fredrik hartzell Posted January 25, 2018 Share Posted January 25, 2018 Hallå! Undrar en sak: LCHF bygger ju på att äta mindre kolhydrater, så att kroppen (på nåt sätt som jag inte riktigt känner till) typ använder fett som bränsle, tror jag iaf? MEN, samtidigt så läser jag mycket om kalorier in - ut, och att även det är nyckeln för just viktminskning. Har för mig att dagsbehovet är runt 2000, men inte helt säker. Så länge jag äter under 2000 varje dag, så går jag ner i vikt? Så måste jag hålla koll på antalet kalorier jag stoppar i mig om dan OCH antalet kolhydrater? Ärligt talat har jag ingen aning om hur många kalorier jag stoppar i mig vid varje måltid, men försöker ha koll på kolhydraterna per 100g. tack på förhand! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 25, 2018 Share Posted January 25, 2018 1 minut sedan, fredrik hartzell sade: Hallå! Undrar en sak: LCHF bygger ju på att äta mindre kolhydrater, så att kroppen (på nåt sätt som jag inte riktigt känner till) typ använder fett som bränsle, tror jag iaf? MEN, samtidigt så läser jag mycket om kalorier in - ut, och att även det är nyckeln för just viktminskning. Har för mig att dagsbehovet är runt 2000, men inte helt säker. Så länge jag äter under 2000 varje dag, så går jag ner i vikt? Så måste jag hålla koll på antalet kalorier jag stoppar i mig om dan OCH antalet kolhydrater? Ärligt talat har jag ingen aning om hur många kalorier jag stoppar i mig vid varje måltid, men försöker ha koll på kolhydraterna per 100g. tack på förhand! Mah.. kika först o främst på macronutrientfördelningen.. dvs om du vill anamma LCHF. Testa minst en månad.. helst tre! Och det här är enbart till dig.. låt ingen annan se detta.. kalorierna finns där hur som helst.. även på LCHF! Och som du helt riktigt är inne på.. förbrukar din kropp cirka 2000 Kcal så lär den göra det framöver oxå.. iallafall tills du gått ner i vikt. Sådåså.. grejen är fortfarande att ge kroppen all den energi (kalorier) den behöver.. men att få den att ta en del av de fettdepåer som många gärna vill bli av med. Ett sätt är då LCHF.. ett annat sätt är svält.. jag rekommenderar LCHF i första hand och efter åtminstone tre-sex månader fasta.. utifall att du är otålig! En väldigt bra början är just att hålla koll på kolhydrater/fett per 100 gram av livsmedlen man äter. En fördel med LCHF är att man får lov att äta sig mätt.. men det kan ta de där månaderna innan man är helt hemma vad gäller att kunna leva många timmar på sina egna fettdepåer.. för det mesta du äter lagras.. för att sedan tas ut.. så tillför lixom inte mer innan du tagit ut en lagom mängd kalorier, ur dina depåer! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 Fokusera på att hålla nere kolhydraterna! Det är prio ett, speciellt som nybörjare. De flesta som vill/behöver gå ner i vikt gör det med detta tänk. Om/när man hamnar på en oförklarlig viktminskningsplatå(efter månader)så kan man börja fundera på justeringar av olika slag. LCHF är menat som livsstil och man ska kunna äta avspänt utan att räkna kalorier. Härligt! Lycka till med din hälsoresa! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 Om du väljer bra mat, så ska det förhoppningsvis naturligt bli så att du äter mindre kalorier och därmed går ner i vikt. Det fungerar för de flesta ska sägas, men vissa kan fortfarande ha behov av att hålla koll på kalorier. LCHF kommer att optimera fettdrift, och det gör det dessutom mycket enklare att pröva på fasta, att hoppa över mål. För många sker det naturligt p.g.a. mättnad och fettdrift. Då sjunker också kaloriintaget, och man går ner i vikt. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 Eftersom jag vill veta allt och lite till så kollade jag för skojs skull det här med kalorierna när jag började med LCHF för snart 6 år sen. Åt i princip lika många med den gamla kosten som med LCHF. Ändå gick jag ner 18 kg. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 De första 10 åren med LCHF fick jag garanterat i mig mer MER kalorier än tidigare eftersom jag hade levt på bantningskurer à la fettsnålt(kalorisnålt) sedan tonåren. Jag gick ner i vikt med LCHF trots all denna goda mat i stora lass. Kändes nästan för bra för att vara sant men så var det då. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted January 26, 2018 Share Posted January 26, 2018 "Att räkna kalorier för att gå ned i vikt är inte rätt metod. Det går inte att tillämpa matematikens lagar på kroppens ämnesomsättning. Helt enkelt för att alla kalorier inte beter sig likadant i kroppen." Det är viktigare att fokusera på vilka typer av kalorier man stoppar i sig, än antalet. Kolhydrater, fett, protein och alkohol tar olika vägar i kroppens ämnesomsättning. Beroende på vad man äter sker helt olika saker i kroppen och hjärnan. How calorie-focused thinking about obesity and related diseases may mislead and harm public health Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 27, 2018 Share Posted January 27, 2018 Jag har bara räknat kalorier en gång under dessa 3½ år jag ätit enligt någorlunda strikt LCHF. Det var när jag funderade på det där med hur många kalorier man "ska" äta om dagen beroende på hur stor man är. Kan det verkligen vara så att man behöver ett visst antal om dagen och ska tvinga i sig fler även om man inte är hungrig??? Jag räknade kalorier jag åt under en vecka utan att räkna innan jag åt för att se vad kroppen ville ha. Jag hade då ätit enligt LCHF under c:a två år och kroppen borde jag kunna lita på nu, d.v.s. att den var hungrig när den sa att den var hungrig och inte en hedonisk hunger från hjärnan på grund av blodsockerhalten. Under denna vecka när jag åt när jag var hungrig och åt tills jag var mätt så varierade kaloriintaget mellan 800-2300 kcal mellan de olika 7 dagarna. Slutledningen är att det med stor sannolikhet är så att vi inte har ett fix behov av kalorier per dag utan det kan variera betydligt beroende på behovet om man äter enligt LCHF. Detta fungerar inte om man trycker i sig massa kolhydrater då de skapar en hedonisk hunger på grund av blodsockret. Glömde och det kan inte sägas tillräckligt ofta, LCHF är inte i första hand en bantningsmetod utan ett sätt att hålla sig frisk från metabola syndrom ? Rolle på Österlen +5° grönt och hästarna går på bete ? 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 27, 2018 Share Posted January 27, 2018 Jag har aldrig räknat kalorier, vet inte hur de ser ut och då är det inte så lätt att räkna dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 27, 2018 Share Posted January 27, 2018 1 timme sedan, RolleE sade: Jag har bara räknat kalorier en gång under dessa 3½ år jag ätit enligt någorlunda strikt LCHF. Det var när jag funderade på det där med hur många kalorier man "ska" äta om dagen beroende på hur stor man är. Kan det verkligen vara så att man behöver ett visst antal om dagen och ska tvinga i sig fler även om man inte är hungrig??? Jag räknade kalorier jag åt under en vecka utan att räkna innan jag åt för att se vad kroppen ville ha. Jag hade då ätit enligt LCHF under c:a två år och kroppen borde jag kunna lita på nu, d.v.s. att den var hungrig när den sa att den var hungrig och inte en hedonisk hunger från hjärnan på grund av blodsockerhalten. Under denna vecka när jag åt när jag var hungrig och åt tills jag var mätt så varierade kaloriintaget mellan 800-2300 kcal mellan de olika 7 dagarna. Slutledningen är att det med stor sannolikhet är så att vi inte har ett fix behov av kalorier per dag utan det kan variera betydligt beroende på behovet om man äter enligt LCHF. Detta fungerar inte om man trycker i sig massa kolhydrater då de skapar en hedonisk hunger på grund av blodsockret. Glömde och det kan inte sägas tillräckligt ofta, LCHF är inte i första hand en bantningsmetod utan ett sätt att hålla sig frisk från metabola syndrom ? Rolle på Österlen +5° grönt och hästarna går på bete ? Prexis.. våra kroppar tarvar en viss mängd energi varje dag.. lite upp och ner, beroende på aktivitetsnivå, men stora delar är statiskt.. tex så lär hjärnan dra cirka 25%, konstant, samt vår termogenes på ett ungefär lika mycket, matsmältningen en betydande andel, osv! Och nu skall jag göra en rätt dum jämförelse.. men som är tänkt att vara lite pedagogisk? Iallafall, många av oss har bil, nyare sådana har färddator, där man kan avläsa tex förbrukning per mil.. och alla som har lekt med färddatorn vet att det varierar rätt mycket, beroende belastning och årstid, lite annat! Iallafall, bilen har en energidepå, den måste fyllas på med jämna mellanrum.. men man måste inte tanka exakt den mängd man gjort av med varje dag! Och nu snabbt över till skillnaden.. bilen förbrukar inget så länge den står parkerad, men vi har alltid en basic förbrukning.. och den kan vi få via olika energidepåer, tex så har de flesta några hundra tusen Kcal lagrade som fett.. men bara cirka 2000 Kcal i form av glykogen! Och nu så närmar vi oss min sk pedagogiska slutsats.. jag vet.. lite långsökt men iallafall, vår glykogentank är begränsad.. när dess lagringskapacitet överskrids tenderar den till att leda till spillover.. till blodet.. man kan jämföra det med bensin/diesel-tanken.. när den väl är fylld så kan man tanka hur mycket man vill, men det leder bara till att den svämmar över! Då är bilen bensin/diesel resistent! Skillnaden är då att bensinen/dieseln hamnar på marken.. medans glukosen dumpas i blodet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 27, 2018 Share Posted January 27, 2018 2 timmar sedan, jala sade: Jag har aldrig räknat kalorier, vet inte hur de ser ut och då är det inte så lätt att räkna dem. Du får gå upp på natten och öppna dina garderobsdörrar, för där bor kalorierna, och de syr in dina kläder så att de inte passar längre! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 27, 2018 Share Posted January 27, 2018 Okay jag förstår, så när man tankar diesel i en bensindriven bil så är dieseln kolhydrater. Det går bra att köra men bara om det är väldigt lite diesel i bensinen ?? Rolle på Österlen som inte kunde låta bli ? 4 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 27, 2018 Share Posted January 27, 2018 1 timme sedan, RolleE sade: Okay jag förstår, så när man tankar diesel i en bensindriven bil så är dieseln kolhydrater. Det går bra att köra men bara om det är väldigt lite diesel i bensinen ?? Rolle på Österlen som inte kunde låta bli ? Mah.. tar det som en komisk kommentar! Meeen.. för att fortsätta på samma tema.. ponera att du får ett erbjudande att tanka hur mycket du vill en (1) gång.. du vet att ditt fordon har en begränsad lagringsförmåga. Då tankar du upp bilen och så tar du med dig alla dunkar du får tag på.. för att lagra till senare tillfällen! Det kan då jämföras med att man får erbjudande om att hämta mat.. som regel lagrar man de då i frysen.. för att tas fram senare! Och märk väl jag har ännu aldrig sett någon tanka sin bil.. så att det rinner ut på marken.. inte ens om det är gratis! Och då kommer vi osökt in på skillnaden.. som regel så har de flesta 99% koll på vad som kan lagras i bilens interna energidepåer och hur många dunkar man förfogar över. Men när det kommer till mänskligt bränsle så erbjuds det ofta av vår omgivning.. smaka på detta och ditten datten, sött och svingott.. och vi har som regel svårt att avstå/vi vill inte verka asociala. Man kan sällan begära att få det i en påse utan tanken är att njuta av det i stunden tillsammans med andra.. det kallas som regel social kontext, fest, födelsedagar, bröllop, barnkalas, Jul/Nyår.. annat socialt! Iallafall.. jag vet att du/jag vet att att vår glykogentank är begränsad.. vi vet oxå att de flesta andra inte har koll på detta! Inte nog med det.. jag är till delar uppvuxen på bondgård.. i Bohuslän! Sååå.. vi hade dieseltank samt fotogentank.. samt hästar, dels nordsvensk och ardenner! Iallafall.. jag fick främst köra hästarna med olika redskap.. i bästa fall fotogentraktorn.. i mina tonår! Hur som helst.. jag vill bara imponera med mina erfarenheter som uppvuxen på bondgård.. det mesta är rätt annorlunda nuförtiden.. så det är knappast gilltigt längre! Oandrasidan.. så har jag senare i livet haft kvinnliga partners/sambos som varit hästtjejer.. för det mesta då Svenskt halvblod.. eller travare.. då har min ungdoms erfarenheter kommit till pass! Menna, vad gör man inte för att imponera på kvinnliga partners/sambos.. fast jag fick en hel del gratis via min uppväxt på bondgård! Såå.. jag är lixom inte helt borta när det gäller att hantera olika djur, från höns till hästar! Hästar är betydligt kinkigare än höns.. tarvar betydligt större handlag.. för att inte säga empati Höns kan du behandla nästan hur som helst´.. men då ger de heller inga ägg/avkastning.. grisar kommer mittemellan, kor skall helst ge mjölk eller kalvar, hästar skall främst funka som dragdjur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafson Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 Här finns en intervju med Sam Feltham som testade skillnaden mellan samma antal kalorier från olika typer av kost. (Ligger på medlemssidor, går säkert att googla fram hans studie på andra ställen också) https://www.dietdoctor.com/se/medlem/intervjuer/feltham 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted January 28, 2018 Share Posted January 28, 2018 Citat What drives me crazy is this. The Biggest Loser study proved that cutting calories is a terrible, horrible, no good and very bad strategy, virtually guaranteed to fail. So, in all these articles talking about the Kevin Hall study, what do the ‘experts’ suggest instead? Cutting your calories!! https://idmprogram.com/first-law-thermodynamics-irrelevant/ CICO har testats i ca 30-40 år och misslyckas konstant. Kanske dags att tänka nytt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik hartzell Posted January 29, 2018 Author Share Posted January 29, 2018 tack för all hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts