fredrik hartzell Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Hej igen! Undrar om någon känner till någon produkt som ersätter det vanliga bröd och pasta, är lowcarb, smakar faktiskt som maten den ska ersätta, och faktiskt funkar i en LCHF diet? Alternativt, om någon har något recept på nåt sånt? Är mest nyfiken på bröd, om man kan lyckas få till nåt som verkligen smakar som det och har samma textur/konsistens på nåt sätt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Fröknäcke, köpt eller hemlagat. Det köpta kan kosta en del. Istället för pastan använder jag stora mängder broccoli och blomkål. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Det godaste brödet jag bakat är "Stenåldersbröd". Bara nötter, frön och ägg. Smakar INTE ägg, superenkelt att baka. http://glutenfrittmedsandra.se/stenaldersbrod/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted January 29, 2018 Popular Post Share Posted January 29, 2018 I början höll jag också på att försöka ersätta med en massa LCHF-produkter. Men man orkar ju inte - egentligen vill man ju bara ha riktig mat. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Det finns goda, hyfsat brödiga, scones på mandelmjöl. Mandelmjöl i sig innehåller en del kolhydrater så om det är vettigt eller inte beror på vilken nivå man vill ligga på. Tidigare fanns en blandning specialmjöl från LCHF-butiken med bakpulver i som Anna Hallén gjorde frallor av i en av sina kokböcker (LCHF för familjen?). Vet inte om det går att få tag i längre. Du skulle kunna hitta en del från Under vårt tak (länk på länksidorna), tror jag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Är det nåt man ska undvika så är det mjukt bröd som det står Lowcarb på. Mej veterligen så finns det inget som inte innehåller spannmål. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Har ej testat själv, men Monique Forsell rekommenderar dessa produkter: www.lifezone.se/tips/47554/ Hon har även testat för bs effekten: www.lifezone.se/livet/47561/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik hartzell Posted January 31, 2018 Author Share Posted January 31, 2018 On 2018-01-29 at 06:38, MrB sade: Fröknäcke, köpt eller hemlagat. Det köpta kan kosta en del. Istället för pastan använder jag stora mängder broccoli och blomkål. köpt också? frågade någon (tror det var på det här forumet) förrut och då sa dem nej till köpt fröknäcke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 1 timme sedan, fredrik hartzell sade: köpt också? Vi kanske tycker olika (igen..)? Läs på förpackningen. Huså, tror jag de heter, de har bra fröknäcke. Likaså Rene Voltaire. De sista är dock inte billiga. Vet inte priset på de första. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 Vad gäller ersättning för pasta så beror det på hur strikt LCHF du vill äta. Javisst, strimlad squash i all ära som en nyttig ersättning men det är ju inte pasta direkt. Det finns också Shiratakinudlar och Sjögräsnudlar att köpa. De är i princip kolhydratfria, smakar ingenting men slinker ner som surrogat. Och nu sticker jag ut hakan lite..... Jag äter ibland lite kikärtspasta. Det innehåller mer kolhydrater såklart eftersom det är gjort på 100% ekologiska kikärtor(Kung Markatta, Risenta). Det är så att fler LCHFare börjat tillsätta lite bönor, linser och kikärtor i kosten eftersom det visat sig att den resistenta stärkelsen i bönorna håller nere blodsockret. Jag äter lite bönor varje dag(1- 1½dl.) och ibland kan det alltså bli lite kikärtspasta istället. Jag tillagar den till hela familjen och alla äter så det blir en bra kompromiss för alla. Att någon gång ibland få sätta tänderna i en Carbonara eller nån annan pastarätt är underbart! Har du bestämt dig för att äta strikt LCHF så ska du nog skippa kikärtspastan. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 Jag äter ibland pasta av bönor, gillar de tunna av svarta bönor eller röd linspasta. Väldigt gott någon gång ibland 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 5 timmar sedan, DRAKULLA sade: Vad gäller ersättning för pasta så beror det på hur strikt LCHF du vill äta. Javisst, strimlad squash i all ära som en nyttig ersättning men det är ju inte pasta direkt. Det finns också Shiratakinudlar och Sjögräsnudlar att köpa. De är i princip kolhydratfria, smakar ingenting men slinker ner som surrogat. Och nu sticker jag ut hakan lite..... Jag äter ibland lite kikärtspasta. Det innehåller mer kolhydrater såklart eftersom det är gjort på 100% ekologiska kikärtor(Kung Markatta, Risenta). Det är så att fler LCHFare börjat tillsätta lite bönor, linser och kikärtor i kosten eftersom det visat sig att den resistenta stärkelsen i bönorna håller nere blodsockret. Jag äter lite bönor varje dag(1- 1½dl.) och ibland kan det alltså bli lite kikärtspasta istället. Jag tillagar den till hela familjen och alla äter så det blir en bra kompromiss för alla. Att någon gång ibland få sätta tänderna i en Carbonara eller nån annan pastarätt är underbart! Har du bestämt dig för att äta strikt LCHF så ska du nog skippa kikärtspastan. Är det resistent stärkelse i tillagad bönpasta som ätes varm? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 31 minuter sedan, Angelico sade: Är det resistent stärkelse i tillagad bönpasta som ätes varm? Tror inte det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 7 timmar sedan, Angelico sade: Är det resistent stärkelse i tillagad bönpasta som ätes varm? Det kanske är som skillnaden mellan varm o kall potatis - mindre resistent i varm, menjag vet inte om någon verkligen kollat. Kanske säkrast att köra med kalla bönor typ i sallad med hackad lök, olivolja, salt o peppar. Eller hemmagjord hummus på ekologiska kikärtor, sesampasta, vitlök, olivolja o salt. Många på LCHF rapporterar hälsovinster när de lägger till lite bönor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 Den köpta bönpastan, klassas inte den som processad mat? Hellre då bönor på burk kanske ... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 1, 2018 Share Posted February 1, 2018 17 timmar sedan, Angelico sade: Är det resistent stärkelse i tillagad bönpasta som ätes varm? Om jag förstått rätt så är det mer resistent stärkelse i kalla kokta bönor men även uppvärmda innehåller de RS i lite lägre mängd. Jag har läst boken "Låt bönor förändra ditt liv" och i boken finns flera recept med bönor inkluderade av olika slag kalla och varma och även då bönpasta. Hur mycket resistent stärkelse det är i bönpastan kan jag inte svara på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 1, 2018 Share Posted February 1, 2018 9 timmar sedan, iAnna sade: Den köpta bönpastan, klassas inte den som processad mat? Ja det kan nog stämma men vi gör våra val. Jag vet inte hur man tillverkar egen bönpasta. Skruvarna är nog svåra att få till.... Men när jag nu tänker efter så har jag en pastamaskin står längst in i skåpet....... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 1, 2018 Share Posted February 1, 2018 3 timmar sedan, DRAKULLA sade: Men när jag nu tänker efter så har jag en pastamaskin står längst in i skåpet....... Jag med... Jag saknar den... I synnerhet att göra tortelli... Kanske funkar med bönpasta? Har jag inte ens tänkt på. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts