Ethel

Provresultat

Recommended Posts

Nu ska jag försöka att "skapa nytt ämne" för första gången.

Har kollat min blodstatus, även det för första gången. Har ätit LCHF i 8 år och inte ett dugg förvånad över att jag, enligt läkaren har för högt totalkolesterol och LDL-kolesterol. Gubevars jag äter ju smör som andra äter äpple. Jag är inte ett dugg orolig men vill ändå få kloka åsikter som jag vet brukar komma här på Forumet. Så ser provsvaret ut:  

Blodvärde: ref. 117-153   jag:   143

Kolesterol,tot.   3.9-7,8     jag:    9.2

HDL-Kolesterol 1.0-2.7     jag:    2.6

LDL-Kolesterol   2.0-5.3    jag:    5.7

Kolesterol/HDL (KVOT) 1.4-7.8   jag:    4

LDL/HDL  (KVOT)    0.7-5.3    Jag:    2

Blodtryck:  135/80 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Ni ser, jag lyckades sabba mitt ämne innan jag postade men mina resultat är som synes? till vänster. Min läkare tycker jag ska dra ner "litegrann på fetterna"

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påminner en del om mina värden. :) Men mitt tot.kolesterol är lite över 10. :huh:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj va kul med synpunkter på mitt första inlagda "ämne". Nu väntar jag bara på att det ska dyka upp på den platsen bland alla andras, har Du svar på det också Anna? jag känner mig så ensam på den här platsen, hjäääälp!

Loberg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt hur du menar. :huh: Men du har lagt din tråd i "LCHF för nybörjare" i stället för i "Provsvar".

Men det gör inget. De smarta grabbarna och tjejerna kommer att hitta hit ändå och svarar snart. :)

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, iAnna sade:

Vet inte riktigt hur du menar. :huh: Men du har lagt din tråd i "LCHF för nybörjare" i stället för i "Provsvar".

Men det gör inget. De smarta grabbarna och tjejerna kommer att hitta hit ändå och svarar snart. :)

Men nu Anna är det ju på rätt plats, eller inte? Överraskningarnas tid är inte förbi än, jippeiiii!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Ethel sade:

Min läkare tycker jag ska dra ner "litegrann på fetterna"

Då får du svara nåt i stil med att du inte kan det för då drar sockret iväg! ;)

Dina värden är inte alarmerande vad jag kan se. Kolesterol/HDL-kvoten är ju väldigt bra. LDL är lite högt men det är ju bättre att titta på kvoterna eftersom man inte gör skillnad på vilken sorts LDL man mätt.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, MariaF sade:

Då får du svara nåt i stil med att du inte kan det för då drar sockret iväg! ;)

Dina värden är inte alarmerande vad jag kan se. Kolesterol/HDL-kvoten är ju väldigt bra. LDL är lite högt men det är ju bättre att titta på kvoterna eftersom man inte gör skillnad på vilken sorts LDL man mätt.

Jo Maria, jag känner också att  min Kolesterol/HDL-kvot är ett hot mot mitt högfärdiga LDL 

Loberg.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Erik 2 sade:

Och när ska vi sluta koppla ihop vårt intag av fett med mängden kolesterol i blodet?

Kroppen tillverkar själv den absoluta majoriteten av det kolesterol som flyter omkring, troligen inom ramen för ett mycket exakt, kontrollerat och sinnrikt system där bara den mängd som behövs tillverkas. Kroppen vet vad den gör. Behovet är individuelt och varierar timme för timme. Den mängd kolesterol vi får i oss via kosten varierar med vad vi äter och hur mycket - finns ca 400 mg per 100 g äggula, 250 mg per 100g smör - noll i olivolja. Kroppen anpassar troligen egen produktion efter vad som intas via födan. 

Hjärtsjukdom orsakas av inflammation inte kolesterol.

Visst vore det märkligt om kroppen producerade nåt som inte är bra för oss??? :unsure:

• Gilla 5
  • Tack! 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Ethel sade:

Nu ska jag försöka att "skapa nytt ämne" för första gången.

Har kollat min blodstatus, även det för första gången. Har ätit LCHF i 8 år och inte ett dugg förvånad över att jag, enligt läkaren har för högt totalkolesterol och LDL-kolesterol. Gubevars jag äter ju smör som andra äter äpple. Jag är inte ett dugg orolig men vill ändå få kloka åsikter som jag vet brukar komma här på Forumet. Så ser provsvaret ut:  

Blodvärde: ref. 117-153   jag:   143

Kolesterol,tot.   3.9-7,8     jag:    9.2

HDL-Kolesterol 1.0-2.7     jag:    2.6

LDL-Kolesterol   2.0-5.3    jag:    5.7

Kolesterol/HDL (KVOT) 1.4-7.8   jag:    4

LDL/HDL  (KVOT)    0.7-5.3    Jag:    2  

TotCH/HDL, är svinbra.. bör vara 6 eller lägre, helst 5 eller lägre.. och om det hamnar på 4 och runt omkring så är det kanonbra!

Men då fundilerar man ju på varför totCH är så högt.. ja det beror till stora delar på grund av ett svinhögt HDL.. vilket är bra.

Och iomed att du kallar dig Ethel så utgår jag från att du är kvinna?

"Prevalensen av hyperkolesterolemi är hög hos medelålders och äldre kvinnor liksom hos personer med hyper-HDL-kolesterolemi. En aktuell fråga är om dessa grupper bör bli föremål för medikamentell intervention.

I primärpreventiva studier har serumkolesterolsänkande behandling visats ha obetydlig effekt på incidensen av koronarsjukdom hos medelålders kvinnor, däremot inte hos män.

Hyper-HDL-kolesterolemi har visats vara en stark skyddsfaktor mot koronarsjukdom hos både män och kvinnor."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Ethel sade:

Ja Ni ser, jag lyckades sabba mitt ämne innan jag postade men mina resultat är som synes? till vänster. Min läkare tycker jag ska dra ner "litegrann på fetterna"

Bah.. kolesterol är inte fetter, de är alkoholer och har inget direkt samband med intag av fetter (triglycerider)!

Det mesta kolesterol du konsumerar går ut via stolgången.. och cirka 80-90 av de som cirkulerar i ditt blod är producerat av dina egna celler!

Och som en parantes.. nämn inte detta för din läkare för då tror denne att du är tokig.. iallafall, insulin uppreglerar dina cellers kolesterolproduktion.. medans Glukagon nedreglerar den, men sådant har få läkare koll på!

Enda anledningen.. för någon som äter LCHF att dra ner på fetter är i så fall att minska på kalorierna.. dvs till slut så är det främst fett (triglycerider) som utgör stora delar av energiintaget!

Och som regel så är det rätt ofta inte något problem att för en person som äter LCHF att minska på antalet måltider.. normalkostare kallar detta för fasta, 16:8, 5:2, annat!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg