napoleon Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Många av oss LCHF:are gillar bacon. Men vi ska ju äta så rena produkter som möligt. Äter ni bacon med en massa tillsatser? Jag hittar inte bacon fritt från E-ämnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaM Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Bacon och tillsatser: http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28418 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag bryr mig personligen inte om tillsatser. Äter den bacon som går att köpa i storpack och undviker de "dyra" småpaketen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
napoleon Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Bacon och tillsatser: http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28418 Tack LenaM för länken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag själv som är van utan tillsatser få ont i huvudet om jag äter för mycket e-ämnen. Visst kan det vara inbillning, men ibland vet jag inte om det varit e-ämnen förrens efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Ramsele bacon! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag brukar blötlägga den bacon jag äter, därefter "kokar" jag den i microvågsugn och slutligen häller jag av vattnet och låter baconen ta ännu en sväng i micron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Köp sidfläsk! Finns både i bit o skuret, det brukar vara utan tillsatser. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jag köper bacon i storpack och slänger på pannan som det är. Jag resoner som att inandas man smutsig storstadsluft, lär inte litet kemikalier i bacon bidra till så mycket extra. Speciellt nu när hela nitrit/nitrat-farligheten också verkar vara mer eller mindre en myt. Hur gör ni med grönsakerna som tycks vara farligare än bacon med de moderna teorierna ? Det går ju inte få tag på annat än utländska grönsaker så här års. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Det som jag upplever som lite tråkigt är att det inte längre är så lätt att få tag i bacon som är rökt på riktigt.De flesta tillverkare verkar använda sig av rökaromer istället, tycker inte det känns helt okej, även om det kanske inte är farligt på något vis. Det är därför som jag köper färsk sida istället och skivar och steker. Funderar på att bygga mig en egen rök och röka hela baconsidor, när jag får tid. Fick prova på det hos en släktning i somras, baconsidan hängde inne i röken hela dagen, sen hade vi otroligt gott bacon, men det blev fort uppätet! Ja, jag har också funderat på hur svårt det skulle vara att röka egen bacon! Eftersom du har sett en sån rök, vad krävs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Ja, jag har också funderat på hur svårt det skulle vara att röka egen bacon! Eftersom du har sett en sån rök, vad krävs? Finns ju rökpåsar (eller fanns i alla fall) som man kör i ugnen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Tulips bacon är rökt på riktigt inte och innehåller inte rökarom" däremot nitrit men hoppas på att det kanske inte är så onyttigt enligt vissa forskare..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Pärsons bacon är också utan rökarom - bara sidfläsk och kryddor, samt nitrit. Men inte en hel radda med E-nummer, åtminstone. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Något som är tragiskt är att ekologisk bacon har fler tillsatser än vanlig. Åtminstone när jag jämförde sist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Jag har ibland köpt uppskivat rökt fläsk i charken. Det har varit triktigt rökt fläsk utan tillsatser. jättegott och dubbelt så dyrt som vanligt (ca 200 kr/kg). Det är det värt. Häromveckan köpte jag två skivor kobebiff för 647 kr (1300kr/kg), det var jättegott och fett. Men var det värt 1300kr/kg, det vete tusan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Det är oftast så att ekologiska processade varor innehåller minst lika mkt otäcka tillsatser som icke-ekologiska. Ytterligare ett sätt att tjäna pengar på oss erbarmliga enfaldiga konsumenter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matgiken Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Jag köper bacon i storpack och slänger på pannan som det är. Jag resoner som att inandas man smutsig storstadsluft, lär inte litet kemikalier i bacon bidra till så mycket extra. Speciellt nu när hela nitrit/nitrat-farligheten också verkar vara mer eller mindre en myt. Hur gör ni med grönsakerna som tycks vara farligare än bacon med de moderna teorierna ? Det går ju inte få tag på annat än utländska grönsaker så här års. Vi använder mycket frysta grönsaker som bas i vardagen så här under vintern. Då kan man fortfarande köpa svenskt och/eller ekologiskt och till vettigt pris. En annan fördel är att det alltid kan finnas ett litet lager hemma och att man aldrig behöver slänga något som blivit dåligt. Vad gäller färska grönsaker så blir det mycket kål — vitkål är basen, men även grönkål, savoykål och brysselkål. Även dessa går att köpa svenska mitt i vintern. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anitram Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Tulips bacon är rökt på riktigt inte och innehåller inte rökarom" däremot nitrit men hoppas på att det kanske inte är så onyttigt enligt vissa forskare..... Dessutom innehåller den inte dextros vilket många baconsorter gör :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts