Jump to content

Lchf start vikt

Recommended Posts

Det är ganska ovanligt att det inte syns om man ätit "normal"-kost innan ... vid övergång till LCHF brukar det försvinna 1-3 kilo vatten ...men sen kan mycket annat påverka vikten ...det kan variera med något kilo per dag ....så om du hade en dag med "låg" vikt när du startade och en dag med "hög" vikt dag 8 så skulle det till och med kunna se ut som du har ökat i vikt...

Vad jag försöker säga är... ge det lite mer tid. :-) ... och kontrollera noga att du verkligen äter ganska strikt LCHF kost.

• Like 4

Välkommen hit, Lena!
Titta gärna på midjemåttet ibland också. Ibland syns det mest där. Vet inte om du är helt nybörjare eller tillbakavändare men är man helt ny kan det ta lite tid innan man hamnar rätt i hur man gör. Vill minnas att jag för egen del gick ner väldigt långsamt i början. Ingen solskenshistoria alls. Om man är i klimakteriet eller har annan hormonell oreda i kroppen kan man också behöva ge det hela mer tid.

• Like 4

Hej, roligt att du hittat hit! Tänkte på det där med 8 dagar..själv har jag levt i 20412 dagar:) och ätit enligt LCHF i ca 2000 dagar. Jag kommer inte riktigt ihåg när jag började.. Vad jag menar är bara att ge dig lite perspektiv, 8 dagar är ingenting. LCHF är inte bara en diet, det har fört med sig en massa saker som jag inte alls tänkte på när jag en gång började. Hoppas att du vill fortsätta att hänga här!

• Like 5
  • Thanks 1

Tack för svar!! Mina lunch-middag- måltider har nästan följt lchf innan, (har försökt många gånger o alltid tappat några kilon) men jag har ätit mackor o godis innan. Så det är stort att det lockar inte längre och jag äter inte det. Jag bara bestämde mig för att det fick vara nog. Jag känner positivt i kroppen men ingen viktreducering. Det är inte viktigast just nu. Jag har tid. Men behöver tappa 10-20kg. Väger 84 till 158cm. 

• Like 5

9 timmar sedan, Lena Österlund sade:

Tack för svar!! Mina lunch-middag- måltider har nästan följt lchf innan, (har försökt många gånger o alltid tappat några kilon) men jag har ätit mackor o godis innan. Så det är stort att det lockar inte längre och jag äter inte det. Jag bara bestämde mig för att det fick vara nog. Jag känner positivt i kroppen men ingen viktreducering. Det är inte viktigast just nu. Jag har tid. Men behöver tappa 10-20kg. Väger 84 till 158cm. 

Som regel brukar det märkas på vågen efter 8 dagar.. och det är främst vatten som försvinner.

På sin höjd och i bästa fall så skulle du ha lyckats minska 0,5 kilo i fettvikt, på sådan kort tid.. om du åt strikt och rätt lite kalorier.. cirka 500 Kcal mindre än vad din kropp förbrukar per dag.

Och efter första veckan tenderar vattnet att komma tillbaka hur som helst, på ett eller annat sätt.. så man kan faktiskt stå still i vikt samtidigt som man minskar i fettvikt!

Vikt är överhuvudtaget ett dåligt mått på hälsa, homeostas och välmående!

• Like 2