Jump to content

Varför är ketogen kost bra mot autoimmuna sjukdomar?

MSW

Recommended Posts

Vad säger vetenskapen om vad det är som gör att en ketogen kost kan behandla autoimmuna sjukdomar? Påverkar den på ngt vis så att antikropparna inte ”anfaller” de kroppsegna cellerna? Finns det artiklar eller föreläsningar att se på nätet? 

Anledningen till att jag undrar är ifall det liksom finns någon ”allmängiltig mekanism” som även skulle kunna hjälpa/tillämpas generellt för autoimmuna problem. I  mitt fall är det trombocyterna(/blodplättarna) som bryts ned och då känns kopplingen till kosten inte riktigt helt glasklar..? 

Någon som har några tankar eller kan hänvisa mig till någon vidare läsning eller fördjupning? :-)

• Like 4

Jag vet inte om det över huvudtaget är så?

Den enda grejen jag kan komma på är att när man väl startar en ketogen kost, så tenderar de flesta iallafall att äta mer sk riktig mat.

Det kan säkert vara som så att junkfood innehåller en massa kemikalier och annat som på inget sätt har någon nytta i kroppen, men för tillverkaren.. och de ämnena kan om det vill sig kanske trigga något.

Iallafall så har vi en pågående Celiaki-tråd.. det är en av flera olika autoimmuna processer, som vi kan råka ut för.. fast det verkar hur som helst att de flesta slipper det av okänd anledning.

• Like 5

5 hours ago, MSW said:

Vad säger vetenskapen om vad det är som gör att en ketogen kost kan behandla autoimmuna sjukdomar? Påverkar den på ngt vis så att antikropparna inte ”anfaller” de kroppsegna cellerna? Finns det artiklar eller föreläsningar att se på nätet? 

Anledningen till att jag undrar är ifall det liksom finns någon ”allmängiltig mekanism” som även skulle kunna hjälpa/tillämpas generellt för autoimmuna problem. I  mitt fall är det trombocyterna(/blodplättarna) som bryts ned och då känns kopplingen till kosten inte riktigt helt glasklar..? 

Någon som har några tankar eller kan hänvisa mig till någon vidare läsning eller fördjupning? :-)

Du får nog söka på det specifika sjukdomstillståndet du är intresserad av på pubmed. Det finns flera generella mekanismer. Kolhydratförbränning i sig är inte lika ren som fett/keton förbränningen (mer ROS osv). Ketoner påverkar diverse mekanismer. Bl a aktiverar de gener som minskar inflammation. Även blodplättar/leukocyter påverkas. För vissa tillstånd som MS har man sett att ketogen diet normaliserar den sjuka bakteriefloran som dess individer har. 

• Like 6

2 timmar sedan, The Biochemist sade:

Du får nog söka på det specifika sjukdomstillståndet du är intresserad av på pubmed. Det finns flera generella mekanismer. Kolhydratförbränning i sig är inte lika ren som fett/keton förbränningen (mer ROS osv). Ketoner påverkar diverse mekanismer. Bl a aktiverar de gener som minskar inflammation. Även blodplättar/leukocyter påverkas. För vissa tillstånd som MS har man sett att ketogen diet normaliserar den sjuka bakteriefloran som dess individer har. 

Den infon tackar jag för.

Jag har MDS som påverkar både blodplättar och vita blodkroppar. Jag har anmärkningsvärt stabila värden trots att de är låga. (Jag förvånar min läkare).

LCHF har jag ätit i 7 år men när jag fick diagnosen för 2 år sedan körde jag en kur med daglig dos av kolloidalt silver och MSM. KS kör jag inte mer än vid ev infektioner numera men MSM tar jag oftare. Periodvis dagligen (När jag kommer ihåg det). Jag vet inte om detta har påverkat eller om jag är en anomali men det kan ju vara värt ett försök. Det finns ju inget sjukvården kan göra iaf.

• Like 4

Tack för alla svar! 

I mitt fall har värdena hittills legat tillräckligt hyfsat ett tag, men nu dykt lite. Blev därför ”förvarnad” att det kan bli aktuellt med en medicin vars biverkningslista kändes väldigt skrämmande (bl.a. fler än 1 av 100 riskerade cancer) och är det ens bästa alternativ kändes det inte så kul, fast är det ens enda alternativ så får det väl vara så. 

• Sad 3

1 timme sedan, MSW sade:

I mitt fall har värdena hittills legat tillräckligt hyfsat ett tag, men nu dykt lite. Blev därför ”förvarnad” att det kan bli aktuellt med en medicin vars biverkningslista kändes väldigt skrämmande

Då skulle nog jag hellre testa AIP först. Om inte det ger nåt så kanske medicin kan vara nåt. 

Blodplättar är jag dålig på men vita blodkroppar kan man öka mha soppa/buljong på hönsfötter. Vet inte om det kan ge nån ledtråd. 

• Like 2

Benmärgstransplantation har nog inte nämnts som något alternativ, inte vad jag kan minnas iaf. ;)

19 timmar sedan, Erik 2 sade:

Är det immun thrombocytopenia eller en bieffekt av lupus eller reumatism ?

Det är itp. 

Jag har också opererat bort mjälten för flera år sedan som del av behandlingen. Det är efter det som de har legat mer stabilt än tidigare.. 

• Like 2

Ny benmärg hjälper nog inte när det är immunförsvaret som orsakar problemet, hade det varit fel på benmärgens produktion av plättar vore det en annan sak. 

Och mjälten tog de bort för de trodde antagligen att det kunde vara den som höll kvar plättarna, men det var tydligen inte fallet. Synd på mjälten.

Om och i så fall varför ketogen kost och anti-inflammatorisk kost skulle hjälpa mot autoimmuna tillstånd finns det nog ingen riktig vetenskap kring. Dock finns det gott om vittnesmål och böcker i ämnet. Och ett väl undersökt och vetenskapligt utrett område vad gäller autoimmunitet och kost är ju celiaki. Där vet man att patienterna blir botade om man tar bort gluten. 

Teorin bygger nog på att det vi äter har stor betydelse för att aktivera vårt immunförsvar och om man tar bort delar av sin kost som retar upp immunförsvaret så kan det hjälpa även aveende immunförsvarets attacker på egen vävnad. Ett mindre uppretat immunförsvar ger goda effekter. 

Jag kan rekommendera blogg och böcker av Terry Wahls (fått ordning på sin MS) https://terrywahls.com/ Paleo Mom (Sarah Ballantyne) https://www.thepaleomom.com/  Steven Gundry  https://www.bokus.com/bok/9780062427137/the-plant-paradox/

Det finns svensk information också men jag är inte så uppsjungen på det, hittade några. 

http://www.paleoteket.se/avsnitt-32-autoimmun-sjukdom-och-autoimmuna-protokollet-aip/

http://4health.se/?s=autoimmun

• Like 2

Jo, det är ju det där med läckande tarm också. Teorin är ungefär att vissa delar av det vi äter gör att vår tunntarm börjar "läcka" dvs molekyler från vår föda tar sig in i blodet och möter immunförsvaret som kanske pga av detta blir triggat att också börja attackera egen vävnad. 

• Like 2

4 timmar sedan, MariaF sade:

"Läckande tarm" är humbug från alternativmedicinen. "Tarmpermeabilitet" däremot är ett vetenskapligt begrepp som man kan använda. Visserligen samma sak men humbug är humbug! (Ursäkta ironin... :rolleyes:)

Jag vågade lixom inte ens skriva så i den andra tråden.. men jag håller med!

Leaky gut.. vad är det?

Med tanke på att olika saker tar sig igenom tarmväggen på olika sätt!

• Like 2

1 timme sedan, MSW sade:

Tack för alla inspel! Nu har jag ju en massa vidareläsning att göra! :)

Mm.. prexis.. man kan få autoimuna reaktioner oavsett vad man äter.. eventuellt kan det vara genetiskt.. eller annat.

Iallafall.. när vi ändå nämnt Leaky gut och Celiaki/annat, så frodas som regel tarmslemhinnan och villi utav att vi äter sk riktig mat, dvs när vi äter grönsaker med fibrer/RS så gynnar det tarmvilli via SCFA.. som då bildas utav vår tarmflora och fauna!

• Like 2

Boken har jag köpt åt min dotter. Vi har lagat igenom många recept och det är lätt att göra god mat. Hon kör inte AIP längre men varje gång jag är där kör vi långkok i ett par dar så hon har benbuljong, kokkött och pulled beef/porc att äta i en månad i stället för de förblaskade belgiska mackorna.

Men listan på ingredienser som man ska utesluta finns också på hans hemsida.

• Like 6