Melliz Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Hej alla underbara människor! Har nu ätit enligt lchf i en månad drygt ... dock innan åt jag innan stora mängde kolhydrater heller. mest som tilllägg till maten tex quinoe,, linser och potatis och rotfrukter samt frukt. och åt havregrynsgröt på morgonen vilket var de största omställningen men nu har jag kört rätt strikt. och då jag dansar på väldigt hög nivå... mycket högintensiva pass! Samt fyspass på hög konditionsnivå så kommer jag nog inte *hinna* hålla ut i så många månader det tar förr kroppen att ställa om sig helt... har ingen explosivitet eller något... och vet att folk kommer säga men det tar tid och den måste ställa om sig men ja jag har som sagt inte tid nu då det är under en het träningsperiod. samt träna inför gbg varvet till maj ..... men har läst jonas lchf och träning och kanske får köra på mer träningsliberal lchf. men det roligaste är då att då blir det som jag åt innan.. dock kan jag skppa havregrynsgröten på morgonen och köra rysk youghurt med bär och nötter och frukt kanske?? får testa träningsliberal tror jag.... fast kommer ju klart hålla kvar vid alla feta prodkuter. ( det åt jag innan med). har som sagt inget behov avv att gå ner i vikt, och är frisk som en ärta... och som jonas skrev i boken så för en frisk person är kanske inte strikt eller normal lchf behövande... speciellt om man tränar på elit/hög nivå Någon som har något att säga? Känns tråkigt då jag typ inte ens gillar kolhydraterna specielllt mkt och älskar feta såser och så. men kan ju käka det feta och som sagt lägga till tex två potatis? Som sagt tänker inte köra någon högkolhydratskost..... och ej gluten.. tacksam för tips!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 jag åt * inga* Stora mängder kolhydrater ska det vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Det viktiga är ju att du äter så du mår bra och orkar med det du skall. Endast du kan avgöra vad som krävs i din situation så kör på. Du verkar ju påläst så du vet säkert vad du gör. Lycka till //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Låter ju som att du kommer äta rätt bra ändå. Frisk och ung som du är, är en liberal variant av den typen du funderar på säkert helt bra. Kanske någon gång i framtiden känner du behov av att ändra på något och då vet du ju hur du ska göra. Tills dess behöver du ju inte säga hejdå till forumet, trots att du äter liberalare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Testa fokusera lite mer på allt annat än kost och träning. Sömn, vila, stress, luft, relationer, lek, kreativitet etc. Mycket av energin kommer från hur man sköter det och det är det som många slarvar mest med. Jag har kört strikt i perioder där jag intervalltränat (tänk 190-195 i puls under 4x4(+3vila)min), klättrat, dansat, ridit, styrketränat etc ofta 4-5dagar/vecka och har ibland kört 2h pass på 20h fasta, detta under perioder på LC-kost. Sprang varvet på 2ägg till frukost och satte personbästa. Kroppen anpassar sig fort! Ska du äta kolhydrater så gör det med fördel direkt efter passen så du återhämtar dig lite bättre till nästa pass. Lite choklad direkt efter träningen kan du unna dig för att fylla på glykogendepåerna så du orkar hårt nästa pass. Vill du testa att kickstarta din energi så ta en 2h promenad i skogen där du leker och gör övningar, lovar dig att du efter 1-1.5h kommer hitta energi du inte visste att du hade och dansar fram över bäckar och mellan träden: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Ja, varför äter du LCHF? LCHF är iofs gott och bra men om man är ung och smal och mår bra skulle jag nog fortsätta att njuta av lite lagom frukt, potatis, lite godis och nybakat bröd. Vi hörs om 25 år då du kanske har skäl att ändra kosten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Håller med.. Njut av frukten och ät det du kan. Lchf finns ju alltid kvar om det känns fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Testa fokusera lite mer på allt annat än kost och träning. Sömn, vila, stress, luft, relationer, lek, kreativitet etc. Mycket av energin kommer från hur man sköter det och det är det som många slarvar mest med. Jag har kört strikt i perioder där jag intervalltränat (tänk 190-195 i puls under 4x4(+3vila)min), klättrat, dansat, ridit, styrketränat etc ofta 4-5dagar/vecka och har ibland kört 2h pass på 20h fasta, detta under perioder på LC-kost. Sprang varvet på 2ägg till frukost och satte personbästa. Kroppen anpassar sig fort! Ska du äta kolhydrater så gör det med fördel direkt efter passen så du återhämtar dig lite bättre till nästa pass. Lite choklad direkt efter träningen kan du unna dig för att fylla på glykogendepåerna så du orkar hårt nästa pass. Vill du testa att kickstarta din energi så ta en 2h promenad i skogen där du leker och gör övningar, lovar dig att du efter 1-1.5h kommer hitta energi du inte visste att du hade och dansar fram över bäckar och mellan träden: Hehe jaa.. det ligger något i det du säger! Ojj då... på två ägg var inte dåligt .... och 20 h fasta... tror att jag skulle ramlat ihop med en gång tyvärr haha... tänkte på fastan.... får jag inte i mig mat på över 5 timmar så blir jag helt svimfärdig.... har väldigt hög förbränning men ja... som sagt man stärker nog upp kroppen en hel del med det! jo sömn och allt annat är ju A och O... Men som sagt... Efter träning kommer jag fylla på. dock inte choklad... utan frukt protein och rotfrukter till middagen... inget fan av godis .... och göra jag "choklad" grejer så bakar jag själv.. nyttiga ! eller lchf aktigt.. vill äta så rent som möjligt inga tillsatser hehe. tack för tipset! Dansa över bäckar och mellan träden låter kanon ! (y) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Ja, varför äter du LCHF? LCHF är iofs gott och bra men om man är ung och smal och mår bra skulle jag nog fortsätta att njuta av lite lagom frukt, potatis, lite godis och nybakat bröd. Vi hörs om 25 år då du kanske har skäl att ändra kosten! Jag åt/ äter lchf för 1. Jag brinner för kost och hälsa och allt som har med träning och kost att göra och vill ge min kropp det bästa man kan ge den.. därmed inte än massa vetemjöl, godis , tillsatser och socker. Och 2. Har pms ibland och ville se om det kunde hjälpa mig med mina hormoner.. men ja... som sagt ...njuta och njuta . det tycker jag man gör till 130 procent på lchf. men får äta lite mer frukt, potatis och rotfrukter, nötter och bär då... kommer fortfarande hålla mig till lchf tänlet. och tämler skippa vetemjöl och socker i ren form. Äter inte godis. inget fan av det. och vill jag ha något gott. bakar jag allt hemma ifrån grunden eller tar rysk youghurt med bär och nötsmöt. 1000000 gånger godare än godis och naturligt och rent! precis som det ska vara vill äta rent hahahhahha! bäst. kommer lätt äta strikt lchf när jag blir äldre och kanske inte är lika vältränad längre! min tanke är att ha tvättbräda vid 60 i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Kanske mer paleo då... dock med feta mejerier! Överger inte ost och rysk youghurt höhö.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Allt som funkar är bra. Du har ju nu i varje fall ett bättre hum om vad som krävs för att det ska gå bättre om du testar det något mera i framtiden. Minns jag inte fel så var det väl lite si och så med upplägget den här gången. Att starta 2 dagar innan nyårsafton (eller var det någon annan?) är inte jättebra timat. Detsamma gäller ju träningsvolymen och -belastningen du skriver om i den här tråden. Den lär ju knappast ha varit okänd innan du började det här första LCHF-experimentet så tänk på att tima saker bättre nästa gång. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Ja, varför äter du LCHF? LCHF är iofs gott och bra men om man är ung och smal och mår bra skulle jag nog fortsätta att njuta av lite lagom frukt, potatis, lite godis och nybakat bröd. Vi hörs om 25 år då du kanske har skäl att ändra kosten! Tycker det låter dumt att vänta med att köra LCHF tills det märks på ytan vad för gift man stoppat i sig. Ju tidigare man ändrat till LCHF desto längre tror jag man lever i genomsnitt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Katarina101 Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Hej alla underbara människor! Har nu ätit enligt lchf i en månad drygt ... dock innan åt jag innan stora mängde kolhydrater heller. mest som tilllägg till maten tex quinoe,, linser och potatis och rotfrukter samt frukt. och åt havregrynsgröt på morgonen vilket var de största omställningen men nu har jag kört rätt strikt. och då jag dansar på väldigt hög nivå... mycket högintensiva pass! Samt fyspass på hög konditionsnivå så kommer jag nog inte *hinna* hålla ut i så många månader det tar förr kroppen att ställa om sig helt... har ingen explosivitet eller något... och vet att folk kommer säga men det tar tid och den måste ställa om sig men ja jag har som sagt inte tid nu då det är under en het träningsperiod. samt träna inför gbg varvet till maj ..... men har läst jonas lchf och träning och kanske får köra på mer träningsliberal lchf. men det roligaste är då att då blir det som jag åt innan.. dock kan jag skppa havregrynsgröten på morgonen och köra rysk youghurt med bär och nötter och frukt kanske?? får testa träningsliberal tror jag.... fast kommer ju klart hålla kvar vid alla feta prodkuter. ( det åt jag innan med). har som sagt inget behov avv att gå ner i vikt, och är frisk som en ärta... och som jonas skrev i boken så för en frisk person är kanske inte strikt eller normal lchf behövande... speciellt om man tränar på elit/hög nivå Någon som har något att säga? Känns tråkigt då jag typ inte ens gillar kolhydraterna specielllt mkt och älskar feta såser och så. men kan ju käka det feta och som sagt lägga till tex två potatis? Som sagt tänker inte köra någon högkolhydratskost..... och ej gluten.. tacksam för tips!!!! Jag fattar överhuvudtaget inte vad ditt problem är? Det är väl självklart att du ska äta så att du orkar träna. Du får det att framstå som att äta en träningsliberal LCHF är en tragedi. Varför ska det kännas "tråkigt" och varför har du ledsna smileys? Läs Bergqvists bok och pröva dig fram till vad som passar just dig. Det kan ingen av oss andra veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Tips till dig Melliz, besök "Martinas Health & Science" o ställ dina frågor där ang orken o kost! Hon är en riktig tuffing. Kul att du tänker fortsätta ändå med LCHF-tänket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Jag fattar överhuvudtaget inte vad ditt problem är? Det är väl självklart att du ska äta så att du orkar träna. Du får det att framstå som att äta en träningsliberal LCHF är en tragedi. Varför ska det kännas "tråkigt" och varför har du ledsna smileys? Läs Bergqvists bok och pröva dig fram till vad som passar just dig. Det kan ingen av oss andra veta. Okej... Tycker inte du behöver låta så nedlåtande.. men i alla fall.. Mitt problem är inte större än andras....... men ville bara ha tips och hjälp, vilket detta forum är till för? OCh nej det var då inte meningen att det skulle låta som en tragedi för det tycker jag då inte. Men ville köra strikt i och med att jag hört flera som gjort och tränat på hög nivå. Dock visste jag inte att det kan ta upp till ett halvår att komma upp på samma nivå igen. och tråkigt känns det då jag inte ens är fan av kollisar. tycker inte det smakar något vidare. Lchf är det godaste Äter ju hellre broccolimos än potatis. det säger sig självt. Lchf är så sjukt mycket godare mat. så hoppas du fått lite svar på din fråga...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Tips till dig Melliz, besök "Martinas Health & Science" o ställ dina frågor där ang orken o kost! Hon är en riktig tuffing. Kul att du tänker fortsätta ändå med LCHF-tänket. Tack för tipset!! Klart överger aldrig lchf helt <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Tycker det låter dumt att vänta med att köra LCHF tills det märks på ytan vad för gift man stoppat i sig. Ju tidigare man ändrat till LCHF desto längre tror jag man lever i genomsnitt. Håller fullständigt med här. Varför vänta att äta sunt=mindre kh. Varför vänta tills allehanda besvär kommer och du kanske mer eller mindre blir tvingad att ändra din kost. Det finns väl snart ingen människa som inte vet vilket elände socker och stärkelse ställer till i kroppen. Man läser ju hur ofta som helst nu att folk kan bli bättre tex både i sin MS, cancer, diabetes och många andra sjukdomar. Jag tror det gäller att vara vaken och förebygga många sjukdomar om man vill ha ett långt och friskt liv. De som uppmanar dig här till att tex äta frukt och njuta har tydligen inte fattat att du kan lika gärna äta direkt ur sockerpaketen. Kan Björn Ferry ta OS medalj på LCHF kost så kan du nog både dansa mm mm. Det gäller nog bara att hitta sin balans i det hela utan allt för mycket skräpmat = Kh. Lycka till och hoppas du hittar din väg och att det funkar. //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Kanske du kan dra ner på kolisarna superlångsamt istället, och därmed slippa övergångsbesvär? Först två potatisar en vecka, sedan en och en halv osv... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jag fattar överhuvudtaget inte vad ditt problem är? Det är väl självklart att du ska äta så att du orkar träna. Du får det att framstå som att äta en träningsliberal LCHF är en tragedi. Varför ska det kännas "tråkigt" och varför har du ledsna smileys? Läs Bergqvists bok och pröva dig fram till vad som passar just dig. Det kan ingen av oss andra veta. Vilken ton... Det är väl alltid tråkigt ifall man vill leva på ett visst sätt men inser att det inte funkar i vardagen just nu...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jag fattar överhuvudtaget inte vad ditt problem är? Det är väl självklart att du ska äta så att du orkar träna. Du får det att framstå som att äta en träningsliberal LCHF är en tragedi. Varför ska det kännas "tråkigt" och varför har du ledsna smileys? Läs Bergqvists bok och pröva dig fram till vad som passar just dig. Det kan ingen av oss andra veta. Träningsliberal LCHF ??????????????? Vad är det??????????????? Har inte läst Berqvists bok men lyssnat på ett föredrag av honom och måste säga att jag är ingen anhängare av hans sätt att se det. Enligt mig behöver man inga kh för att orka träna. Har du din kropp på fettdrift så har du mer energi som räcker över en längre tid än om du äter kh. Om du springer ett maraton på kh laddning så har du lättare att gå i väggen än om du gör det på fettdrift. Det man måste tänka på är att det tar flera månader upp till et halv år för kroppen att anpassa sig till hård träning på LCHF enligt Frank Nilssons bok I stället för doping. Jag tror mer på Frank än Jonas. Kolhydrater behövs inte och de ställer till mer oreda i kroppen än de gör nytta. //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jenny J:s förslag här ovan om att gradvis trappa ned är inte alls dumt. Personligen tror jag att detta sätt är att föredra (även om jag själv aldrig gjort det men däremot vet flera som gjort på detta sätt och sluppit problemen med orkeslöshet och allt annat elände man ofta upplever i början). De flesta kör ju dock Atkinsmetoden à la induktionsfas där man direkt kör väldigt strikt. Denna metod går i regel snabbare och är för den otålige (normal)människan det vanligaste alternativet och det som snabbast ger märkbara resultat. Och det är väl det senare som är den springande punkten för många människor. Kan instämma i Leos tankegångar här ovan också fast med brasklappen att Melliz mig veterligen s.a.s. har åldern för sig. LCHF är en rejäl omställning och det gäller i synnerhet om man inte av ren desperation upplever sig inte ha något annat val (som vid stor övervikt och kringhörande hälsoproblem). Även om jag är övertygad om att många människor skulle kunna få mycket bra för att inte säga överlägsna resultat på LCHF-kost ur ett prestations- och träningsperspektiv (det är mina egna erfarenheter också) så är den drivkraften inte lika stark som det tidigare nämnda. Men när tiden är mogen så ser vi kanske Melliz här igen. Vad gäller den märkbara irritationen i tråden så kan det kanske hänga ihop med att alla metoder/träningsprotokoll/kosthållningar har vissa förhållningsregler. LCHF är ju dessutom en så pass speciell kosthållning då den exempelvis leder till biokemiska förändringar på insidan av kroppen som kräver tid för anpassning etc och faktiskt på ett positivt sätt vänder upp och ned på mycket på "insidan". Jag brukar beskriva detta som att LCHF kräver respekt på ett helt annat sätt än andra dieter, dvs det kräver att man sätter sig in i vad det innebär och även anammar det så genomtänkt man kan. Så ur det perspektivet kan den entusiasm som präglat Melliz tid här på forumet och det engagemang åtminstone jag lagt på att svara så gott jag kan på hennes frågor upplevas om inte bortkastat så i varje fall inte i paritet med vad man bör kunna förvänta sig av alla som vill ge LCHF en seriös chans. Bara nämner ovanstående som en reflektion och inget annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Igår körde jag ett hårt spinningpass vid lunchtid och åt ingenting efteråt, förrän till kvällen, kanske inte att rekommendera men jag mådde bra. Jag tror att min kropp ligger på en ganska bra "ketos-förbränning" (heter det så? ;-) just nu. Å andra sidan så körde jag passen tidigare när jag åt mer kolhydrater och det funkade också finfint. Men jag var alltid tvungen att äta efteråt eftersom jag var rejält hungrig då. Summasumarum som säkert många andra här också säger. Det fungerar säkert utmärkt både med och utan kolhydrater. Det är ditt val. Men i båda fallen gäller nog att du är ung och tränar mycket. Vilket innebär att du måste äta mycket för att må bra. Det är lite omvända världen för många av oss gamlingar här. Fördelen med LCHF då när man inte tränar så hårt är ju att man inte blir så hungrig, vilket gör det lättare att minska på näringsintaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Det kan vara intressant att läsa Robb Wolf här, där han anser att LC inte funkar för hård träning där man behöver anaerob förbränning/ glykolys http://robbwolf.com/2013/01/02/thoughts-carb-paleo-part-deux/ Som du tänker, du kan ju skippa gröten, och äta banan istället. :-) Eller potatis, sötpotatis, etc. Jag kör syrade bovetepannkakor, fast det är lite pyssel: http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/07/real-food-xi-sourdough-buckwheat-crepes.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Träningsliberal LCHF ??????????????? Vad är det??????????????? Har inte läst Berqvists bok men lyssnat på ett föredrag av honom och måste säga att jag är ingen anhängare av hans sätt att se det. Enligt mig behöver man inga kh för att orka träna. Har du din kropp på fettdrift så har du mer energi som räcker över en längre tid än om du äter kh. Om du springer ett maraton på kh laddning så har du lättare att gå i väggen än om du gör det på fettdrift. Det man måste tänka på är att det tar flera månader upp till et halv år för kroppen att anpassa sig till hård träning på LCHF enligt Frank Nilssons bok I stället för doping. Jag tror mer på Frank än Jonas. Kolhydrater behövs inte och de ställer till mer oreda i kroppen än de gör nytta. //Lars Träningsliveral lchf är för personer som tränar på hög nivå/elit nivå och kör mycket anaerob träning samt mkt högintensiva konditionspass/styrka.. Man har fortfarande lchf tänket och man har fett som grunden/basen i maten och inte kolhydraterna.. och sen har man ett "tillskott av kolhydrater" till sin mål tid. helst några timmar innan träning ocg ev. efter om du ska träna inom ett dygn. på så sätt så får kroppen till gång till glykogen bränsle också. då vissa erfarenheter eller studier tror jag också finns på det. (tror) men så behöver kroppen glykogen bränsle när du tränar på högintensiv nivå. Men på medel och låg räcker med fett motorn.. så när du nu intar dessa kolhydrater som tillskott vid maten till det fettrika blir det som ett slags "raketbränsle". så inga pastalass vi pratar om. och då dessa tillskott är av Rotfrukter, potatis, bär , frukt, nötter.. inte gluten. Och visst kan man säkert träna på fettdrivt vid hög träningsnivå men han menar då att explosiviteten inte blir samma och den behöver jag. Dock verkar man bli uthålligare. Men i denna danssport är explosiviteten viktig för mig Hoppas du fick förklarat lite? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 kolhydraterna är tex kanske 2 potatisar till lunchen . en banan/äpple till den feta frukosten och kanske några rotfrukter efter träning till den feta middagen.. och alla såser och sådant är ju på full feta produkter, tex grädde, kokosgrädde, kokosmjölk, avokado och äkta smöt osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Jenny J:s förslag här ovan om att gradvis trappa ned är inte alls dumt. Personligen tror jag att detta sätt är att föredra (även om jag själv aldrig gjort det men däremot vet flera som gjort på detta sätt och sluppit problemen med orkeslöshet och allt annat elände man ofta upplever i början). De flesta kör ju dock Atkinsmetoden à la induktionsfas där man direkt kör väldigt strikt. Denna metod går i regel snabbare och är för den otålige (normal)människan det vanligaste alternativet och det som snabbast ger märkbara resultat. Och det är väl det senare som är den springande punkten för många människor. Kan instämma i Leos tankegångar här ovan också fast med brasklappen att Melliz mig veterligen s.a.s. har åldern för sig. LCHF är en rejäl omställning och det gäller i synnerhet om man inte av ren desperation upplever sig inte ha något annat val (som vid stor övervikt och kringhörande hälsoproblem). Även om jag är övertygad om att många människor skulle kunna få mycket bra för att inte säga överlägsna resultat på LCHF-kost ur ett prestations- och träningsperspektiv (det är mina egna erfarenheter också) så är den drivkraften inte lika stark som det tidigare nämnda. Men när tiden är mogen så ser vi kanske Melliz här igen. Vad gäller den märkbara irritationen i tråden så kan det kanske hänga ihop med att alla metoder/träningsprotokoll/kosthållningar har vissa förhållningsregler. LCHF är ju dessutom en så pass speciell kosthållning då den exempelvis leder till biokemiska förändringar på insidan av kroppen som kräver tid för anpassning etc och faktiskt på ett positivt sätt vänder upp och ned på mycket på "insidan". Jag brukar beskriva detta som att LCHF kräver respekt på ett helt annat sätt än andra dieter, dvs det kräver att man sätter sig in i vad det innebär och även anammar det så genomtänkt man kan. Så ur det perspektivet kan den entusiasm som präglat Melliz tid här på forumet och det engagemang åtminstone jag lagt på att svara så gott jag kan på hennes frågor upplevas om inte bortkastat så i varje fall inte i paritet med vad man bör kunna förvänta sig av alla som vill ge LCHF en seriös chans. Bara nämner ovanstående som en reflektion och inget annat. Kommer fortfarande vara kvar i detta forum! Och tänker inte överge lchf tänket. Bara för att jag ökar lite på kolhydraterna i form av naturliga kolhydrater så lär jag ju fortfarande äta dem fullfeta produkterna klart. Och speciell kosthållning tycker jag inte riktigt det är eller jo det blir väl det med tanke på vad som serveras i dagens samhälle men är ju bara naturlig mat. Vem vill inte ha det. Och sen irritationen i tråden tycker jag bara var löjlig. Ville bara ha lite hjälp och tips även om jag är väldigt insatt och kan en hel del inom kost och träning så är det alltid kul att få hjälp uti från andra och få tips om hur jag endå kan förhålla mig till lchf så mycket som möjligt, eller kanske till och med någon som är i samma situation som mig och också tränar på hög nivå som kanske vet något. så att svara med " vad är ditt problem" är som att säga ungefär "vad gör du här". Jag har ju minst lika mycket rätt att äta lchf och vara på denna sida även om jag inte är överviktig eller har diabetes. Och kanske kan jag bidra med lite av mina egna tips och erfarenheter med. Sen så ska jag även ta Personlig tränare licens inom lchf/paleo kost så då är det ju bra att man har lite kött på benen och testar denna kost hållning själv också. Då den har hjälpt och kommer hjälpa så många fler! Och det är ju helt fantastiskt. Att få hjälpa människor att må så bra det bara går! Tycker inte ditt svar var bortkastad tid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny J Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jenny J:s förslag här ovan om att gradvis trappa ned är inte alls dumt. Personligen tror jag att detta sätt är att föredra (även om jag själv aldrig gjort det men däremot vet flera som gjort på detta sätt och sluppit problemen med orkeslöshet och allt annat elände man ofta upplever i början). De flesta kör ju dock Atkinsmetoden à la induktionsfas där man direkt kör väldigt strikt. Denna metod går i regel snabbare och är för den otålige (normal)människan det vanligaste alternativet och det som snabbast ger märkbara resultat. Och det är väl det senare som är den springande punkten för många människor. Kan instämma i Leos tankegångar här ovan också fast med brasklappen att Melliz mig veterligen s.a.s. har åldern för sig. LCHF är en rejäl omställning och det gäller i synnerhet om man inte av ren desperation upplever sig inte ha något annat val (som vid stor övervikt och kringhörande hälsoproblem). Även om jag är övertygad om att många människor skulle kunna få mycket bra för att inte säga överlägsna resultat på LCHF-kost ur ett prestations- och träningsperspektiv (det är mina egna erfarenheter också) så är den drivkraften inte lika stark som det tidigare nämnda. Men när tiden är mogen så ser vi kanske Melliz här igen. Vad gäller den märkbara irritationen i tråden så kan det kanske hänga ihop med att alla metoder/träningsprotokoll/kosthållningar har vissa förhållningsregler. LCHF är ju dessutom en så pass speciell kosthållning då den exempelvis leder till biokemiska förändringar på insidan av kroppen som kräver tid för anpassning etc och faktiskt på ett positivt sätt vänder upp och ned på mycket på "insidan". Jag brukar beskriva detta som att LCHF kräver respekt på ett helt annat sätt än andra dieter, dvs det kräver att man sätter sig in i vad det innebär och även anammar det så genomtänkt man kan. Så ur det perspektivet kan den entusiasm som präglat Melliz tid här på forumet och det engagemang åtminstone jag lagt på att svara så gott jag kan på hennes frågor upplevas om inte bortkastat så i varje fall inte i paritet med vad man bör kunna förvänta sig av alla som vill ge LCHF en seriös chans. Bara nämner ovanstående som en reflektion och inget annat. Ingenting är bortkastad. I alla fall min väg till ett liv med lågkolhydratkost var inte spikrak, och för varje snedsteg kom jag tillbaka med den gamla kunskapen i bagaget, redo att bygga på med ny. Dessutom tycker jag att man som 20-åring har rätt att ta till sig alla nya saker med all entusiasm man bara kan uppbringa. Just detta har ju en tendens att minska med åren, om man inte bejakar det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Kommer fortfarande vara kvar i detta forum! Och tänker inte överge lchf tänket. Bara för att jag ökar lite på kolhydraterna i form av naturliga kolhydrater så lär jag ju fortfarande äta dem fullfeta produkterna klart. Gött mos! Och i ditt fall kan det ju sannolikt bli sådan gjord av potatis och inte bara broccoli hädanefter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Ingenting är bortkastad. I alla fall min väg till ett liv med lågkolhydratkost var inte spikrak, och för varje snedsteg kom jag tillbaka med den gamla kunskapen i bagaget, redo att bygga på med ny. Så sant och det är ju inte sällan så att det finns en massa att lära när saker inte går som man tänkt sig. Tillägg: I mitt eget fall önskar jag att jag hade hoppat på långt tidigare. Jag hade nästan 10 års startsträcka då jag experimenterade med "stenåldrig" kost och en inriktning mot mindre raffinerade livsmedel etc. Så när jag väl kastade loss fullt ut med LCHF så fanns väldigt lite jag inte hade koll på. Det enda var egentligen sådant som ingen annan heller verkade ha så bra koll på som träning etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Det kan vara intressant att läsa Robb Wolf här, där han anser att LC inte funkar för hård träning där man behöver anaerob förbränning/ glykolys http://robbwolf.com/2013/01/02/thoughts-carb-paleo-part-deux/ Som du tänker, du kan ju skippa gröten, och äta banan istället. :-) Eller potatis, sötpotatis, etc. Jag kör syrade bovetepannkakor, fast det är lite pyssel: http://wholehealthsource.blogspot.com/2010/07/real-food-xi-sourdough-buckwheat-crepes.html Ja precis det Jonas bergqvist tar upp i boken Lchf och träning. Då det står att man behöver mer glykos på högintensiva pass då fett motorn inte hinner pumpa ut all syre som behövs. Så jag tror det ligger nåt i det och kommer köra på det du säger. skippa spannmålen så att säga men köra på mer frukt, sötpotatis och rotfrukter. kanske någon potatis. och nötter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Ja precis det Jonas bergqvist tar upp i boken Lchf och träning. Då det står att man behöver mer glykos på högintensiva pass då fett motorn inte hinner pumpa ut all syre som behövs. Så jag tror det ligger nåt i det och kommer köra på det du säger. skippa spannmålen så att säga men köra på mer frukt, sötpotatis och rotfrukter. kanske någon potatis. och nötter För att vara lite motvalls så skulle jag dock inte se Bergqvist som något orakel inom detta område för den som har auktoritetstro. Då har en sådan som Dr. Gregory Ellis sannolikt långt mer att komma med. Han har förutom att han är doktor på området även personlig erfarenhet av fetma, framgångsrik träning PLUS att han käkat LCHF ungefär lika länge som Bergqvist funnits på den här planeten. Inget illa menat åt Bergqvist till men jag är lite allergisk mot auktoritetstro och när människor väl faller för sådant så ger jag gärna en hint om bättre alternativ...ur detta auktoritetstroende perspektiv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts