Jump to content

Lowcarb produkter som faktiskt fungerar?

Recommended Posts

Hej igen!

Undrar om någon känner till någon produkt som ersätter det vanliga bröd och pasta, är lowcarb, smakar faktiskt som maten den ska ersätta, och faktiskt funkar i en LCHF diet? Alternativt, om någon har något recept på nåt sånt? Är mest nyfiken på bröd, om man kan lyckas få till nåt som verkligen smakar som det och har samma textur/konsistens på nåt sätt?

• Like 1

Det finns goda, hyfsat brödiga, scones på mandelmjöl. Mandelmjöl i sig innehåller en del kolhydrater så om det är vettigt eller inte beror på vilken nivå man vill ligga på. Tidigare fanns en blandning specialmjöl från LCHF-butiken med bakpulver i som Anna Hallén gjorde frallor av i en av sina kokböcker (LCHF för familjen?). Vet inte om det går att få tag i längre. Du skulle kunna hitta en del från Under vårt tak (länk på länksidorna), tror jag.

• Like 4

1 timme sedan, fredrik hartzell sade:

köpt också?

Vi kanske tycker olika (igen..)? :) Läs på förpackningen. Huså, tror jag de heter, de har bra fröknäcke. Likaså Rene Voltaire. De sista är dock inte billiga. Vet inte priset på de första.

• Like 2

Vad gäller ersättning för pasta så beror det på hur strikt LCHF du vill äta.

Javisst, strimlad squash i all ära som en nyttig ersättning men det är ju inte pasta direkt.

Det finns också Shiratakinudlar och Sjögräsnudlar att köpa. De är i princip kolhydratfria, smakar ingenting men slinker ner som surrogat.

Och nu sticker jag ut hakan lite.....:ph34r:

Jag äter ibland lite kikärtspasta. Det innehåller mer kolhydrater såklart eftersom det är gjort på 100% ekologiska kikärtor(Kung Markatta, Risenta).

Det är så att fler LCHFare börjat tillsätta lite bönor, linser och kikärtor i kosten eftersom det visat sig att den resistenta stärkelsen i bönorna håller nere blodsockret.

Jag äter lite bönor varje dag(1- 1½dl.) och ibland kan det alltså  bli lite kikärtspasta istället.

Jag tillagar den till hela familjen och alla äter så det blir en bra kompromiss för alla.

Att någon gång ibland få sätta tänderna i en Carbonara eller nån annan pastarätt är underbart!:wub:

Har du bestämt dig för att äta strikt LCHF så ska du nog skippa kikärtspastan.

• Like 5

5 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Vad gäller ersättning för pasta så beror det på hur strikt LCHF du vill äta.

Javisst, strimlad squash i all ära som en nyttig ersättning men det är ju inte pasta direkt.

Det finns också Shiratakinudlar och Sjögräsnudlar att köpa. De är i princip kolhydratfria, smakar ingenting men slinker ner som surrogat.

Och nu sticker jag ut hakan lite.....:ph34r:

Jag äter ibland lite kikärtspasta. Det innehåller mer kolhydrater såklart eftersom det är gjort på 100% ekologiska kikärtor(Kung Markatta, Risenta).

Det är så att fler LCHFare börjat tillsätta lite bönor, linser och kikärtor i kosten eftersom det visat sig att den resistenta stärkelsen i bönorna håller nere blodsockret.

Jag äter lite bönor varje dag(1- 1½dl.) och ibland kan det alltså  bli lite kikärtspasta istället.

Jag tillagar den till hela familjen och alla äter så det blir en bra kompromiss för alla.

Att någon gång ibland få sätta tänderna i en Carbonara eller nån annan pastarätt är underbart!:wub:

Har du bestämt dig för att äta strikt LCHF så ska du nog skippa kikärtspastan.

Är det resistent stärkelse i tillagad bönpasta som ätes varm?

• Like 1

7 timmar sedan, Angelico sade:

Det kanske är som skillnaden mellan varm o kall potatis - mindre resistent i varm, menjag vet inte om  någon verkligen kollat. Kanske säkrast att köra med kalla bönor typ i sallad med hackad lök, olivolja, salt o peppar. Eller hemmagjord hummus på ekologiska kikärtor, sesampasta, vitlök, olivolja o salt. Många på LCHF rapporterar hälsovinster när de lägger till lite bönor.

• Like 4

17 timmar sedan, Angelico sade:

Om jag förstått rätt så är det mer resistent stärkelse i kalla kokta bönor men även uppvärmda innehåller de RS i lite lägre mängd.

Jag har läst boken "Låt bönor förändra ditt liv" och i boken finns flera recept med bönor inkluderade av

olika slag kalla och varma och även då bönpasta.

Hur mycket resistent stärkelse det är i bönpastan kan jag inte svara på. 

• Like 2

9 timmar sedan, iAnna sade:

Den köpta bönpastan, klassas inte den som processad mat? 

Ja det kan nog stämma men vi gör våra val. 

Jag vet inte hur man tillverkar egen bönpasta. Skruvarna är nog svåra att få till....:rolleyes:

Men när jag nu tänker efter så har jag en pastamaskin står längst in i skåpet.......

• Like 5

3 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Men när jag nu tänker efter så har jag en pastamaskin står längst in i skåpet.......

Jag med... Jag saknar den... I synnerhet att göra tortelli... Kanske funkar med bönpasta? Har jag inte ens tänkt på. 

• Like 4