MKJ Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 För ett antal år sedan upptäcktes att mjukgörare från plasten runt ost vandrade in i osten. Var det två lager plastfilm så vandrade det från båda lagren. Även själva vinylkloriden i pvc-filmen kan överföras till ost och andra feta livsmedel. Då försvann plastfilm av pvc nästa helt. Tyvärr smög säljarna tillbaka den efter en tid och nu är det ganska vanligt att ost ligger packad i pvc-film. Jag köper inte sådan ost men ofta vet dom som står i ost-disken inte vad det är för plast och det är krångligt att be dom ta fram rullen och titta inne i pappersbobinen. Ju mer ost man äter ju mer mjukgörare och pvc får man i sig. Även fett kött och grillad kyckling är ibland packad i pvc-plast och det sistnämnda är förbjudet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 5, 2013 Author Share Posted February 5, 2013 Jag är betydligt mer orolig för ostplasten än för E-ämnen. Om fler frågar i affärerna så kanske medvetenheten ökar igen. Man kan få i sig ämnena när man handskas med filmen så det är ju inte bra för den som packar in osten heller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Hur ser ni på detta med ostplasten? Skulle vara intressant att få lite kommentarer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Så här skriver Livsmedelsverket "Plastfilm som används i hemmet är i regel gjord av polyeten(PE, till exempel Glad-pack) och innehåller inte mjukgörare. PVC-plastfilm (polyvinylklorid) används främst vid butiksinpackning. Det finns olika typer av plastfilm av PVC. Vissa lämpar sigendast till frukt och grönt. Om man använder samma typ av PVC-plastfilm tillfeta livsmedel som ost och grillat kött finns det risk för att mjukgörare ifilmen vandrar (migrerar) över till livsmedlet. Det finns PVC-film som kan användas för att förpacka feta livsmedel i, så kallad lågmigrerande PVC-film. Det ska då tydligt framgå avmärkningen av plastfilmen att den är lämplig att förpacka ost i. Är du osäker på om lämplig film används i din butik, frågadå vad de använder." När jag frågade i min butik så använde de plastfilm som inte var avsedd för feta livsmedel och en getosttillverkare lagrade sina ostar i en pvc-film där det stod på förpackningen att man inte fick ha den plasten på i mer än några veckor. Minns inte exakt hur många men hon lagrade ostarna i ett år i den plastfilmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Ytterligare en sån här fråga där man inser att man blir överkörd av industrin Man kan ju åtminstone packa om matvarorna när man kommer hem med dom och mildra effekten lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Ytterligare en sån här fråga där man inser att man blir överkörd av industrin Man kan ju åtminstone packa om matvarorna när man kommer hem med dom och mildra effekten lite Ja lägger man osten i en vanlig plastpåse eller en ostkupa när man kommer hem så är det ju bättre än inget. Jag lyckades dock få dom att köpa annan plast i affären jag handlade i där jag bodde tidigare. Efter mycket tjat visserligen. Tråkigt nog var det en säljare där några år senare som sålde pvc-plast och han lurade personalen och sa att den var miljövänlig. Dom köpte en hel låda... Varje person som frågar i sin affär ökar chansen att vi får förpackningar som inte avger några skadliga ämnen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Vad vet vi om skadeverkningarna ? Finns det någon "skaderapport" att hitta på nätet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Vad vet vi om skadeverkningarna ? Finns det någon "skaderapport" att hitta på nätet ? Jag vet inte vilket typ av mjukgörare som finns i plasten idag men tidigare var det ftalater. Dom har sett att dom är hormonstörande men dom har ju inte undersökt allt. Många miljögifter ökar risken för diabetes typ 2 vilket innebär att dom stör ämnesomsättningen i största allmänhet. Minns inte om det gäller ftalater och som sagt är jag inte säker på om det den mjukgöraren dom använder fortfarande. Det är troligen olika mjukgörare i plasten som är lågmigrerande och den som inte är det. När det gäller vinylklorid från pvc så minns jag inte riktigt men de förbjöd små smörpaket i pvc på 80-talet på grund av för höga halter vinylklorid. Ibland tar det många år innan det kommer fram hur skadliga kemikalier är så jag vill helst ha så lite som möjligt av sådant i min mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Det är den här typen av elände som gör att jag inte direkt ser framtiden an vad gäller kombinationen industrier som bara ser till (kortsiktiga) vinstintressen och nanoteknologi. Det är lite som att ge barnet som, trots bannor från mor och far, ännu inte lärt sig att hantera ärtpistolen en egen fullt utrustad Black Hawk attackhelikopter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Här är en guide över plastsymboler och återvinningsmärken: http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?und=34&art=1230 Och mer info här om mjukgjorda plaster: http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/mjukgjord-plast-lacker-giftiga-amnen.cid991256 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts