Jump to content

Enbart olja i dieten?

Ludv1g
 Share

Recommended Posts

Hej, 

Lång story kort: började LCHF våren 2016, tappade 35kg på typ 5-6 månader, från 160 till 125 kg. Fortsatte hela hösten, men stannade tyvärr på denna vikten, hur hårt jag än räknade kolhydrater/fett/protein. Pga min diabetes och lite sjukdom var jag tvungen att börja äta "normalt" igen med kolhydrater. Men nu är det dags igen, LCHF 2.0!

Har rätt bra koll på det hela, men har en fråga. När jag kommer hem från jobbet har jag ofta avverkat 13-14h och är enormt trött. Kan gå raka vägen till sängen, somna, och vakna upp när det är dags att jobba igen. Även fast det inte är jobbigt att svänga ihop en bea med lite kyckling och sallad så orkar jag ofta inte det. Därför undrar jag följande:

Kan jag dricka olja? Kommer jag vara mätt eller måste de kombineras med protein/grönsaker? Jag förstår att det inte är hållbart i längden kanske, men en kväll när jag är så himla trött - kan jag dricka en dl olja då?

Uppskattat all hjälp enormt mycket!

Ludde

Du skall dricka en kopp grönt té. 

Det största misstaget du kan göra när du vill gå ner i vikt är att äta trots att du inte är hungrig. Ät ingenting, sov gott.... 

När du äter, äter du näringsrikt...sedan försöker du äta sällan och fasta mycket....

• Like 5

Är du orolig över energiintaget och har svårt att hålla det på en lagom nivå? Det är förstås inte bra att ligga på för lågt energiintag men det är bättre att sova när du är så trött och äta mat på dagen istället. Om du vaknar på natten och är hungrig så kan det iofs vara bra att ha ätit lite på kvällen men kanske snarare ett kallt kokt ägg du har klart i kylen eller en ost och skinkrulle med smör. Olja (och smör) är tomma kalorier till största delen. Olja används också vid utrensning och jag skulle tro att du skulle uppleva en laxerande effekt. 

• Like 5

9 timmar sedan, Ludv1g sade:

Kan jag dricka olja?

Absolut inte. Det finns ingen nyttig olja som är drickbar mer än högkvalitativ  olivolja vilket är högst osäkert om du lyckas få tag i i Sverige.

MrB: Tack för svar. Är inget stort fan av te, men jag antar att grönt te är bra eftersom du nämner det? Jag försöker hålla mig till 16:8 så gott jag kan, men ibland slår hungern till tidigare.

MariaF: Tack för svar. Jag är.väl egentligen mest orolig över protein/kolhydrater. Pga min diabetes och blodsockervärden har jag kommit fram till att jag måste äta åtminstone lite kolhydrater varje dag, mellan 5-10g. Vad jag förstår ska ju detta inte vara ett problem. Att oljan är tomma kalorier, är det ett problem? Förlåt för okunskapen. 

jala: Tack för svar. Nej, du är inte ensam om att nämna det så du har med all säkerhet rätt. Mina måltider med bea gjord på ca 1dl olja, en äggula, vinäger och kryddor är inte heller bra då?

Återigen, tack för kunskapen ni delar med er av.

• Like 2

Hej, helt klart förståeligt att inte orka att laga mat efter så många timmar, men finns det någon tidpunkt i veckan som du orkar att laga mat? Och hur äter du på dagen? Jag lagar ofta extra mat så att jag har både matlåda och kvällsmat. Jag gör en ungefärlig planering under helgen och då funkar det ganska bra med maten tycker jag. 

• Like 5

2 timmar sedan, Ludv1g sade:

Jag är.väl egentligen mest orolig över protein/kolhydrater. Pga min diabetes och blodsockervärden har jag kommit fram till att jag måste äta åtminstone lite kolhydrater varje dag, mellan 5-10g. Vad jag förstår ska ju detta inte vara ett problem. Att oljan är tomma kalorier, är det ett problem? Förlåt för okunskapen.

Allt te innehåller koffein (eller ja, inte örtte eller decaf) som kan hålla dig vaken men om det är makronutrientfördelningen som oroar skulle nog smör/ghee vara att föredra om du absolut vill ha fettet. Himla gott att vispa ner i teet (godis... :ph34r:, vispa med lattevisp eller stavmixer annars flyter smöret uppepå). Smör istället för olja, för olja ofta innehåller mycket omega 6 och vi behöver balansera det med gärna lika mycket omega 3 (fet fisk t ex). Omega 6 driver inflammation och omega 3 läker. Idag äter de flesta runt 15ggr mer omega 6 än omega 3 och helst ska det vara balans även om en del hävdar att 3:1 funkar också. 
Nej, lite kolhydrater är inget problem. Fast det kan finnas andra som tycker annorlunda, vi är inte alltid överens i detta forum ;). Personligen tillhör jag de som anser att vi kan äta de där 20 grammen kolhydrater hjärnan vill ha istället för att låta levern producera dem. Livet blir roligare så. 

• Like 2

1 minut sedan, jala sade:

Framtiden kanske inte blir lika rolig.:huh:

Med lite kolhydrater, menar du? Jag är övertygad om att det är lika illa att vara kolhydratskrämd som fettskrämd. Däremot ska man vara på sin vakt och välja källor och mängden med omsorg. Men det får man ju tycka och göra som man vill med. Än så länge. Snart är vi tvångsveganer allihop så som de far fram.

• Like 4

Jag vill verkligen inte bli tvångsveganiserad :angry:

När det gäller fett säger en del att det bara handlar om att fylla på med nödvändig energi. Men där håller jag inte med. Det finns ju studier som visar att mättat fett bidrar till ett högre HDL, vilket de flesta anser vara bra. Men viktigt förstås att inte omega-6 dominerar alltför mycket.

Jag tar gärna en rejäl klick kokosolja i kaffet, ibland även med grädde eller smör. Gillar man inte kaffe eller te kan man nog sno ihop en god dryck med kakao istället. Jag har läst diverse recept på fettdryck, men kommer inte ihåg var :huh:

• Like 2

21 timmar sedan, Ludv1g sade:

Hej, 

Lång story kort: började LCHF våren 2016, tappade 35kg på typ 5-6 månader, från 160 till 125 kg. Fortsatte hela hösten, men stannade tyvärr på denna vikten, hur hårt jag än räknade kolhydrater/fett/protein. Pga min diabetes och lite sjukdom var jag tvungen att börja äta "normalt" igen med kolhydrater. Men nu är det dags igen, LCHF 2.0!

Har rätt bra koll på det hela, men har en fråga. När jag kommer hem från jobbet har jag ofta avverkat 13-14h och är enormt trött. Kan gå raka vägen till sängen, somna, och vakna upp när det är dags att jobba igen. Även fast det inte är jobbigt att svänga ihop en bea med lite kyckling och sallad så orkar jag ofta inte det. Därför undrar jag följande:

Kan jag dricka olja? Kommer jag vara mätt eller måste de kombineras med protein/grönsaker? Jag förstår att det inte är hållbart i längden kanske, men en kväll när jag är så himla trött - kan jag dricka en dl olja då?

Uppskattat all hjälp enormt mycket!

Ludde

Du har redan i ditt första inlägg tangerat problemet.. det är inte enbart macronutrientfördelning utan flera andra oxå

Dvs då kommer vi osökt in på sociala omständigheter och stress.. ofta ekonomiskt eller arbetsrelaterat.. familjesituation/annat utöver detta!

Vad du äter, hur ofta, och hur macronutrientfördelningen ser ut.. är ofta något som avgörs av det föregående.

Och så länge du inte kan påverka de föregående så kan du via mat då bara påverka en liten del.

Jomenvisst kan du dricka ekologisk kallpressad jungfruelig olivolja.. men det lär knappast lösa alla andra problem!

• Like 2

9 timmar sedan, MariaF sade:

Allt te innehåller koffein (eller ja, inte örtte eller decaf) som kan hålla dig vaken men om det är makronutrientfördelningen som oroar skulle nog smör/ghee vara att föredra om du absolut vill ha fettet. Himla gott att vispa ner i teet (godis... :ph34r:, vispa med lattevisp eller stavmixer annars flyter smöret uppepå). Smör istället för olja, för olja ofta innehåller mycket omega 6 och vi behöver balansera det med gärna lika mycket omega 3 (fet fisk t ex). Omega 6 driver inflammation och omega 3 läker. Idag äter de flesta runt 15ggr mer omega 6 än omega 3 och helst ska det vara balans även om en del hävdar att 3:1 funkar också. 
Nej, lite kolhydrater är inget problem. Fast det kan finnas andra som tycker annorlunda, vi är inte alltid överens i detta forum ;). Personligen tillhör jag de som anser att vi kan äta de där 20 grammen kolhydrater hjärnan vill ha istället för att låta levern producera dem. Livet blir roligare så. 

Brukar på helger när jag inte jobbar slänga ner runt 50g kokosolja i en tredubbel kaffe. Kan stå mig tills middagen på kvällen, så det är kanon. Smör tycker jag får en tråkig smak i kombination med kaffet. Fetterna visste jag inte om innan, tack för det! Ska försöka göra mer kryddsmör istället för bea då kanske. För min del funkar dessa kolhydrater jag får i mig bra, blir inga superlåga blodsocker samtidigt som sockret inte pikar alls efter mat. Tack snälla för svaren!

9 timmar sedan, SGK sade:

Jag vill verkligen inte bli tvångsveganiserad :angry:

När det gäller fett säger en del att det bara handlar om att fylla på med nödvändig energi. Men där håller jag inte med. Det finns ju studier som visar att mättat fett bidrar till ett högre HDL, vilket de flesta anser vara bra. Men viktigt förstås att inte omega-6 dominerar alltför mycket.

Jag tar gärna en rejäl klick kokosolja i kaffet, ibland även med grädde eller smör. Gillar man inte kaffe eller te kan man nog sno ihop en god dryck med kakao istället. Jag har läst diverse recept på fettdryck, men kommer inte ihåg var :huh:

Japp, kokosolja och kaffe funkar bra tillsammans. Gör man bryggkaffe kan det vara smarrigt att lägga i lite kardemumma i filtret också, får en intressant och god smak!

2 timmar sedan, Zepp sade:

Du har redan i ditt första inlägg tangerat problemet.. det är inte enbart macronutrientfördelning utan flera andra oxå

Dvs då kommer vi osökt in på sociala omständigheter och stress.. ofta ekonomiskt eller arbetsrelaterat.. familjesituation/annat utöver detta!

Vad du äter, hur ofta, och hur macronutrientfördelningen ser ut.. är ofta något som avgörs av det föregående.

Och så länge du inte kan påverka de föregående så kan du via mat då bara påverka en liten del.

Jomenvisst kan du dricka ekologisk kallpressad jungfruelig olivolja.. men det lär knappast lösa alla andra problem!

Med risk för att låta lättstött känns det som att du tror du har bra koll på vem jag är och hur jag mår, efter en post? Stressad är jag faktiskt inte. Men defenetivt trött efter jobbet. Känner mig ganska tillfredsställd av att få jobba när jag är som piggast, och komma hem och sova relativt omgående. Ekonomiskt kan du säkert förstå att där råder inga direkta problem. För många kanske det låter tragiskt, jag har inga problem med att förstå det. Men jag mår bra av det, och det är det som räknas :-)

• Like 2

22 timmar sedan, Ludv1g sade:

Med risk för att låta lättstött känns det som att du tror du har bra koll på vem jag är och hur jag mår, efter en post? Stressad är jag faktiskt inte. Men defenetivt trött efter jobbet. Känner mig ganska tillfredsställd av att få jobba när jag är som piggast, och komma hem och sova relativt omgående. Ekonomiskt kan du säkert förstå att där råder inga direkta problem. För många kanske det låter tragiskt, jag har inga problem med att förstå det. Men jag mår bra av det, och det är det som räknas :-)

Näe jag har inte koll på vem du är och vilka omständigheter som påverkar dig.

Utan kommentaren var allmän.. man får ta till sig det som gäller för en själv, resten får man bortse ifrån.

Iallafall.. livet kan liknas vid ett ljus.. när det brunnit slut.. så är det slut!

Och det ljuset brinner olika intensivt i olika perioder i livet.

Och om förbräningsenergin fick något högre syfte, dvs att man så småningom får barnbarn.. då har man en massa råd till dem.. men de kommer inte lyssna på dem iallafall.

• Like 3