Carl August Arge

Alkohol sänker mitt blodsocker rejält - men är det bra?

Recommended Posts

Hej alla kunniga och nyfikna LCHFarar :)

Jag har diabetes typ 2 och använder vanligen ingen medicin als - endast LCHF kost (ibland (typ jul) kan jag medvetet fuska och då tar jag metformin tabletter).

Mitt blodsocker ligger vanligen runt 7 (2-3 timmar efter ett rejält måltid), men om jag har varit ute och dansat hela natten och intaget en del alkohol då ligger mitt bs runt 5 snåret hela dagen efter. Detta är ett välkänt fenomen - jag menar att veta att det beror på att levern prioriterar att få bort alkoholen och därför slutar att tillverka glukos.

För kroppen är alkohol ett gift som skall bort fort som attan..... även om jag kan tycka att den kunde låta alkoholen vara några timmar - så jag blir lite billigare i baren :D

Well, men frågan är: är det bra att bs är exemplarisk lågt en hel dag? Eller är det ett bekymmer att lågt bs visar att kroppen är i ett förgiftningstillstånd? Synpunkter på frågan?

Jag kan berätta att mitt kontroll över intaget/berusningsgraden är mycket bättre på LCHF än tidigare - jag vet exakt när jag ska dra ner på konsumtionen och när det är OK att kasta lite ved i spisen... :D   Däremot är min alkoholtolerans helt som tidigare - många berättar om betydande lägre tolerans på LCHF ... hmm, känner mig lite lurad :rolleyes:   Många berättar att de har betydande kraftigare baksmälla på LCHF. Det har jag inte als - total frånvara av sattyget :D   Jag dricker enbart ren alkohol och vatten.

Hur är det for andra - som inte har diabetes - hur är det med bs nivån dagen efter en fest? Någon som har mätt? 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att du inte injicerar insulin tänker jag att ett lågt blodsocker som orsakas av alkohol är ofarligt. Det är väl frisättningen av glykogen i levern som blockeras, så blodsockret blir lägre än det annars varit. I kombination med eventuell överdos insulin kan det däremot bli allvarligt.

Det är nog bara alkoholen i sig (giftet) som är farligt, fast det är säkert dosberoende.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Carl August Arge sade:

Hej alla kunniga och nyfikna LCHFarar :)

Jag har diabetes typ 2 och använder vanligen ingen medicin als - endast LCHF kost (ibland (typ jul) kan jag medvetet fuska och då tar jag metformin tabletter).

Mitt blodsocker ligger vanligen runt 7 (2-3 timmar efter ett rejält måltid), men om jag har varit ute och dansat hela natten och intaget en del alkohol då ligger mitt bs runt 5 snåret hela dagen efter. Detta är ett välkänt fenomen - jag menar att veta att det beror på att levern prioriterar att få bort alkoholen och därför slutar att tillverka glukos.

För kroppen är alkohol ett gift som skall bort fort som attan..... även om jag kan tycka att den kunde låta alkoholen vara några timmar - så jag blir lite billigare i baren :D

Well, men frågan är: är det bra att bs är exemplarisk lågt en hel dag? Eller är det ett bekymmer att lågt bs visar att kroppen är i ett förgiftningstillstånd? Synpunkter på frågan?

Jag kan berätta att mitt kontroll över intaget/berusningsgraden är mycket bättre på LCHF än tidigare - jag vet exakt när jag ska dra ner på konsumtionen och när det är OK att kasta lite ved i spisen... :D   Däremot är min alkoholtolerans helt som tidigare - många berättar om betydande lägre tolerans på LCHF ... hmm, känner mig lite lurad :rolleyes:   Många berättar att de har betydande kraftigare baksmälla på LCHF. Det har jag inte als - total frånvara av sattyget :D   Jag dricker enbart ren alkohol och vatten.

Hur är det for andra - som inte har diabetes - hur är det med bs nivån dagen efter en fest? Någon som har mätt? 

Mm.. jag vet att du har bra koll på ditten o datten.. och du har redan svarat på din egen fråga.. så långt jag kan förstår.. likaså Kjell!

Dvs alkohol är toxiskt i för höga nivåer.. men i lagoma nivåer i blodet ett njutningsmedel samt oxå en energiråvara för kroppen.

Såå.. prio ett är att först förbränna alkohol.. i andra hand glukos.. då är det mest troligt att kroppen nedreglerar glykogenolys?

Oså finns det tabeller på systembolagets sida där man beräkna hur fort alkoholen förbränns.. och det är ofta pedagogiskt för att få folk att fatta att de inte alltid kan köra bil dagen efter!

Sen så till det där med att kunna känna när det är lagom med att slänga mer ved på brasan.. du är tillräckligt gammal för att ha all erfarenhet av det, det kommer med stigande ålder.. och jag antar att du lixom jag varit ung.. druckit för mycket och sen krälat på golvet för att sen spy?

Sådant lär man sig av.. man vill inte uppleva det igen.. framförallt så imponerade det inte på damerna i vår ungdom.. utan snarare tvärt om!

Och oavsett ålder.. iallafall om vi är män, så vill vi dels njuta av berusningen dels vara dansanta/trevliga kavaljerer!

Trevligaste kavaljeren var oftast den som fick följa damen hem.. sådant sitter kvar även i högre ålder!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Zepp sade:

Och oavsett ålder.. iallafall om vi är män, så vill vi dels njuta av berusningen dels vara dansanta/trevliga kavaljerer!

Trevligaste kavaljeren var oftast den som fick följa damen hem.. sådant sitter kvar även i högre ålder!

Jag älskar att dansa!  Och dansar helt klart mycket bättre med lite sprit i systemet (tycker jag själv OCH har fått veta från ganska många trevliga qvinnor :wub:)

Och he he.... så fick jag följa festens drottning hem i natt  B)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De danser jag dansar, de har ett absolut nykterhetskrav. De är krångliga nog när man är nykter. Och jag vet inte om berusning är ett plus hos en kavaljer. Men det var inte det frågan handlade om; det är bara ett stickspår...:-)

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Effie sade:

De danser jag dansar, de har ett absolut nykterhetskrav. De är krångliga nog när man är nykter. Och jag vet inte om berusning är ett plus hos en kavaljer. Men det var inte det frågan handlade om; det är bara ett stickspår...:-)

Mm.. du har såklart rätt, i vissa sammanhang så är nykterhet att föredra.. i de flesta faktiskt, samtidigt så är "lagom" med alkohol ett socialt smörjmedel.. speciellt för sådana som mig, som i grunden är en blyg pojke och rätt stel i mötet med det motsatta könet!

Iallafall.. så tror jag att Squaredans oxå ursprungligen var ett sätt att komma förbi de tillkortakommmandena.. men i en annan kontext!

Ett tredje koncept är den Mosaiska "speed datingen".. ja det lär ha sina rötter inom den mosaiska delen av befolkningen!

Iallafall vi tre har väl i princip redan passerat det.. så då handlar det väl mer om att ha roligt.. i viss mån återuppleva lite av vår ungdoms premisser?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Zepp sade:

Iallafall vi tre har väl i princip redan passerat det.. så då handlar det väl mer om att ha roligt.. i viss mån återuppleva lite av vår ungdoms premisser?

Mosaisk speed dating har jag aldrig testat...förstår nog inte vitsen med.

Squaredans...ja, hur man hittar en partner I squaredans förstår jag inte; man byter faktiskt partner précis hela tiden. Det är en utmaning I dansen att hela tiden veta vem som är ens partner. Men det funkar, även utan alcohol; att hitta en permanent partner alltså. Även om det viktiga är att ha kul och utmana hjärnan. 

• Tack! 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snacka om tråd att bli rolig snabbt, så här en måndag förmiddag! Tack, det behövde jag! "Det är en utmaning i dansen att hela tiden veta vem som är ens partner." :D

För att återgå till ämnet och verka lite seriös så håller jag med Kjell. Så länge man inte medicinerar bör det inte vara ett problem med BS som inte ökar. Min fundering blir nog snarare, vad händer då med överskottet av kolhydrater? Följer det bara med ut igen istället för att lagras in? Oj vilken bra mekanism, i så fall! Inte att behöva öka alkoholintaget i sig men att kunna stänga av glukostillverkningen.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Zepp sade:

Mm.. jag vet att du har bra koll på ditten o datten.. och du har redan svarat på din egen fråga.. så långt jag kan förstår.. likaså Kjell!

Dvs alkohol är toxiskt i för höga nivåer.. men i lagoma nivåer i blodet ett njutningsmedel samt oxå en energiråvara för kroppen.

Såå.. prio ett är att först förbränna alkohol.. i andra hand glukos.. då är det mest troligt att kroppen nedreglerar glykogenolys?

Håller med om att se alkohol som ett njutningsmedel och att det klart är toxiskt í större mängder. För mig är det en förutsättning för att överhuvudtaget dricka alkohol at jag får en njutningseffekt i hjärnan, dvs en lagom berusning (med tryck på "lagom"). Detta att dricka bara ett glas vin eller en enkelt whiskey för att det skall "smaka bra" eller "det förbättrar matupplevelsen" - det säger mig absolut ingenting och jag tackar gärna nej till ett sådant erbjudande. Jag formulerar mitt ståndpunkt såhär: "Bjud mig inte ett glas - men ja tack till 5 stycks vid festligt tillfälle!"  :D

Jag tycker inte att jag svarade själv på min fundering. Min fråga går egentligt på om leverns prioritering att förbränna alkohol först är en slags panikreaktion: "Få bort giften nu, nu, nu!" och snabbt kan ha variga skador - eller om det mera är så att alkohol är en energiresurs som levern/kroppen föredrar framför glukos och fettsyror - dvs en god och oskadlig reaktion vid lagom mängder....   När man tillför kroppen fruktos så ses ju en liknande effekt: bs höjes inte (vet ej om bs direkt minskar) ock det förklaras vid att fruktos är toxiskt....leder till fettlever och annat elände.  Förbränns alkohol och fruktos direkt i cellerna som en energikälla - eller skall de först nedbrytas till "nått annat" som cellerna sen kan bränna?  Eller kanske är det talan om helt olika processer??

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nog aldrig förstått det där med att dricka vad som helst, för att bli berusad. Jag dricker för att det är gott. Och som LCHF-are har jag blivit billig I drift. Två glas vin är absolut maximum för en kväll, om jag inte har krypavstånd hem.

Så det är ett tillägg till frågeställningen. Jag är inte ensam om att ha märkt denna effect - men alla marker den inte. Så hur funkar den där förbränningen av alcohol egentligen?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tittar rent generellt på studier med alkohol och blodglukos brukar de inte visa någon sänkning av blodglukos. Dock är det så att detta beror på att ombildning av pyruvat till glukos ökar medan syntes från protein och glycerol minskar. 

Pyruvat är det glukos omvandlas till i glykolysens 10 steg. Följdaktligen har man lågt av pyruvat vid LCHF och vid ketos är det ett krav med lågt pyruvat för att starta ketonproduktionen. Därav verkar det rimligt med lägre blodglukos av alkohol vid LCHF. 

Men annan intressant faktor med alkohol som e entuellt påverkar blodglukos är att det omvandlas till acetat. Den kortaste fettsyran som tex bildas av bakterier vid intag av fibrer. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Effie sade:

Jag har nog aldrig förstått det där med att dricka vad som helst, för att bli berusad. Jag dricker för att det är gott. Och som LCHF-are har jag blivit billig I drift. Två glas vin är absolut maximum för en kväll, om jag inte har krypavstånd hem.

Ja ja....vi är tydligen olika - som tur är :)  För mig är det enbart en fråga om 0/00 och 0/000 - dock skall det vara ordentlig sprit - inget annat.  Tja...berusad...vad menas? Jag menar en klart liftad stämning, men med bevarat omdöme ock koordinationsförmåga. Men säg mig: vad menar du med att "dricka för att det är gott" ?  Menar du uteslutande att frågan är dina smaklökars gillande versus ogillande?  Har det ingen betydelse om du upplever en liftad stämning eller ej?

Min tolerans är helt opåverkad efter LCHF, men däremot får jag ingen baksmälla ALS :D  Ganska märkligt.... jag har hört om många andra som fått mkt lägre tolerans - och mkt mer baksmälla....märkligt, men jag har nu alltid varit lite Calle Motsatt :D

I tillägg så har min styrningsförmåga av berusningsgraden blivit mycket bättre i LCHF-mode

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, Carl August Arge sade:

Har det ingen betydelse om du upplever en liftad stämning eller ej?

Min stämning beror snarare på sällskap och omgivning... alkohol gör mig möjligen sömnig, och det är inte det jag är ute efter i trevligt sällskap. Så därför ser jag ingen anledning att dricka bara för att. 

Jag gör aldrig något berusad som jag inte skulle gjort nykter .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Effie sade:

.....Jag gör aldrig något berusad som jag inte skulle gjort nykter .

Jamen då blir du altså ibland lite berusad????    Jag har det precis så också  - förhöjd stämning med bevarat omdöme. Jag tror vi menar sådär det samma - troligen mest lite definitionsskillnader 

Och annars: helt enig om det trevliga sällskapets ock den mysiga omgivningens betydning för sinnesläget :) 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Carl August Arge sade:

Jamen då blir du altså ibland lite berusad????   

Det brukar man väl bli om man dricker vin...eller whisky, eller cognac. Oavsett om man vill eller ej. Märks på värme i magen, lite mer fepplighet än vanligt, vinglighet i värsta fall (nej, i allra värsta fall illamående). Det har hänt, förr i världen, att jag somnat.  Inte särskilt intressant.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Effie sade:

Det brukar man väl bli om man dricker vin...eller whisky, eller cognac. Oavsett om man vill eller ej. Märks på värme i magen, lite mer fepplighet än vanligt, vinglighet i värsta fall (nej, i allra värsta fall illamående). Det har hänt, förr i världen, att jag somnat.  Inte särskilt intressant.

Nä....det händer enbart om mängden alkohol är tillräcklig till att ge lite promille.  Ja ja - skit samma - jag fattar det sådan att vi menar exakt det samma ...fast vi använder olika ord :)

Nu hände något rätt ovanligt: du använder ett svensk (?) ord som jag inte känner (och inte häller Svenska Akademins Ordbok :blink: ). "Fepplighet" - vad betyder det?

Skål - och ha trevligt vid nästa tillfälle :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Carl August Arge sade:

Håller med om att se alkohol som ett njutningsmedel och att det klart är toxiskt í större mängder. För mig är det en förutsättning för att överhuvudtaget dricka alkohol at jag får en njutningseffekt i hjärnan, dvs en lagom berusning (med tryck på "lagom"). Detta att dricka bara ett glas vin eller en enkelt whiskey för att det skall "smaka bra" eller "det förbättrar matupplevelsen" - det säger mig absolut ingenting och jag tackar gärna nej till ett sådant erbjudande. Jag formulerar mitt ståndpunkt såhär: "Bjud mig inte ett glas - men ja tack till 5 stycks vid festligt tillfälle!"  :D

Jag tycker inte att jag svarade själv på min fundering. Min fråga går egentligt på om leverns prioritering att förbränna alkohol först är en slags panikreaktion: "Få bort giften nu, nu, nu!" och snabbt kan ha variga skador - eller om det mera är så att alkohol är en energiresurs som levern/kroppen föredrar framför glukos och fettsyror - dvs en god och oskadlig reaktion vid lagom mängder....   När man tillför kroppen fruktos så ses ju en liknande effekt: bs höjes inte (vet ej om bs direkt minskar) ock det förklaras vid att fruktos är toxiskt....leder till fettlever och annat elände.  Förbränns alkohol och fruktos direkt i cellerna som en energikälla - eller skall de först nedbrytas till "nått annat" som cellerna sen kan bränna?  Eller kanske är det talan om helt olika processer??

Du är iallafall bra på att ställa frågor och jag är inte lika bra på att svara korekt!

Iallafall så är alkohol vår fjärde macronutrient, cirka 7Kcal per gram.. och på något sätt så regleras blodets energiinnehåll rätt strikt.. som regel så har vi bara några gram macronutrienter i blodet samtidigt.. iallafall om man är frisk!

Panik och panik.. i så fall skulle de flesta befinna sig i panik efter en rätt vanlig måltid.. och om den då består till stora delar utav kolhydrater som sköljs ner med läsk så är det väl superpanik i så fall?

Det mesta i kroppen regleras i kaskad, när något går upp så går något annat ner.. i sämsta eller bästa fall en massa annat!

Jag är inte säker på att levern är den stora förbrukaren av alkohol.. för om jag läst rätt så betraktar kroppen i princip alkohol som en fettsyra vilket då skulle betyda att den går in i betaoxidationen.

AFL (Alkoholic Fatty Liver) och NAFL (Non Alkoholic Fatty Liver) orsakas av att fett inte förbränns, antingen via hög alkoholintag eller via högt kolhydratintag, så det får bli kvar i levern och akumuleras, kallas för Steatos.

Steatos gynnas av högt insulin.. eller om annat har prio 1 i kroppen att förbrännas först.

Så jag tror ditt blodsocker regleras tack vare att det finns annat är förbränna helt enkelt.

Såå skillnaden mellan en diabetiker och en icke diabetiker, ickediabetiker brukar ofta ligga på 5.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Carl August Arge sade:

Nu hände något rätt ovanligt: du använder ett svensk (?) ord som jag inte känner (och inte häller Svenska Akademins Ordbok :blink: ). "Fepplighet" - vad betyder det?

Ja fepplig är väl göteborgska. Fumlig, klantig kanske man använder på vanlig svenska.

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-01-29 at 12:56, Effie sade:

Så det är ett tillägg till frågeställningen. Jag är inte ensam om att ha märkt denna effect - men alla marker den inte. Så hur funkar den där förbränningen av alcohol egentligen?

Det första kanske man gjorde i tonåren.. men varken du, jag eller Carl August är tonåringar.. been there done that typ.. så nu dricker man för att det är gott.. men det gör knappast att biefekten inte spelar någon roll heller?

Och det var iallafall minst 30 år sedan jag var full.. och det var på en firmafest med en massa glada grabbar som minnsan inte spottade i glaset!

Hur som helst.. en sak jag lärde mig.. borde veta det vid det laget.. men det är som med Askungen, förtrollningen bryts vi tolvsnåret.. så då bör man helst se till att vara hemma innan dess!

Oså till den andra frågan.. det nämns först i främst att kvinnor tål cirka hälften av alkohol än vad män gör.. tror ioförsej att det mer handlar om vikt och muskelmassa?

Oså till det helt revolutionerande avslöjandet, det krävs en del övning för att effektivt förbränna olika macronutrienter, dvs man måste vänja kroppen vid att de behöver förbrännas.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Oså till den andra frågan.. det nämns först i främst att kvinnor tål cirka hälften av alkohol än vad män gör.. tror ioförsej att det mer handlar om vikt och muskelmassa?

Om du med den andra frågan menar den jag ställde...så tror jag nog att jag var kvinna även innan jag började med LCHF, och har inte ändrat vikt och muskelmassa särskilt radikalt sedan dess. Lite, men knappast tillräckligt för att ge sådana effekter.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, Effie sade:

Om du med den andra frågan menar den jag ställde...så tror jag nog att jag var kvinna även innan jag började med LCHF, och har inte ändrat vikt och muskelmassa särskilt radikalt sedan dess. Lite, men knappast tillräckligt för att ge sådana effekter.

Mah.. om du frågar mig så tror jag mer att det handlar om statistik och gammal unken moral?

Statistiskt så är män oftast större, och har oftast större muskelmassa per vikt, sett i en hel population.

Oså till den unkna moralen.. fy för druckna mödrar, fruar.. osv, medans mannen som sliter så hårt för familjens försörjning kan få lov att dricka lite mer för att slappna av.. efter allt sitt slit?:unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Zepp sade:

Mah.. om du frågar mig så tror jag mer att det handlar om statistik och gammal unken moral?

Statistiskt så är män oftast större, och har oftast större muskelmassa per vikt, sett i en hel population.

Oså till den unkna moralen.. fy för druckna mödrar, fruar.. osv, medans mannen som sliter så hårt för familjens försörjning kan få lov att dricka lite mer för att slappna av.. efter allt sitt slit?:unsure:

Säkert...men det var fortfarande inte det min fråga handlade om. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Effie sade:

Säkert...men det var fortfarande inte det min fråga handlade om. 

Tror jag svarade på den frågan?

"Oså till det helt revolutionerande avslöjandet, det krävs en del övning för att effektivt förbränna olika macronutrienter, dvs man måste vänja kroppen vid att de behöver förbrännas."

Såå.. bortsett från kön, statistik och gammal unken moral.. man måste öva kroppen på att förbränna olika macronutrienter!

Dvs ju mer alkohol man dricker ju bättre blir kroppen på att hantera det.

Och det kan ske på litta olika sätt.. tex om man äter ketogen diet så inverkar alkohol rätt mycket på ketos.. dvs den stängs i princip av.. då får vissa delar av hjärnan inte ens glukos ej heller ketoner utan får extra mycket alkohol.. tror jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alkohol stänger inte av ketosen. Mindre mängder påverkar inte speciellt och större mängder stimulerar ketos mer än samma mängd fett. När alkoholförgiftade kommer in på akuten tas alltid prov för Ketoacidos eftersom detta kan uppstå även om man inte har T1D vid överkonsumtion. 

Orsaken är helt enkelt att etanolen oxideras till acetat och det är en kort fettsyra. Korta fettsyror går snabbt in i mitokondrierna och signalerar att gå över i ketogen drift. 

Effect of ethanol on ketone metabolism. Lefèvre A, et al. J Clin Invest. 1970.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, The Biochemist sade:

Alkohol stänger inte av ketosen. Mindre mängder påverkar inte speciellt och större mängder stimulerar ketos mer än samma mängd fett. När alkoholförgiftade kommer in på akuten tas alltid prov för Ketoacidos eftersom detta kan uppstå även om man inte har T1D vid överkonsumtion. 

Orsaken är helt enkelt att etanolen oxideras till acetat och det är en kort fettsyra. Korta fettsyror går snabbt in i mitokondrierna och signalerar att gå över i ketogen drift. 

Effect of ethanol on ketone metabolism. Lefèvre A, et al. J Clin Invest. 1970.

Jag mäter dagligen  både bs och keton. Normalt ligger bs runt 7 i snitt och keton svingar mellan1,0 till 3,5. Morgonen efter en fest är bs omkring 5 och keton 0,5. Detta händer varje gång. Bs ligger lågt hela den dagen.....vet ej med keton hur snabbt den återställer sig....skall kolla kommande söndag .....skall till god dansträff lördag kväll :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu