wisingd

Träna mitt i en fasta

Recommended Posts

Hej,

Jag käkar en  del LCHF och fastar regelbundet. Jag har läst en hel del både här på DietDoctor, men också andra sidor, för att försöka förstå mig på hur träning och fasta går ihop (framför allt tycker jag att Fung förklarar det bra här).

Många, Fung inkluderat, verkar rekommendera att i slutet av en fasta köra ett träningspass för att få ut maximal effekt av fastan (och träningen). Men ett ämne som jag inte verkar kunna hitta så mycket om är vad som händer i kroppen om man mitt under en 24h fasta slänger in ett träningspass. Nu vill jag gärna höra om det är någon som vet mer om detta. En situation för mig är t.ex. att jag äter vid lunchtid, gymmar vid 19-tiden, och äter lunch dagen efter igen (då detta passar mig bra). 

Jag hittar ett fåtal inlägg/artiklar som hävdar att om man inte äter något i samband med träning så bryts protein och muskler ned, och att man därför bör trycka i sig aminosyror eller protein i samband med träningen. Men som jag tolkar Fung så lär sig musklerna att använda fett som energikälla - betyder det alltså att musklerna inte bryts ned?

Tack för åsikter och insikter (och gärna rekommenderad läsning på området).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog mycket på vad ditt mål med träningen är. Vill du få så stora muskler som  bara möjligt så bör du följa kroppsbyggarnas råd, de kan det där. Och det inkluderar vassleprotein direkt efter träning, då musklerna är som mest mottagliga. I ditt fall, om du tränar på kvällen och inte ätit sen lunch, så behöver du protein direkt för att maximera effekten. Har man däremot ätit protein 1-2 timmar innan träningen, så är det ingen brådska att få i sig nytt protein, för aminosyror cirkulerar redan i blodet från den förra måltiden. Men inom fyra timmar bör man äta i alla fall. Detta alltså för att maximera muskelmassa.

Men för mer vanliga mål med träningen så kan man nog ta det lugnare, man kanske inte är ute efter att "maximera", man kanske har som viktigare mål att gå ner i vikt. Då är prioriteringarna annorlunda.

Styrketräning bryter ner muskler, det är själva syftet. Sen byggs musklerna upp igen, om man har aminosyror i kosten vill säga, och när de byggs upp/repareras så blir de lite större än tidigare.

Frågan är då vad det skulle leda till i praktiken med ditt upplägg - bygga lite muskler, stå stilla, eller krympa muskler? Svårt att säga, det är nog inte studerat vetenskapligt. 

https://leangains.com/early-morning-fasted-training/

Protein synthesis starts to climb about 3-4 hours post-workout, reaches a peak at the 24-hour-mark and returns close to baseline values 36 hours post-workout (or 48 hours depending on who you ask; studies on this topic show slightly different results regarding length and peak of elevation). Even if you push back the post-workout meal a few hours, you will be in the fed state at a time when nutrient partitioning is optimized and muscle growth likely to occur.

Du kommer förmodligen att vara rejält katabol (muskler bryts ner) efter träningen ända tills du äter protein igen. Då blir du anabol (muskler byggs upp). Frågan är vad slutsumman blir? Mer katabol än anabol så krymper muskler. Tvärtom så ökar muskelmassan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 1/22/2018 at 11:12 PM, RobertAnd said:

Det beror nog mycket på vad ditt mål med träningen är. Vill du få så stora muskler som  bara möjligt så bör du följa kroppsbyggarnas råd, de kan det där. Och det inkluderar vassleprotein direkt efter träning, då musklerna är som mest mottagliga. I ditt fall, om du tränar på kvällen och inte ätit sen lunch, så behöver du protein direkt för att maximera effekten. Har man däremot ätit protein 1-2 timmar innan träningen, så är det ingen brådska att få i sig nytt protein, för aminosyror cirkulerar redan i blodet från den förra måltiden. Men inom fyra timmar bör man äta i alla fall. Detta alltså för att maximera muskelmassa.

Men för mer vanliga mål med träningen så kan man nog ta det lugnare, man kanske inte är ute efter att "maximera", man kanske har som viktigare mål att gå ner i vikt. Då är prioriteringarna annorlunda.

Styrketräning bryter ner muskler, det är själva syftet. Sen byggs musklerna upp igen, om man har aminosyror i kosten vill säga, och när de byggs upp/repareras så blir de lite större än tidigare.

Frågan är då vad det skulle leda till i praktiken med ditt upplägg - bygga lite muskler, stå stilla, eller krympa muskler? Svårt att säga, det är nog inte studerat vetenskapligt. 

https://leangains.com/early-morning-fasted-training/

Protein synthesis starts to climb about 3-4 hours post-workout, reaches a peak at the 24-hour-mark and returns close to baseline values 36 hours post-workout (or 48 hours depending on who you ask; studies on this topic show slightly different results regarding length and peak of elevation). Even if you push back the post-workout meal a few hours, you will be in the fed state at a time when nutrient partitioning is optimized and muscle growth likely to occur.

Du kommer förmodligen att vara rejält katabol (muskler bryts ner) efter träningen ända tills du äter protein igen. Då blir du anabol (muskler byggs upp). Frågan är vad slutsumman blir? Mer katabol än anabol så krymper muskler. Tvärtom så ökar muskelmassan.

Tack för informativt svar. Mitt mål är väl lite tudelat - jag vill både bygga muskler och minska midjemåttet. Då kanske det är vettigt att faktiskt ladda på med åtminstone lite aminosyror i samband med träning. 

On 1/23/2018 at 7:01 AM, MariaF said:

Har du kollat Jonas Colting? Han är inte så aktiv på bloggen men skrev så här på facebook häromdagen:

ATT ORKA NÄR MAN FASTAR?
Igår såg min dag ut så här i runda slängar;
-upp 06.30
-1.45 skidor, skejt och kuperat så rätt intensivt.
-åka o slänga skräp på tippen
-2 tim poddinspelning
-2.5 tim kontor med bokföring och papper/kvitton från helvetet
-1 tim massage
-1 tim akupunktur
-1 tim internmöte/projektledning
-45 min distanslöpning
-35 min överkroppsstyrka, hårt
-åka och storhandla
-tvätta och städa
-under dagen svarat på o skrivit ca 50 mail 
Fastat hela dygnet och åt sent (bl a sashimilax och avokado) så ca 26 tim utan mat.
Hur gick allt det här då? Hur BRA som helst! Hög energi och motivation hela dagen och framför allt inga blodsockerdippar och/eller svackor.
Långsiktig hälsa, energi och prestation handlar om VAD du äter NÄR du äter.
Men att orka mycket och att vara produktiv handlar definitivt INTE om att göra sådant som många konventionella råd bygger på som att ”äta en bra frukost” (gröt?) eller att äta var tredje timme (insulinrollercoaster).
#coltinghealth #coltingfood #coltingfasta #intermittentfasting

Inspirerande. Även om jag inte har fullt så hektiska dagar så känner jag igen mig i att man har mycket energi trots att man inte äter. Jag ska läsa mer på hans blogg för att se om det finns något intressant. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, wisingd sade:

Tack för informativt svar. Mitt mål är väl lite tudelat - jag vill både bygga muskler och minska midjemåttet. Då kanske det är vettigt att faktiskt ladda på med åtminstone lite aminosyror i samband med träning. 

Inspirerande. Även om jag inte har fullt så hektiska dagar så känner jag igen mig i att man har mycket energi trots att man inte äter. Jag ska läsa mer på hans blogg för att se om det finns något intressant. 

Vad ligger du på för vikt eller fettprocent? Ju mer fett man har, desto mer kan man gå ner i vikt trots att proteinintaget inte är optimalt, utan att tappa för mycket muskler. Men ju lägre man kommer i fettprocent, desto mer måste man optimera proteinintaget för att inte tappa muskler vid viktnedgång.

Så generellt, har man mycket övervikt, så behöver man inte bry sig lika mycket, det viktigaste är att gå ner i vikt helt enkelt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minutes ago, RobertAnd said:

Vad ligger du på för vikt eller fettprocent? Ju mer fett man har, desto mer kan man gå ner i vikt trots att proteinintaget inte är optimalt, utan att tappa för mycket muskler. Men ju lägre man kommer i fettprocent, desto mer måste man optimera proteinintaget för att inte tappa muskler vid viktnedgång.

Så generellt, har man mycket övervikt, så behöver man inte bry sig lika mycket, det viktigaste är att gå ner i vikt helt enkelt.

Det är ungefär så jag har tolkat det också. Jag har inga enorma mängder jag vill gå ner och vet faktiskt inte min fettprocent eller exakta aktuella vikt (ca 86 kg och 185 cm), men ligger på ca 0,53 på midjemått/längd-ratio, vilket jag tycker är ett mer givande mått än vikt eftersom jag försöker bränna fett och bygga muskler simultant. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fasta är nog kompatibelt med muskelbyggande under vissa omständigheter. Men de som bryr sig om muskler är generellt restriktiva med fasta, och går inte gärna över 20-24 timmar, eftersom det börjas tas av musklerna då bara för att överleva, även om man inte tränat alls.

Det är nog som Fung säger att det är bäst att träna i slutet av en fasta, så att man kan fylla på snabbt med aminosyror, samt utnyttja tillväxthormon som bildas efter fasta. Jag tror inte han menar att fettdrift inte gör att musklerna bryts ner, men han kanske menar att man inte behöver äta kolhydrater efter träningen om man är fettdriven. 

Att minska fett och samtidigt öka muskelmassa är den heliga graalen. Det kan göras, speciellt om man inte är jättetränad sedan innan. Gemensamt för sådana resultat i studier är kaloriunderskott, högprotein diet och styrketräning förstås. 

Även leangains, som inkluderar 16:8 fasta brukar kunna lyckas med det, även om det är "anekdoter", och inte studier. Men där ska man ta en massa BCAA före och efter träning om man tränar i fastefönstret, t.ex. på morgonen, och inte ska äta förrän vid lunch. Men även där är rekommendationen att äta efter träning. Samt sjuka mängder protein varje dag. Träningsdagar litet kaloriöverskott, vilodagar lite större kaloriunderskott.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Martina skrev i något blogginlägg att man inte behövde oroa sig för att bli katabol om man var ordentligt fettdriven för då finns det alltid tillräckligt med ketoner i blodet.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Martina om fasta:

https://martinajohansson.se/fasta-eller-inte-fasta/

Om jag ska bygga muskler, alltså verkligen lägga på mig massa. Vågen visar plus och jag ökar i styrka på gymmet – ja då kan jag inte fasta så mycket. Det beror på att jag blir för katabol för långa stunder varje dag, och katabolism = bryta ned. Anabolism = bygga upp. Äta = anabolt, svälta = katabolt.

1. Hur många mål behöver jag äta om dagen om jag vill öka i muskler och bränna fett? Det finns ingen bestämd mängd som är bra men för att öka i muskler så behöver passen blir bra! Vad behöver du äta och hur mycket för att få ett bra pass? Om du samtidigt vill minska i fett så dra ned så mycket som möjligt på kolhydraterna och spara ätandet till före och efter träningen. Dagarna kan alltså vara fastande så länge som det finns energi till träningen.

https://martinajohansson.se/fasta-hjarnan-ata-kroppen/

Vad jag märkt är att jag underäter när jag fastar och då når platåer när det gäller styrka och även fettprocent. Kortisolet som frisätts av mitt långfastande gör att kroppen inte släpper på vissa fettdepåer, men när jag äter frukost och äter oftare rinner fettet bort som ingenting!

Numera äter jag frukost, precis som jag gjorde innan LCHF. Då var jag alltid hungrig på morgonen och de är jag nu också. Jag kan äta en stor stek till frukost haha!

Ur fitness-synpunkt är flera mål om dagen väldigt effektivt, åtminstone 2-3 mål, det är min upplevelse just nu. Detta trots ketos! Jag vet inte om det beror på min nuvarande fitnessnivå eller om de har hormonella orsaker, för innan fungerade min 22:2 fasta ÄVEN för fitness. Det gör den inte längre. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. en av de viktigaste sakerna förutom träning när det gäller att bygga muskler är kaloriöverskott.. följdt som god tvåa utav proteinöverskott.

Altså glöm i princip allt om att bygga muskler vid energiunderskott!

Med det sagt så får man då kika på sin egen situation.. dvs är man från början rätt otränad så är det främst frekvent och/eller kvalitativ träning som gör skillnaden.. dvs startar man från noll så har man en del att ta igen.. gratis!

Meeen.. nu så har jag då stött på folk med lite olika förutsättningar.. och en vanlig grej är att folk  (vanliga desktopworkers) helst skulle vilja minska på fettdepåerna, samtidigt som de helst skulle vilja blir lite mer snyggt muskliga!

Iallafall så har jag märkt en tendens vad gäller önskningarna att det skiljer lite mellan könen.. män vill gärna få mer bulliga muskler, mindre mage, kvinnor har lixom sällan preferenser för bulliga muskler utan vill oftare få smalare midja, mer kvinnliga former, dvs så länge fettdepåerna inte blir allt för stora utan omfördelas så kan de acceptera mindre bulliga muskler.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-01-26 at 18:33, Zepp sade:

Altså glöm i princip allt om att bygga muskler vid energiunderskott!

I ett specifikt ögonblick är det så, men inte utslaget under en tidsperiod. Man kan eventuellt till och med hamna plus i muskler och minus i fett under ett dygn, och definitivt under en tidsperiod som t.ex. en vecka. 

Blanda inte ihop professionella bodybuilders och fitnessmodeller med mer vanliga killar som oss andra. Lyle McDonald, kanske den mest kända gurun inom kroppsbyggande, uppskattar att när man är nere på ungefär 12% kroppsfett så börjar det bli i praktiken omöjligt att genomföra att bygga muskler och samtidigt minska i fett. Kroppen försvarar mer och mer fettreserven. 

Därför alla cykler med bulk och deff för bodybuilders, för de vill ju ner ännu lägre, samt ha gigantiska muskler.

Men för de flesta normala killarna så är man rätt nöjd med 12% kroppsfett och hyfsat stora muskler, och man kan förhoppningsvis skippa den eviga bulken och deffen.

Och det är nog bäst tror jag. Rent anektodiskt tycker jag mig se att många gamla bodybuilders är rätt plufsiga. Det kan vara svårt att äta normalt när man har vant sig vid bulkande, och dessutom finns det tecken på att metabolismen skadas vid deffning ner mot 5-7% kroppsfett. Det finns "case studies" på det, där metabolismen inte återvänt till normala nivåer ens ett år efter avslutad deff.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-01-22 at 21:09, wisingd sade:

Hej,

Jag käkar en  del LCHF och fastar regelbundet. Jag har läst en hel del både här på DietDoctor, men också andra sidor, för att försöka förstå mig på hur träning och fasta går ihop (framför allt tycker jag att Fung förklarar det bra här).

Många, Fung inkluderat, verkar rekommendera att i slutet av en fasta köra ett träningspass för att få ut maximal effekt av fastan (och träningen). Men ett ämne som jag inte verkar kunna hitta så mycket om är vad som händer i kroppen om man mitt under en 24h fasta slänger in ett träningspass. Nu vill jag gärna höra om det är någon som vet mer om detta. En situation för mig är t.ex. att jag äter vid lunchtid, gymmar vid 19-tiden, och äter lunch dagen efter igen (då detta passar mig bra). 

Jag hittar ett fåtal inlägg/artiklar som hävdar att om man inte äter något i samband med träning så bryts protein och muskler ned, och att man därför bör trycka i sig aminosyror eller protein i samband med träningen. Men som jag tolkar Fung så lär sig musklerna att använda fett som energikälla - betyder det alltså att musklerna inte bryts ned?

Tack för åsikter och insikter (och gärna rekommenderad läsning på området).

Muskler bryts alltid ner när du tränar. Det är också poängen. Vill du bygga, så vill du bryta ner och bygga upp. Så du vill defacto bryta ner. Detta sker oavsett fasta eller ej och har ingenting med det att göra. Under längre fastor ökar tillväxthormon. 5 dagar ca 300%...40 dagar 1250% enligt vissa studier. Detta har en muskelbevarande effekt. Kom ihåg att en kalorirestriktiv diet inte har denna bevarande effekt och därför är muskeltappet då större.

Enligt Fung ska man överhuvudtaget inte blanda ihop ämnena viktminskning och träning vilket man lätt gör när man tänker "minska fett öka muskler". Behovet av protein är betydligt lägre än de flesta vill ge sken av och det beror på en enkel faktor och det är att det är mysigare att sitta och trycka i sig en extra proteinshake än att träna en extra halvtimme. De flesta av oss får i oss mer än tillräckligt med protein men tränar för lite. Det härstammar från Governor of Californias ungdomsvideos där han konstant basunerar ut vilka extrema mängder protein han äter. Därför ser vi mängder av människor som sitter i sofforna på gym och dricker proteinshakes utan att träna och väntar på att deras biceps skall växa. 

Citat

Muscle gain/ loss is mostly a function of EXERCISE. You can’t eat your way to more muscle. Supplement companies, of course, try to convince you otherwise. Eat creatine (or protein shakes, or eye of newt) and you will build muscle. That’s stupid. There’s one good way to build muscle – exercise. 

https://idmprogram.com/fasting-and-muscle-mass-fasting-part-14/

Det är extremt sällsynt med kwashiorkor(proteinbrist) i väst. Men det är bekvämare att köpa en proteinshake och sätta sig i soffan än att träna. 

För fettförbränning är det fastan som är effektivast.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MrB sade:

Så du vill defacto bryta ner.

Problemet i detta fall är att han inte äter efter nedbrytningen, och eventuellt inte bygger upp musklerna igen. Därför kan styrketräning i ett långt fastefönster vara kontraproduktivt.

Fung har rätt att det krävs träning för att bygga muskler, men det krävs också aminosyror. Annars är det enda träningen åstadkommer en nedbrytning av muskler. Katabolism utan efterföljande anabolism. Bättre då att vila sig igenom en fasta, fokusera på att bränna fett, inte muskler. Eller som Fung säger, bryta fastan efter träning med ett monstermål.

I övrigt när det gäller proteinintag, eller överhuvudtaget att bygga muskler, bör man ta det Fung säger med en mycket stor nypa salt. Det räcker med en snabb titt på hans kropp för att inse att han inte vet vad han talar om. Dessutom refererar han inte till några studier, vilket är förståeligt, eftersom de hundratals studier som gjorts motsäger det han påstår.

En färsk meta-analys, som kommer fram till samma sak som vanligt:

http://bjsm.bmj.com/content/early/2018/01/18/bjsports-2017-097608.long

Summary/conclusion Dietary protein supplementation significantly enhanced changes in muscle strength and size during prolonged RET in healthy adults. Increasing age reduces and training experience increases the efficacy of protein supplementation during RET. With protein supplementation, protein intakes at amounts greater than ~1.6 g/kg/day do not further contribute RET-induced gains in FFM.

Samma resultat som alltid alltså, upp mot 1.6 g/kg protein per dag är det man vill ligga på. Men man behöver så klart inte ta en proteindrink, man kan äta 700 g kött om dagen i stället. Problemet är att de flesta äter inte så mycket protein, och då behöver de tillskott. 

Grejen med drinkarna är också att de är lätta att ha med till gymmet. Om man vill utnyttja tiden efter träning, då muskel- proteinsyntesen är som störst, så vill man ha något direkt. Men de hade lika gärna kunnat käka en gigantisk tonfisksallad i stället på gymmet. Undantaget är om man inte ätit på ett tag innan träningen, och blodet inte har aminosyror cirkulerande från det förra målet. Då är vassle överlägset p.g.a. det snabba upptaget.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom är det fullt möjligt att bygga muskler utan träning, bara genom att äta protein. Protein turnover sker hela tiden.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/1103993

Metabolic Ward studie. Tre grupper, alla överäter 1000 kcal per dag, tränar inte. Grupp 1 låg protein, grupp 2 medium protein, grupp 3 hög protein.

Alla tre grupper lägger på sig lika mycket fett, men grupp 1 tappar muskelmassa, och ökar inte sin metabolism (REE) trots viktuppgång på 3 kilo. Grupp 3 däremot ökar kraftigt REE, samt lägger på sig drygt tre kilo muskler/annan "fat free mass". Medium protein gruppen liknande resultat, om än inte lika bra.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, RobertAnd sade:

Det räcker med en snabb titt på hans kropp för att inse att han inte vet vad han talar om.

Det är kroppen som avgör trovärdigheten. OK. ^_^

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, RobertAnd sade:

Problemet i detta fall är att han inte äter efter nedbrytningen, och eventuellt inte bygger upp musklerna igen. Därför kan styrketräning i ett långt fastefönster vara kontraproduktivt.

Bättre då att vila sig igenom en fasta, fokusera på att bränna fett, inte muskler. 

Man bränner mer fett genom att träna och fasta. Det är bekvämlighet som ligger bakom argumenten. Det är bekvämare att vila sig igenom en fasta än att träna och det är bekvämare att sitta i soffan med en proteinshake...men inte nödvändigtvis det optimala. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, RobertAnd sade:

Dessutom är det fullt möjligt att bygga muskler utan träning, bara genom att äta protein. Protein turnover sker hela tiden.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/1103993

Metabolic Ward studie. Tre grupper, alla överäter 1000 kcal per dag, tränar inte. Grupp 1 låg protein, grupp 2 medium protein, grupp 3 hög protein.

Alla tre grupper lägger på sig lika mycket fett, men grupp 1 tappar muskelmassa, och ökar inte sin metabolism (REE) trots viktuppgång på 3 kilo. Grupp 3 däremot ökar kraftigt REE, samt lägger på sig drygt tre kilo muskler/annan "fat free mass". Medium protein gruppen liknande resultat, om än inte lika bra.

Citat

All food was provided and participants resided in a metabolic unit for 10 to 12 weeks with no prescribed or regular exercise program.

Det säger väl varken bu eller bä hur mycket deltagarna tränade?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, MrB sade:

Det är kroppen som avgör trovärdigheten. OK. ^_^

Haha, lite säger det ändå :D... Även om så klart studierna är mer intressanta. Man kan ta en titt på vad andra fasteförespråkare rekommenderar för protein:

Martin Berkhan, vill att du ska upp på minst 220 g per dag, men helst ännu mer:

martin-berkhan.jpg

Ted Naiman, förespråkar att större delen av kalorier ska vara protein, även om man kan öka på fettintaget om man inte siktar på att minska kroppsfett. 120 g är ett absolut minimum för alla vuxna, men en tränande man behöver så klart mer:

TedNaiman-300x300.jpg

Brad Pilon, han tillhör de mest konservativa, och ligger på samma rekommendation som meta-analysen, 1,6 g/kg kroppsvikt. I praktiken är det alltså inte mer än 120-150 g för en normal man:

BP-Dec-2012.jpg

Vill man se ut som de här lirarna eller som Fung, det är bara att välja :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bränner mer fett genom att träna och fasta. Det är bekvämlighet som ligger bakom argumenten. Det är bekvämare att vila sig igenom en fasta än att träna och det är bekvämare att sitta i soffan med en proteinshake...men inte nödvändigtvis det optimala. 

Man bränner mer fett, men eventuellt bränner man också mer muskler, vilket för vissa inte är alls vad de vill. Varför inte välja en annan träning under fasta, som inte aktivt söker att bryta sönder muskler? T.ex. ut och springa, raska promenader, etc. Det bränner dessutom mer fett än en styrketräning. Det är inte en fråga om att vara bekväm, det är en fråga om att vara smart.

Är man rejält överviktig däremot, så vill man troligen även bränna lean mass, för då tar kroppen även av överskottshud. En sådan person skulle inte vilja följa en klassisk protein sparing diet som bodybuilders gör. Två olika situationer, två olika mål, två olika vägar. Det som är optimalt för en person som väger 150 kg är inte optimalt för en som väger 85 kg, och vice versa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det säger väl varken bu eller bä hur mycket deltagarna tränade?

Dr. George BRay, lead scientist säger angående studien:

The participants were housed for 10 to 12 weeks at the Pennington research center for the duration of the study, where they were free to hang out, watch TV, read or socialize, but “there wasn’t any exercise,” says Bray. “Their physical activity level was quite low — it didn’t change during the study.”

http://healthland.time.com/2012/01/04/low-protein-diets-lower-weight-but-dont-cut-fat/

Så det skedde ingen träning, i den betydelsen vi vanligen lägger i ordet. Däremot, om de hade spänt fast dem i sängliggande läge i 12 veckor, hade man nog inte sett samma sak. Då gissar jag på att alla förlorat muskelmassa. Det krävs aktivering av muskler för att sätta sig upp, resa sig, gå på toa, o.s.v., så i den meningen tränar ju alla varje dag. Alltså, att utföra vardagliga aktiviteter i kombination med högprotein diet, räcker för att lägga på sig rätt mycket muskler. Här har vi en review av overfeeding studies:

https://digitalcommons.wku.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2079&context=ijes

Där har vi över 10 studier som visar samma sak, "sedentary" eller "inactive", men ändå tillväxt i FFM. Vissa har mindre effekt, andra liknande som denna, 3 kg gains. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Summa summarum.. there are no, one size fits all?

Iallafall.. 1, det byggs inget överskott av muskler på bantningsdieter.. 2,träning av muskler när man behöver gå ner i vikt är bra.. för att bevara muskelmassa och 3, för att i stället förbränna fett!

Fasta har oxå positiva effekter på ditten o datten.. grejen är att när man väl äter LCHF så är det lixom inte helt ovanligt att man äter 1-2-3 måltider om dagen.. och det är detta som de flesta kallar för fasta!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, RobertAnd sade:

Haha, lite säger det ändå :D... Även om så klart studierna är mer intressanta. Man kan ta en titt på vad andra fasteförespråkare rekommenderar för protein:

Martin Berkhan, vill att du ska upp på minst 220 g per dag, men helst ännu mer:

martin-berkhan.jpg

Ted Naiman, förespråkar att större delen av kalorier ska vara protein, även om man kan öka på fettintaget om man inte siktar på att minska kroppsfett. 120 g är ett absolut minimum för alla vuxna, men en tränande man behöver så klart mer:

TedNaiman-300x300.jpg

Brad Pilon, han tillhör de mest konservativa, och ligger på samma rekommendation som meta-analysen, 1,6 g/kg kroppsvikt. I praktiken är det alltså inte mer än 120-150 g för en normal man:

BP-Dec-2012.jpg

Vill man se ut som de här lirarna eller som Fung, det är bara att välja :D

Fung väger tyngre hos mig. 

Främst därför att manliga muskelknuttar inte hör till min "preferens" ^_^.

Fung är påläst, har erfarenhet och avrättar övervikt och diabetes på löpande band medans ovanstående personer mest spenderar sin tid framför spegeln. Att äta mycket protein är viktigt, däremot överdrivs det och jag tror inte alls på att man kan sitta i soffan och trycka i sig protein och titta på när musklerna växer. Generellt sett tränar folk för lite, någon proteinbrist finns inte i väst.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, RobertAnd sade:

Man bränner mer fett, men eventuellt bränner man också mer muskler, vilket för vissa inte är alls vad de vill. Varför inte välja en annan träning under fasta, som inte aktivt söker att bryta sönder muskler? T.ex. ut och springa, raska promenader, etc. Det bränner dessutom mer fett än en styrketräning. Det är inte en fråga om att vara bekväm, det är en fråga om att vara smart.

Den här rädslan för att bryta ner muskler under fasta leder till slutsatsen "träna inte för då bryter du ner muskler" vilket generellt gör att du tränar mindre. Muskelträning är något som man bör hålla på med kontinuerligt och det muskeltapp man gör under en längre fasta är överdrivet och bygger mycket på rädsla. Man tappar mer på att vara borta från träning en längre period, vilket kan bli slutsatsen av denna inställning. Träning ger en ökning i tillväxthormon och fasta ger ökning i tillväxthormon. 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att fasta eller inte fasta under träningen är ju ett sådant ämne där det finns många skillnader i erfarenheter och därmed uppfattningen. Håller med att det handlar en hel del om var man är i sin egen träning och fettprocent. Det är alltid svårare att "maxa" ut när man t.ex redan har lågt fett procent och hög andel muskler. Så antagligen finns inte rätt svar generellt utan endast för personen i fråga. 

Är det någon som har sett praktiska skillnader när de försökte konsekvent lägger träningen efter längre fasteperioder och därmed utnyttjar tillväxthormonerna?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg