Jump to content

Fytinsyra i nötter och mineral

anka
 Share

Recommended Posts

Jag har funderat på nötter och dess innehåll av Fytinsyra, hämmar inte detta upptaget av mineraler,

eller innehåller nötter så pass mycket mineral att nettointaget av mineral efter fytinsyrans effekt ändå är positiv.

Hur stor är skillnaden nötter VS spannmål, vad gäller mineral om fytinsyrans effekt är inräknad.

Blötläggning i ett dygn lär ta bort fytinsyran.

Ja men funkar det på nötter?

Vet du förresten om det måste vara 24 timmar? Det finns ju fytinsyra i kikärter och bönor också och för kokningens skull räcker det att dom ligger över natten men räcker inte det för fytinsyran då?

Nu satte du mig på det hala! Jag frågade en expert och fick tipset om blötläggning och har för mig att hon pratade om blötläggning i ett dygn, men jag skrev inte upp det och jag har inte testat. Tycker att det låter lite skumpt med blötläggning av nötter och har hellre försökt att minska konsumtionen. Vi får hoppas att någon riktig expert ser detta.

Nu pratade surdegsbagarn, Christian Boudet, på T4 om just detta: Alla fröer måste blötläggas över natten: mandel, nötter etc. Då är det bara att testa.

Men hur smakar nötterna då? Blir dom inte mjuka? Undrar om man kan få dom goda igen om man torkar dom efter blötläggningen? En del näring hamnar ju i blötläggningsvattnet också så det bör man väl ta vara på.

Sa han inget om det jag skrev tidigare, att man kan minska fytinsyrans effekt genom det man äter till. I det sammanhanget undrar jag hur mycket det påverkar. Det har jag inte lyckats ta reda på.

Han sade det som en självklarhet att alla mandlar och nötter blötlägg och även om han inte sade det uttryckligt så verkar han ha kunskapen om fytinsyran och hur man blir av med den. Dessa manldar användes till gourmetsemlor. Såg ej slutet, men bullen uppskattade programledarna. Skall testa att blötlägga idag.

Han sade det som en självklarhet att alla mandlar och nötter blötlägg och även om han inte sade det uttryckligt så verkar han ha kunskapen om fytinsyran och hur man blir av med den. Dessa manldar användes till gourmetsemlor. Såg ej slutet, men bullen uppskattade programledarna. Skall testa att blötlägga idag.

Då blir dom ju blöta ändå men om man vill äta dom naturella så blir dom nog utan knaprighet. Du kan ju berätta om du provar.

Jag misstänker också att mycket av vitaminerna försvunnit när man köper färdigmalt mandelmjöl.

Nu har jag hittat svar: 6 - 12 timmars blötläggning tar bort fytinsyran och förbättrar näringen. Torka med salt i ugn.

"Nötter ska blötläggas minst 6 timmar i saltat vatten och säd och bönor i 12-24 timmar i vatten med citron eller äppelcidervinäger. Nej, näringsämnena försvinner inte - snarare ökar näringsupptaget! :)"

Läs mer här: http://www.alternativjournalen.se/wuweij/vikten-av-att-blotlagga-sad-och-notter-4494466

Nu har jag hittat svar: 6 - 12 timmars blötläggning tar bort fytinsyran och förbättrar näringen. Torka med salt i ugn.

"Nötter ska blötläggas minst 6 timmar i saltat vatten och säd och bönor i 12-24 timmar i vatten med citron eller äppelcidervinäger. Nej, näringsämnena försvinner inte - snarare ökar näringsupptaget! :)"

Läs mer här: http://www.alternativjournalen.se/wuweij/vikten-av-att-blotlagga-sad-och-notter-4494466

Ja upptaget ökar men en del näring hamnar säkert i blödläggningsvattnet. Man kan också äta mat med c-vitaminer eller kött till så minskar det fytinsyrans negativa effekt men jag skulle gärna vilja veta hur mycket.

Vad fyller saltet för funktion?

Askorbinsyra bör ju rimligtvis aktivera fytaset och därmed hämma fytinsyran till viss del. Om jag inte missminner mig så aktiveras fytas vid lågt PH. 

Varför skulle inte vattenlösliga vitaminer lakas ur vid blötläggning?

• 1 month later...

Jag gör mitt eget mandelmjöl, då skållar jag först mandlarna - skalar av skalet, sen mixar jag dom i en matberedare med vatten. Efter tar jag och häller över dom i en kökshandduk & kramar ur all vätska. Sen in med pulpan i ugnen & slutligen när det är torrt så maler jag i kaffekvarn.

Min fråga är - tar denna processen bort fytinsyra tror ni?