Gå till innehåll

Trött nybörjare söker tips och råd.


Recommended Posts

Hej. 

Jag är extremt trött fortfarande. Den så kallad hjärndimma försvann men jag blev inte piggare. Inte alls! 

Efter varje lunch blir jag förlammande trött och somnar så fort jag sätter mig i bekväm soffa. 

Kaffe skrämmer inte bort tröttheten men däremot ger hjärtklappning, så jag gick  över till kaffeinfritt. 

Min privata liv tar skada av det och studier med... 

Jag är inte hungrig till frukost, lunch brukar vara kålsorter med ost smör och kött. Middag ser ut ungefär samma. Äter sparsamt med mejeriprodukter men om jag utesluter det helt blir naglarna sköra. 

Köpt på mig salt berikad med magnesium etc idag pga ständiga sendrag i bena. Irriterande men smärtfritt. 

Äter lchf i 3 veckor, andra försök. Vikten står stilla. 

Så.... 

Är ovanstående bara övergångsbesvär??? 

Har jag puttat min kropp i svältläge kanske? 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ungefär så  en fläskkotlett gratinerad ned ost, broccoli och extra smör på till lunch. 

Zucchini i krämig tomatsås (med grädde eller färskost) och nån sort kött. 

Salami eller ost som mellanmål. Vatten till. 

Frukost är kaffe med mjöl eller ägg om jag är hungrig. 

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Darling sade:

Hej. 

Jag är extremt trött fortfarande. Den så kallad hjärndimma försvann men jag blev inte piggare. Inte alls! 

Efter varje lunch blir jag förlammande trött och somnar så fort jag sätter mig i bekväm soffa. 

Kaffe skrämmer inte bort tröttheten men däremot ger hjärtklappning, så jag gick  över till kaffeinfritt. 

Min privata liv tar skada av det och studier med... 

Jag är inte hungrig till frukost, lunch brukar vara kålsorter med ost smör och kött. Middag ser ut ungefär samma. Äter sparsamt med mejeriprodukter men om jag utesluter det helt blir naglarna sköra. 

Köpt på mig salt berikad med magnesium etc idag pga ständiga sendrag i bena. Irriterande men smärtfritt. 

Äter lchf i 3 veckor, andra försök. Vikten står stilla. 

Så.... 

Är ovanstående bara övergångsbesvär??? 

Har jag puttat min kropp i svältläge kanske? 

Prexis.. övergångsbesvär främst!

Vänta minst tre månader innan större utvärdering!

Men altså,, själv är jag en slow starter,, det finns fördelar av det oxå, dvs det tog nog cirka tre månader innan jag fick riktig pelj på LCHF, så jag slapp i princip alla omställningsbesvär.

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Darling sade:

 Ungefär så  en fläskkotlett gratinerad ned ost, broccoli och extra smör på till lunch. 

Zucchini i krämig tomatsås (med grädde eller färskost) och nån sort kött. 

Salami eller ost som mellanmål. Vatten till. 

Frukost är kaffe med mjöl eller ägg om jag är hungrig. 

I mina ögon ser det ut att vara väldigt lite. 

 

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Trollmormor sade:

I mina ögon ser det ut att vara väldigt lite. 

 

Det är mindre mat på tallriken Ken jag blir mätt. Annars är det berg av pasta som saknas... 

Vad menar du Zepp med slowmotion start? Börjar jag med lite pasta så åker en bulle in i samma veva.... 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, Darling sade:

Det är mindre mat på tallriken Ken jag blir mätt. Annars är det berg av pasta som saknas... 

Vad menar du Zepp med slowmotion start? Börjar jag med lite pasta så åker en bulle in i samma veva.... 

Prexis vad det står för.. jag trodde altså att jag åt LCHF men vid närmare betraktelse så var det inte fallet.. fast jag hade fattat att bullar iallafall inte var LCHF.. så sådant köpte jag inte hem.. inte pasta heller!

Utan det var väl mest en skiva surdegsbröd i så fall.. det skall ju vara såå himla nyttigt, speciellt fullkorn?

Iallafall så käkade jag upp alla skivorna innan jag slutade köpa även sådana.

Och då har jag inte ens nämnt allt LCHF-godis som är tillåtet.. så numera har jag påsar med sukrin, mandel- cocos-mjöl, olika fröpåsar.. som antagligen kommer att räcka hela mitt liv ut eller slängas när de blir för gamla.

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm.. fast enklast är att ta tjuren i hornen direkt och rida ut det, det är det snabbaste sättet.

Och det hade jag garanterat oxå gjort.. om jag bara hade fattat, mätt, läst, vägt och allt sådant!

Så det beror lite på hur bråttom man har!

Är det beach 2018 som är målet så är det dags att köra stenhårt, men för mig som redan är gammal så är det typ ingen som bryr sig om hur jag ser ut i badbxor, utan för mig handlade det mer om kolesterolet.

Och jag har både ris och pasta hemma, fast det var år sedan jag åt något sådant.. utan det är för andra.. men det står och blir gammalt för det visar sig att de hellre vill ha mina tillbehör till maten.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Darling sade:

Du... Jag är redan försenad med beachvolleyboll 2017 i bikini så gör inget om 2018 blir utan med.

Bra, slopa då de mesta snabba kolhydraterna, ät så "riktig mat" som möjligt, var vaken rädd för fet mat eller grönsaker.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som äter LCHF tar saltshots s.k."kallsup" mot hjärndimma och trötthet.

Jag tar ½-1 tsk. salt i ett glas vatten varje morgon och lika före träning och jag upplever att jag blir mer pigg och orkar träna bra på gymmet.

Insulin binder salt i kroppen. När kroppen inte producerar lika mycket insulin (LCHF) så kan extra salt vara bra.:)

 

 

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen besvären. Hade otroliga besvär i början. 

extremtrötthet, blodtrycksfall, mjölksyra, kramp osv.

Jag har faktiskt accepterat att jag reagerade annorlunda och att det mer var ett sockerberoende som spökade än omställningsbesvär. 

Provade alla tips jag hittade med salt, magnesium, olika kosttillskott och allt annat där emellan men utan resultat. Jag var ovanligt trött innan jag började med LCHF men under de 3 första månaderna blev det värre, jag snittade nog 12h/dag och jag kunde omöjligt hålla mig vaken på jobbet en hel dag. Somna ofta i kontorsstolen eller fick lägga mig på golvet för att vila, om jag tränade blev det värre, så för min del var det inte ens värt att försöka motionera i någon form. efter 3 mån började långsamt bli bättre.

För mig tog det nästan 6 mån innan besvären avtog (gick endast ner 3 kilo) och då kunde jag börja motionera utan att vara helt död resten av dagen. Det var också då som viktnedgången kom. Det går långsamt för mig, men det går framåt. min sambo påverkades mycket negativt under dessa 6 mån. Jag orkade ju inte göra någonting, var glad jag orkade gå upp och gå till jobbet. Men som tur e stöttade min respektive mig och höll ut samtidigt som han själv gick ner 10 kg och hade själv bara dålig andedräkt som omställningsbesvär, det var ju bara jag som led av det :D.

Kan också meddela att jag hade hjärndimma länge. Fast under hjärndimman blev mitt humör och psyke bättre och därmed höll jag i den nya kosten, det var mitt huvudmål med en LCHF-kost, att slippa ångest, oro osv. Åter igen de 3 första månaderna var värst för att sedan mycket långsamt avta.

Bättre psyke med mindre ångest, lugn och ro i själen, lite lyckligare och det blir hela tiden bättre, dock inte lika snabbtänkt. Innan kändes det som hjärnan gick på högvarv och gick aldrig att dämpa eller sluta. Jag kunde aldrig uppskatta något i min omgivning och hade mycket svårt att leva i nuet. Tänkte konstant.

Nu tränar jag regelbundet och får en hyfsad viktnedgång. Min hjärna är "lugnare" på både gott och ont. 

Idag behöver jag träna minst 2g/vecka för att hålla psyket på bästa nivå. Men jag kommer ofta upp i mer. Märker också att träningen hjälper till, lite, i viktnedgången och numera gör träning mig piggare. Om jag sköter kosten (med delvis,någon form av periodisk fasta) och motionen så har jag ett viktfall på ca 1kg/mån. Jag kan inte fuska alls med kolhydrater. eftersom jag mest troligt har ett sockerberoende så reagerar kroppen direkt negativt och det syns delvis på vågen men känns även i huvudet.

Tips: Alla reagerar olika. Vad är ditt mål? Tycker du att det är värt det? Prova alla tips, något kan funka. Fel i tiden?  Oroa dig inte! Vi är alla olika!

 

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...