napoleon

Bacon utan E-ämnen

Recommended Posts

Många av oss LCHF:are gillar bacon. Men vi ska ju äta så rena produkter som möligt. Äter ni bacon med en massa tillsatser? Jag hittar inte bacon fritt från E-ämnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bryr mig personligen inte om tillsatser. Äter den bacon som går att köpa i storpack och undviker de "dyra" småpaketen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag själv som är van utan tillsatser få ont i huvudet om jag äter för mycket e-ämnen. Visst kan det vara inbillning, men ibland vet jag inte om det varit e-ämnen förrens efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag gillar också bacon, men köper det sällan på grund av att jag har samma fråga i mitt huvud angående tillsatser som trådstartaren har.

En sak som jag däremot ofta gör är att jag köper en rejäl bit fet färsk gris-sida. De flesta mer välsorterade köttbutiker/avdelningar hjälper dig gärna att dra ur benen på den. Sedan saltar jag och har på peppar och låter den ligga en dag eller två i kylskåpet. Så steker jag den sakta i ugnen, några timmar på cirka 100-140 grader tills den är uppe i 80-85 grader. Lägger lite alufolie över, som jag tar av på slutet.

Jag har tillgång till en skärmaskin så jag kan skära rätt tunna skivor, men det går också bra med en bra kniv.

Smakar fantastiskt bra och är lätt att komponera olika måltider med. Till exempel som "bacon" och ägg, då saltar jag skivorna lite extra när jag lägger dem i stekpannan. 

Känns i alla fall renare än köpebacon. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar blötlägga den bacon jag äter, därefter "kokar" jag den i microvågsugn och slutligen häller jag av vattnet och låter baconen ta ännu en sväng i micron.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köper bacon i storpack och slänger på pannan som det är. Jag resoner som att inandas man smutsig storstadsluft, lär inte litet kemikalier i bacon bidra till så mycket extra. Speciellt nu när hela nitrit/nitrat-farligheten också verkar vara mer eller mindre en myt.

Hur gör ni med grönsakerna som tycks vara farligare än bacon med de moderna teorierna ?  Det går ju inte få tag på annat än utländska grönsaker så här års. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som jag upplever som lite tråkigt är att det inte längre är så lätt att få tag i bacon som är rökt på riktigt.

De flesta tillverkare verkar använda sig av rökaromer istället, tycker inte det känns helt okej, även om det kanske inte är farligt på något vis. 

Det är därför som jag köper färsk sida istället och skivar och steker.

Funderar på att bygga mig en egen rök och röka hela baconsidor, när jag får tid.

Fick prova på det hos en släktning i somras, baconsidan hängde inne i röken hela dagen,

sen hade vi otroligt gott bacon, men det blev fort uppätet!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det som jag upplever som lite tråkigt är att det inte längre är så lätt att få tag i bacon som är rökt på riktigt.

De flesta tillverkare verkar använda sig av rökaromer istället, tycker inte det känns helt okej, även om det kanske inte är farligt på något vis. 

Det är därför som jag köper färsk sida istället och skivar och steker.

Funderar på att bygga mig en egen rök och röka hela baconsidor, när jag får tid.

Fick prova på det hos en släktning i somras, baconsidan hängde inne i röken hela dagen,

sen hade vi otroligt gott bacon, men det blev fort uppätet!

Ja, jag har också funderat på hur svårt det skulle vara att röka egen bacon! Eftersom du har sett en sån rök, vad krävs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag är totalt amatör, men den vi använde hos min frus bror liknade på den andra på den här sidan (den i plåt). 

http://www.viivilla.se/Kok/Grill1/Bygg-din-egen-fiskrok-41794

Men den var lite större. Det går att bygga dem på olika vis, med olika slags material.

Det ska ju inte vara så väldigt varmt precis där man hänger upp produkterna så det går säkert med något i trä också.

Började elda klockan sex på morgonen, sen var det färdigt på kvällen.

Sen måste man lära sig och vara noga med temperaturen under dagen.

Ja det är ett projekt som jag verkligen skulle vilja dra igång. 

Om du testar så skriv här! (Eller om någon annan har  erfarenheter, så vill jag gärna veta.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ja, jag har också funderat på hur svårt det skulle vara att röka egen bacon! Eftersom du har sett en sån rök, vad krävs?

Finns ju rökpåsar (eller fanns i alla fall) som man kör i ugnen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tulips bacon är rökt på riktigt inte och innehåller inte rökarom" däremot nitrit men hoppas på att det kanske inte är så onyttigt enligt vissa forskare.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pärsons bacon är också utan rökarom - bara sidfläsk och kryddor, samt nitrit. Men inte en hel radda med E-nummer, åtminstone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något som är tragiskt är att ekologisk bacon har fler tillsatser än vanlig. Åtminstone när jag jämförde sist. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ibland köpt uppskivat rökt fläsk i charken. Det har varit triktigt rökt fläsk utan tillsatser. jättegott och dubbelt så dyrt som vanligt (ca 200 kr/kg). Det är det värt.

Häromveckan köpte jag två skivor kobebiff för 647 kr (1300kr/kg), det var jättegott och fett. Men var det värt 1300kr/kg, det vete tusan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är oftast så att ekologiska processade varor innehåller minst lika mkt otäcka tillsatser som icke-ekologiska.

Ytterligare ett sätt att tjäna pengar på oss erbarmliga enfaldiga konsumenter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag köper bacon i storpack och slänger på pannan som det är. Jag resoner som att inandas man smutsig storstadsluft, lär inte litet kemikalier i bacon bidra till så mycket extra. Speciellt nu när hela nitrit/nitrat-farligheten också verkar vara mer eller mindre en myt.

Hur gör ni med grönsakerna som tycks vara farligare än bacon med de moderna teorierna ?  Det går ju inte få tag på annat än utländska grönsaker så här års. 

Vi använder mycket frysta grönsaker som bas i vardagen så här under vintern. Då kan man fortfarande köpa svenskt och/eller ekologiskt och till vettigt pris. En annan fördel är att det alltid kan finnas ett litet lager hemma och att man aldrig behöver slänga något som blivit dåligt.

Vad gäller färska grönsaker så blir det mycket kål — vitkål är basen, men även grönkål, savoykål och brysselkål. Även dessa går att köpa svenska mitt i vintern. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tulips bacon är rökt på riktigt inte och innehåller inte rökarom" däremot nitrit men hoppas på att det kanske inte är så onyttigt enligt vissa forskare.....

Dessutom innehåller den inte dextros vilket många baconsorter gör :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg