hampuslager Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 (edited) Utdrag från Dagens Aftonbladet Plus. Normalt sett brukar det heta "finn fem fel", men fem räcker nog inte till här. Stjärnornas nya extrema diet – äter bara fett .... När skådespelerskan Alicia Vikander, 29, gjorde sig redo för rollen som Lara Croft i ”Tomb raider....I en ny extrem diet skippas både potatisen och biffen. Kvar blir bara fettet. – Ju mer extrem diet desto större risker och vi känner inte till riskerna på lång sikt än, säger Ola Wallengren, doktor i klinisk nutrition och dietist, som själv testat dieten......Det är en striktare variant av lchf som går under namnet ketogen diet.... Används mot epilepsi ... – Dieten kan ge lindring när ingenting annat hjälper. Av de som har förändrat sin kost har 10-20 procent blivit helt fria från epilepsianfall och hos hälften av dem har antalet anfall halverats, säger Tove Hallböök, barnneurolog på Drottnings Silvias barn- och ungdomssjukhus. Tove understryker dock att de bara rekommenderar kosten till barn med epilepsi när andra, mer effektiva behandlingsmöjligheter är utdömda .... Används som viktminskning Ola ...Han har analyserat alla långtidsstudier som finns på lågkolhydratdieter, där man äter mindre än 50 gram kolhydrater om dagen, och inte hittat att en ketogen diet ger någon större viktminskning för överviktiga än andra dieter. Viktigt med valet av fett Ylva Trolle, läkare och docent på Karolinska institutet,.... – Frågan är varför folk vill sätta kroppen i ketos. Är man frisk och inte gravid så visst kan man testa olika dieter. Kroppen klarar alla möjliga galna påhitt under en kort tid. Jag jobbar på överviktcentrum och det här är inget vi rekommenderar. ...... Är det någon som inte bör äta efter den här dieten? – Den som har en känd sjukdom, av allvarligare slag som cancer, eller är svårt sjuk på andra sätt, till exempel njursjukdomar. Då ökar risken för undernäring. Man ska vara helt frisk tycker jag om man ska testa en sån här extrem diet. När det gäller riskerna med att äta så här extremt menar Ola att man inte vet hur det långsiktigt påverkar hälsan. – På kort sikt finns det inga tydliga risker, näringsbrist tar lång tid att visa sig. Tarmfloran försämras och det går ganska snabbt. Om man får i sig för lite fibrer och oxidanter är det inte bra och äter man mycket kött ökar risken för till exempel tjocktarmscancer. Men det här är effekter som man inte kan uttala sig om på lång sikt eftersom det inte finns några studier på det. Hur det är med hjärt- och kärlsjukdomar på lång sikt är det också svårt att säga något om. .... Källa: Viktklubb och Ola Wallengren, Sahlgrenska universitetssjukhuset. 31 januari 201808:45 Edited January 31, 2018 by Peter B Jag har klippt bort det mesta av texten i artikeln eftersom denna ligger på AB:s Betalsidor och det är sannolikt inte OK att återpublicera det materialet här ... men kvarvarande citat illustrerar förhoppningsvis artikelns innehåll //Peter - Moderator 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 Tja, Aftonbladet har ju sin Viktklubb som de tjänar pengar på. Och där rekommenderar de viktnedgång medelst kaloriräkning och träning, vilket är en garanterat dålig metod för viktnedgång på lång sikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 Suck. Varför är det aldrig någon som är insatt som får kommentera? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted January 31, 2018 Popular Post Share Posted January 31, 2018 Jag funderar på att höra av mig till Ola Wallengren och fråga varför han tror att ketogen kost ger näringsbrist. Förr åt jag (ungefär) spagetti och falukorv, med inslag av gurka, tomat och isbergssallat. Nu äter jag stora mängder (400g kanske) grönsaker varje dag som garanterat är mer näringstäta än vad jag åt tidigare i grönsaksväg. Ändå håller jag mig sannolikt under 20 g kh. Dessutom försöker jag få i mig lever varje vecka, och som jag nämnt i andra trådar, är lever bland det mest näringstäta man kan äta. Som PiaB uttryckte det: suck! 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 Ola Wallengren, Ja missbruka LCHF är nog ingen omöjlighet men som nämnda "filmstjärnor" vränger till det är inte vardag för oss "vanliga" LCHF-are. Vi äter kolhydrater men hämtar dom från ovanjordgrönsaker, de kolhydraterna är inte sämre (läs bättre) än de som kommer från allt annat som stärkelse och spannmål. Varför ser vi inte, efter så många år en massa utmärglade och näringsurlakade LCHF-are ragla omkring? Om så vore skulle vi inte behöva vänta länge på skräckartiklar med feta rubriker i samtliga stora tidningar. Dessutom, frukt har ingenting som inte grönsaker har. Loberg. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted January 31, 2018 Share Posted January 31, 2018 Klarar inte tekniken riktigt. Vill säga till SGK att jag tycker verkligen att dunska höra av dej till Ola Wallengren. Galna påhitt som Ylva Trolle kallar det gör ju att i alla fall jag går i taket! Trodde vi hade kommit längre! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted February 1, 2018 Share Posted February 1, 2018 Nu har jag fått svar från Ola Wallengren. Jag skrev ungefär att jag personligen äter betydligt nyttigare sen jag övergick till strikt LCHF, och han svarar att det kan man göra med vilken diet som helst. Och då blir min slutsats att man inte kan peka ut ketogen kost som något som leder till näringsbrist. Då handlar det snarare om att människor ofta är ovetande om hur de får i sig näringen, dvs vilka livsmedel som är nyttiga. Sen menar han att jag borde räkna på mitt näringsintag och han antyder att det sannolikt är sämre än jag tror, och att jag äter betydligt mer kolhydrater än jag påstår. Det jag inte skrev till honom är att jag har ett excel-dokument där jag räknat på vad jag äter en typisk vardag, och där ligger jag på 80-110 % av RDI för alla vitaminer och mineraler. Jag tar också vissa kosttillskott där jag ser att kosten inte räcker till. När jag räknar på vad jag åt igår kommer jag upp i 20-22 g kolhydrater, och då hade jag både grädde och crème fraiche till middag i riklig mängd, vilket är sällsynt för mig. Han antydde också att jag och de jag känner till som äter ketogent är väldigt få och att de flesta som börjar äta ketogent ger upp ganska snabbt. Till sist nämner ha att vi inte vet hur ketogen kost påverkar riskerna för hjärt-/kärlsjukdomar samt cancer. För övrigt började han mejlet med att allt han sagt i intervjun inte kom med i artikeln, och att vi nog egentligen var överens om det mesta. 2 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 1, 2018 Share Posted February 1, 2018 Bra jobbat. Hans svar är inget annat än typiskt skitsnack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 1, 2018 Share Posted February 1, 2018 26 minuter sedan, SGK sade: För övrigt började han mejlet med att allt han sagt i intervjun inte kom med i artikeln, och att vi nog egentligen var överens om det mesta. Öh... eller? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 1, 2018 Share Posted February 1, 2018 52 minuter sedan, SGK sade: För övrigt började han mejlet med att allt han sagt i intervjun inte kom med i artikeln, Förvånad? Aftonblaskorna, samtliga dessa!, är inte intresserade av hela sanningen och förtydliganden för det blir inga braskande rubriker. Därför måste man ta dem med en snöskyffel salt, oavsett om de skriver för eller emot det man själv är övertygad om. Och Ola har ju rätt i att vi inte vet hur ketogen kost påverkar i långa loppet för det har vi inte studerat. Däremot finns många (än så länge) levande bevis för hur kolhydratrik kost påverkar... Och detta att många inte håller fast vid den ketogena kosten, kan det mööööjligen, kanske aningen, lite, ha att göra med ett visst Sockertroll och stor kunnighet att manipulera detta från industrins sida, att göra tro..? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 1, 2018 Share Posted February 1, 2018 9 timmar sedan, SGK sade: Nu har jag fått svar från Ola Wallengren. Jag skrev ungefär att jag personligen äter betydligt nyttigare sen jag övergick till strikt LCHF, och han svarar att det kan man göra med vilken diet som helst. Och då blir min slutsats att man inte kan peka ut ketogen kost som något som leder till näringsbrist. Då handlar det snarare om att människor ofta är ovetande om hur de får i sig näringen, dvs vilka livsmedel som är nyttiga. Sen menar han att jag borde räkna på mitt näringsintag och han antyder att det sannolikt är sämre än jag tror, och att jag äter betydligt mer kolhydrater än jag påstår. Det jag inte skrev till honom är att jag har ett excel-dokument där jag räknat på vad jag äter en typisk vardag, och där ligger jag på 80-110 % av RDI för alla vitaminer och mineraler. Jag tar också vissa kosttillskott där jag ser att kosten inte räcker till. När jag räknar på vad jag åt igår kommer jag upp i 20-22 g kolhydrater, och då hade jag både grädde och crème fraiche till middag i riklig mängd, vilket är sällsynt för mig. Han antydde också att jag och de jag känner till som äter ketogent är väldigt få och att de flesta som börjar äta ketogent ger upp ganska snabbt. Till sist nämner ha att vi inte vet hur ketogen kost påverkar riskerna för hjärt-/kärlsjukdomar samt cancer. För övrigt började han mejlet med att allt han sagt i intervjun inte kom med i artikeln, och att vi nog egentligen var överens om det mesta. Jaja.. vi är nog överens om det mesta.. förutom att han tror att LCHF/Ketogen diet måste innebära att man äter undermålig mat med för lite näring! Såå, då kan man pepåka att det säkert finns folk som har dålig koll.. men grejen är rätt ofta att man blir tvungen att hålla betydligt bättre koll på en diet som kräver att man läser på.. som kräver att man läser innehållsförteckningar. "In fact, most low-carbers find themselves eating more vegetables and fruits than ever before, without really trying." https://www.verywell.com/the-most-common-low-carb-misconception-2242045 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 Jag känner att jag vill sammanfatta några tankar kring det här med kost och hälsa relaterat till AB-artikeln och Ola Wennergrens svar. När dieter/kosthållning/kost i viss livsstil diskuteras nämns sällan näringsvärden. Ord som ofta används är varierad kost, lite av varje, lättprodukter, fibrer, fruktågrönt, vegetariskt, nyttigare fetter och medelhavskost. Det finns säkert fler också. Däremot pratar man inte lika ofta om att uppnå RDI av vitaminer och mineraler, åtminstone inte konkret och tydligt. Man kanske säger att det är viktigt att äta nyttigt, men sällan mer än så. Något som blev tydligt i svaret från OW var att man inte kan säga att LCHF i sig är onyttigt, det handlar om vilka livsmedel man faktiskt äter. Tallriksmodellen garanterar inte heller att RDI prickas av, det handlar om vilka kolhydrater man äter, vilken typ av protein man väljer osv. Det som är bra med att äta LCHF med kvalitativt protein (gräsbeteskött, fisk, ägg mm) och ovanjordsgrönsaker samt fett är att man ganska enkelt når bra värden på mikronutrienterna. Det blir inte nödvändigt att hålla på och mäta hela tiden (även om det kan vara bra att göra ett stickprov för att få ett hum om hur man ligger). Äter man enligt tallriksmodellen och rådet att äta frukt och grönt 5 gånger per dag finns inga garantier om näringsvärden. Grönt kan bestå av några gurkskivor, lite tomat och grönsallat. Kanske man lägger lite inlagd gurka med mycket socker i lagen på morgonmackan. Det går säkert att ligga lågt på mikronutrienterna även på LCHF, men jag tror det är betydligt svårare. Min dröm är en app som kan tipsa om livsmedel eller kosttillskott att komplettera med baserat på mikronutrienter för att uppnå RDI. Någon som känner till en sådan? 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post RobertAnd Posted February 2, 2018 Popular Post Share Posted February 2, 2018 Är det inte mycket så att journalister vinklar som de vill? Expert uttalar sig om ketogen kost: "Det borde gå bra om man har koll på vad man gör, då får man ingen näringsbrist. Men det är klart, om man äter väldigt ensidigt skulle man kunna få näringsbrist." Journalist: "Expert säger att ketogen kost kan leda till näringsbrist!" Expert uttalar sig om vegetarisk kost: "Det borde gå bra om man har koll på vad man gör, då får man ingen näringsbrist. Men det är klart, om man äter väldigt ensidigt skulle man kunna få näringsbrist." Journalist: "Expert säger att vegetarisk kost inte leder näringsbrist!" 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 Lustigt nog så laddade jag ner ett äldre avsnitt (ca 1 år) av tyngre radio, där de intervjuar Wallengren, och mycket riktigt kommer en fråga om ketogen kost. Wallengren utvecklar då teoretiska fördelar och nackdelar, men nämner inget om näringsbrist. Han nämner sitt eget experiment med Keto, men säger att fördelarna för honom inte var tillräckligt stora för att fortsätta med det. Sen avslutar han med att säga: "testa gärna, se om det fungerar för dig" Så man kan undra hur mycket journalisten vinklade intervjun? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts