Jambo Posted January 19, 2018 Share Posted January 19, 2018 Hej! Jag inledde min LCHF-dieten den 3 januari i år och var väldigt peppad till en början. Fem dagar senare, den 8 januari hade jag redan klivit ner till 79,6. Jippie tänkte jag trots att mycket av detta är vätska förstår jag. Sedan testade jag vikten igen bara 3-4 dagar senare och låg då på 78,6. Wow tänkte jag. Men sedan gick det sämre, först 80kg och sedan efter 79,7 kg nu senast 18 januari. Jag har köpt såna ketos-stickor och ligger enligt den i ketos (mer än 8). Jag är total nybörjare på detta. Har tidigare testat på väldigt låga kaloridieter med snabba resultat men dålig långvarig effekt. Senast jag körde en diet var över ett år sedan. Min "vanliga" kost var nästan skamlig - jag åt mycket snabbmat - men hade väldigt dåliga rutiner. Jag kunde gå på tom mage långa perioder för att vräka i mig pizza på kvällen. Jag mår bättre vad gäller magen och ingen trötthet efter mat eller svullen mage eller gasig. Men det är vikten jag vill åt. Ser jag inte resultat så tappar jag tyvärr engagemanget. Förstår att det aldrig går rakt ner men känner att effekten bör vara som bäst i början. Undrar om LCHF kanske inte passar mig och överväger till att räkna kalorier istället? Är det så att jag är för lite "överviktig" för att få snabba resultat? Min längd är 175cm Jag vägde innan jag började dieten 81 kg. (Först målet är komma ner till 75 men vill helst till runt 70 - dock lär sista biten kräva träning förmodar jag). Min plan var att uppnå 75 lagom till mars månad. Är kravet för högt? En vanlig LCHF-dag för mig ser ut som följande: 00:70: Vaknar. Dricker bara kaffe fram till lunch. 12:00: Lunch i form av cirka 120g laxfilé, 150 gram stekt lök, morötter och röd paprika. Till det tar jag ungefär 30g sån färskost Cremé Bonjour (28g fett och 4,5g kolhydrat per 100g). 15:00 Ibland slänger jag här in ett kokt ägg med klick majonnäs eller hårdost som jag dippar i fet sås (typ sån man köper i burk från Max). 19:00 Middag, två val: 1. Omelett med två ägg med lite vispgrädde, cirka 100g bacon, lite ost över det och lök samt rödpaprika. Till detta har jag även majonnäs eller dipp från Max. Alternativ 2. 200g oxfilé med ett ett stekt ägg, lök och rödpaprika samt bearnaise. 21:00 Blir jag lite "uttråkad" kan jag käka en näve med nötter, val- eller mandelnötter. Hjälp mig ni som vet bättre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 19, 2018 Share Posted January 19, 2018 Ja.. slopa allt från Max till en början! Slopa även oxfile, byt den mot entrecote från Gröna gårdar eller färsk fläsk! Köp inga nötter eller mandlar.. ät mer fett! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jambo Posted January 19, 2018 Author Share Posted January 19, 2018 I hear you! Kan skippa dom såserna. Oxfilé har jag köpt in ganska mycket av så hoppas inte det är för stor försämring jämfört med entrecote. Nötterna ska jag skippa. Men i övrigt då? Är det bara hålla i och hoppas på resultat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 19, 2018 Share Posted January 19, 2018 1 minut sedan, Jambo sade: I hear you! Kan skippa dom såserna. Oxfilé har jag köpt in ganska mycket av så hoppas inte det är för stor försämring jämfört med entrecote. Nötterna ska jag skippa. Men i övrigt då? Är det bara hålla i och hoppas på resultat? Skillnaden mellan oxfile och entrecote är fetthalten! Så då får man själv lägga till mer fett. Tanken är att äta fetare matvaror.. så man blir mättare längre på samma mängd mat.. och som regel så brukar man inte orka äta mer än max två gånger om dagen. Byt mandlar och nötter mot avocado i stället.. och då skall du helst äta den som efterätt/förrätt! Sen så kan det oxå vara en mental omställning.. varför äta igen klocka 15.. det var ju nyss du åt och det är bara några timmar tills du får äta din oxfile.. med avocado som efterätt/förätt? Antingen så åt du för dåligt på lunchen.. öka då på fettet.. (ät grönsaker oxå), ta kokosfett i kaffet eller något? Iallafall.. det ligger en stor fördel rent metabolt att ha lång tid mellan måltiderna.. ät dig mätt.. ät inte fören du är hungrig igen, bli kompis med din aptit. Grejen är att man skall kunna leva länge på sina energidepåer.. allt annat är att betrakta som avvikande/fel mat/för lite fett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jambo Posted January 19, 2018 Author Share Posted January 19, 2018 Yes, bra råd! Jag har inga problem med att fasta. Jag kan klara mig utan måltid egentligen fram till tidig eftermiddag om det så krävs. Dvs fasta i plus 16 timmar. Vad jag undrar är dock om jag är på rätt väg? Om min utveckling är vanlig. det vill säga -1,5kg på 16 dagar men att jag stått still senaste 10 dagarna typ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 19, 2018 Share Posted January 19, 2018 12 minuter sedan, Jambo sade: Yes, bra råd! Jag har inga problem med att fasta. Jag kan klara mig utan måltid egentligen fram till tidig eftermiddag om det så krävs. Dvs fasta i plus 16 timmar. Vad jag undrar är dock om jag är på rätt väg? Om min utveckling är vanlig. det vill säga -1,5kg på 16 dagar men att jag stått still senaste 10 dagarna typ? Först så tappar man en del vatten, sen kommer det tillbaka. Den första framgången du märker när du max orkar äta två gånger om dagen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jambo Posted January 19, 2018 Author Share Posted January 19, 2018 Okej, har lovat mig ge detta minst 4 veckor. Håller tummarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 19, 2018 Share Posted January 19, 2018 8 minuter sedan, Jambo sade: Okej, har lovat mig ge detta minst 4 veckor. Håller tummarna. Kör 4 månader när du ändå håller på. Å sen kan du kasta ut vågen, den är bara ett störande moment. Läs mer på Kostdoktorn varför man bör äta riktig mat (a.k.a. LCHF). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jambo Posted January 19, 2018 Author Share Posted January 19, 2018 Förstår de långsiktiga fördelarna. Men min kortsiktiga målsättning är viktnedgång, den är prioriterad och därför behöver jag resultat för att jag inte ska återgå till dåliga matvanor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jambo Posted January 19, 2018 Author Share Posted January 19, 2018 En fråga: Vad händer om man äter alldeles för lite fett? Kan det påverka resultaten negativt direkt? Då syftar jag inte på indirekt genom att man känner sig mer hungrig och äter saker man egentligen inte bör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 19, 2018 Share Posted January 19, 2018 1 minut sedan, Jambo sade: En fråga: Vad händer om man äter alldeles för lite fett? Kan det påverka resultaten negativt direkt? Då syftar jag inte på indirekt genom att man känner sig mer hungrig och äter saker man egentligen inte bör. Om du dragit ner på kolhydraterna och fortsätter äta din oxfile,med grönsaker samt äter för lite fett.. då blir du hungrig! Aså.. det finns lixom inget hokuspokus med LCHF. Utan det är som så att kolhydrater eller fett är utbytbara energikällor.. protein är mest en byggnadsten och grönsaker är vatten med fibrer och vitaminer. Såå återigen till skillnaden mellan kolhydrater och fett.. kolhydraterna leder till högre blodsocker/insulin.. och om du vill minska på fettlagret så måste insulin ner till låga eller iallafall normala nivåer. Måste o måste, det går bra att svälta oxå.. det brukar sällan vara någon långsiktig livsstil iallafall? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jambo Posted January 19, 2018 Author Share Posted January 19, 2018 @Zepp Om jag skippar MAX-såsen, nötter och mellanmålen. Jag försöker äta mer fett. Kokosfett i kaffet ex. och dylikt. Försöker med en 16:8 fasta. Äta mellan 12-20 (som jag typ redan gör). Kolhydraterna är under 20g. Ketosstickan lyser blålila. Jag är på rätt väg? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted January 19, 2018 Share Posted January 19, 2018 Låter som att du är på rätt väg. LCHF betraktar jag generellt som hälsosam mat och inte riktigt viktminskning. Där är fastan viktigare. Även om 16:8 är bättre än standardprotokollet så kan du öka fastafönstret ytterligare om du vill få en större viktminskning. Du kan fundera på en målitid om dagen och kanske en 36h-fasta ibland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 20, 2018 Share Posted January 20, 2018 15 timmar sedan, Jambo sade: @Zepp Om jag skippar MAX-såsen, nötter och mellanmålen. Jag försöker äta mer fett. Kokosfett i kaffet ex. och dylikt. Försöker med en 16:8 fasta. Äta mellan 12-20 (som jag typ redan gör). Kolhydraterna är under 20g. Ketosstickan lyser blålila. Jag är på rätt väg? Ja altså jag är väl inte helt hundra på att det värsta är MAX-såserna.. man får läsa innehållsförteckningarna. Utan det handlar då mer om att inte gå från en junkfood diet till en LCHF junkfood diet! Och som sagt vad.. man kan mäta sin framgång på lite olika sätt.. ketonhalt, kalorier per dygn, viktminskning eller hur länge man står sig mellan måltiderna. Iallafall om viktminskning är det strategiska målet (det är egentligen inget kvalitativt bra mål per se) så får man anpassa taktiken till det! Det är då LCHF, fasta, uttag ur fettdepåer, kommer in! Hur som helst.. har man fettdepåer i överskott så gäller det att man dels äter så att det gynnar uttag ur dessa, dels innebär att man får all annan näring från de måltiderna som då tenderar att bli få. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 20, 2018 Share Posted January 20, 2018 10 minuter sedan, Zepp sade: Ja altså jag är väl inte helt hundra på att det värsta är MAX-såserna.. man får läsa innehållsförteckningarna. MAX-sås innehåller 58 g fett och 9 g kh, varav 8 g socker. Fettet är rapsolja vilket är bättre än de andra fröoljorna men ändå en hel del omega-6. Så den är nog inte så problematisk i det stora hela. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 20, 2018 Share Posted January 20, 2018 53 minuter sedan, Kjell Granelli sade: MAX-sås innehåller 58 g fett och 9 g kh, varav 8 g socker. Fettet är rapsolja vilket är bättre än de andra fröoljorna men ändå en hel del omega-6. Så den är nog inte så problematisk i det stora hela. Prexis.. man får välja sina tillkortakommanden! Och för de flesta utav oss så handlar det om att köpa mat i vanliga affärer! Hög fetthalt funkar som regel bättre på en LCHFagenda.. men man skall vara helt klar med att fettet som regel i bästa fall är rapsolja eller palmolja! Iallafall.. BEA som är himla gott har som huvudingrediens smör.. står det inte smör på innehållsförteckningen, (det gör det aldrig) så är det per se fröolja med smak av BEA! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted January 20, 2018 Popular Post Share Posted January 20, 2018 On 2018-01-19 at 19:36, Jambo sade: Förstår de långsiktiga fördelarna. Men min kortsiktiga målsättning är viktnedgång, den är prioriterad och därför behöver jag resultat för att jag inte ska återgå till dåliga matvanor. Emellanåt tänker jag likadant. MEN ;-) Det är tämligen meningslöst att gå ner i vikt om man inte redan innan tänker ut en strategi för hur man ska behålla sin nya lägre vikt ... det är det som är riktigt svårt ... att gå ner i vikt är bara halvsvårt ... det visar all forskning....så...hur har du tänkt att förbättra din kosthållning för resten av livet? Om man har funderat ut svaret på den frågan ... så är det betydligt enklare att välja en strategi för viktnedgång... om man inte funderat på det så kommer man sannolikt snart väga lika mycket som innan viktnedgången ... eller mer... 6 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jambo Posted January 21, 2018 Author Share Posted January 21, 2018 Tack för tipsen!! Det uppskattas. Har fått lite framgång på vågen som kommer ge mig ny motivation. Har försökt fasta minst 15 timmar om dagen, mer om jag kan. Vägde in mig på 78 idag. . Det innebär cirka 3 kg på 18 dagar. Har inte märkt jättemycket förändring vad gäller fysiskt med kläder och så men det kommer väl hädanefter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts