HeleneS

Ny på LCHF - träna?

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis fått ett träningsschema av min PT med styrketräning. Kan tillägga att jag är nybörjare på styrketräning så jag har bara för några dagar sedan satt igång.

Till saken hör att jag är riktigt sockerberoende och funderar nu över LCHF kost. Senast idag bröt jag nästan ihop när min man sa att jag inte borde köpa lördagsgodis till mig själv. Åt lite i smyg i köket ändå.
Kan jag sätta igång med LCHF nu direkt, eller måste jag vänta tills kroppen är van vid styrketräning?

Mvh Helene 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet HeleneS!

Nu kanske jag låter lite mästrande, men min syn på saken är att det aldrig kan vara fel att börja med nyttig mat, och sluta med onyttig mat. Sen kan vissa må bäst på en stegvis övergång (stegvis minskande av kolhydrater och stegvis ökande av fett). Har man sockerberoende kanske det är enklare att byta tvärt. Jag har inte själv sådana erfarenheter, så där kan säkert andra ge bättre råd.

Lycka till med kost och träning!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju vara bra att veta att det kan gå trögt att träna just när man går over till LCHF. Fast om det går trögt även pga att man är nybörjare på träning, så kanske det inte marks så mycket? Jag vet inte, bara spekulerar.

Bara man inte ger upp för att man tycker det är motigt, utan att man vet att det blir battre.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min egen erfarenhet är att det är i stort sett omöjligt att få ordning på ätandet så länge man tränar för man blir så förbaskat hungrig av att träna att man tappar all disciplin vad gäller ätandet, man blir desperat hungrig och gärna på kolhydrater.