Jump to content

Några fler frågor


fredrik hartzell
 Share

Recommended Posts

Hej!

har börjat med LCHF ganska nyligen så har lite basic frågor (som jag glömde ta upp i min förra post hehe)



Bönor, hur är det egentligen, nån som vet ca vad dem innehåller per 100g?

mellanmål/snacks/medtagbar mat. vad äter ni? vanligtvis kanske man tar med sig typ en macka/frukt eller nåt sånt, lite osäker på vad jag skulle kunna hitta på som to go-mat?

lite orolig över mängden fett i LCHF kost. inte jätte high på det här med kroppen osv. men skadar det inte hjärtat och blodkärlen i längden? eller missar jag nåt där?

försökte mig på att göra "oopsises" häromdan, vilket ska vara en ersättning för bröd. bland det äckligaste jag smakat tyvärr, och följde receptet till punk, men smakar typ fluffigt ägg. finns det nåt LCHF "bröd" som faktiskt smakar relativt nära ett äkta bröd?

frukt? hur mkt i veckan är lämpligt att äta?

turkisk yogurt 17%?

lite nyfiken bara, men om jag har förstått hela konceptet rätt så kan man alltså äta precis vad som helst - så länge inte mängden kalorier man får i sig är mer än det du gör av med på en dag? så i princip kan jag äta tex. lite pasta varje dag (extremt liten mängd) utan att det skulle vara någon skada?

 

skulle verkligen uppskatta feedback på detta!

tack :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej! Man hör på dina frågor att du är nybörjare. :)

Läs allt du kan hitta på Kostdoktorn https://www.dietdoctor.com/se/lchf, gärna flera gånger. ;)

Bönor, det borde framgå om du läser näringsdeklarationen på burken, typ 15-20 g kh/100 g kanske?

Många av oss skippar mellanmålet efter några veckor, eftersom man helt enkelt håller sig mätt länge på riktig mat. Men nötter, Babybel-ostar eller ett kokt ägg kan man ta som snack.

Försök inte hitta ersättningsprodukter, som LCHF-bröd, utan ät riktig mat när det är dags: halva tallriken grönsaker, en lagom bit protein och sen en klick fett till det. Som frukost (om du behöver frukost) funkar middagsrester utmärkt.

Frukt och pasta ingår inte i LCHF. Vad du äter hemma hos dig bryr vi oss inte så mycket om. ;)

Du kan inte äta precis vad som helst om du följer LCHF. Glöm kalorier! Viktreglering handlar om hormoner. Lyssna på vad Jason Fung säger.

Naturligt fett är nyttigt! :wub:

 

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Normalt sett räknar man inte kalorier på LCHF, utan man ser till att äta sig mätt på mat som inte triggar sötsug. En del använder sig av Anna Hallén - handmodellen för att äta lagom mycket med hjälp av ögonmått. Googla så hittar du information om den. Det finns en tumtegel som en del använder sig av. Protein i gram per dag = målvikt i kilo + minst dubbla mängden fett och så mycket kolhydrater man tycker är lämpligt,  t ex 20-25 gram per dag. Tänk på att det är en tumregel och att du inte ska fastna i jakt på gram, utan att det ska ses som en vägvisning. Vissa kan äta lagom mycket utan problem, andra behöver någon form av stöd för att äta eller lära sig äta lagom mycket. En annan tumregel är att utgå från livsmedel som innehåller max 5 % kolhydrater, undantag drickmjölk som lätt blir för mycket och kryddor som man tar lite av. 

Bönor är ett kontroversiellt ämne. En del bloggare som har sina bloggar knutna till kostdoktorns sida har lagt till bönor till kosten och mår bra av det. Skälet till att de äter bönor är att bönor innehåller resistent stärkelse som är bra för matsmältningen, eftersom den resistenta stärkelsen blir mat åt tarmbakterier. Det finns även ett par böcker om bönor och LCHF. Andra menar att bönor innehåller antinutrienter som stör näringsupptaget och därför ska undvikas. Anna Hallén, som är kostrådgivare, bloggar och har skrivit ett antal böcker om LCHF, är en av dem som menar det. Hon är väldigt tongivande i LCHF-grupper på Facebook. Vill man äta resistent stärkelse men undvika bönor så finns resistent stärkelse i potatismjöl som inte hettats upp. Kostbevakningen.se är en sida som är knuten till livsmedelsverkets databas, där man kan kolla om hur mycket fett, protein och kolhydrater ett livsmedel eller ett recept innehåller. 

Frukt kan ätas som godis vid enstaka tillfällen, men bör undvikas under viktnedgång, så undvikt frukt. 

Turkisk yoghurt är ok. Mejerier kan vara lite komplicerat. En del kan äta en hel del utan problem, andra behöver minska eller äta mejerifritt av hälsoskäl eller för att gå ner i vikt. Börja med att äta youghurt och se hur det fungerar för dig, är mitt råd. Smetana som är fetare än yoghurt kan vara ett alternativ.

Man brukar säga att LCHF är glutenfritt, men att glutenfritt inte behöver vara LCHF. Äter du LCHF, så undviker du livsmedel som innehåller gluten och byter inte ut dem mot glutenfria ersättningsprodukter, typ bröd och pasta. Baka får man nästan göra själv om man vill ha bröd. Det finns en del bönpasta, shiratikinudlar etc som kan vara ok, men enklast är att ersätta pasta med grönsaker.

Bröd bakade enligt LCHF-recept får inte samma konsistens som ett bröd bakat på vanligt mjöl. En del tycker om dem, andra gillar dem inte. Sannas LCHF-limpa verkar vara populär för närvarande. Googla så hittar du recept. Jag har inte testat den och jag skulle rekommendera att man inte använder sötningsmedel i den. I muggbröd som jag gör någon gång ibland. https://www.lchfarkivet.se/lchf-recept/muggmackamuggbrod/ Det är lite svampigare än vanligt bröd. Lesscarbs sesamknäcke är det bröd som jag använder mest. 

Man brukar inte prata om kaloribegränsning inom LCHF, däremot minskar man mängden kolhydrater och låter energin komma från fett istället. Det finns en rad livsmedel som man undviker av den anledningen, t ex spannmål, ris och potatis.

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Du har fått bra svar. Jag skulle vilja lägga till

Om du nu absolut vill ha bröd...jag brukar (eller snarare min sambo, som tycker synd om stackars mig som inte får bröd) baka Birgitta Höglunds ljusa formbröd eller valnötsbröd. Går att googla.

Vad gäller kalorier. Ja, viktnedgång kräver att kalorier ut > kalorier in. Det är definitionen, så det går inte att saga emot. Men det som är av intresse rent praktiskt är hur olika livsmedel tas omhand I kroppen, och hur de påverkar förbränning, hungerkänslor, fettlagring, tarmfloran, tarmen...Det är ett spännande område, och andra är bra mycket mer insatta än jag. Men det går inte på något vis att tolka det som att pasta och frukt skulle vara lchf. Sedan kanske du klarar små mängder; det får ju var och en testa själv...men jag skulle ju I första hand se hur jag mådde under några månader helt utan, bara för att veta. Det handlar inte om kalorier.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag har gått från att vara brödberoende till att nästan aldrig äta bröd. En mycket lång process. I början testade jag olika lchf-bröd, men jag har inte lyckats hitta något som kan ersätta vanligt bröd. Det mesta smakar vedervärdigt och ha fel konsistens. Därför avstår jag hellre. Fröknäcke är i så fall bättre, tycker jag (finns olika recept). Men tyvärr alldeles för lätt att överäta. 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Vad du kan äta och inte beror väldigt mycket på varför du vill äta LCHF. 

Är det viktnedgång har du en fördel av att vara man. Sen kan ålder också påverka.

Det svåraste för en nybörjare är att hitta ersättningsprodukter för det man är van att äta. Det är ett nybörjarproblem och går över.

Blomkålsris och blomkålsmos eller broccolimos funkar bra istf ris och potatis. Många gör "pommes frites" av kålrot. Kålrabbi funkar perfekt i "potatisgratäng". Pytt i panna går perfekt att göra med squash i stället för potatis. I stället för pasta tar du stekta vitkålsstrimlor eller tunna kokta skivor av squash. I stället för pizza kör du meatza. 

En favorit jag har nu är vitkålsgratäng med grädde och philadelphiaost, squashgratäng med vitlök och ugnsstekt brysselkål med olivolja och vitlök  

I stället för filen till frukost körde jag ofta creme fraiche med nötter och frön. Eftersom jag är sockerjunkie använde jag gott örtsalt till i stället men vill du ha lite sötma kan du använda vaniljpulver som smakar lite sött. Ju mer "avgiftad" du blir desto mer upptäcker du alla smaker utan artificiell sötma.

En annan favoritfrukost var kokta ägg mosade med smör och lite chilisås.

Numera äter jag nästan aldrig frukost.

Zuccinifrallor är ett bra recept på bröd som smakar OK. Till och med min kinkige son åt dem med god aptit. Men tänk på att om viktminskning är ditt mål kan du inte äta mycket av det. Nötmjöl blir lätt onödigt många kolhydrater för det är lätt att överäta.

Frukt är godis. Om du inte har viktminskning som mål kan du äta lite av vissa bär.

Medhavd mat hade jag alltid i början också. Babybelostar eller kokta ägg. Numera gör det mej inget att hoppa över nåt mål. Att fasta är lätt när man vant sej av med kolisar.  Jag ser till att jag har vatten eller te så går det länge utan problem.

Se till att du får i dej tillräckligt med salt. Det är lätt att få dimhjärna om man får saltbrist

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, fredrik hartzell sade:

Hej!

har börjat med LCHF ganska nyligen så har lite basic frågor (som jag glömde ta upp i min förra post hehe)



Bönor, hur är det egentligen, nån som vet ca vad dem innehåller per 100g?

mellanmål/snacks/medtagbar mat. vad äter ni? vanligtvis kanske man tar med sig typ en macka/frukt eller nåt sånt, lite osäker på vad jag skulle kunna hitta på som to go-mat?

lite orolig över mängden fett i LCHF kost. inte jätte high på det här med kroppen osv. men skadar det inte hjärtat och blodkärlen i längden? eller missar jag nåt där?

försökte mig på att göra "oopsises" häromdan, vilket ska vara en ersättning för bröd. bland det äckligaste jag smakat tyvärr, och följde receptet till punk, men smakar typ fluffigt ägg. finns det nåt LCHF "bröd" som faktiskt smakar relativt nära ett äkta bröd?

frukt? hur mkt i veckan är lämpligt att äta?

turkisk yogurt 17%?

lite nyfiken bara, men om jag har förstått hela konceptet rätt så kan man alltså äta precis vad som helst - så länge inte mängden kalorier man får i sig är mer än det du gör av med på en dag? så i princip kan jag äta tex. lite pasta varje dag (extremt liten mängd) utan att det skulle vara någon skada?

 

skulle verkligen uppskatta feedback på detta!

tack :)

Om man säger som så.. kalorier och metabol omställningen är pittetesser i samhanhanget.. utan det är den mentala och sociala kontexten som är det besvärliga!

Bönor är oftast såkallad riktig mat.. likaså potatis.. men skall i så fall vara tillbehör.. en av de stora omställningarna är att bara äta riktig mat!

Jag vet inte kolhydratinnehållet på bönor.. men har för mig att det ligger på ungefär samma som potatis, dvs någonstan i regionen 16E%?

Skillnaden torde hälsomässigt främst handla om att potatis skall ätas rå och bönor kokta?

Angående mellanmål osv.. det är inget man behöver på LCHF.. slät kopp kaffe duger jättefint när alla andra muppar kanelbullar!

Men det tar som regel en tid innan man hamnat där!

Oså till mängden fett på LCHF, det handlar då altså inte så mycket om mängd utan om E%.. en hög andel fett av ditt kaloribehov.

Nu slank ju kalorierna in där iallafall.. och så är det.. andelen fett av det du äter skall vara högt, så du får energi så du slipper äta mellanmål!

Nu blev det sådär komplicerat.. men hav tröst för det är det inte.. utan kroppen behöver näring och energi.. och mest troligt så är det lämpligt att äta minst en gång om dagen.. iallafall en gång varannan dag!

Iallafall.. tanken med hög fettandel är att hålla ner blodsocker/insulin.. dvs du behöver inte äta mer fett än vad ditt energibehov är!

Då kan det hampa sig att man kan leva länge på sina energidepåer.

Men de flesta som börjar med LCHF vill gå ner i vikt.. och då gäller det att äta färre kalorier än vad man gör av med, så då gäller att man äter sådant som gynnar uttag ur fettdepåerna!

Och så länge blodsocker/insulin är högt så förbränner man som regel rätt lite fett.

Aså du kan äta pasta, potatis, ris, bönor, frukt, LCHF-bröd, what ever.. så länge fett är rätt högt av ditt energiintag.. dvs det blir lixom bara dumt att koka en kvarts potatis.. så man kan lika gärna hoppa den.. det är hela grejen!

Odå kommer vi osökt in på strikt LCHF.. det handlar först o främst om att äta bara riktig mat.. en, två eller tre gånger om dagen.. nothing inbetwen.. oså skall andelen fett av kalorierna/energibehovet vara högt!

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, fredrik hartzell sade:

lite nyfiken bara, men om jag har förstått hela konceptet rätt så kan man alltså äta precis vad som helst - så länge inte mängden kalorier man får i sig är mer än det du gör av med på en dag?

Det är inte LCHF utan CICO(Calories in, Calories out) och är en tautologi och grunden till mängder av misslyckade dieter. Womans health initiative i USA, Biggest Looser mm....initial viktnedgång följd av sänkt basmetabolism, löst hängande hud och mycket annat elände med viktökning som återkommer. Att betrakta föda som enbart energi leder till felaktiga slutsatser. 100kcal broccoli är inte 100kcal coca-cola. LCHF betyder ju lite krasst low carb high fat så det är fettmaximering som gäller. 

Jason Fung har döpt calorietaotologin för CraP - Calorie reduction as primary. 

https://idmprogram.com/how-caloric-reduction-wrecks-your-metabolism-calories-part-vi/

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

20 timmar sedan, fredrik hartzell sade:

Bönor, hur är det egentligen, nån som vet ca vad dem innehåller per 100g?

mellanmål/snacks/medtagbar mat. vad äter ni? vanligtvis kanske man tar med sig typ en macka/frukt eller nåt sånt, lite osäker på vad jag skulle kunna hitta på som to go-mat?

frukt? hur mkt i veckan är lämpligt att äta?

turkisk yogurt 17%?

Bönor och kikärtor brukar väl ligga på ca 60% kolh men är fiberpackade så är ej jämförbart med raffinerad pasta på 60% kolh tex. Det är inte lämpligt om du vill maximera chansen att hamna i ketosis och gå ner i vikt. Vid liberal LCHF kan du äta en viss andel bönor.

Snacks är inte anti-lchf men anti-Fung, därför avråder jag från alla typer av snacks. Frukt är generellt inte LCHF förutom avocadon, men beror på hur liberal du är. Frukt är fiberpackad till skillnad från raffinerade sockerprodukter och bättre.

Vill du maximera viktminskning så har turkisk youghurt kaseinprotein...osäker på vassle. Därför är vispad kokosgrädde från thaiavdelningen i din lokala butik ett bättre val.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, MrB said:

Det är inte LCHF utan CICO(Calories in, Calories out) och är en tautologi och grunden till mängder av misslyckade dieter. Womans health initiative i USA, Biggest Looser mm....initial viktnedgång följd av sänkt basmetabolism, löst hängande hud och mycket annat elände med viktökning som återkommer. Att betrakta föda som enbart energi leder till felaktiga slutsatser. 100kcal broccoli är inte 100kcal coca-cola. LCHF betyder ju lite krasst low carb high fat så det är fettmaximering som gäller. 

Ja det är skrämmande hur man låst in människors tänkande med det meningslösa uttrycket "En kalori är en kalori". Ett träd är ett träd, men vad gäller hälsa så tillför inte denna typ av självklara konstateranden så mycket. Något som däremot gör det är att se på kost, ätmönster träning och vila som hormonpåverkande faktorer och det är vår hormonella balans som i första hand styr vår hälsa och vikt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...