Kajsa576

Måste nog börja räkna...

Recommended Posts

Nu har jag tappat19 kg, sedan 24 maj 2017. Men står stilla sedan nyår. Jag har aldrig räknat kollisar eller annat . Me nu kanske jag måste börja med det. 

Vad ska jad ha koll på? Så att jag får i mig rätt proportioner på fett protein och kollisar.

Har laddat ner en app My FatSecret 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det max 5 gram kollisar/dag? Jag hittar inte fördelningen hur man ska ligga per dag ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Kajsa576 sade:

Är det max 5 gram kollisar/dag? Jag hittar inte fördelningen hur man ska ligga per dag ?

Det är nog i minsta laget. Om du använder kostbevakningen får du beräkning i %. Ungefär 75 % fett 20 % protein och 5 % kolhydrater. Tror att beräkningen bygger på et intag av ca 2000 kcal

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh tack! Nu ska det nog kunna bli skjuts igen ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och fasta också...inte bara lchf....

• Gilla 6
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-01-21 at 15:39, MariaF sade:

Men Tjoho! Kanonbra, ju! Det är nästan 3kg/månad från maj till nyåret. Visst är det så att du "har åldern emot dig", om jag minns rätt, och då är det EXTRA bra!! ^_^ 

Jo jag går mot 61, så åldern kanske trögar till det. Men må-fr har jag börjat 16:8, så jag hoppas på det bättre, har 30 kg kvar. ?, som gärna får flytta till bättre behövande. ? tack för peppen ❤️

On 2018-01-21 at 15:39, MariaF sade:

Men Tjoho! Kanonbra, ju! Det är nästan 3kg/månad från maj till nyåret. Visst är det så att du "har åldern emot dig", om jag minns rätt, och då är det EXTRA bra!! ^_^ 

Jo jag Åh tack! Nu ska det nog kunna bli skjuts igen ?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagen slutade kolhydrat 5 fett77 och protein: 18 i E% -Godkänt?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man då äta ca 150 gram smör/dag och Ca 500 gram kött/dag och ovanjord grönsaker? Fördelat på 2 mål om man kör 16:8? För viktnedgång hm...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

https://keto-calculator.ankerl.com/ <---- Jag kan tipsa om den här sidan. Man får fylla i sina egna förutsättningar (vikt/längd/ålder/aktivitetsnivå etc), så räknar den ut hur man ska fördela sitt näringsintag, för att man ska nå det mål man har.

Oftast brukar jag googla matvaran och näringsvärde, så kommer man till matkalkyl.se eller annan liknande sida, och sen räkna själv, fett x 9, protein x 4, kh x 4. Annars funkar ju appen Lifesum bra också.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Kajsa576 sade:

Ska man då äta ca 150 gram smör/dag och Ca 500 gram kött/dag och ovanjord grönsaker? Fördelat på 2 mål om man kör 16:8? För viktnedgång hm...

Jag säger som Zepp brukar säga (ungefär), nu ska jag krångla till det för dig :D

Ett annat råd är att äta 0,5-1 gram protein per kg man vill väga. Om du siktar på 70 kg kan du alltså ligga på 35-70 gram protein per dag. Det betyder i köttmängd ca 175 gram - 350 gram kött. Om du dessutom äter ost så drar du bort det, eftersom ost innehåller ganska mycket protein (ofta mer än 20 gram per 100 gram). Ägg innehåller också protein.

Jag brukar göra som Jonas85 och googla livsmedlet och "näringsvärde", och då hamnar matkalkyl.se överst. Det är där jag hämtar siffrorna jag brukar använda när jag räknar makro- och mikronutrienter.

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, SGK sade:

Jag säger som Zepp brukar säga (ungefär), nu ska jag krångla till det för dig :D

Ett annat råd är att äta 0,5-1 gram protein per kg man vill väga. Om du siktar på 70 kg kan du alltså ligga på 35-70 gram protein per dag. Det betyder i köttmängd ca 175 gram - 350 gram kött. Om du dessutom äter ost så drar du bort det, eftersom ost innehåller ganska mycket protein (ofta mer än 20 gram per 100 gram). Ägg innehåller också protein.

Jag brukar göra som Jonas85 och googla livsmedlet och "näringsvärde", och då hamnar matkalkyl.se överst. Det är där jag hämtar siffrorna jag brukar använda när jag räknar makro- och mikronutrienter.

Åh nu blev jag glad igen! Känns bättre med den mängden protein ? och då kanske det räcker med mindre fett också? ?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla skoeldkoerteln. jag hade samma problem, och boerjade gaa upp i vikt. 8 kg, fr 60 till 68. varje gaang vaagen visade ett halft kilo mer, saa blev det lite extra sport och lite mindre kolisar. jag tror stenhaart paa keto, men: jag hade faatt rT3 conversion syndrome. det var ingen laekare som trodde paa mig, men till sist fick jag ett rT3 prov (som jag fick betala sjaelv oever privatlaboratorium) saa visade det sig att jag hade 30 ggr normala vaerdet. det KAN haenda. det tar ca. 12 veckor att flusha ut rT3, och det goer man genom mer kolhydrater. supersvaart foer mig som lowcarbat sedan atkins dagarna de senaste 20 aaren! hela min matreligion jag predikat stoertade daer. men ibland maaste man taenka om lite, kroppen aer en maskin som inte alltid haaller sig till samma regler, det kan haenda saker i den fast man tror att det inte kan vara sant.  jag koerde lite mer KH i typ 3 maanader, nej, inte donuts och pommes.. lite soetpotatis, naagon frukt, bakade aeppelpaj med mandelmjoel och erytritol, en skiva groddat bovetebroed.  http://sockertjocken.se/2014/08/24/bieffekter-av-en-strikt-lagkohydratkost/

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-01-24 at 09:23, Kajsa576 sade:

Åh nu blev jag glad igen! Känns bättre med den mängden protein ? och då kanske det räcker med mindre fett också? ?

Ja som sagt vad.. vi är ju här för dig så vi kan krongla till allt möjligt.. tex hur man skall äta och vad!

Om man bara tittar på macronutrienterna så är det enbart protein som är essentiellt!

Men vi behöver ju oxå få i oss lite energi.. ofta benämnt kalorier.. och där funkar både fett och kolhydrater.. de enda essentiella fettsyrorna är EPA/DHA samt GLA/DGLA!

Och så länge du inte tränar frekvent eller har ett fysiskt krävande arbete så behöver du inte mer aminosyror än för vad som krävs för din muskelmassas bevarande.. dvs för din normalvikt för din längd.

Och som du antagligen redan fattat.. olika kalorier påverkar kroppen på olika sätt.. ger en helt annan homeostas.

Såå.. när man redan dragit ner radikalt på kolisarna.. ligger på lagom nivå på aminosyror.. då är det fettet som är de kalorier som är kvar att reglera dagliga kalorier med!

Och hur märker man då det.. jo det är lixom det som Mr B är inne på, dvs det spelar lixom inte jättestor roll längre om man äter 1, 2 eller 3 måltider om dagen.. för normalkostare brukar sådant kallas för fasta!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ok att dricka kaffe med kokosolja på morgonen, om man kör 16:8? Eller ska man bara dricka kaffe?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
57 minuter sedan, Kajsa576 sade:

Är det ok att dricka kaffe med kokosolja på morgonen, om man kör 16:8? Eller ska man bara dricka kaffe?

Nej, om du har kokosolja i kaffet så bryter du fastan.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Kajsa576 sade:

Det finns de som tillämpar "fettfasta" och då är det ok med kokosoljan men vill du åt andra fördelar som vattenfasta ger så är det kalorifritt som gäller, precis som Trollmormor säger. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Kajsa576 sade:

Bra fråga.. och jag har ju tagit på mig lite att krongla till allt.. så!

Om man säger som så, det är ett av bantningsknepen inom LCHF/LowCarb, på gott och ont!

Den gottiga delen går då under benämningen fettfasta, dvs man fastar.. i princip på allt förutom fett.. dvs man vill slippa bli svinhungrig/man vill tvinga ner insulin/man vill inte bryta kroppens fettförbräning!

Den ontiga delen är då att rent fett sällan tillför något annat än kalorier, dvs ingen annan näring, det gör oxå att uttaget ur fettdepåer minskar.

Det finns även ytterligare saker att nämna och ta hänsyn till.. kroppen vill lixom inte gärna lagra MCT, dvs cocosfett.. så man får en energiboost.. oså är cocosfett (MCT) extra ketogent.. och det brukar ju anses vara ett gott tecken?

Så, det finns altså ingen "One size fits all".. men det finns en massa begrepp och på det en del knep.. vissa funkar på vissa personer.. med vissa kontexter.

Och då hamnar vi till slut på det som vi brukar göra, dvs testa, för det som gör att man äter de färre kalorier under dagen och som gör att man går ner i vikt och måttstocken skall då helst vara att man mår bra under tiden och inte går miste om viktig näring i övrigt.. sådant ser man som regel väldigt mycket senare.

Men vi lever lixom olika liv.. så det som funkar bäst för dig.. funkar bäst för dig!

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg