Flisan Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Har ätit Lchf i drygt fyra år och fått många hälsoförbättringar men i höstas var jag trött, frusen, fingrarna vitnade vid minsta kyla, hade hjärtklappning och diverse andra diffusa symptom så jag misstänkte problem med sköldkörteln och bokade en tid på vc. Där togs det prover på lite av varje och då också kolestrolvärdet. Enligt proverna var allting normalt utom då kolestrolvärdet som var allt för högt. 9,2 Hdl 2,1 Ldl 6,7 Triglycerider 0,86 Blev ju lite orolig eftersom sköterskan var mycket oroad över detta och föreslog eventuell medicinering så jag bad om nytt prov med apo-kvoten. Fick visserligen ett nytt prov men apo-kvot det tog man aldrig enligt sköterskan så detta togs inte nu heller. Nyss fick jag besked om att kolestrolvärdet stigit ytterligare till över 10 och nu var det statiner som gällde enligt sköterskan för detta var inte bra. De exakta siffrorna har jag tyvärr inte, var besked per telefon och jag hade ingen penna men Ldl 7,2 Hdl 2,2, triglycerider 0,97 tror jag hon sa. Om man tittar på Hdl och kvoten Ldl/Hdl och triglycerider så är det ju inte så dåligt men varför över 7 i det "onda" Ldl:et? Detta gör mej ganska nojig och alla säger att det är fettet jag äter som nu börjar visa sina negativa sidor. Nu såg jag att högt Ldl kolestrol kunde vara en indikation på skölskörtelproblem men provsvaren var ju normala så det hade jag ju inte, men undrar ju om något ytterligare prov på sköldkörteln kanske ska tas om det kan vara det som är felet trots värde inom referensramarna. Hälsade dock sköterskan att några statiner var det inte tal om förrän jag sett att apo-kvoten var dålig och då blev jag lovad ett sådant prov efter mycket tjat. Är det någon som har så här högt kolestrolvärde och särskilt då Ldl och vad kan det bero på? Jag äter ganska strikt Lchf men visst några bitar mörk choklad slinker det ner flera gånger i veckan. Ska börja motionera mer men tänker inte sluta äta Lchf men vågar heller inte bara strunta i mina värden. Är inte överviktig, röker inte, har inte diabetes eller hjärtsjukdom. Kan de tvinga mej att börja med statiner eller ska jag blåneka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Går väl inte tvinga någon att äta någon sorts medicin om man inte är farlig för andra (som smitta kraftigt eller psykisk farlig). Eller rättning, försäkringskassan kan visst tvinga folk ta viss medicin om man ska ha pengar.LDL är inte alltid farligt tycks viss forskning visa på, utan bara när de blivit små och kan fastna i vener och göra dem inflammerade.LDL börjar som stora och är fyllda med kolesterol (byggstenar) som lämnas av till celler. Vid kolhydratreducerad kost tar kroppen upp dessa när de lämnat av det de ska, men med hög kolhydrat konsumtion tycks de ibland blir kvar som tomma små skal som blir i vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Men ska jag vara orolig? Alla andra verkar ju tro jag ska falla död ner i morgon om jag inte slutar äta grädde och smör, och nu får de ju vatten på sin kvarn i o m att kolestrolet är högt :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 LCHF höjer ofta totalkolesterolet - men enligt ny forskning är det inte totalen som är farlig. Om läkemedelsbolagen får bestämma ska hälften av befolkningen ta statiner.Om just du har dåliga värden vet jag inte då jag inte är utbildad i detta - fast vem är det? Kolesterolskräcken bygger på fusk och dålig forskning. Vi får se vad andra säger, speciellt Doc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Det finns ingen som kan säga att dina värden är bra eller dåliga, det är bara laboratorieprover som måste sättas in i helhetsbilden. Du äter LCHF och har bra HDL, låga trigycerider, tyder inte på någon allvarlig sjukdom. Du har inte haft någon hjärtsjukdom, enligt mig kan du lugnt se tiden an, kanske ta nya prover om ett eller några år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 9,2/2,1=4,38 Bör vara under 6, helst under 5, kalasbra om de är 4 eller under! Du har ju kanaonvärden.. kan de inte se det så skall de syssla med annat än sjukvård! http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/#tolka Kräv APO-kvot.. så har de gjort någon nytta iallafall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Håller med ovan - dina värden ser ju bra ut, och med APO-kvot kan man känna sig trygg, menar jag. Jag tror din är bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina63 Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Vi diabetesårskontroll ville de ge mig statiner också men, nejtack sa jag. P-kolesterol 7.7 och ldl-kolesterol 5.9 var för högt enl dessa referenser. Läser just nu Ravnskovs bok, "Fett o kolesterol är hälsosamt" (för andra gången). Han skriver att ldl-kolesterolet är en del av vårt immunförsvar. Han skriver också att kolesterolmyten är århundradets vetenskapliga skandal. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Fast värdena var ju betydligt högre nu andra mätningen. Har ju äntligen blivit lovad att APO- kvot ska tas men bara för att jag vägrar äta statiner innan jag sett att även APO-kvoten är hög. Hoppas ju att den är bra så de slutar tjata om medicinering, men jäklar vad de är motsträviga på vc till att kolla den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Om Ravnskov har rätt är det kanske förklaringen till att jag inte varit sjuk på 4 år, inte ens en liten snuva 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Ja altså.. man skall ha klart för sig att man kan ha perfekta värden när man tar vanliga kolesterolprover.. men att de visar sig mycket dåliga när man tar en APOkvot! För har man alla värden inom normen så kan LDL vara väldigt många små.. och egentligen räcker det att mäta APOb för det är i princip de som kan ställa till det vad gäller Ateroskleros. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Flisan, av rent allmänintresse, du har inget test vad gäller det s.k. långtidssockret, dvs HbA1C? Fick du förresten klarhet i vad som orsakade det du upplevde i höstas? Inga ovanliga stressnivåer, sömnbrist etc? Hur låg det till med matintaget? Ett "knep" som ibland kan tas till, och det gäller i synnerhet om man legat på negativ energibalans (för) länge eller närmar sig låga nivåer av kroppsfett är att helt enkelt äta lite mera så att man åtminstone når energibalans och ibland även hamnar lite över (men då måste man ha koll på vad man håller på med så man inte susar iväg uppåt). Inom träningsvärlden brukar man kalla det här för "refeeds" men jag har noterat att det ibland kan behövas bland människor som "bara" ex. går ned i vikt och gjort det under lång tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Flisan, av rent allmänintresse, du har inget test vad gäller det s.k. långtidssockret, dvs HbA1C? Fick du förresten klarhet i vad som orsakade det du upplevde i höstas? Inga ovanliga stressnivåer, sömnbrist etc? Hur låg det till med matintaget? Ett "knep" som ibland kan tas till, och det gäller i synnerhet om man legat på negativ energibalans (för) länge eller närmar sig låga nivåer av kroppsfett är att helt enkelt äta lite mera så att man åtminstone når energibalans och ibland även hamnar lite över (men då måste man ha koll på vad man håller på med så man inte susar iväg uppåt). Inom träningsvärlden brukar man kalla det här för "refeeds" men jag har noterat att det ibland kan behövas bland människor som "bara" ex. går ned i vikt och gjort det under lång tid. Inget HbA1C togs bara vanligt glucos-fP som låg på 5,9 Fick ingen förklaring alls på mina besvär, hade väldigt hög vilopuls enligt läkaren och fick remiss för ett 24 timmars EKG för hjärtklappningens skull, vet inte resultatet av det än, men det kan ju vara stressrelaterat för jag har haft en utmattningsdepression för länge sedan och har låg stresströskel sedan dess. Sköldkörtelproverna var inom referensramarna så inget konstigt där, järn, B12 och folat var normalt. Tycker jag äter bra, är ju inte hungrig heller mellan målen. Gick ju raskt ner i vikt när jag började med denna kosten men har legat på samma vikt ett par år nu och väger normalt för min längd. Mina besvär jag sökte för har liksom hamnat i skymundan för deras oro för kolestrolet. Fick exakta siffror i dag med posten på sista provet Totalkolestrol10 Hdl 2,3 Ldl 7,3 Triglycerider 0,95 Önskar jag aldrig tagit detta provet, skapar mer oro nu när jag sett siffrorna även om jag egentligen inte tror att de är speciellt dåliga. Har ju kollat på kostdoktorns kolestrolskola och då verkar det ju hyfsat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 10/2,3=4,34 Grejen är att inget hänt sedan förra provet, som du ser så är alla värden lite högre.. räkna med en avvikelse vid provtillfällen på +-10%.. minst! Nästa gång kräver du att de tar tre prover och räknar fram medelvärdet.. för du kan dela ett provrör och ta tre tester på samma blod och få tre olika resultat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Dina värden ser bra ut. Det finns inga bevisade samband mellan högt kolesterol och hjärt och kärlsjukdomar. Dessutom har du låga triglycerider. Det höga LDL värdet består förmodligen av VLDL och inte små onda LDL. Jag totalnekade statiner rakt av. Min pappa fick de för några år sedan och det höll på att ta knäcken på honom. Blev direkt bra efter en läkare sagt åt honom sluta med dem. Nu har jag fått en fast nya läkare och han instämmer fullständigt med mig och att statiner inte behövs, samt uppdaterad forskning. Är man inte heller tidigare hjärtsjuk med mera så är statiner inte ett alternativ heller. Samtidigt visar det sig att det är de som har bra med HDL och höga kolesterol som har bäst hälsa vad gäller hjärta och blodkärl. Problemet är högkolhydratkosten och att inte använda fettet som är i kroppen. Där är boven i dramat. Det står till och med på sjukvårdens egna sidor om kolesterol och att statiner inte ska användas i första hand alls om man har låga triglycerider, samt inte är hjärtsjuk. Däremot kan du bli riktigt hjärtsjuk av just statiner. Vad gäller din höga vilopuls så är det förmodligen för att du som jag har stressproblematik. Det blir man aldrig av med utan man kommer vara så känslig resten av livet. För min del är det mycket ihållande utmattningssyndrom, men även pga. andra diagnoser. Det finns dessutom ett vitarocksyndrom. Så fort man är hos läkare etc. reagerar kroppen med spänning och så vidare och pulsen går upp. Den kan gå upp mycket på det viset. Har du dessutom inte vilat i minst 30-40 minuter innan de tar puls och blodtryck och har stressproblematik bakom dig så kommer det inte alls vara provtagning på vila direkt. Ska de ta pulsen eller blodtryck, ska de göra det över 24 timmars så de får korrekta levnadsvärden under din vardag och natt. Du lär begära att ta om proverna, få med AP kvoten. Ta samtidigt prover på det mesta övriga, samt d-vitamin etc. Du kanske känner dig märklig för att du kanske håller på att utveckla panikångest. Kan te sig väldigt olika och rent simulera hjärtattack trots man inte har sådan. Stress är en mycket varnligt förekommande orsak i vårt samhälle idag till olika reaktioner och sjukdomar. Blev inte bättre med den här regeringen sedan 2006 heller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 10/2,3=4,34 Grejen är att inget hänt sedan förra provet, som du ser så är alla värden lite högre.. räkna med en avvikelse vid provtillfällen på +-10%.. minst! Nästa gång kräver du att de tar tre prover och räknar fram medelvärdet.. för du kan dela ett provrör och ta tre tester på samma blod och få tre olika resultat! Det där var riktigt bra tips ang. tre prover och medelvärdet. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Jag tror ändå att du har tjall på sköldkörteln. Just den där kolesterolbilden, tillsammans med frusen, trött, knasigt hjärta är oerhört vanligt vid seg sköldkörtel. Vad har du för morgontemp och vilopuls? Hur är hår och naglar? Magen? Minne och koncentration? Initiativförmåga? Sexlust? Har du testat antikroppar? Struma? Jag gick i åratal med brist på sköldkörtelhormoner och blev sämre och sämre, men eftersom TSH bara steg från 0,7 till 2,1 menade min läkare att det inte kunde vara sköldkörteln, torts struma, eftersom proverna låg inom referens. De hade fel. Nu är jag nästan frisk igen. Ska bli spännande att se hur de kommande kolesterolvärdena ser ut! Det finns ingen forskning som säger att man mår bra bara för att ens värden ligger inom normalen. Sköldkörtelvärden är indivduella. Om TSH ändras med mer än 40% och fT4 med 15% är det tecken på en hypotyreos. Mitt TSH steg med 300%. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted February 8, 2013 Author Share Posted February 8, 2013 Jag tror ändå att du har tjall på sköldkörteln. Just den där kolesterolbilden, tillsammans med frusen, trött, knasigt hjärta är oerhört vanligt vid seg sköldkörtel. Vad har du för morgontemp och vilopuls? Hur är hår och naglar? Magen? Minne och koncentration? Initiativförmåga? Sexlust? Har du testat antikroppar? Struma? Jag gick i åratal med brist på sköldkörtelhormoner och blev sämre och sämre, men eftersom TSH bara steg från 0,7 till 2,1 menade min läkare att det inte kunde vara sköldkörteln, torts struma, eftersom proverna låg inom referens. De hade fel. Nu är jag nästan frisk igen. Ska bli spännande att se hur de kommande kolesterolvärdena ser ut! Det finns ingen forskning som säger att man mår bra bara för att ens värden ligger inom normalen. Sköldkörtelvärden är indivduella. Om TSH ändras med mer än 40% och fT4 med 15% är det tecken på enhypotyreos. Mitt TSH steg med 300%. Nej togs inga antikroppar, TSH var 1,7 T4, 14 och T3 4,3 så värdena var bra sa läkaren och inga fler prover behövdes ta. Jo magen är trög, vilopulsen hög och har hjärtklappning då och då även vid vila, morgontempen ligger oftast på 36,2 - 36,8, händer och fötter är iskalla hela tiden och är det kallt ute vitnar de efter några minuter, minnet är verkligen inget vidare, svårt att få något över huvudtaget att fastna, men har ju en stressproblematik sedan förr så jag vet inte vad som orsakar vad. Sexlust och initiativförmåga är noll men det kan ju också vara stress. Men många sympton stämmer ju också in bra på sköldkörteln så det var ju därför jag sökte för att kolla upp mina värden. Har också läst att kolestrolvärdena är höga vid problem med sköldkörteln men det nämnde aldrig läkaren. Jag är normalviktig och det kunde man inte vara om man hade hypotyreos tydligen men jag gick ju ner 13 kilo med Lchf håller vikten med denna kosten, frågan är ju hur mycket jag vägt om jag ätit som förr. Man kanske ska ta nya prover om något halvår och se om de har förändrats, är kanske i början av en hypotyreos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Jag skulle nog säga att du har hypotyreos. Du har i alla fall de klassiska symptomen. Vilka referensvärden är på det på fT3 och fT4? Jag tycker att de ser låga ut. Har du struma? Känsla av klump i halsen? Be att få halsen undersökt, först att läkaren palperar och helst att du får göra ett ultraljud. Se till att få antikroppar testade. Har du testat kortisol? Järn? B12 och folat? Homocystein? Auto-immuna sjukdomar i familjen? Hypotyreos är en differentialdiagnos vid utmattningssyndrom och utmattningsdepression. Emellanåt kan man träffa på bra gynekologer som fattar det här med hormoner. Om du söker för dålig lust, nämner din tröga mage och låga temperatur, förutom skec koleseterolfördelning KAN det hända att poletten trillar ner. Det vore värt att testa om levaxin kan förbättra dina kolesterolvärden. Stå på dig. Var besvärlig. Ljug om du måste. Ta ALLTID kopia på provsvaren och nöj dig ALDRIG med att värdena är normala. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted February 8, 2013 Author Share Posted February 8, 2013 Jag skulle nog säga att du har hypotyreos. Du har i alla fall de klassiska symptomen. Vilka referensvärden är på det på fT3 och fT4? Jag tycker att de ser låga ut. Har du struma? Känsla av klump i halsen? Be att få halsen undersökt, först att läkaren palperar och helst att du får göra ett ultraljud. Se till att få antikroppar testade. Har du testat kortisol? Järn? B12 och folat? Homocystein? Auto-immuna sjukdomar i familjen? Hypotyreos är en differentialdiagnos vid utmattningssyndrom och utmattningsdepression. Emellanåt kan man träffa på bra gynekologer som fattar det här med hormoner. Om du söker för dålig lust, nämner din tröga mage och låga temperatur, förutom skec koleseterolfördelning KAN det hända att poletten trillar ner. Det vore värt att testa om levaxin kan förbättra dina kolesterolvärden. Stå på dig. Var besvärlig. Ljug om du måste. Ta ALLTID kopia på provsvaren och nöj dig ALDRIG med att värdena är normala. Referensnivåerna på fT4 är 12-22 och fT3 3,1 - 7,0 Järn, B12 och folat är taget men var normalt, Kortisol och homocystein tog de inte och någon fortsatt utredning av mina besvär är inte aktuellt tydligen. Det tråkiga är att många symptom på hypotyreos tydligen även stämmer in på utmattningsdepression och hela min journal dräller ju av anteckningar gällande stress så läkaren tolkade nog mina symptom som fortsatta problem av detta. Trist att man ska behöva vara så jäkla besvärlig och tjatig för att få minsta lilla prov taget. Det enda detta vc besöket ledde fram till var att jag har för högt kolestrol, inte varför eller vad mina andra besvär kommer sig av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Ta reda på hur dessa normala värden såg ut. Min man fick veta att hans folat var normalt, javisst, det låg 6,5 (6-32). Jag fick vet att mitt fT4 var normalt, när det låg på 11 (10-24). Det innebär inte att vi mår bra på dessa värden. De var inte normala för oss. Båda de fria sköldkörtelhormonerna ligger lågt i ditt fall. Om man räknar procent är ditt fT4 20% av referensvärdet och fT3 31%. Jag skulle inte kunna ta mig ur sängen med de värdena. Å andra sidan är som sagt sköldkörtelvärden individuella. Jag hade kommit så långt att de var på väg att göra en lumbalpunktion för att utreda min demens, vid 48 års ålder, innan medicinen börjat få effekt. Jag har haft en mängd diagnoser, framför allt utmattningsdiagnoser och mina läkare har under mer än ett decennium med emfas hävdat att det inte är något som helst fel på min sköldkörtel och lika övertygade har de varit att jag var deprimerad. Det enda som har haft någon som helst effekt har varit sköldkörtelhormon. Och jag självmedicinerar. Byt läkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Inget HbA1C togs bara vanligt glucos-fP som låg på 5,9 Fick ingen förklaring alls på mina besvär, hade väldigt hög vilopuls enligt läkaren och fick remiss för ett 24 timmars EKG för hjärtklappningens skull, vet inte resultatet av det än, men det kan ju vara stressrelaterat för jag har haft en utmattningsdepression för länge sedan och har låg stresströskel sedan dess. Sköldkörtelproverna var inom referensramarna så inget konstigt där, järn, B12 och folat var normalt. Tycker jag äter bra, är ju inte hungrig heller mellan målen. Gick ju raskt ner i vikt när jag började med denna kosten men har legat på samma vikt ett par år nu och väger normalt för min längd. Mina besvär jag sökte för har liksom hamnat i skymundan för deras oro för kolestrolet. Fick exakta siffror i dag med posten på sista provet Totalkolestrol10 Hdl 2,3 Ldl 7,3 Triglycerider 0,95 Önskar jag aldrig tagit detta provet, skapar mer oro nu när jag sett siffrorna även om jag egentligen inte tror att de är speciellt dåliga. Har ju kollat på kostdoktorns kolestrolskola och då verkar det ju hyfsat. Hög vilopuls kan också vara ett tecken på dålig kondition. Konditionen påverkar kroppens kemi väldigt mycket så det kan orsaka en massa hälsoproblem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Men låg vilopuls behöver inte betyda att man har god kondis. När jag varit mer eller mindre sängliggande och oförmögen att gå mer än hundra meter, långsamt, en längre tid hade jag en vilopuls på 48. Knappast normalt för en medelålders kvinna med usel kondis. Sköldkörteltrubbel kan göra att man får högt eller lågt blodtryck, hög eller låg puls, och hjärtproblem, förutom skev fördelning på kolesterolet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Men låg vilopuls behöver inte betyda att man har god kondis. När jag varit mer eller mindre sängliggande och oförmögen att gå mer än hundra meter, långsamt, en längre tid hade jag en vilopuls på 48. Knappast normalt för en medelålders kvinna med usel kondis. Sköldkörteltrubbel kan göra att man får högt eller lågt blodtryck, hög eller låg puls, och hjärtproblem, förutom skev fördelning på kolesterolet. Nej det kan ju ha andra orsaker och pulsen kan variera ganska mycket mellan olika personer så man får jämföra med sig själv i första hand. Om man har sköldkörtelproblem och är frusen så verkar det dock logiskt att ha låg puls och inte hög. Har inte läst på men hypotyreos innebär ju att hela ämnesomsättningen går på sparlåga. Det låter rimligare att det är överproduktion som skulle kunna ge förhöjd puls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escale Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Jag tror att stress kan påverka kolesterolvärden negativt. Dessutom kanske brist på d-vitamin kan påverka (spekulerar jag). Statiner lär inte ha visats ha positiv påverkan för kvinnor överhuvud taget och i synnerhet inte om man inte är hjärtsjuk. Mig ville de också skriva ut statiner till men jag ville inte ta statiner. En läkare sa till mig att jag kommer att få stroke och hjärtinfarkt, men jag vägrar ändå. Det är ett par år sedan. Att dra slutsatsen att man ska sluta äta LCHF på grund av blodfetter tror jag är fel. Jag tror att det är blodsockret som är den stora boven och det håller man nere genom att äta LCHF. Ja det blir tyvärr en del tro, jag kan ju inte säkert veta, men jag tycker att all logik pekar på att jag är på rätt väg när jag äter som jag gör och inte tar statiner. Det är man själv som bestämmer vilka mediciner man ska ta. Det är typiskt att de blir så oroliga över blodfetter i vården. Det borde ta dina symptom på allvar istället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Dom flesta som äter LCHF får väl blodfetter inom gränsvärdena? Frågan är varför en del får högre. Är det motionsbrist eller för lite gröna grönsaker eller vad? Om man äter mer energi än man förbrukar kanske också blodfetterna blir högre. Skulle vara intressant om det går att se ett mönster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Nu är det Flisans mycket höga kolesterol vi diskuterar, och vad hon ska göra åt dem. De är inte bara höga, de har en mycket skev fördelning med högt LDL. Flisan har upplyst oss om att hon äter LCHF sedan flera år. Hennes fördelning av blodfetter är typisk för en sjukdom som heter hypotyreos. Hon har låga sköldkörtelvärden, men eftersom de är inom referens gäller det att hon hittar en läkare som är lite mera insatt i den saken än de flesta. Har man tur hittar man en läkare som själv har hypoT, annars är det svårt. Om inte TSH stiger enormt mycket vill de inte behandla för deras kunskaper om TSH är usla. Som i mitt fall, det räckte inte med en ökning på 300%. Säg mig vilka blodprover där detta inte skulle väcka misstanke! Det finns de vars TSH stiger till över hundra, de får snabbt behandling. Vi andra får diagnoser som depression, pre-senil demens, fibromyalgi och ME/CFS. Eller bara rent galna, när hallucinationerna blir för svåra. Jag vet vad jag talar om. Vad en läkare alltid borde kunna göra är att provebehandla ett halvår till ett år, men de törs inte göra det eftersom de har fått lära sig att man kan utesluta hypotyreos via blodbrov, vilket naturligtvis är en helt barock idé som saknar vetenskapligt stöd. Så de överger patienten och låter labbet ställa diagnos eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted February 10, 2013 Author Share Posted February 10, 2013 Dom flesta som äter LCHF får väl blodfetter inom gränsvärdena? Frågan är varför en del får högre. Är det motionsbrist eller för lite gröna grönsaker eller vad? Om man äter mer energi än man förbrukar kanske också blodfetterna blir högre. Skulle vara intressant om det går att se ett mönster. Är ju Ldl och totalkolestrolet som farit iväg. De andra värdena är ju vad jag förstått bra, ska ju få ta APO - kvoten också nu. Höga Ldl är som Totto säger vanligt vid hypotyreos men det hade jag ingen aning om när jag var på vc tyvärr. Ska väl inte säga att jag har någon fantastisk kondition men jag rider och sköter min häst 7 dagar i veckan så jag tycker jag rör på mig även om kanske hjärtat inte får arbeta så mycket vid ridning, men musklerna får arbeta i alla fall. Äter grönsaker, oftast gröna, varje dag till huvudmålet, och tar 5000 iu D-vitamin, omega 3 och magnesiumtillskott varje dag. Jag äter verkligen inte mer än jag gör av med, är 164 och väger 57 kg och denna vikten har jag hållit i tre år nu efter att jag gick ner 13 kg första året med Lchf. Stannade på 57kg men det är den vikten jag haft längst tid i mitt liv och förmodligen vad jag ska väga enligt min kropp. Har alltid kunnat vräka i mej mat i yngre år utan att lägga på mej ett gram. Var efter 35 det smög sig på några kilo om året. Tror klimakteriet startat på mej också men har fortfarande menstruation så säker är jag inte, men har åldern inne för det. Har läst att många kvinnor kan få problem med sköldkörteln när man går in i den. Stress kan ju också göra att sköldkörteln pajjar. Så jag vill försöka få reda på varför jag har höga kolestrolvärden och inte lindra symptomen med statiner. Något beror ju detta höga kolestrol på och kosten är det ju inte för som du säger får ju de flesta som äter lchf normala värden. Läkaren vet inte vilken kost jag äter så jag bara nickade när hon sa att jag skulle undvika smör, grädde och kakor men äta mycket fullkorn, frukt, grönsaker, fisk och välja ligtprodukter, ha lätt margarin på smörgåsen och undvika fett kött. Har inget förtroende för den här läkaren precis, har hon dessa kunskaper om mättat fett och kolestrol kanske kunskapen haltar på andra områden också och då kanske jag har början till hypotyreos trots värden inom referens, men hon ser inte symptomen bara att provet visade inom referens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Även jag är hypo(tyreos). Opererade bort sköldkörteln -86 (giftstruma/hypertyreos), men jag har aldrig blivit återställd!När jag efter operation slutade vara hyper (symptom på överfunktion i sköldkörteln) så blev jag sakta men förbannat säkert hypo (symptom på underfunktion isköldkörtelhormoner). Först behandling med bara Levaxin, sen -06 tillägg med Lio(thyronin). Något bättre med Lio men fortfarande har jag svåra funktionsnedsättande symptom.Så här har mina värden sett ut under åren, det ska bli intressant att se vad det blir för resultat i år, första gången jag testas efter att ha börjat med lchf;År Total kolesterol LDL HDL Triglycerider2009: 5,3 3,7 0,9 1,72010: 5,2 saknas* 0.8 saknas* APO kvot 0,82011: 5,6 3,9 1,1 1,4 APO kvot 3,52012: 5,1 3,6 0,9 1,3 APO kvot 4,12013: ?,? *det kanske finns fler benämningar på det man mäter här varför jag kanske inte kan tyda det på lab.svaret?Nästa provtagning blir månadsskiftet feb/mars, jag äter strikt lchf sen den 27 januari...Tyvärr missade jag dagens frågespalt till Doc, hoppas du får tid att kommentera nån annan dag ändå.Och ni andra är välkomna med era reflektioner med!Flisan, trots att jag oftast mer eller mindre kryper in till doktorn så är beskedet att jag mår bra eftersom jag ligger inom referens ... styrkekram till dej! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Dom flesta som äter LCHF får väl blodfetter inom gränsvärdena? Frågan är varför en del får högre. Är det motionsbrist eller för lite gröna grönsaker eller vad? Om man äter mer energi än man förbrukar kanske också blodfetterna blir högre. Skulle vara intressant om det går att se ett mönster. Gränsvärdena för blodfetter är satta av läkemedelsindustrin och de har inte ändrats mycket. Man kan väl spekulera i varför de är satta som de är satta. Men skulle man följa dem, skulle hälften av alla mellan 15-45 år äta statiner i Sverige. Vilket är helt absurt. En del får kanske högre av dåligt med mera för att de inte satt sig in i vad de äter. Vissa kanske äter LCHF och inte läst eller fattat att hålla sig undan omega-6 rikt fett, margariner osv. Eller helt missat att något de äter innehåller kolhydrater. Eller inte äter omega-3 alls. De skippar kolhydrater tror de och sedan käkar mycket kött och vräker på fett. Och sedan funkar det inte och värdena rusar i höjden på i princip allt. Och då menar de på att LCHF är anledningen - trots att de inte alls ätit enligt LCHF. Är det något jag märkt på människor så är det att de lever i lättja och tror att det bara är att glassa och förenkla saker - samma med LCHF. Flera jag pratat med har totalt missat det viktigaste och att fördjupa sig i alla fall lite. Som en jag pratade med. Han sa att LCHF gjorde att hans minne blev sämre. Okej.. sa jag.. men.. hur länge höll du på? Jaaa.. en månad.. Med andra ord så hade han effekterna av övergången från kolhydrater och socker och symptomen av det och trodde det var LCHF som orsakade det och att han skulle få sämre och sämre minne ju mer han åt kosten. Han drog inte slutsatsen att det berodde på hans tidigare kost och faktumet att kroppen "avgiftade" sig från ett beroende och hade abstinens. Det hade han vetat om han läst de flesta LCHF böcker eller satt sig ner och läst Kostdoktorn eller Annika Dahlqvists blogg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Är ju Ldl och totalkolestrolet som farit iväg. De andra värdena är ju vad jag förstått bra, ska ju få ta APO - kvoten också nu. Höga Ldl är som Totto säger vanligt vid hypotyreos men det hade jag ingen aning om när jag var på vc tyvärr. Ska väl inte säga att jag har någon fantastisk kondition men jag rider och sköter min häst 7 dagar i veckan så jag tycker jag rör på mig även om kanske hjärtat inte får arbeta så mycket vid ridning, men musklerna får arbeta i alla fall. Äter grönsaker, oftast gröna, varje dag till huvudmålet, och tar 5000 iu D-vitamin, omega 3 och magnesiumtillskott varje dag. Jag äter verkligen inte mer än jag gör av med, är 164 och väger 57 kg och denna vikten har jag hållit i tre år nu efter att jag gick ner 13 kg första året med Lchf. Stannade på 57kg men det är den vikten jag haft längst tid i mitt liv och förmodligen vad jag ska väga enligt min kropp. Har alltid kunnat vräka i mej mat i yngre år utan att lägga på mej ett gram. Var efter 35 det smög sig på några kilo om året. Tror klimakteriet startat på mej också men har fortfarande menstruation så säker är jag inte, men har åldern inne för det. Har läst att många kvinnor kan få problem med sköldkörteln när man går in i den. Stress kan ju också göra att sköldkörteln pajjar. Så jag vill försöka få reda på varför jag har höga kolestrolvärden och inte lindra symptomen med statiner. Något beror ju detta höga kolestrol på och kosten är det ju inte för som du säger får ju de flesta som äter lchf normala värden. Läkaren vet inte vilken kost jag äter så jag bara nickade när hon sa att jag skulle undvika smör, grädde och kakor men äta mycket fullkorn, frukt, grönsaker, fisk och välja ligtprodukter, ha lätt margarin på smörgåsen och undvika fett kött. Har inget förtroende för den här läkaren precis, har hon dessa kunskaper om mättat fett och kolestrol kanske kunskapen haltar på andra områden också och då kanske jag har början till hypotyreos trots värden inom referens, men hon ser inte symptomen bara att provet visade inom referens. Jag har två funderingar när jag läser ditt inlägg. Jag hävdar alltså ingenting men jag skall berätta om det jag reflekterar över. När man äter tillskott så kan det bli brist på andra mineraler och vitaminer eftersom alla samverkar. Jag skulle ha provat att sluta med tillskotten ett tag för att se vad som händer. Alternativt äta en multitablett ett tag istället utan järn. Tyvärr är det så olika innehåll i multisar så det är lite lotteri om man bara köper en sort utan att kolla. När det gäller kondition så får man det av pulshöjande aktiviteter. Alltså att intensiteten är så hög att man blir andfådd. Jag gissar att ridning är mer styrketräning men jag rider inte själv så jag vet inte. Om motion är bra just nu vet jag inte. Beror ju på HUR hög puls du har och om du har några andra indikationer på att motion inte skulle vara bra. DET borde läkaren kunna svara på. Äter du fet fisk? Äter du kyckling och annat kött som inte är rött? Gröna grönsaker bara till huvudmålet är ju inte så mycket. Äter du mycket ägg? Bara några funderingar. Likaväl som det är bra att undvika statiner så är det ju ingen höjdare att börja med sköldkörtelhormoner heller om man inte är absolut tvungen och dina värden visade väl ingen underproduktion? Ett tillägg. Ett alternativ till konditionsträning just nu kan var långa promenader på 1-2 timmar. Det sätter fart på fettförbränningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted February 11, 2013 Author Share Posted February 11, 2013 Konditionen har du rätt i, det är mer styrketräning i ridningen och jag ska verkligen ta tag i att börja träna någon sorts pulshöjande träning när det blir lite varmare och inte är så halt och jäkligt ute. Men mina andra primära besvär gör ju också att jag inte riktigt har orken eller viljan att aktivera mej mer än jag gör. Lite moment 22. Jag vill inte ha någon fettförbränning, är smal som jag är och vill inte gå ner mer, men vill gärna ha bättre kondition. Varför ska jag sluta med de 3 tillskotten jag äter tycker du? Vad påverkar omega 3 och D-vitamin för mineraler och vitaminer till det sämre? Och i så fall hur kan det påverka mitt kolestrol till det bättre om jag inte tar dem? Mina andra besvär borde ju faktiskt bli bättre av både omega 3 och D-vitamin. Magnesium kan jag inte vara utan då får jag sådana myrkryp i benen efter några dagar att jag sitter och småhoppar. Multivitaminer innehåller ju bara lite av allting och jag har tagit järn, folat och B12 prov och de var bra så varför ta tillskott av det i så fall. Äter rätt mycket lax och kyckling och äter i princip endast viltkött när rött kött står på matsedeln. Använder inte oljor i matlagningen för jag tycker det smakar blä så det blir smör, grädde, creme fraiche, yougurt och andra animaliska fetter i såser och grytor. Kanske borde byta ut en del till vegetabiliska men olivolja eller rapsolja kan jag bara inte äta, tycker det är oljigt och äckligt och tar ju över alla andra smaker. Hatar allt som smakar kokos också så den oljan har jag inte provat. Grönsaker är väl egentligen inget vi behöver någon större mängd av eller har jag fel? Men ca 150g om dagen blir det nog av broccoli, spenat, blomkål, zuccini eller vitkål som är de vanligaste tillbehören till kött som jag brukar äta. Sedan kan det ju bli lite paprika eller lite sallad till de andra målen. Ägg äter jag minst 2 om dagen till frukost, ibland blir det ju fler om maten i övrigt innehåller ägg som den ju ofta gör med vår kost. Du menar väl inte att kolestrolet i äggen är farligt och höjer mitt kolestrol? För då är jag felinformerad när jag läst att om vi tillför mycket kolestrol från maten vi äter så producerar vår kropp mindre och reglerar detta själv. Tänker ju inte äta sköldkörtelhormoner heller utan en riktig diagnos från en läkare men det verkar som läkarkåren är lika dåligt insatta i denna problematiken som de är i hur kosten påverkar oss. Och jag har läst på mycket om hypo och det är så mycket som stämmer in på mej, inte bara det jag skrivit här, enda som inte stämmer är ju fetma och att pulsen borde varit låg istället om det är underfunktion men en del av de som har hypo har ju faktiskt hög puls trots det. Eftersom jag har ett långvarigt stressproblem så kan ju binjurarna tagit skada, då kan man ju också få mina problem. Får väl famla vidare efter svar på min trötthet, hjärtklappning och frusenhet, men om APO kvoten är låg så kommer jag att strunta i mina kolestrolvärden i alla fall och hoppas hjärtat hänger med länge ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Konditionen har du rätt i, det är mer styrketräning i ridningen och jag ska verkligen ta tag i att börja träna någon sorts pulshöjande träning när det blir lite varmare och inte är så halt och jäkligt ute. Men mina andra primära besvär gör ju också att jag inte riktigt har orken eller viljan att aktivera mej mer än jag gör. Lite moment 22. Jag vill inte ha någon fettförbränning, är smal som jag är och vill inte gå ner mer, men vill gärna ha bättre kondition. Varför ska jag sluta med de 3 tillskotten jag äter tycker du? Vad påverkar omega 3 och D-vitamin för mineraler och vitaminer till det sämre? Och i så fall hur kan det påverka mitt kolestrol till det bättre om jag inte tar dem? Mina andra besvär borde ju faktiskt bli bättre av både omega 3 och D-vitamin. Magnesium kan jag inte vara utan då får jag sådana myrkryp i benen efter några dagar att jag sitter och småhoppar. Multivitaminer innehåller ju bara lite av allting och jag har tagit järn, folat och B12 prov och de var bra så varför ta tillskott av det i så fall. Äter rätt mycket lax och kyckling och äter i princip endast viltkött när rött kött står på matsedeln. Använder inte oljor i matlagningen för jag tycker det smakar blä så det blir smör, grädde, creme fraiche, yougurt och andra animaliska fetter i såser och grytor. Kanske borde byta ut en del till vegetabiliska men olivolja eller rapsolja kan jag bara inte äta, tycker det är oljigt och äckligt och tar ju över alla andra smaker. Hatar allt som smakar kokos också så den oljan har jag inte provat. Grönsaker är väl egentligen inget vi behöver någon större mängd av eller har jag fel? Men ca 150g om dagen blir det nog av broccoli, spenat, blomkål, zuccini eller vitkål som är de vanligaste tillbehören till kött som jag brukar äta. Sedan kan det ju bli lite paprika eller lite sallad till de andra målen. Ägg äter jag minst 2 om dagen till frukost, ibland blir det ju fler om maten i övrigt innehåller ägg som den ju ofta gör med vår kost. Du menar väl inte att kolestrolet i äggen är farligt och höjer mitt kolestrol? För då är jag felinformerad när jag läst att om vi tillför mycket kolestrol från maten vi äter så producerar vår kropp mindre och reglerar detta själv. Tänker ju inte äta sköldkörtelhormoner heller utan en riktig diagnos från en läkare men det verkar som läkarkåren är lika dåligt insatta i denna problematiken som de är i hur kosten påverkar oss. Och jag har läst på mycket om hypo och det är så mycket som stämmer in på mej, inte bara det jag skrivit här, enda som inte stämmer är ju fetma och att pulsen borde varit låg istället om det är underfunktion men en del av de som har hypo har ju faktiskt hög puls trots det. Eftersom jag har ett långvarigt stressproblem så kan ju binjurarna tagit skada, då kan man ju också få mina problem. Får väl famla vidare efter svar på min trötthet, hjärtklappning och frusenhet, men om APO kvoten är låg så kommer jag att strunta i mina kolestrolvärden i alla fall och hoppas hjärtat hänger med länge ändå. Fettförbränning behöver man även om man inte vill gå ner i vikt. När du äter LCHF så har du ju dock en ganska bra fettförbränning annars skulle du svälta. Fast du skrev väl att du känner dig frusen? Om du är frusen och samtidigt har högt LDL så kanske det går lite trögt med förbränningen av fettet du äter trots allt. När det gäller tillskott så samverkar som sagt alla mineraler och vitaminer. Ökar du en sort så kan förbrukningen öka även av andra sorter. Ökning av en sort kan också göra att upptaget av andra blir sämre. Terapeuter som jobbar med mineraler och vitaminer säger att man alltid skall äta ett multipreparat i botten för att inga obalanser skall uppstå. Exakt vilka vitaminer och mineraler som påverkas går inte svara på. Det kan ingå en mängd olika i samma kemiska process. En del påstår att man inte behöver grönsaker men det gröna innehåller en hel rad ämnen som gynnar ämnesomsättningen och din kropp är helt klart missnöjd som det är nu. Myrkrypningar så fort du inte äter magnesium tyder ju också på det. Fick du myrkrypningar även innan du åt LCHF? Mådde du bättre eller sämre då i största allmänhet? Grönsaker innehåller också mycket mineraler. Färsk ruccola är näringsrik och innehåller väldigt lite energi och ingen oxalsyra som t ex spenat gör. Dagsbehovet av vitamin D är satt till 300 IE och maxdosen 2000 IE. Vitamin D lagras i kroppen så du lär ju inte få brist om du håller upp ett tag i alla fall... Du äter ju mycket lax så omega 3 tillskott känns ju rätt onödigt. Du kan ju prova att äta mer nötter och avokado och mindre mättat fett. Din kropp mår uppenbart inte bra och det är viktigt att göra något åt det. Får du inte ordning på det så kanske LCHF inte är det bästa för dig. Om jag hade mycket trassel och inte fick ordning på det så skulle jag prova Raw food. Den kosten är väldigt rik på mineraler och vitaminer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Om du är öppen för att experimentera kan du testa en glutenfri vegansk diet med MYCKET frukt och grönsaker under en månad. Jag garanterar dig att dina blodvärden kommer förbättras avsevärt (och du kommer förmodligen att tappa i vikt också). Och om det inte skulle ha blivit bättre efter en månad så är det ju bara att återgå till LCHF. Om du vill ha mer information så släng iväg ett meddelande här på forumet så kan jag skicka lite länkar/info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 " Dagsbehovet av vitamin D är satt till 300 IE och maxdosen 2000 IE." Var får du fram denna info mkj ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 " Dagsbehovet av vitamin D är satt till 300 IE och maxdosen 2000 IE." Var får du fram denna info mkj ? Jag har både frågat Livsmedelsverket och läst det på flera ställen på nätet. I böcker också. Dagsbehovet var tidigare satt till 5 mikrogram (200 IE) men dom höjde den för några år sedan. På den sorten jag köper står det dock fortfarande att 400 IE är 200 % av RDI. För små barn och gamla är RDI 400 IE. När jag skriver maxdos så menar jag dagligt intag. Man kan ju ta större engångsdoser men det bör enligt min mening ske i samråd med läkare och kontroll av blodvärdet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 hmm.. livsmedelsverket Ok.. förklarar mycket. Personligt skulle jag inte tro ett smack på vad de säger i det verket men men .. förlåt min skeptism. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 http://www.helhetsdoktorn.nu/q10.htm Flisan intressant angående Q10, tillskott i.st.f. Statiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Flisan, detta kanske också är intressant för dig med jobbigt hög puls. http://www.ortomolekylar.se/?page_id=196 Jag tror också, som Totto, att du har hypothyreos. boktips: DET TRÖTTA FOKET av läkaren Helena Rooth Svensson, som själv har hypo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 Nu håller jag ju inte med dej MKJ varken om dagsdosen på D-vitamin eller att mina problem skulle ha med Lchf kosten att göra, eftersom jag mått prima mot förr i tiden tills nu i höstas då en massa konstiga diffusa symptom uppkom. Jag har ju verkligen provat ett bra tag, ca 4 år med Lchf. Och kosten ska ju inte ge högt kolestrol, så något har ju hänt i kroppen som jag själv är övertygad inte har med Lchf kosten att göra. Lite konstigt är det allt att i princip få rådet av vissa att lägga av med kosten här på detta forumet, det hade jag inte räknat med Läs om Kostdoktorns rekommendationer om D-vitaminer och även andra moderna forskningsresultat där dosen oftast rekommenderas vara 2000-4000iu /dag för att förhindra brist under vinterhalvåret. Livsmedelsverket är ju verkligen inget att lyssna på, de har ju noll koll på kosten, det borde ju du som läser här på Kostdoktorns sida ha märkt vid detta laget. Lchf är verkligen kosten för mig och de hälsoförbättringar jag fått både psykiskt och fysiskt under dessa år vill jag inte mista för allt i världen. Kan ju inte riktigt säga vilka förbättringar som beror på kosten eller att jag i samma veva började med tillskott på D-vitamin och omega 3, men jag tror på en kombination av de tre delarna. Men byter kost det gör jag aldrig, vill inte tillbaka till mitt liv som sockerberoende för allt smör i Småland. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 "" Men byter kost det gör jag aldrig, vill inte tillbaka till mitt liv som sockerberoende för allt smör i Småland. "" Det är rätta tag i dig Tyvärr är det ju som du skriver hundra och åter hundra olika saker som kan påverka på en och inte tror jag heller på kosten efter dina 4 år. Detta med D vitamin är ju en väldigt diskuterad sak på olika forum och all vetande debattörer har allt olika åsikter om det hela, doc rekommenderar har mig upp till 5000E .. Jag åt 5000E ett års tid och höjde sedan till 10000E för att se om det är en skillnad på längden. Man kan ju säga att jag inte är så ofta sjuk numera, har någon eller alla andra förskylning i familjen så passerar det för mig med en liten känsla i näsan ett par dagar men bryter inte ut annars. Men nyttan av större dosen vet jag inte för mådde bra redan med 5000E så när burken är tom så återgår jag nog till det igen men då har jag ju i alla fall testat och vet Den stora nyttan som jag fick redan första sommar med D vitamin var att min då jobbiga soleksem efter det är helt borta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Måste tillägga förresten om detta med hypotyreos, heter det så, provtagning att jag har en nära vän som har ungefär samma problem som du har och hennes prover också enligt läkaren är perfekta så det kan mycket väl luta åt det hållet istället. Obs.. att hon också äter lchf sedan över 4 år 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escale Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 MKJ. Läs den här sidan och se hur mycket D-vitamin en mycket framstående forskare på D-vitamin rekommenderar: http://vitamindhealth.org/ Det är Michael F. Holick, PhD, MDProfessor of Medicine, Physiology and BiophysicsDirector of the General Clinical Research CenterDirector of the Vitamin D, Skin and Bone Research LaboratoryDirector, Biologic Effects of Light Research CenterBoston University Medical Center Han rekommenderar alla (alltså inte människor med brist, utan alla) att ta 1000 enheter D-vitamin om dagen året runt. Människor med D-vitaminbrist ger han betydligt högre doser. Lägg märke till att han verkar i Boston som ligger på ungefär samma breddgrad som Rom och där de följaktligen bör få D-vitamin från solen under fler månader av året än vad vi får i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 MKJ. Läs den här sidan och se hur mycket D-vitamin en mycket framstående forskare på D-vitamin rekommenderar: http://vitamindhealth.org/ Det är Michael F. Holick, PhD, MD Professor of Medicine, Physiology and Biophysics Director of the General Clinical Research Center Director of the Vitamin D, Skin and Bone Research Laboratory Director, Biologic Effects of Light Research Center Boston University Medical Center Han rekommenderar alla (alltså inte människor med brist, utan alla) att ta 1000 enheter D-vitamin om dagen året runt. Människor med D-vitaminbrist ger han betydligt högre doser. Lägg märke till att han verkar i Boston som ligger på ungefär samma breddgrad som Rom och där de följaktligen bör få D-vitamin från solen under fler månader av året än vad vi får i Sverige. Det innebär ju att han håller sig på halva den fastställda maxdosen i alla fall. Jag har inte skrivit att jag anser att 300 IE är rätt, bara vad som är vedertaget. För min del blev det en enorm skillnad när jag började ta 400 IE om dagen. Jag hade helt klart brist och det var inte så konstigt heller av olika skäl. Jag har länge tänkt be vårdcentralen kolla min D-vitaminstatus men det finns väl åtminstone 2 olika prov man kan ta eller? Är det 25 OH någonting och 1,25 någonting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Det innebär ju att han håller sig på halva den fastställda maxdosen i alla fall. Jag har inte skrivit att jag anser att 300 IE är rätt, bara vad som är vedertaget. För min del blev det en enorm skillnad när jag började ta 400 IE om dagen. Jag hade helt klart brist och det var inte så konstigt heller av olika skäl. Jag har länge tänkt be vårdcentralen kolla min D-vitaminstatus men det finns väl åtminstone 2 olika prov man kan ta eller? Är det 25 OH någonting och 1,25 någonting. 25-OH-D heter det prov man tar för att kolla nivån av D-vitamin i blodet. Ska gärna ligga mellan 125-200 nmol/l. Mycket tyder på att det krävs några månader av supplementering på nivån kring 5000 IE per dygn för att komma dit. Doc har skrivit mycket nyttigt om D-vitamin här http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 25-OH-D heter det prov man tar för att kolla nivån av D-vitamin i blodet. Ska gärna ligga mellan 125-200 nmol/l. Mycket tyder på att det krävs några månader av supplementering på nivån kring 5000 IE per dygn för att komma dit. Doc har skrivit mycket nyttigt om D-vitamin här http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/ Jag har hört att det skall ligga på 50-75 nmol/ l Vad jag har förstått så kan man mäta den aktiva formen också men det kanske inte är så vanligt. Så dock någon som gjort det som skrev i bloggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1969 Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Jag har hört att det skall ligga på 50-75 nmol/ l Vad jag har förstått så kan man mäta den aktiva formen också men det kanske inte är så vanligt. Så dock någon som gjort det som skrev i bloggen. Optimalt område 50-80 ng/ml=125-200 nmol/L (Kostdoktorn) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Optimalt område 50-80 ng/ml=125-200 nmol/L (Kostdoktorn) Aha, olika enheter eller vad det heter. Tack så mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1969 Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Aha, olika enheter eller vad det heter. Tack så mycket! Ingen orsak. De är vilseledande de här olika enheterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laila Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Har ätit Lchf i drygt fyra år och fått många hälsoförbättringar men i höstas var jag trött, frusen, fingrarna vitnade vid minsta kyla, hade hjärtklappning och diverse andra diffusa symptom så jag misstänkte problem med sköldkörteln och bokade en tid på vc. Där togs det prover på lite av varje och då också kolestrolvärdet. Enligt proverna var allting normalt utom då kolestrolvärdet som var allt för högt. 9,2 Hdl 2,1 Ldl 6,7 Triglycerider 0,86 Blev ju lite orolig eftersom sköterskan var mycket oroad över detta och föreslog eventuell medicinering så jag bad om nytt prov med apo-kvoten. Fick visserligen ett nytt prov men apo-kvot det tog man aldrig enligt sköterskan så detta togs inte nu heller. Nyss fick jag besked om att kolestrolvärdet stigit ytterligare till över 10 och nu var det statiner som gällde enligt sköterskan för detta var inte bra. De exakta siffrorna har jag tyvärr inte, var besked per telefon och jag hade ingen penna men Ldl 7,2 Hdl 2,2, triglycerider 0,97 tror jag hon sa. Om man tittar på Hdl och kvoten Ldl/Hdl och triglycerider så är det ju inte så dåligt men varför över 7 i det "onda" Ldl:et? Detta gör mej ganska nojig och alla säger att det är fettet jag äter som nu börjar visa sina negativa sidor. Nu såg jag att högt Ldl kolestrol kunde vara en indikation på skölskörtelproblem men provsvaren var ju normala så det hade jag ju inte, men undrar ju om något ytterligare prov på sköldkörteln kanske ska tas om det kan vara det som är felet trots värde inom referensramarna. Hälsade dock sköterskan att några statiner var det inte tal om förrän jag sett att apo-kvoten var dålig och då blev jag lovad ett sådant prov efter mycket tjat. Är det någon som har så här högt kolestrolvärde och särskilt då Ldl och vad kan det bero på? Jag äter ganska strikt Lchf men visst några bitar mörk choklad slinker det ner flera gånger i veckan. Ska börja motionera mer men tänker inte sluta äta Lchf men vågar heller inte bara strunta i mina värden. Är inte överviktig, röker inte, har inte diabetes eller hjärtsjukdom. Kan de tvinga mej att börja med statiner eller ska jag blåneka? Dom besked jag fått vad gäller kolesterol är ganska positiva. Total 9.3 LDL 5.8 HDL 2.9 Triglycerider 1.4 (har varit 0.9 vid ett tidigare tillfälle) Jag blev allvarligt varnad av hjärtläkare att jag levde farligt (har förmaksflimmer och haft 2 strokes) Stark rekommenderad att äta statiner, men vill inte. Testade för drygt ett år sedan fick väldiga bensmärtor så jag slutade tvärt. Talade med min allmänläkare som rekommenderat ett speciellt test och som ger ett resultat som visar grafiskt hur mitt kolesterolvärde såg ut, det heter quantimetrix LIPOPRINT (googla så finns information) Min läkares analys av testsvaret var det finns ingen som helst anledning för mig att äta statiner. Kanske ska jag nämna att jag bor i Portugal och att ovanstående värden är omräknade från mg/dl . För mig har detta betytt att jag tänker över huvudtaget inte tänka kolesterol längre. Tänker fortsätta att äta LCHF, går i och för sig inte ner i vikt men det spelar ingen roll (har ett normalt BMI 24.6 men för hög fettprocent). Gör som jag oroa dig inte för kolesterolet och fortsätt som tidgare och må bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts