Joel Lindberg Posted January 30, 2018 Share Posted January 30, 2018 Hej! Jag har ätit lchf i 5 dagar. Fick lite ont i magen redan 2:a dagen. I övre tarmsystemet. Nu har jag samma känsla fast lite mer nedåt. Var och är väldigt trött allmänt men nu börjar det vända lite på morgonen känner jag. Inte lika ont i magen idag som innan. Har följt strikt LCHF från start och druckit mycket vatten, slutat med kaffet, tränar mindre nu när jag känt mig trött. Är detta magont på väg bort och kommer energin tillbaka efter några dagar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 30, 2018 Share Posted January 30, 2018 Välkommen till forumet, Joel! Du skriver inte om du tar extra salt? Kolhydrater binder vätska och när den försvinner kan man bli väldigt trött och hängig. Antingen tar du lite salt, 1/2-1 tsk, i ett glas vatten eller så tar du en saltshot, salt på handen, slicka i dig och skölj ner med vatten. Du kan också öka saltet på/i maten. Övre tarmsystemet, är det efter magsäcken? Typ tolvfingertarmen/gallan? Gallan blir mer aktiv när du ökar fetthalten. När jag äter för mycket fett på en gång blir jag ofta illamående om fettet är i lös form, dvs smör eller kokosfett. Sitter fettet däremot ihop med kött, t ex fläskkarré eller kycklingskinn, så går det bättre. Vad som kan orsaka ömhet längre ner vet jag inte. De flesta blir trötta i början och för min del höll det i sig i nån dryg månad. För många kan sådant som tung styrka eller långdistansträning påverkas under en ganska lång tid, tom flera månader. Det är väldigt individuellt. jesper har en tråd om att träna på ketos (heter "Stanna i ketos"), där kan du se att det är värt att härda ut! Lycka till! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted January 30, 2018 Share Posted January 30, 2018 Varför strikt? Kanske lätta på det lite grann och se om det blir bättre. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 30, 2018 Share Posted January 30, 2018 9 timmar sedan, Joel Lindberg sade: Hej! Jag har ätit lchf i 5 dagar. Fick lite ont i magen redan 2:a dagen. I övre tarmsystemet. Nu har jag samma känsla fast lite mer nedåt. Var och är väldigt trött allmänt men nu börjar det vända lite på morgonen känner jag. Inte lika ont i magen idag som innan. Har följt strikt LCHF från start och druckit mycket vatten, slutat med kaffet, tränar mindre nu när jag känt mig trött. Är detta magont på väg bort och kommer energin tillbaka efter några dagar? Med strikt LCHF menar jag att man bara äter riktig mat som man lagat från de bästa råvaror! Tröttheten de tre första veckorna brukar handla om glukosbrist. det är ioförsej ett gott tecken, för det är själva syftet, dvs att göra kroppen mindre beroende utav glukos som huvudenergi. Sluta med kaffe.. är du galen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted January 30, 2018 Share Posted January 30, 2018 Att sluta med kaffe tror jag är dumt att göra samtidigt som du börjar äta strikt. Det kommer att stressa kroppen ytterligare. Du kan också öka mängden grönsaker, och kanske öka mängden kolhydrater något, dvs mindre strikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 30, 2018 Share Posted January 30, 2018 Ett klassiskt inlägg i kostdebatten! Fast jag har kommit så långt att det oftast räcker med en slät kopp kaffe! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 Något som är lite kul och spännande är att mäta ketoner när man börjar med LCHF. Köp ketostix för att se när kroppen går över i full fettdrift. Var inte rädd för salt precis som Maria F nämner ovan. Träna ett lättare anpassat pass. Med tiden kommer du märka att du kan träna precis som förut men kroppen är inte riktigt van ännu och det kan ta ett tag att anpassa sig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts