HeleneS

Ny på LCHF - träna?

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis fått ett träningsschema av min PT med styrketräning. Kan tillägga att jag är nybörjare på styrketräning så jag har bara för några dagar sedan satt igång.

Till saken hör att jag är riktigt sockerberoende och funderar nu över LCHF kost. Senast idag bröt jag nästan ihop när min man sa att jag inte borde köpa lördagsgodis till mig själv. Åt lite i smyg i köket ändå.
Kan jag sätta igång med LCHF nu direkt, eller måste jag vänta tills kroppen är van vid styrketräning?

Mvh Helene 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet HeleneS!

Nu kanske jag låter lite mästrande, men min syn på saken är att det aldrig kan vara fel att börja med nyttig mat, och sluta med onyttig mat. Sen kan vissa må bäst på en stegvis övergång (stegvis minskande av kolhydrater och stegvis ökande av fett). Har man sockerberoende kanske det är enklare att byta tvärt. Jag har inte själv sådana erfarenheter, så där kan säkert andra ge bättre råd.

Lycka till med kost och träning!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara bra att veta att det kan gå trögt att träna just när man går over till LCHF. Fast om det går trögt även pga att man är nybörjare på träning, så kanske det inte marks så mycket? Jag vet inte, bara spekulerar.

Bara man inte ger upp för att man tycker det är motigt, utan att man vet att det blir battre.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen erfarenhet är att det är i stort sett omöjligt att få ordning på ätandet så länge man tränar för man blir så förbaskat hungrig av att träna att man tappar all disciplin vad gäller ätandet, man blir desperat hungrig och gärna på kolhydrater. 

Sen är jag ganska skeptisk till den ätkultur som odlas bland många som tränar, de äter så kallade "bars", de tankar mängder av mjölkprotein (tex keso och kvarg och mycket mjölk) och de äter många mål mat per dag - detta beteende är olyckligt om man vill få ner sitt insulin för att kunna gå ner i vikt. 

Om jag dessutom hade haft ett sockerberoende (smygätande i köket är ett beroendebeteende) så hade jag definitivt försökt ta tag i kostbiten först och sökt mig till någon hjälporganisation. Du får säkert tips här snart annars kan du läsa LCHF Ingenjören.  

http://lchfingenjoren.blogg.se/

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, HeleneS sade:

Hej!

Jag har precis fått ett träningsschema av min PT med styrketräning. Kan tillägga att jag är nybörjare på styrketräning så jag har bara för några dagar sedan satt igång.

Till saken hör att jag är riktigt sockerberoende och funderar nu över LCHF kost. Senast idag bröt jag nästan ihop när min man sa att jag inte borde köpa lördagsgodis till mig själv. Åt lite i smyg i köket ändå.
Kan jag sätta igång med LCHF nu direkt, eller måste jag vänta tills kroppen är van vid styrketräning?

Mvh Helene 

Egentligen borde man köra strikt LCHF i en månad innan man börjar träna.

Det handlar då mest om att vänja kroppen vid att fett är främsta energikälla.. även under träningen.

Men låt säga som så.. att du inte är helt metabolt skadad.. då får man ta det pö om pö.. det är heller inget problem, tar bara tre månader innan det mesta funkar.

Och iomed att du är novis på styrketräning så tar det som regel iallafall 6 månader innan du tränar på riktigt.

Det är den tid det tar att vänja muskler, ligament, metabolism, nerver och psyke.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du kan få ordning på ätandet. Välj bara rätt saker.

Välj bort socker och stärkelserik mat.

Styrkan i styrketräningen kommer allt eftersom du tränar. För egentligen vad spelar det för roll om du kan lyfta vikten 6 gånger eller 8 gånger? (där 6 gånger är med LCHF och 8 gånger med skräpmat) ? :)

Om ett tag kommer du kunna lyfta vikten 8 gånger med LCHF kost. 

Du kommer klara det. 

Men sluta smygät godis :P

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det viktiga är att hitta ett sätt som passar ens personlighet. När jag tappat LCHF av olika anledningar tycker jag om att träna ett hårt pass tills allt glykogen är tömt ur kroppen och sedan direkt börja med ketogen kost. Då kan jag komma i ketos på några timmar.

Efter ett sånt pass skriker kroppen efter kolhydrater, men den får bara protein och fett.

En sak om kosttillskott. En del aminosyror omvandlas till socker om dom inte används av kroppen. En del aminosyror omvandlas till fett om dom inte används. Jag antar att det är lättare att vara i ketos med dom sistnämnda.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mats M sade:

Efter ett sånt pass skriker kroppen efter kolhydrater, men den får bara protein och fett.

Bra jobbat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.