Jump to content

50+ svårt att gå ner i vikt

Ludmila

Recommended Posts

Hej

Jag är 50+ svårt att går ner i vikt fast fattar inte varför. Åtta år sedan lagt ner med kött och kolhydrater äter inte alls bröd,socker,godis. Mest fisk,grönsaker,ägg.nötter,havregryn.Dricker 1,5 l vatten om dagen, mycket rörelse min jobb kräver det plus långa promenader 4 gånger i veckan men ändå svårt att blir av några kilo. Visst har sköldkörtel och äta levaxin och har klimakteriebesvär som dämpar med hormon tabletter. Behöver råd och tips. Tack för hjälpen. Med vänlig hälsning, Ludmila

• Like 1

Välkommen till klubben! :) Du får vara glad så länge du inte går upp i vikt, det finns kvinnor som gör det i den åldern.

Sen kan du läsa lite i den här tråden https://forum.kostdoktorn.se/topic/7900-att-övervintra-klimakteriedimman/

Sen kan du kasta ut vågen och glädja dig åt att du lever sockerfritt och därmed hälsosamt. ;)

• Like 3
  • Thanks 1

Välkommen hit Ludmila!
Nu skriver du inte om du har ökat på fettet men eftersom du äter havre misstänker jag att du kanske inte gjort det? Kostdoktorn har menyer för det som kallas strikt LCHF, eller keto. Kanske det kan vara något att testa? Det innebär att nötter och havre går bort men också mer fett.
Möjligen skulle perodisk fasta kunna rucka igång en viktminskning också. Efter klimakteriet är det fettet som producerar det östrogen vi får ha kvar och kroppen vill inte släppa taget om det. Likaså kan medicineringen bidra.

Anna Sparre har skrivit mycket om sköldkörteln och hennes podcast är jättebra nästan avsett vilket ämne den tar upp. Detta inlägg tycker jag är extra intressant: http://4health.se/skoldkortelproblem-ar-nastan-alltid-autoimmun-sjukdom

Tyvärr har vi extra mycket problem runt/efter klimakteriet. Därmed inte sagt att det är omöjligt men i alla fall väldigt svårt.

• Like 5
  • Thanks 1

21 timmar sedan, Ludmila sade:

Hej

Jag är 50+ svårt att går ner i vikt fast fattar inte varför. Åtta år sedan lagt ner med kött och kolhydrater äter inte alls bröd,socker,godis. Mest fisk,grönsaker,ägg.nötter,havregryn.Dricker 1,5 l vatten om dagen, mycket rörelse min jobb kräver det plus långa promenader 4 gånger i veckan men ändå svårt att blir av några kilo. Visst har sköldkörtel och äta levaxin och har klimakteriebesvär som dämpar med hormon tabletter. Behöver råd och tips. Tack för hjälpen. Med vänlig hälsning, Ludmila

Vänta tills du blir 60+.. då blir det ännu jävligare!

Hypothyreos gör det minsann inte lättare.

Börja med kött igen, gräsbetat, till den vildfångade fisken/skaldjuren, alla utav de fetaste varianterna.. o sen på det mer ägg och grönsaker.. dvs testa LCHF.. kom in i vad LCHF innebär!

Nu så är detta en LCHF sajt.. och LCHF är en fettbaserad diet.. så var är fettet.. knappast i havregrynen iallafall?

Och nej, man behöver inte äta smör per sked.. utan tvärt om, man bör undvika fettfria/fettlåga matvaror.

• Like 4

15 minuter sedan, MrB sade:

Förr eller senare måste det ju funka. Hur länge kan du fasta och ändå stå still på vågen?

Efter 3-4 dygn börjar jag trycka att det är tråkigt att inte få äta. Då har jag gått ner 1-2 kg. Men sen går jag upp det efter några dagar på mat. Har testat många gånger, ca 1 ggr/månad.

Sorry, tråden ska inte handla om mig. -_-

• Like 5