Jump to content

Gör jag rätt?

Bokmalen70

Recommended Posts

Nu har jag läst Sockerbomben 3.0 och på er sida om LCHF strikt. Jag äter än så länge mjölkprodukter laktosfria tål inte vanliga.

Men jag är så hungrig. Jag vågar inte äta frukt eller bär och grädde eller nötter. Har ätstörningsprobelm.

Jag äter turkisk yoghurt 10% 2 dl till frukost har kanel på.

Lunch typ pannbiff nötkött gräddsås och broccolie

Middag typ gryta på nötkött och mer broccolie gräddså eller en bit brie ost.

Äter jag rätt? Jag vill inte räkna kalorier men skrev in två dagar i en app och fick fram 1800-1900 kalorier.Låg lite högt på kolhydrater.

TAr kokosolja i te på kvällen. 

• Like 1

Precis som alltid tycker jag du istället skall införa fastaperioder och räkna timmar istället för kalorier. Minska inte måltidsstorleken utan antal måltider. Minskade måltider kan sänka din basmetabolism, du kommer vara hungrig länge och många andra nackdelar i jämförelse med fastande. När du äter ska du äta dig riktigt mätt och nöjd på kvalitémat, sedan fastar du en längre period om du nu vill förlora vikt. Kaloriminskning med små tallrikar som du inte blir nöjd med är onödig tortyr utan fördelar. Livet består av fasta och fest. 

Om du är överviktig och befinner dig i "diabetesspektrat" så betyder det att du skall fasta mycket mer och att du har "festat" för mycket.

https://idmprogram.com/feasts-and-fasts-the-cycle-of-life-fasting-part-11/

• Like 3

3 timmar sedan, Bokmalen70 sade:

Nu har jag läst Sockerbomben 3.0 och på er sida om LCHF strikt. Jag äter än så länge mjölkprodukter laktosfria tål inte vanliga.

Men jag är så hungrig. Jag vågar inte äta frukt eller bär och grädde eller nötter. Har ätstörningsprobelm.

Lunch typ pannbiff nötkött gräddsås och broccolie

Middag typ gryta på nötkött och mer broccolie gräddså eller en bit brie ost.

Äter jag rätt? Jag vill inte räkna kalorier men skrev in två dagar i en app och fick fram 1800-1900 kalorier.Låg lite högt på kolhydrater.

TAr kokosolja i te på kvällen. 

Ser rätt bra ut!

Testa att ta cocosoljan i kaffe på morgonen i stället.. för det tenderar att göra en piggare vilket inte är så bra på kvällen.

Nu är jag inte den som menar att det är fel att räkna kalorier.. utan man skall förstå att olika kalorier har olika påverkan på kroppen.. aptit/hunger osv.

Så då kan vi konstatera att du iallafall inte svälter och hungern förmodligen mer handlar om sockersug/omställningsbesvär.

Och för lite perspektiv.. Normalkost är högt på kolhydrater.. runt 50E%.. vilket översatt brukar för de flesta bli cirka 500 gram om dagen.. lågkolhydratkost kan man kalla det när man ligger på 100 gram eller mindre om dagen.. halverar du det så är det liberal LCHF, halverar du en gång till (25E%) så är det strikt LCHF!

Oså skall man akta sig noga när man har ätstörningar.. grejen är att LCHF är sk Riktig mat.. och du får äta allt fett du behöver för att bli mätt.

• Like 4

LCHF-kosten ser bra vad du räknar upp, men "djävulen finns i detaljerna". De som känner sig hungriga på sin LCHF-kost brukar oftast äta lite för lite fett. Om man levt ett liv med tallriksmodell och rädsla för fett, som många i västvärlden, så kan det vara svårt att verkligen öka på fettmängden till den nivå som krävs. Du skriver "nötkött" vid både lunch och middag. Ett enkelt trick att höja fetthalten är att använda blandfärs (50/50) istället för nötfärs. Om du använder grytbitar i din gryta, så använd även där lite grytbitar på fläskkött också. Tycker personligen att den bästa kalopsen är gjord på 50-50 fläskkött/nötkött.

Om du är hungrig mellan måltiderna är ostrullar med smör oftast ett enkelt och snabbt mellanmål som ökar på fettmängden. Eller kokosfett eller smör i kaffe. Försök hitta sätt att öka på fetthalten vid dagens "ordinarie" måltider, istället för att lägga till fler måltider.

Ibland kan det vara bra att mata in vad man ätit under en dag på t.ex Kostbevakningen.se, för att få "svart på vitt" hur fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater verkligen ser ut. Man kan bli förvånad ibland hur lite fett eller mycket kolhydrater man verkligen ätit, trots att man trott man gjort allt rätt. Efter 8 år på LCHF, och får nog sägas vara relativt erfaren, så behöver åtminstone jag ändock kolla lite ibland när jag lagt till nya typer av recept.

Det finns säkerligen en massa fler förslag på olika LCHF-siter och inte minst ibland Kostdoktorns recept när det gäller smidiga mellanmål. Allt ovan är sagt med all respekt för de som av olika skäl inte kan eller vill äta fläskkött, eller mejerivaror. Men då får man hitta andra praktiska sätt att inkludera det livsnödvändiga fettet.

• Like 3

16 timmar sedan, MrB sade:

Precis som alltid tycker jag du istället skall införa fastaperioder och räkna timmar istället för kalorier. Minska inte måltidsstorleken utan antal måltider. Minskade måltider kan sänka din basmetabolism, du kommer vara hungrig länge och många andra nackdelar i jämförelse med fastande. När du äter ska du äta dig riktigt mätt och nöjd på kvalitémat, sedan fastar du en längre period om du nu vill förlora vikt. Kaloriminskning med små tallrikar som du inte blir nöjd med är onödig tortyr utan fördelar. Livet består av fasta och fest. 

Om du är överviktig och befinner dig i "diabetesspektrat" så betyder det att du skall fasta mycket mer och att du har "festat" för mycket.

https://idmprogram.com/feasts-and-fasts-the-cycle-of-life-fasting-part-11/

Eftersom jag har ätstörningproblem vågar jag inte börja med fasta .

• Like 4

2 timmar sedan, POS sade:

LCHF-kosten ser bra vad du räknar upp, men "djävulen finns i detaljerna". De som känner sig hungriga på sin LCHF-kost brukar oftast äta lite för lite fett. Om man levt ett liv med tallriksmodell och rädsla för fett, som många i västvärlden, så kan det vara svårt att verkligen öka på fettmängden till den nivå som krävs. Du skriver "nötkött" vid både lunch och middag. Ett enkelt trick att höja fetthalten är att använda blandfärs (50/50) istället för nötfärs. Om du använder grytbitar i din gryta, så använd även där lite grytbitar på fläskkött också. Tycker personligen att den bästa kalopsen är gjord på 50-50 fläskkött/nötkött.

Om du är hungrig mellan måltiderna är ostrullar med smör oftast ett enkelt och snabbt mellanmål som ökar på fettmängden. Eller kokosfett eller smör i kaffe. Försök hitta sätt att öka på fetthalten vid dagens "ordinarie" måltider, istället för att lägga till fler måltider.

Ibland kan det vara bra att mata in vad man ätit under en dag på t.ex Kostbevakningen.se, för att få "svart på vitt" hur fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater verkligen ser ut. Man kan bli förvånad ibland hur lite fett eller mycket kolhydrater man verkligen ätit, trots att man trott man gjort allt rätt. Efter 8 år på LCHF, och får nog sägas vara relativt erfaren, så behöver åtminstone jag ändock kolla lite ibland när jag lagt till nya typer av recept.

Det finns säkerligen en massa fler förslag på olika LCHF-siter och inte minst ibland Kostdoktorns recept när det gäller smidiga mellanmål. Allt ovan är sagt med all respekt för de som av olika skäl inte kan eller vill äta fläskkött, eller mejerivaror. Men då får man hitta andra praktiska sätt att inkludera det livsnödvändiga fettet.

Jag äter väl nötkött av gammal vana får prova och se hur jag kan göra för att få in fläskkött.

När ska sug försvinna? När jag blundar ser jag chockladkakor och gelehallon. Så det är illa. Är på dag 12 idag.

• Like 1

47 minuter sedan, Bokmalen70 sade:

Jag äter väl nötkött av gammal vana får prova och se hur jag kan göra för att få in fläskkött.

När ska sug försvinna? När jag blundar ser jag chockladkakor och gelehallon. Så det är illa. Är på dag 12 idag.

Har du problem med sug så är det inte säkert att det försvinner helt. Det kan smyga sig på en när man minst anar. Två år på LCHF så ser jag ofta chokladkakor när jag blundar. Ätit strikt hela januari och i dag var det nära att det kom med en kaka hem. Tyvärr får man ibland lita på viljestyrkan. Trilla dit kommer du att göra, men det är vad du gör med det som är det viktiga. Se det som ett felsteg, rätta till det och fortsätt framåt med LCHF igen. Har man någon form av ätstörning/missbruk så kanske man alltid får kämpa. Men vad är alternativet? Gå tillbaka till dålig mat och må dåligt nästan jämt eller må bra största delen av tiden och trilla dit någon gång ibland.

Välj de fetaste nötköttsbitarna, högrev t.ex. Skippa biff och stekar som är magra. Fläskkött kan också vara magert så det gäller att välja rätt delar av djuren. jag älskar sidfläsk för då får man naturligt med fettet. Gått att göra gryta på, tillsammans med kokosgrädde.

• Like 4

1 timme sedan, Bokmalen70 sade:

Eftersom jag har ätstörningproblem vågar jag inte börja med fasta .

Med den problematiken ska du inte fasta. Alldeles rätt tänkt.

Nja, jag vet inte om det är så bra egentligen. Fläskkött innehåller väl mer Omega-6 än nötkött om jag inte minns fel. Mitt svar när det gäller fett är alltid: Ät mer smör :P

19 timmar sedan, Bokmalen70 sade:

Den frukosten skulle jag byta ut mot ägg och majonnäs eller annat fett. Det mättar betydligt bättre. Min erfarenhet är att ju mer fett och ju mindre kolhydrater jag äter till frukost desto längre håller jag mej mätt.

• Like 6

Bokmalen70, du behöver inte vara rädd för Omega-6 i fläskkött. Det är bara 1,3 g per 100 g.

Där är faktiskt majonnäs betydligt värre, men man kanske bara äter ca en matsked majonnäs. Om du dessutom äter fet fisk lite nu och då så kanske det jämnar ut sig. :)

• Like 5

Mah.. det mesta tyder på att det är mentalt.. men iallafall det fysiologiska begäret efter socker/sött tenderar att försvinna på cirka 3-6 månader, det mentala behovet kommer att följa dig hela livet!

Dvs en gång missbrukare alltid en missbrukare, dvs det är som med AO.. erkänna att man är en missbrukare för sig själv!

Och när man väl gjort det så kan man säga till sig själv att nu har jag inte missbrukat på 12 dagar.. och jag avser att förbli en missbrukare som inte missbrukar socker och sött/choklad/gelehallon.. men jag vet att jag kommer att göra enskilda misstag.. då är det bara att ta sig i kragen igen.

Och det glada budskapet är att du får lov att äta äggobacon till frukost!:)

• Like 2

On 2018-01-19 at 16:28, Trollmormor sade:

Den frukosten skulle jag byta ut mot ägg och majonnäs eller annat fett. Det mättar betydligt bättre. Min erfarenhet är att ju mer fett och ju mindre kolhydrater jag äter till frukost desto längre håller jag mej mätt.

Problem med gallan så jag kan inte äta kokt ägg. Jag fixar det i typ keso plättar men jag vågar inte äta det för ofta.

On 2018-01-19 at 17:13, Zepp sade:

Dvs en gång missbrukare alltid en missbrukare, dvs det är som med AO.. erkänna att man är en missbrukare för sig själv!

Och när man väl gjort det så kan man säga till sig själv att nu har jag inte missbrukat på 12 dagar.. och jag avser att förbli en missbrukare som inte missbrukar socker och sött/choklad/gelehallon.. men jag vet att jag kommer att göra enskilda misstag.. då är det bara att ta sig i kragen igen.

Och det glada budskapet är att du får lov att äta äggobacon till frukost!:)

Ja tyvärr så är det väl men det gör det ju inte lättare. Just nu är det de vita knogarna som håller mig i schak.:wacko:

• Like 1

21 timmar sedan, Bokmalen70 sade:

Ja tyvärr så är det väl men det gör det ju inte lättare. Just nu är det de vita knogarna som håller mig i schak.:wacko:

Jo det gör det.. för då är det inte biokemiskt/genetiskt/sådant man inget kan göra något åt.

Utan då får man i stället utvecklar taktiker för att inte hamna i samma situationer, där man trillar dit.. annat än i undantagsfall.

Och för att taktiker skall fungera så bör man oxå ha en strategi.. dvs det krävs lite planering.

Låt oss säga att en rimlig strategi är att äta 2-3 måltider om dagen, med all den näring och energi man behöver för hälsa och välmående?

Då får man därmed handla för detta.. iallafall för någon dag framöver och då har man grundkomponenterna hemma för sitt strategiska mål.

Resten är taktik, dvs vad man sen gör med de livsmedlen.

Och då kommer vi osökt in på taktiker som fungerar dåligt, dvs att inte planera och köpa hem mat.. i avsikt att om sådan sällan finns hemma så äter man inte så mycket?

Som regel blir man både svinhungrig och sugen på allt möjligt i stället.

• Like 2