Jump to content

Kroppsförändringar vid LCHF/Keto/Paleo?

Stefan B

Recommended Posts

För exakt två år sedan skrev jag nedanstående fråga. SNÄLLA, kan inte ni som INTE såg detta då (som kanske inte ens visste vad LCHF var :-) ta ett par minuter och skriva vad ni har upplevt av eran kostförändring?   Ja, sen måste jag göra reflektionen att, nä, inte går det snabbt men det går framåt. På två år HAR det hänt små (små!) saker med kostråd, fettacceptans och sockermedvetande även om mycket är kvar att förändra.

"En undran; ni som inte primärt äter LCHF för viktnedgång utan av alla andra hälsoskäl, hur har era kroppar förändrats sedan ni startade?

Jag är 180 cm och vägde 74-75 kg (sen många år) när jag la om kosten för drygt ett år sedan. Efter ett par månader vägde jag 70-71kg och gör så fortfarande. Det som försvann var "lovehandels" och "gubbtuttar", jag är 50+. Känslan var/är liksom att kroppen hamnat i ett läge typ "som det var tänkt". Har förstått att flera som upplevt sig "för smala" har gått upp lite i vikt av LCHF och upplevt att de också fått en mer harmonisk vikt och kroppsvolym. Det vore intressant att få höra flera erfarenheter, inte minst för att lättare kommunicera fördelar med kostomläggning för de som ser LCHF bara som en viktnedgångsdiet. Där ligger, upplever jag, den största utmaningen nu när LCHF främst ifrågasätts med mumiefierade fettskräcksargument; att påvisa konkreta fördelar även för de som är friska, normalviktiga och välmående (och inte helt sällan redan rätt så intresserade)."

Gamla tråden:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/7872-hur-har-era-kroppar-förändrats-av-lchf/

• Like 4

Det bästa med LCHF som jag har upplevt är att jag inte har varit sjuk en enda gång sedan jag började (för 1,5 år sedan) och att jag har mycket mer energi och sällan är riktigt trött och sliten.

En annan fördel som kommer av att jag tränar på ett skonsamt sätt också (läs Phil Maffetone eller Mark Sisson) är att jag får mycket bättre resultat från mycket mindre träning. Jag behöver inte träna lika mycket som tidigare för att bli starkare och snabbare. Egenligen handlar det om att optimera sin återhämtning.

Dessutom finns det fördelar, tror jag, som vi inte märker på kort sikt, utan får njuta av i framtiden. Som att slippa eller minska risken eller i alla fall mildra diverse folksjukdomar som diabetes.

Men det är mitt perspektiv, som var normalviktig och relativt frisk redan vid starten. Ju mer överviktig, desto mer fokus på vikten, antar jag. Fast man borde ju titta på midjemåttet.

• Like 4
  • Thanks 1