kan sen inte äta det på några veckor. Tex kan jag äta mycket fläsksvålar med mycket fett och dricka grädde om jag skulle vilja det.

• Confused 2

Är man van vid att äta mycket socker eller kolhydratsrik mat så kan man känna att man blir illamående av protein, enligt min erfarenhet. Jag vet inte om det är hjärnans belöningssystem som spökar eller vad det är. Det går att lära sig äta protein. Fläsksvålar är lite åt godishållet om man säger så, de säljs som snacks och äts som snacks. Smoothies och LCHF-bröd kan upplevas som mer lättätna än t ex en köttbit. Grädde innehåller kasein som kan påverka hjärnans belöningssystem. Det är gott och klarar du att dricka det, så är det enkelt att få i sig. 

Vad tror du fungerar bäst att äta? En gratäng med t ex köttfärs och mejeri eller en tallrik med protein, grönsaker och kryddsmör enligt det här exemplet  http://lesscarbs.se/lchf-lunch-och-middag/lasarfraga-hur-lagar-man-mat-utan-mejerier/.  Många av kostdoktorns recept är lättlagade och känns fräscha om du vill ha recept att välja på. Fungerar alla mål lika dåligt eller är det lättare att äta vissa måltider på dagen? Finns det proteinkällor som du tycker är lättare att äta? Mår du bättre om du äter mer grönsaker och kanske lägger till lite rotfrukter. Det stämmer överens med Anna Halléns koncept. 

Fungerar matsmältningen? Det finns ett enkelt självtest man kan göra för att se om man har magsyra med rätt pH-värde. Googla på testa magsyra bikarbonat, så hittar du information om hur man ska göra. Att börja måltiden med att dricka lite äppelcidervinäger i ett glas vatten är en huskur och det finns olika sorters matsmälningsenzymer eller saltsyra/betaine att köpa om man skulle behöva. 

• Like 5

Kan du ha dåliga bakterier och eller svamp för högt upp i systemet som säger ifrån när du äter protein. Protein triggar på bra med magsyra som skadar dödar bakterier svamp. När de skadas dödas släpper de ut gift, die off symptoms.

Tror Petra 183 är på rätt spår. Tabletter med syra och enzymer bör testas. Det tar troligen ett tag att döda av de oinbjudna och det kommer vara obehagligt innan det blir bättre. 

• Like 2